Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-02, 20:51   #31
GustiGT
Registered User

Medlemsdatum: Dec 2008
Namn: Gustav Tegelberg
Från: Tierp
Kör: Saab 900 turbo coupé -97, Ford Sierra Coupé 1989, BMW 325 iM -91
Yrke: Snickare

GustiGT +100 Börjar känna sig hemmaGustiGT +100 Börjar känna sig hemma
Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
De nyaste Scorpio är mest olika jämfört med Sierra, bra för reggningen, och de har 4x108 i bultmönster.

Gustaf
Vad snackar vi för årsmodeller då? är det från den nya karossen, 95-98?
Gammal 2012-02-03, 05:58   #32
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Det är "Grodkarossen" men ändringarna med kraftigare infästning för diffen kom typ 1996, så kolla sena 1996-98.

/Gustaf
Gammal 2012-02-03, 06:48   #33
SK Racing
Registered User

Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Karlskrona
Kör: felhjulsdrivet

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Citat:
Ursprungligen postat av GustiGT Visa inlägg

På vilket vis blir inte hemmahoningen bra?

Mvh
Ja om vi nu tar dom lopptillsusare som Mekonomen o Biltema och andra bildelsfirmor säljer med tre fjäderbelastade brynen, så gör dom förvisso spår i cylinderväggarna, men är loppet ovalt av slitage så förblir loppet ovalt, oavsett hur mycket du hornar.

Motorfirmor har i dom fallen jag varit med o tittat ett verktyg med fasta brynen som sjusteras mekaniskt och som inte fjädrar tillbaka vid en ovalitet utan gör loppet runt, sen så är ju motornissen där o kolla loppet med mickrometer så att det är samma mått runt om o hela vägen upp/ner.

Min åsikt är att ska en åka folkrace eller liknande så kan det duga med en lopptillsusare, men ditt bygge ger ju en helt annan indikation på nivå, därav min rekomendation, i bästa välmening givetvis
Gammal 2012-02-03, 10:57   #34
GustiGT
Registered User

Citat:
Det är "Grodkarossen" men ändringarna med kraftigare infästning för diffen kom typ 1996, så kolla sena 1996-98.

/Gustaf
Okej okej och den bakaxeln passar bolt on på sierran? eller lär man anpassa den på nått vis?

Mvh Gustav
Gammal 2012-02-03, 11:10   #35
GustiGT
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av SK Racing Visa inlägg
Ja om vi nu tar dom lopptillsusare som Mekonomen o Biltema och andra bildelsfirmor säljer med tre fjäderbelastade brynen, så gör dom förvisso spår i cylinderväggarna, men är loppet ovalt av slitage så förblir loppet ovalt, oavsett hur mycket du hornar.

Motorfirmor har i dom fallen jag varit med o tittat ett verktyg med fasta brynen som sjusteras mekaniskt och som inte fjädrar tillbaka vid en ovalitet utan gör loppet runt, sen så är ju motornissen där o kolla loppet med mickrometer så att det är samma mått runt om o hela vägen upp/ner.

Min åsikt är att ska en åka folkrace eller liknande så kan det duga med en lopptillsusare, men ditt bygge ger ju en helt annan indikation på nivå, därav min rekomendation, i bästa välmening givetvis
Helt på din sida där men tanken är att den här motorn kommer att förbli orginal, under den tiden det byggs och när den ska besiktas! sen när hela den biten förhoppningsvis är över så är de nog inte omöjligt att den rivs ner(eller ett rent block köps) för att byggas så den står pall för lite mer pulver.

Så en hemmahonings tror jag får duga så länge pga att den inte kommer utsättas för nå större påfrestningar! men helt klart är en honing hos en firma alltid att rekommendera, så förstår vad du menar =)

/Mvh Gustav
Gammal 2012-02-03, 13:04   #36
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Axeln passar rätt bra, det är fortfarande lite oklart om centrummåttet mellan stora bussningarna är lika (jag har inte hunnit mäta), den stora skillnaden är att diffen sitter upphängd på ett annat sätt.

De trebenta honingssnurrorna är väl mest till för att matta ned ytan i cylindrarna så nya ringar sliter in sig bra, inte att slipa till ovala lopp...

/Gustaf
Gammal 2012-02-03, 17:17   #37
SK Racing
Registered User

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Citat:
så förstår vad du menar =)

/Mvh Gustav
Bra, det är ju alltid lite kännsligt o rekomenderar saker hit o dit, en del tar ju illa upp, fast en menar väl i all välmening.

Ang bes så bör ju även en "äldre" Scorpio duga, då sierran nu har trummor o 7" klump, byta till en äldre scorpabakvagn så har du ju ändå bromsarna och 7,5" klumpen.

Det sitter väl på nyare skorpor en balk/stag tvärs över bakvagnsbryggan om jag inte har sett fel, ett liknande går ju bra o göra ett o svetsa dit i hemslöjden.

Tänker mer på att om man breddar årsmodellen så blir ju delarna troligen nära gratis då en scorpa i mina trakter i princip skänks mot avhämtning.

Btw, det ska skrotas en groda i Ford consortiumet som jag tillhör, då kanske jag skulle sno bakvagnen från den om ingen annan medlemmarna i kartellen vill ha den

Senast redigerad av SK Racing den 2012-02-03 klockan 17:38.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-03, 18:48   #38
GustiGT
Registered User

Citat:
Axeln passar rätt bra, det är fortfarande lite oklart om centrummåttet mellan stora bussningarna är lika (jag har inte hunnit mäta), den stora skillnaden är att diffen sitter upphängd på ett annat sätt.

De trebenta honingssnurrorna är väl mest till för att matta ned ytan i cylindrarna så nya ringar sliter in sig bra, inte att slipa till ovala lopp...

/Gustaf
Okej är det nått du har tillgång att mäta med andra ord? skulle vara guld värt i så fall!

Mvh Gustav
Gammal 2012-02-03, 19:05   #39
GustiGT
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av SK Racing Visa inlägg
Bra, det är ju alltid lite kännsligt o rekomenderar saker hit o dit, en del tar ju illa upp, fast en menar väl i all välmening.

Ang bes så bör ju även en "äldre" Scorpio duga, då sierran nu har trummor o 7" klump, byta till en äldre scorpabakvagn så har du ju ändå bromsarna och 7,5" klumpen.

Det sitter väl på nyare skorpor en balk/stag tvärs över bakvagnsbryggan om jag inte har sett fel, ett liknande går ju bra o göra ett o svetsa dit i hemslöjden.

Tänker mer på att om man breddar årsmodellen så blir ju delarna troligen nära gratis då en scorpa i mina trakter i princip skänks mot avhämtning.

Btw, det ska skrotas en groda i Ford consortiumet som jag tillhör, då kanske jag skulle sno bakvagnen från den om ingen annan medlemmarna i kartellen vill ha den
Nej fan heller, här tas inget illa vid! Tvärtom, halva grejen med att lägga upp projektet här är att kunna dela åsikter och tankar med andra enligt mig angående skrotningen av grodan så lät de helt klart intressant isf, så kolla om de är möjligt om du vill =D

Mvh Gustav
Gammal 2012-02-03, 19:14   #40
GustiGT
Registered User

En beställning hos KG Trimning skickades iväg idag!

*Vevlager
*Ramlager
*Kolvringar
*Sotningsats till hela motorn + förstärkt toppackning
*Topplocksbultar

kommer i slutet av nästa vecka förhoppningsvis, så med lite tur om alla grejer stämmer så kan man börja plocka ihop motorn igen nästa helg

/Gustav
Gammal 2012-02-04, 08:51   #41
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Citat:
Okej är det nått du har tillgång att mäta med andra ord? skulle vara guld värt i så fall!

Mvh Gustav
Inte än på ett par månader, tyvärr. Det är 35 grader kallt och Scorpiobryggan jag har ligger under en meter snö :-(

Ska man ändå byta är det lika bra att byta till saker som med större sannolikhet funkar i Bilprovningen. Äldre Scorpio har ju annat bultmönster också (5x112), då ska man i så fall ta Scorpio fjäderben fram också så man får samma bultmönster.

Tycker jag :-)

/Gustaf
Gammal 2012-02-04, 09:10   #42
Holma
Tidigare Fordofilen

Medlemsdatum: Apr 2005
Namn: Fredrik H
Från: Motala
Kör: Mondeo, S-max och Dodge
Yrke: Skruvad
Medlemsnummer: 406

Holma +400 Tillför mycketHolma +400 Tillför mycketHolma +400 Tillför mycketHolma +400 Tillför mycketHolma +400 Tillför mycket
Jag har minus 15 och 1cm här och klagar

Har du nytta av måttet på en äldre scorpioaxel? Jag har en tidig 92a lös i garaget.
Holma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 09:55   #43
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Jag tycker att det skulle vara bra att få en sådan mätt också. Bra att veta :-)

Mät gärna i så fall c/c mellan "silentblocken" och c/c mellan bärarmsinfästningarna (måtten mellan alla fyra typ).

Då kan vi sammanställa flera olika balkar så vet vi sedan :-D

/Gustaf
Gammal 2012-02-04, 10:22   #44
Holma
Tidigare Fordofilen

Medlemsdatum: Apr 2005
Namn: Fredrik H
Från: Motala
Kör: Mondeo, S-max och Dodge
Yrke: Skruvad
Medlemsnummer: 406

Holma +400 Tillför mycketHolma +400 Tillför mycketHolma +400 Tillför mycketHolma +400 Tillför mycketHolma +400 Tillför mycket
Ja det är lika bra att passa på nu när den inte har en bil över sig, ska jag mäta något på den främre också?
Det var en gång i tiden direktörsversionen av ford, 24v ghia alltså. Om det nu skiljer något mot den "vanliga"...
Holma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-04, 16:57   #45
SK Racing
Registered User

Validerad annonsör
Donator

Citat:
Äldre Scorpio har ju annat bultmönster också (5x112), då ska man i så fall ta Scorpio fjäderben fram också så man får samma bultmönster.

Tycker jag :-)

/Gustaf
Mmm Tänkte ju inte på det i mitt något tillstånd igår.

Ikväll är det lugnare

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:35.