Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-27, 12:17   #181
davve d
MHRF-Besiktningsman

davve ds avatar

Medlemsdatum: Sep 2007
Namn: David W
Från: Norrtälje
Kör: Kuga -13 Mondeo -16 Focus RS Edition -18
Yrke: Röris
Medlemsnummer: 17

Validerad annonsör

davve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alla
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy86 Visa inlägg
Den kändes mycket stabilare i rumpan än på Knutstorp för ett par veckor sen. Den där halva graden camber bak gjorde stor skillnad. Nu sladdar den lite gött som Fredin sa ett par trådar tillbaka Är lätt att hålla den på gränsen och den kastar inte ut rumpan hårt längre utan mer ett behagligt släpp. Kommer en längre rapport framåt veckan med bilder å filmer å annat.

Jalusiet gör ju hela bilen Sjukt nöjd över att jag fick tag i det. Ang putsen så ser den bra ut på håll men tre års körning med breda däck osv börjar ta ut sin rätt. Skulle behöva ha på ett par stänkskydd för har blästrat sidorna lite.
Men visst för att vara en gammal Sierra får man nog anse den vara rätt fin
Tycker den blev råare med 16" också istället för dom gigantiska 17" jag åkte med förra året.

Hur gick det för dig? Förlåt men har sjukt dålig koll på forumfolket, vilken bil körde du?

// Jimmy
Kul att vinterns skruvande gett resultat

Jag körde den blå RS:n. Hade/har svår mancold (läs dödssjuk) så det blev bara 3 ”motionspass”i A1 innan hemgång. Humöret var på topp när jag kom hem iaf

Ford Focus RS Edition 2018
davve d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 12:18   #182
Fredin
Lord

Fredins avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Daniel Fredin
Från: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Yrke: Volvo Mek
Medlemsnummer: 59

Fredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner till
Citat:
Den kändes mycket stabilare i rumpan än på Knutstorp för ett par veckor sen. Den där halva graden camber bak gjorde stor skillnad. Nu sladdar den lite gött som Fredin sa ett par trådar tillbaka Är lätt att hålla den på gränsen och den kastar inte ut rumpan hårt längre utan mer ett behagligt släpp. Kommer en längre rapport framåt veckan med bilder å filmer å annat.

Jalusiet gör ju hela bilen Sjukt nöjd över att jag fick tag i det. Ang putsen så ser den bra ut på håll men tre års körning med breda däck osv börjar ta ut sin rätt. Skulle behöva ha på ett par stänkskydd för har blästrat sidorna lite.

Men visst för att vara en gammal Sierra får man nog anse den vara rätt fin

Tycker den blev råare med 16" också istället för dom gigantiska 17" jag åkte med förra året.

Hur gick det för dig? Förlåt men har sjukt dålig koll på forumfolket, vilken bil körde du?

// Jimmy

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk

*070-449 2884*
Fredin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-27, 21:13   #183
MalZon
MalZonCossi @ Instagram

MalZons avatar

Medlemsdatum: Aug 2004
Namn: Jonas Malm
Från: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Yrke: Besiktningstekniker
Medlemsnummer: 79

Validerad annonsör

MalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitlig
Hur mycket camber och toe kör du nu?

Mvh Jonas

[ 60f:1,69s 201m:7,04s@168,80km 402m:10,78s@214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ alive.se - Bilpedanten.com ]

Quote CossieRich: "Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
MalZon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 15:41   #184
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgång
Citat:
Ursprungligen postat av davve d Visa inlägg
Kul att vinterns skruvande gett resultat

Jag körde den blå RS:n. Hade/har svår mancold (läs dödssjuk) så det blev bara 3 ”motionspass”i A1 innan hemgång. Humöret var på topp när jag kom hem iaf
Ja nu tycker jag bilen känns bra så kommer inte röra den mer denna säsongen.
Är du nöjd med hur din funkar på banan? Kan ha fel men körde inte du en grön RS förra året?

Citat:
Ursprungligen postat av MalZon Visa inlägg
Hur mycket camber och toe kör du nu?

Mvh Jonas
Såhär är det ställt fram/bak nu.

// Jimmy

Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 16:01   #185
davve d
MHRF-Besiktningsman

davve ds avatar

Medlemsdatum: Sep 2007
Namn: David W
Från: Norrtälje
Kör: Kuga -13 Mondeo -16 Focus RS Edition -18
Yrke: Röris
Medlemsnummer: 17

Validerad annonsör

davve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alla
Citat:
Ja nu tycker jag bilen känns bra så kommer inte röra den mer denna säsongen.
Är du nöjd med hur din funkar på banan? Kan ha fel men körde inte du en grön RS förra året?

// Jimmy
Skönt! Bara åka och njuta

Jättenöjd med bilen på bana. Oerhört lättkörd och konsekvent i böjarna. Men visst, lite mer boost hade inte varit helt fel. Ingen tendens till mattade bromsar eller andra krämpor. Helt standard.

Du har rätt, härjade med en grön RS MK2 sista 6 åren på banorna

Ford Focus RS Edition 2018
davve d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-28, 17:42   #186
Jimmy86
Medlem

Jimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgång
Citat:
Ursprungligen postat av davve d Visa inlägg
Skönt! Bara åka och njuta

Jättenöjd med bilen på bana. Oerhört lättkörd och konsekvent i böjarna. Men visst, lite mer boost hade inte varit helt fel. Ingen tendens till mattade bromsar eller andra krämpor. Helt standard.

Du har rätt, härjade med en grön RS MK2 sista 6 åren på banorna
Då har jag koll på dig

Kul att du är nöjd med bilen. Hade velat testa en modern bil nån gång på bana. Med antisladd å abs å grejer å se hur det är. Det häftigaste i Sierran är ju sättesvärmen på passagerarsidan
Gammal 2019-05-30, 14:05   #187
Jimmy86
Medlem

En update om söndagens körning på Mantorp då. Förutom blåsten och nån liten regnskur hade jag inget att klaga på.

I sedvanlig ordning så bodde vi på Sjögestad Motell. Hondaklubben har alltid sitt årsmöte där inför Mantorp och eftersom att alla i bekantskapskretsen åker Honda så brukar jag bo där också.
Vi rullade ifrån Kalmar vid 14.30 tiden i lördags och var på plats runt 18.00.
Som vanligt fullt av Hondor på hela parkeringen.

Sov riktigt dåligt men fick åtminstone några timmars sömn. Åt en stadig frukost och rullade mot banan. Väl där var ju besiktningen rätt försenad men det löstes rätt smidigt.
Rickard tog ett par bilder som jag fick låna.

Ut på första stinten. Som vanligt mycket bilar i början på dagen och dessutom en salig blandning i B gruppen så man får hålla koll ordentligt både bakåt och framåt. Kör med tidtagningen på men så jag inte kan se den för att känna på grejerna lite bara. Kommer in och kollar loggen och har då kört 1.39.90 med massa trafik och ingen större attackkörning. Inser väl rätt fort att förra årets personbästa på 1.39.36 kommer bli bättrat men frågan är med hur mycket.

Kör några stintar till men är mycket trafik, mest som jag får släppa förbi. Strax innan lunch går jag ut när det är lite mindre bilar. Kör ett par varv sen ger jag på så gott jag kan.
Nästa tre varv är löjligt lika tidsmässigt. Kör 1.37.98, 1.37.97 och 1.37.90.

In i depån å käkar lite lunch och sen ut igen. Kommer två varv sen suger den luft så får åka och tanka. När jag kommer tillbaka är det open pit så bara att ge sig ut och köra. Bättrar lite med tiden 1.37.42. Klockan har nu hunnit att bli 16 och jag tyckte att jag var nöjd för dagen. Men Nicke i sällskapet skulle ut i sin Civic en vända till så då tänkte jag att jag tar också en runda till.

Kör några varv och går på, sneglar på telefonen och har grön tid efter F2/hårnålen. Tyvärr hade jag denna stinten en grå Kadett framför mig hela tiden å som inte ville släppa om mig. Så i kurvan innan start mål får jag släppa av Blir lite vartannat varv körning med kadetten framför mig. Backar av ett varv, attackerar nästa för att komma ikapp osv.

Sista varvet för dagen går jag på så hårt jag vågar och kör 1.37.09. Åker in efter det och känner att det får räcka för den här gången. Hade jag haft större pungkulor så finns det tid att hämta på massa ställen men är lite feg. Framförallt i Mjölby. Bromsar på mig lite väl mycket där. Har lite svårt att få med farten ut både i chickanen och i F2/hårnålen.

Film på snabbaste varvet. Notera protesterna från lådan när jag lägger i fyran varje gång

http://www.youtube.com/watch?v=IrnFBY2VSb0&t

Vet inte om nån tänkte på vinden. Eller att det blåste ordentligt märkte nog alla men att vi hade motvind på hela rakan också. Med bättre utväxling så hade jag som snabbast fart under dagen 175km/h. Förra året hade jag 183km/h. Fege som åker splitter på sin vita Civic tappade 29km/h på rakan(!) mot förra året. John Kraft i sin kompressor S2000 tappade 10km/h trots omdrevad kompressor och 40hk mot förra året.

Tycker bilen funkade bra. Är nöjd med hur den beter sig nu så tänker ju som sagt inte röra den mer inställningsmässigt under säsongen utan bara köra. Lite bitter såhär i efterhand att jag inte klarade ett 1.36 varv eftersom mina tre snabbaste splittider blir 1.36.53. Så det finns ju att putsa på. Men det tar vi nästa gång

Ha det!

// Jimmy

Senast redigerad av Jimmy86 den 2019-05-30 klockan 14:07.
Svara

Taggar
bob, sierra

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.