Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Transit/Tourneo

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-06, 10:11   #1
Peacerich
Registered User

Medlemsdatum: Aug 2019
Namn: Fredrik Hansson
Från: Trollhättan
Kör: Transit Connect

Peacerich +10 Det börjar arta sig
Wink Transit Connect -16 defekt koppling

Kopplingen har rasat på Forden

Är en Ford Transit Connect 2015 (1.6 TDCi) som gått 10 000mil.
Den står nu på verkstad som vill ha 15 000kr för att fixa det, hävdar att det inte går på garantin pga. att jag saknar Servicehistoriken på bilen (har gått som firmabil för större bolag) Och ja, det är obra men priset var därefter...

Men den har utökad garanti 5år egentligen (5år / 15000mil)

Kanske får ta det men tycker ändå att den borde hålla längre. Har inte haft något problem under det året jag ägt den och inte belastat den hårt

Så frågan är, borde det gå på garantin ändå? Jag håller på att kolla några Fordverkstäder om dom har haft inne den men det är ju surt när dom inte har ett central databas så man kan se var den är servad
Peacerich är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-06, 15:37   #2
Catling
Old School Ford

Catlings avatar

Medlemsdatum: May 2007
Namn: Mathias Dahlström
Från: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Yrke: Servicetekniker
Medlemsnummer: 313

Validerad annonsör

Catling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgång
Citat:
Ursprungligen postat av Peacerich Visa inlägg
Så frågan är, borde det gå på garantin ändå? Jag håller på att kolla några Fordverkstäder om dom har haft inne den men det är ju surt när dom inte har ett central databas så man kan se var den är servad
Det är ju exakt det dom har. Digital service historik. DSR. Alla Ford verkstäder /+ dom utomstående som köpt in) reggar där ifall bilen har varit på Service.

Finns det ingen historik. Då blir det ingen garanti.

Senast redigerad av Catling den 2019-08-06 klockan 15:39.
Catling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-07, 11:04   #3
Peacerich
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Catling Visa inlägg
Det är ju exakt det dom har. Digital service historik. DSR. Alla Ford verkstäder /+ dom utomstående som köpt in) reggar där ifall bilen har varit på Service.

Finns det ingen historik. Då blir det ingen garanti.
Tack för svar

Aha. Jag litar inte riktigt på verkstaden/firman för jag har några andra ärenden som inte varit rätt skötta. Saken är den att den tidigare kundmottagaren har tagit andra saker på garanti så det rimmar dåligt. Den nya killen säger att den aldrig varit på service hos dom (innan dess) och han kan inte se vad andra verkstäder har gjort med bilen. Låter som bluff i så fall.... och det skulle inte förvåna mig. Kör dom själva garantiärende mot ford så är det dubbelt betalt

Nåja, jag har kontakt med Ford nu så kan dom säkert svara på hur det ligger till.
Gammal 2019-08-07, 14:25   #4
Catling
Old School Ford

Catlings avatar

Medlemsdatum: May 2007
Namn: Mathias Dahlström
Från: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Yrke: Servicetekniker
Medlemsnummer: 313

Validerad annonsör

Catling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgång
Det är bluff. Om han kan göra garanti så är det Ford verkstad, Om det är Fordverkstad kan han se Vart, När, Hur och av vem som det är gjort verkstad + mekaniker oavsett vart arbetet är utfört. Ford vet exakt på sekunden när arbetet är påbörjat och avslutat ifall ett arbetspass är öppnat. Utförda service kan ses av alla Ford verkstäder. Man behöver inte åka till samma verkstad bara för att man köpt bilen där. Köper jag en bil i Skåne och vill serva i Norrland så är det inga problem. Gäller även utlandet med där skiljer sig garantitider (nybilsgaranti) beroende på land. Det enda man behöver sköta är..... service.
Catling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 09:43   #5
Peacerich
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Catling Visa inlägg
Det är bluff. Om han kan göra garanti så är det Ford verkstad, Om det är Fordverkstad kan han se Vart, När, Hur och av vem som det är gjort verkstad + mekaniker oavsett vart arbetet är utfört. Ford vet exakt på sekunden när arbetet är påbörjat och avslutat ifall ett arbetspass är öppnat. Utförda service kan ses av alla Ford verkstäder
Inte utan anledning att man inte litar på firman i fråga och jag tror att det är utstuderat. Fortsättning följer, jag har bra kontakt med en annan verkstad + Ford.

Dessutom säger min Fordpass att 5års garantin är aktiv.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.