Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-16, 18:01   #1
Mcfly
Registered User

Medlemsdatum: Mar 2011
Namn: Markus Johansson
Från: Östersund
Kör: Ford Sierra CLX 2,0i DOCH 4x4 -90
Yrke: Bildoperatör på Recall Sweden AB

Mcfly +10 Det börjar arta sig
Skicka ett meddelande via MSN till Mcfly Skicka ett meddelande via Skype™ till Mcfly
Handbroms tar högt, petig på Bilprovningen?

Har problem med handbromsen på Sierran min och fick nyss veta att man måste justera bromsarna via nå muttrar på wiren under bilen och inte inne i kupén precis vid handtaget, har besiktningstid imorgon kl. 07.20 så vet inte om jag orkar ta tag i detta... nu är det så att bromsen tar ju, men man måste nästan dra han längst upp för att han ska ta, vad tycker besiktningen om det? Hade en Passat B3 som dom gav en 2:a på för att handbromsen tog högt upp... men där tog inte handbromsen så mycket heller, och eftersom jag kör 4x4 kan dom inte testa den på "bromstestaren". Så... hur petig är dom? =)

PS. Har lyckats köra iväg med handbromsen i utan att veta att den var i... men han gick trögt!
Mcfly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 18:08   #2
MalZon
MalZonCossi @ Instagram

MalZons avatar

Medlemsdatum: Aug 2004
Namn: Jonas Malm
Från: Växjö
Kör: Sierra Cosworth 4x4
Yrke: Besiktningstekniker
Medlemsnummer: 79

Validerad annonsör

MalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitligMalZon +1000 Omtänksam och pålitlig
Du ska ha 1/4-del kvar utav hela slaget när bromskraften motsvarar stillastående i 16% lutning. Troligtvis lär du få "Rörelsereserv, kort, 2" för att direkt bedöma av din förklaring..

Justeringen gör du, precis som du förklarar med en plastmutter på bromsviren halvvägs bak till bakaxeln. Inget svårt egentligen..

Mvh Jonas

[ 60f:1,69s 201m:7,04s@168,80km 402m:10,78s@214,88km ]
[ Ford Sierra Cosworth 4x4 ]-[ alive.se - Bilpedanten.com ]

Quote CossieRich: "Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"
MalZon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 18:17   #3
Mcfly
Registered User

Skicka ett meddelande via MSN till Mcfly Skicka ett meddelande via Skype™ till Mcfly
Jaha, tack för svar! Lär ju bli till och lägga sig där under och fixa det i såna fall, fast man inte hade nån lust...
Gammal 2012-04-16, 23:02   #4
Mcfly
Registered User

Nu har jag legat under bilen i 3 timmar och fått ner handbromsen 2 klick... vafan!? Jag har gått igenom beskrivningen i Haynes boken ett fåtal gånger och gjort precis som det stått i den... skruvat av låsmuttern, trampat hårt på bromsen X antal gånger, skruvat ihop justeringsmekanismen igen, tryckt tillbaks låspinnen... men det hjälper inte, "rörelseserven" är fortfarande lika kort!!! Jag vet inte om det är nåt jag missar i Haynes boken eller om det är nåt dom missat, om alla forumtrådar inte beskriver tillräckligt bra eller om jag inte är tillräckligt kompetent för att skruva på några muttrar och trycka på en bromspedal.

Sorry, börjar kännas som om det börjar bli en mer "modelinriktad" fråga nu =P
Gammal 2012-04-17, 06:40   #5
C
Registered User

Cs avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Christian L
Från: Sverige
Kör: 458

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
Allt går tyvärr inte å fixa med billiga justeringar. Ibland får man byta saker me..

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 10:28   #6
granadadr
äger tjackpundarford

granadadrs avatar

Medlemsdatum: Oct 2003
Namn: Jörgen A.
Från: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Validerad annonsör

granadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner till
Citat:
Ursprungligen postat av SK Racing Visa inlägg
Jaha, då tar vi det från början.

Självsjusteringen suger på Sierran o måååååååånga andra bilmodeller, jag gör som så att jag tar av bromstrummorna och sjusterar ut bromsbackarna manuellt, tills trumman går lite trögt, inte så den nyper, men trögar.

Jag passar även då på, om det är första gången detta görsa att samtidigt slipa bort rostkanten som alltid blir i bakkant på trumman och som gör demonteringen till ett helvete, när denna är bortslipad och avgradad ca 45 grader så tar det väldigt många år innan det blir rost där igen.

När hjulcylindrarna är utsjusterade på båda sidor så sjusterar du därefter handbromsens sk rörelsereserv på viren.

Detta brukar jag göras i sambande med att jag byter däck, vår och höst, o mina bromsar tar så in i helvetes bra på bes och i verkligheten.
word
granadadr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 06:42   #7
Peter H
Registered User

Medlemsdatum: Dec 2006
Namn: Peter Hallgren
Från: Tierp
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Yrke: Bilmek sedan många år, chaufför, FN-tjänst mm

Peter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av alla
Jo och kunde med detta inte sagt det mycket bättre (men väl ungefär samma ord).

Men iaf så sant i regel klara man detta med en grundjustering ute vid hjulen där det annars i regel "straffar" sig med att bara justera vid handbromsen.
Gammal 2012-11-20, 07:16   #8
upful_lion
Registered User

Medlemsdatum: Sep 2011
Namn: Jögge Mellberg
Från: Västerås
Kör: Ford Sierra

upful_lion +10 Det börjar arta sig
Återupplivar denna.
Hur demonteras trumman på en -92ans sierra GT?
Ska mittbulten av först eller är det som jag läst på annan sida att den skall bankas ur utav bara fan utan att skruva?
upful_lion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-21, 12:23   #9
upful_lion
Registered User

Haha då låter vi den vara

Tack för tipsen. Ska åka å inhandla i förväg.

Mvh
Gammal 2012-11-22, 16:47   #10
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Mycket bra beskrivet av Mats , ska bara tillägga att iaf på Taunus TC-serien brukar SBP ha tumregeln att 3 snäpp på spaken är bra (men knappt möjligt att åstadkomma), 5 är ungefär vad de accepterar max. På dem är det också problem idag att finna annan wire än "one-size-fits-all" trots att t ex Kombi har längre än övriga, så justermånen blir löjligt lång. Man får göra likadant som Mats gör på Sierran för att det ska lira på Taunus.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2012-11-22 klockan 16:49.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-25, 17:17   #11
upful_lion
Registered User

Har bankat å slagit för kung och fosterland men ändå har jag inte fått trumman att röra sig ens 1 mm.

Så här ser trumman ut, inga låsbrickor eller nånting annat å ändå rör den sig inte
Bifogad fil 37169Bifogad fil 37168

Tips på hur jag kan gå tillväga för att rubba aset?
Svara

Taggar
4x4, besiktning, broms, handbroms, sierra

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:51.