Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Transit/Tourneo

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-12-30, 11:40   #1
franberg
Medlem

Medlemsdatum: Dec 2018
Namn: Peter Fränberg
Från: Värnamo
Kör: Ford Transit
Medlemsnummer: 455

Validerad annonsör

franberg +10 Det börjar arta sig
Post Felmeddelande Service fyll olja omg

Hej ! Jag är ny på forumet och hoppas att jag ställer frågan i rätt forum . Jag har en Transit buss 2008 som min dotter ska ha när hon vågsurfar . Den har fullståhöjd och är 5250 lång vilket gör att den får plats på en vanlig parkering .
Det sitter en 2.2 l diesel på 110 hk i och en manuell 5v låda . Vi har aldrig ägt en Ford tidigare själva fast jag har skruvat en del i bilar och har lite erfarenhet .Vi köpte bilen igår så allt är nytt nu och man har en massa frågor , då tänkte jag att man säkert kunde få svar på en del frågor i ett Ford Forum så nu är jag här och skriver . Spännande ! Vi har 1st meddelande och 1st varning som måste åtgärdas sedan tänkte jag bytta alla oljor /glykol och remmar så att min dotter inte får stopp i onödan på sina resor . Meddelandet lyder så här : Service fyll olja omg , förra ägaren har bytt olja själv men säger att verkstan måste släcka detta meddelandet , är det så ? Kan man släcka själv med en OBD II läsare ? Lampan som lyser är varning för att bromsbelägg är slitna , jag tittade under bilen och på vänster sida fram hängde en sladd lös . Ägaren har bytt backar men inte kopplat in sladden , troligen fel backar ? Jag fick med en omgång nya backar till med lösa sladdar med stift på som skall känna av om backarna är slitna . Tror ni att det bara är att montera dessa sladdar och koppla in den lösa sladden ? Jag undrar om det finns någon sprängskiss att hitta som vissar hur det skall vara monterat , så det blir rätt . Jag har ocjkså letat efter vilken växellådsolja det skall vara och hur mycket , men hittar inget . Kan det vara så att motoroljan också smörjer växellådan ?

Tacksam för svar .
franberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 17:56   #2
Järnkaminen
Vice Ordförande

Järnkaminens avatar

Medlemsdatum: Jul 2005
Namn: Johan Mejenqvist
Från: Gnosjö
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MKIV.
Yrke: Verktygsmakare.
Medlemsnummer: 295

Validerad annonsör

Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!
Hej och välkommen till Ford Club Sweden !

Angående Service - fyll olja.

Om den aviserar för oljebyte borde det snarare stå: Service - utför oljebyte.

Antar att du kollat nivån?

Sen om du vill återställa serviceindikatorn kanske detta hjälper dig?
https://www.youtube.com/watch?v=sBaMNHsEobs

Angående bromsvarningen.

Signal på slitna backar brukar ges när kretsen sluts. Med andra ord kanske han har byglat den kontakt du ser hängande.

Angående växellådsolja. Nej motorn och växellådan delar inte olja.

Skriv in ditt regnummer här https://www.okq8.se/pa-stationen/mot..._D_BwE#/search

Så får du veta vilken typ och hur mycket olja det ska vara i lådan .

Fiesta ST180
Järnkaminen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-30, 18:43   #3
franberg
Medlem

Validerad annonsör

Tack för svaren jag kommer att ha nytta av dem ! Jag provade att släcka meddelandet som filmen visade och det verkade fungera , får se när jag kört ett tag om det kommer tillbaka eller ej . Sidan med oljan var bra , och jag fick reda på om jag skall ha röd eller grön servo olja ,samt växellådsoljan och mängden . Jag har redan nytta av att vara med i detta Ford Forum det känns bra !
Nu skall jag försöka få tag i en bra manual till bilen också , den kan vara bra att ha när man skruvar .
Tack för hjälpen !
Gammal 2018-12-30, 18:52   #4
Catling
Old School Ford

Catlings avatar

Medlemsdatum: May 2007
Namn: Mathias Dahlström
Från: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Yrke: Servicetekniker
Medlemsnummer: 313

Validerad annonsör

Catling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgång
Meddelandet är en felöversättning på svenska som fanns på några årsmodeller av Transit. Det betyder helt enkelt att Motoroljan ska bytas.
ang. bromsarna så sätter man tillbaka kontakten. bara trycka dit den på inre belägget.
Eller så köper man en bygel kontakt från Ford som tar bort varningen. Bara sätta in i kontakten som hänger löst. Denna bygel finns för att från början så var det varning på både höger och vänstersida men sen bara vänster. Eller så sätter man ihop kablarna så ska det sluta lysa.

Oljan till växellådan är 75w-90bo
97SX-M2C200-AB

Fylls upp i nivåpluggen tills att det rinner ur hålet

Senast redigerad av Catling den 2018-12-30 klockan 18:57.
Catling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-02, 18:02   #5
franberg
Medlem

Validerad annonsör

Tack för svaren ! Det var bra att få reda på att sladdarna för varning av bromsarna slitna bara finns på vänster sida . Jag var under och tittade och såg bara kablar på vänster sida både fram och bak , så jag hade tänkt ställa den frågan men nu har jag svaret ! På höger sida går det in en annan kabel som inte ser likadan ut som jag tror är till ABS bromsarna ?? Har du handlat något ifrån Transit Center som finns med på denna sida ? Jag var inne och tittade där och de verkade ha det mesta till Transiten . Funderar på att köpa olja remmar och tråg utav dem .
Tack så mycket för svaren !!
Gammal 2019-01-02, 18:56   #6
Catling
Old School Ford

Catlings avatar

Medlemsdatum: May 2007
Namn: Mathias Dahlström
Från: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Yrke: Servicetekniker
Medlemsnummer: 313

Validerad annonsör

Catling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgång
Ja, det finns en liknande kabel i närheten som är till ABS. Denna sitter till varje hjul.

Nej Jag har bara skruvat/köpt med delar från Ford.
Varför behöver du tråg?

Olja kan köpas billigt på: https://www.oljemagasinet.se/
Som Fordklubben har 10% vid Medlemskap
http://www.fordclubsweden.se/forum/s...d.php?p=617403

Senast redigerad av Catling den 2019-01-02 klockan 19:02.
Catling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 20:35   #7
franberg
Medlem

Validerad annonsör

Hej ! Det tråget som sitter på är ganska hårt angripet av rost på utsidan . Det låter kanske lite konstigt att det rostar hål i ett oljetråg som är fyllt med olja på insidan .Jag hade tidigare en Hyndai Getz som det rostade hål i tråget på . Så bara för att det inte skall börja läcka när man är ute och kör så tänkte jag byta det förebyggande och det var ingen stor kostnad ca 400 kr med packning .
Tack för svaret !
Jag önskar en bra fortsättning på året !
Peter
Gammal 2019-01-03, 20:54   #8
franberg
Medlem

Validerad annonsör

Hej !
Jag har en liten fråga igen som du kanske kan svara på .

Jag försökte gå ut på medlemssidan för att få koden till oljemagasinets 10 % rabatt . Men jag har inte behörighet till medlemssidan får jag upp ? Kanske måste man vara registrerad ett tag innan man får behörigheten , jag är ju ny på forumet ? Har du något bra svar eller jag kanske skall läsa mer på reglerna för forumet för att hitta ett svar ?
Gammal 2019-01-03, 21:09   #9
Järnkaminen
Vice Ordförande

Järnkaminens avatar

Medlemsdatum: Jul 2005
Namn: Johan Mejenqvist
Från: Gnosjö
Kör: Fiesta ST180 & Mondeo MKIV.
Yrke: Verktygsmakare.
Medlemsnummer: 295

Validerad annonsör

Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!
Citat:
Ursprungligen postat av franberg Visa inlägg
Hej !
Jag har en liten fråga igen som du kanske kan svara på .

Jag försökte gå ut på medlemssidan för att få koden till oljemagasinets 10 % rabatt . Men jag har inte behörighet till medlemssidan får jag upp ? Kanske måste man vara registrerad ett tag innan man får behörigheten , jag är ju ny på forumet ? Har du något bra svar eller jag kanske skall läsa mer på reglerna för forumet för att hitta ett svar ?
Det är för våra betalande medlemmar .

Fiesta ST180
Järnkaminen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-03, 21:41   #10
franberg
Medlem

Validerad annonsör

Hej ! Jag letade lite men hittade ej hur man blir betalande medlem och vad det kostar . Kan du ge mig ett tips var jag hittar detta ?
Gammal 2019-04-28, 21:04   #11
crescentcompact
Registered User

crescentcompacts avatar

Medlemsdatum: Sep 2003
Namn: Fredrik Nilsson
Från: Sverige
Kör: Ford

crescentcompact +10 Det börjar arta sig
Min bromssymbol tänds ibland och har kollat på bromsbelägg och ser att det finns både backar och klossar att köpa till bak på min, kan det stämma? Även bakre beläggen verkar ha inbyggd varning.
crescentcompact är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:10.