Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Ford Classic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-12, 21:30   #1
Torreborre14
Registered User

Medlemsdatum: Jan 2019
Namn: TorBjörn Norrhäll
Från: Tungelsts
Kör: Trump Herald

Torreborre14 +10 Det börjar arta sig
Ford popular 103E

Håller på med en 103E.
Har inga papper till den och jag tänkte börja med att se
Om jag kan hitta chassinummret .
Var sitter det på ramen?
Annars är ju alternativet att köpa papper eller papper och en ram.
Finns det någon som har tips.
Torreborre14 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-14, 00:57   #2
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Ju utförligare uppgifter i frågan om modellvariant, modellår etc, ju bättre chans att få informativa svar .

Chassinumret ska hittas stämplat ovanpå vänster rambalk strax framför torpedväggen, men kan vara svårt att hitta under rost och mög särskilt som det var dåligt instämplat att börja med, allt enligt kommentar i den här tråden: http://www.oldclassiccar.co.uk/forum...61effb0cb765f6 - "The chassis number is crudely engraved on top of the left side front chassis member, and can be hard to find in the depths of grot. It will be just in front of where the bulkhead sits."

Kan ju tilläggas att är det svårläst så brukar det gå att förtydliga genom att ta en digitalbild och förstärka i datorn om man är bra på den. Så hög upplösning som möjligt är lika viktigt som ljuset. Hittar du numret så bör Bilregistret kunna rota fram de gamla pappren men räkna med att kanske måsta besöka Härnösand eftersom de gamla registren inte finns på data utan bara i pappersarkiven.

Lite mer att läsa här om modellen: https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Popular

När det gäller delar är det bra att hålla reda på brytår för motorn och om det är den som bilen lämnade fabriken med - sidspisen som sitter i efterföljaren med pontonkaross är samma till det yttre men förbättrades på så många punkter att en beskrivning anger den som i princip en ny motor med samma slag/borrmått, så inte mycket sägs passa emellan rakt över. Den ursprungliga English Sidevalve dök upp med Ford Y och var på 993cc medan de större 1172cc kom senare på 30-talet med nån större engelsk modell som föregick Anglia och hittas också i tyska Fordar av samma storlek (Eifel, Junior, Taunus). Motorfamiljen försvann ur personbilstillverkningen med Anglia/Popular 100E. Förmodligen har de fortsatt tillverkas i tysthet som drivaggregat för brandsprutor och annat långt senare, så att sätta ihop en fräsch motor av sista typen borde vara rätt enkelt.

Anglia/Popular började 1939 med numret E49A men under skalet var mycket ärvt från tidigare modeller med rötterna i Model Y från 1928 och fyrdörrarsmodellen Prefect (motsvarande men längre) och lättlastarna under namnet Thames hör också till familjen, så det finns gott om sidospår för att leta reservdelar.Skriv EnFo på Google så bör det dyka upp en del engelska firmor som sitter på delar.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2019-06-14 klockan 12:34.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 19:34   #3
Torreborre14
Registered User

Medlemsdatum: Jan 2019
Namn: TorBjörn Norrhäll
Från: Tungelsts
Kör: Trump Herald

Torreborre14 +10 Det börjar arta sig
Tackar för info. Ska slänga ett getöga men även håller plan B öppen med att köpa andra papper/ram.
Som kuriosa!
Min Trump Herald har inget nummer i ramen.
Numret sitter skruvad på torpeden. Mässing skylt med två mässingskruvar.
Torreborre14 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 21:15   #4
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Jo, klart vi hjälper när vi kan . Det var ju för övrigt en sån sort som blev SFRO:s testbil för införandet av Amatörbesiktningsreglerna, då med enbart Volvo 140 teknik i Anglians ram, men nu ska jag väl inte sätta igång nåt här... - eller? titta va ja hitta som inspiration... http://martzchassis.net/catalog-2/fu...nglia-chassis/

Petar in några reservdelsfirmor medan jag är på´t, kan vara bra att ha adresserna: http://www.thepopshop.org.uk/ https://www.smallfordspares.co.uk/ - jag fann produktionsåren 1953-54, 1955-59 för serien 103e när jag nu kikade in där igen för att se om de fått nåt nytt. Hur det var så ersatte 100e den som Popular när 105e gjorde entré, lite rörigt där när de sista 100e uppgraderades med toppventilmotorn Kent men det är en annan historia.

Btw - Herald, det är ju den som man kan skruva av taket på för att köra öppet och f ö grunden i allt väsentligt för TR5 (vad jag vet i princip samma bil under skalet plus trimning), en av de få engelska sportbilar jag har i drömgaraget .

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2019-06-17 klockan 02:00. Anledning: Mja, tror jag rörde till det om chassiet, strök lite för säkerhets skull :p..
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
popular 103e

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.