Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-09-21, 14:44   #76
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Dags för en miniupdate då. Inte hänt jättemycket. Men hursom så har jag tyckt att bilen varit väldigt mjuk i fjädersättning. Detta uppdagades redan på Mantorp i April men har inte blivit att jag gjort nått av det tills nu.

Kör ju GAZ coils med fjädrarna dom kom med, hade ingen aning om vad som satt där. Efter lite diskussion beställdes två 700lbs två 600lbs och två 500lbs fjädrar. Vill ha den lite mjukare bak så därav lite olika fjädrar så jag kunde labba lite.

Plockade ner allt och bytte fjädrar, satt ju leksaksgrejer på original. 325lbs fram och 200lbs bak. Inte konstigt att den krängt som en fiskebåt när jag åkt lite inspirerat. Funderade ett tag och satte till slut 600lbs fram och 500lbs bak. Kan börja så tänkte jag, är ju iaf bra mycket hårade än innan.

Helvete vilken skillnad det blev Fruktansvärt mycket bättre än innan.

Gelleråsen är ju helt klart min favoritbana och blev ju sjukt besviken när våran träff regnade bort. Fick ju inte ens testat mina nya bromsar. Så igår den 20 var jag på Avancerad Förarkurs på Gelleråsen med strålande sol och 15 grader den här gången. Nya fjädrar och stora bromsar på bilen sen förra banåkat. Hade som mål att åka 1.25.99, vilket jag lyckades med i väldigt lugnt tempo.

Mot slutet av dagen låg jag och jagade en 1.21.xx tid men missade med en tiondel. Så referenstid för nästa år på Gelleråsen blir 1.22.10! Faktiskt riktigt nöjd med den tiden. Tror inte det finns så mycket mer att hämta i bilen som den är nu för att åka fortare. Min instruktör trodde väl att det ev gick att få ner tiden något med en riktigt erfaren banräv. Körde förövrigt 25 mil på banan och drog 100 liter E85 så en ungefärlig förbrukning på 4 liter milen

Planer för vintern då?

Blir att sätta 700lbs fjädrarna fram och flytta nuvarande 600lbs framfjädrar bak då den nog inte hämmas av ytterligare lite hårdare fjädrar.

Ska plocka ner bakvagnen och bygga om den till en s.k 6 graders bakvagn. Fixa så jag kan justera camber och toe också. Kommer att trilla dit en Quaife ATB diffbroms också då fords original suger häströv. Åkte och enhjulade i fyra av Gellersåsens kurvor så där finns säkert upp till en sekund att hämta.

Får se om jag gör nått åt framvagnen, har den maxhöjd nu och då beter den sig bra på banan men om jag sänker den pajjar jag geometrin i framvagnen så tror den får rulla upphöjd tills jag får löst nån form av rollcenter korrigering för framvagnen. Ev flugelspindlar fram om det går att få tag på. Nån här har kanske som dom vill sälja?

Lite allmän översyn med ny olja här och där å så. BOBen har skött sig exemplariskt med närmare 100 mil på trackday/konbana i år. Kan säga att den fick fanimej slita igår på Gelleråsen men den tyckte bara det var kul

Tänker att jag sorterar ut chassit först så jag är nöjd innan jag ger mig på att öka effekten.

Mvh Jimmy
Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-21, 22:48   #77
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Det låter som kloka uppdateringar!

Var bara medveten om att Quaifediffen kräver en chassisättning som håller båda bakhjulen i marken för att den ska fungera bra. Kanske bör du överväga grövre kränghämmare fram också.

Vill du ha en diff som driver på båda hjulen även med en bil som vill lyfta innerhjulet är en ramplamelldiff värt att överväga.

Jag har ju Quaife ATB i Caprin (med Sierra bakvagn) och det har krävts en del justering för att diffen inte ska släppa innerhjulet.

Gustaf
Gammal 2017-09-22, 12:32   #78
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Rickard Ribbing
Från: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66
Yrke: Elektriker
Medlemsnummer: 56

Validerad annonsör

RickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitlig
Kul med uppdateringar och att det blev lite körning på Gelleråsen till slut.

\Rickard
Gammal 2017-09-22, 19:41   #79
Jimmy86
Medlem

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
Det låter som kloka uppdateringar!

Var bara medveten om att Quaifediffen kräver en chassisättning som håller båda bakhjulen i marken för att den ska fungera bra. Kanske bör du överväga grövre kränghämmare fram också.

Vill du ha en diff som driver på båda hjulen även med en bil som vill lyfta innerhjulet är en ramplamelldiff värt att överväga.

Jag har ju Quaife ATB i Caprin (med Sierra bakvagn) och det har krävts en del justering för att diffen inte ska släppa innerhjulet.
Jo jag har förstått att det antagligen kommer bli lite labbande med det. Kan säga att jag tittat på olika alternativ och funderat bra länge på vad jag ska sätta dit. Kommer ju köra original framvagn nästa säsong också och det sitter redan den grövsta krängaren fram. Kommer inte ihåg men tror den är 28mm eller 30mm?
Men planen är ju att fjädra av den hårdare så hoppas det hjälper att hålla ner hjulen.

Ett annat trick är väl att plocka bort krängaren bak också?

Anledning till att det blir en ATB och inte en lamelldiff är helt enkelt att den är helt underhållsfri. Jag vet med mig själv att jag är lat så risken att jag ska orka hålla på att riva diff en eller ett par gånger per säsong för att kolla förspänning och slitage på lameller osv kommer inte ske Dessutom är den ju helt tyst utan huggande å så och jag brukar ju faktiskt bilen på allmän väg.

Nu kommer det en drös frågor till dig Gustaf, hoppas du kan komma med lite input.

När du nu väl fått ner bilen så den håller sig på backen hur tycker du den funkar? Är du nöjd/missnöjd? Driver den bra ut ur böjar, hur beter den sig på motorbroms in i kurvor? Köper jag grisen i säcken och blir missnöjd?

Du har ju dessutom labbat lite med våra bakvagnar, har du koll på vart rollcentrumet ligger på en Sierra bak som är något sänkt?
Eftersom jag ska bygga om min bärarmar/infästningar så har jag ju ett ypperligt tillfälle att justera rollcentret på bilen samtidigt. Har kollat på denna bilden med den kommer ju inte stämma då jag flyttar min inre infästning till bärarmen i brygga.

Dom drar en linje genom infästningarna som träffar hjulets centrum men när min är ombyggd kommer ju linjen träffa framför hjulet i princip?

Efter ombyggnad

Eller har det inte nån påverkan på rollcentrummet om jag behåller infästningspunkterna i samma höjd som dom varit innan?

Sorry men blev väldigt mycket frågor men känner mig rätt osäker på området. Vill ju liksom inte göra den sämre än vad den är

Citat:
Ursprungligen postat av RickardEM Visa inlägg
Kul med uppdateringar och att det blev lite körning på Gelleråsen till slut.

\Rickard
Ja det var sjukt kul. Lätt favoritbanan, teknisk och den kräver inte så mycket effekt för att kunna åka fort. Kan säga att jag åkte ett par tre sekunder snabbar än vissa bilar med dubbelt så mycket effekt mot min. Skillnad mot Mantorp där 200 eller 500 hästar gör 5+ sek på rakan liksom.

Väntar på att få se ett godkänt besiktningspapper på din Ka Rickard

\Jimmy
Gammal 2017-09-25, 08:32   #80
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Jag har kört utan krängare bak de senaste två åren men jag satte tillbaka den i år (Sierra XR4x4 original, så den är klen). Jag kan inte säga att jag kunnat jämföra så bra eftersom jag inte kört på samma bana som tidigare, förutom driftingen på Motorveckan i Lycksele. Men det har ändrats för mycket annat också för att jag ska kunna säga vad som är bättre.

Men utan krängare bak ska ju hjulen kunna följa vägen mer.

Jag får ändå säga att jag är nöjd med ATB, bilen är ganska snäll, det driver oftast som det ska. Samtidigt är det ju en busbil även om den körs en del på bana och ibland kan jag vara nyfiken på om en ramplamelldiff skulle vara mer förutsägbar och enklare att busa med.

När det gäller rollcenter så har jag inte mätt, mycket pga att jag har monterat bakvagnen högre upp i karossen än original Sierra så bakvagnen är inte så mycket "sänkt" trots att ride height är relativt låg.

Men flyttar du bara ledpunkterna framåt/bakåt bör du inte påverka rollcenter alls. Däremot tror jag på att du skulle vinna på att flytta dem lite uppåt om du ändå flyttar, om du ska köra relativt låg bil bak. Det påverkar också hur bakvagnen beter sig i "squat", dvs accelerationsgrepp. Genom att få bärarmen att slutta nedåt/bakåt så kommer accelerationskraften att pressa hjulen mot marken vilket är en fördel.

Jag får erkänna att rollcenter och den här typen av bakvagn har jag studerat för lite :-)

En 6-graders bakvagn står på min önskelista men kräver troligen att jag gör om en del i kardantunneln eftersom det redan är urtaget för bärarmsfästena där. Lusten att kapa i bilen igen är relativt liten...

Gustaf
Gammal 2017-09-26, 15:13   #81
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Validerad annonsör

RickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitlig
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy86 Visa inlägg
Väntar på att få se ett godkänt besiktningspapper på din Ka Rickard

\Jimmy
Kommer förhoppningsvis ett snart.

\Rickard
Gammal 2017-09-27, 22:24   #82
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
Jag har kört utan krängare bak de senaste två åren men jag satte tillbaka den i år (Sierra XR4x4 original, så den är klen). Jag kan inte säga att jag kunnat jämföra så bra eftersom jag inte kört på samma bana som tidigare, förutom driftingen på Motorveckan i Lycksele. Men det har ändrats för mycket annat också för att jag ska kunna säga vad som är bättre.

Men utan krängare bak ska ju hjulen kunna följa vägen mer.

Jag får ändå säga att jag är nöjd med ATB, bilen är ganska snäll, det driver oftast som det ska. Samtidigt är det ju en busbil även om den körs en del på bana och ibland kan jag vara nyfiken på om en ramplamelldiff skulle vara mer förutsägbar och enklare att busa med.

När det gäller rollcenter så har jag inte mätt, mycket pga att jag har monterat bakvagnen högre upp i karossen än original Sierra så bakvagnen är inte så mycket "sänkt" trots att ride height är relativt låg.

Men flyttar du bara ledpunkterna framåt/bakåt bör du inte påverka rollcenter alls. Däremot tror jag på att du skulle vinna på att flytta dem lite uppåt om du ändå flyttar, om du ska köra relativt låg bil bak. Det påverkar också hur bakvagnen beter sig i "squat", dvs accelerationsgrepp. Genom att få bärarmen att slutta nedåt/bakåt så kommer accelerationskraften att pressa hjulen mot marken vilket är en fördel.

Jag får erkänna att rollcenter och den här typen av bakvagn har jag studerat för lite :-)

En 6-graders bakvagn står på min önskelista men kräver troligen att jag gör om en del i kardantunneln eftersom det redan är urtaget för bärarmsfästena där. Lusten att kapa i bilen igen är relativt liten...

Gustaf
Har väl redan bestämt mig ang ATBn men är sjukt olika åsikter om dom. Vissa rosar dom och vissa tycker dom är rena dyngan. Har väl som du säger med att göra om chassit är "anpassat" efter diffbromsen. Dock alltid trevligt att höra fakta direkt från källan och inte från nån som kände nån som hade en flickvän vars bror hade en ATB i sin bil osv osv

Ang rollcenter så får jag mäta mig till det när jag ska börja greja med bilen. Tror det ligger väldigt lågt nu är min gissning. Dock kommer jag nog inte kunna höja infästningarna så mycket innan jag inkräktar på golvet och det tänker jag inte kapa i. Men hjulupphängningar alltså..... Är ju så sjukt mycket att tänka på. Det värsta som kan hända är väl egentligen att jag får göra om det om det inte blir bra.

Dock förstår jag inte varför fler inte bygger om sina bakvagnar på Sierrorna. Verkar ju vara relativt enkelt och om man kollar på engelska sidor ska det ju vara ett grymt lyft för hela bilen. Kanske inte så många som åker bana med dom i Sverige å andra sidan.

Citat:
Ursprungligen postat av RickardEM Visa inlägg
Kommer förhoppningsvis ett snart.

\Rickard
Det hoppas jag!

// Jimmy
Gammal 2017-09-28, 08:13   #83
3000e
Medlem

Namn: Leif Andersson
Från: Årjäng
Kör: Capri
Medlemsnummer: 287

3000e +50 Är på god väg
Har kört min gatregade Capri på bana en del, först med öppen diff och senare med lamelldiff.
Bilen har delad bakvagn från Jaguar.
Med öppna diffen spinner det mycket ut ur sväng på ena hjulet.
Efter montering av lamelldiffen så blev den mycket bättre i utgångarna men den ville understyra kraftigt in i sväng, förspänningen på diffen är ca 50Nm.
Varvtiderna betydligt bättre med lamelldiffen.
Har också en racebil som jag bara har kört med viscodiff från Scorpio.
Viscodiffen påverkar inte instyrningen negativt och det har inte varit några problem med hjulspinn på innerhjulet ut ur sväng.
Caprin väger ca. 1150kg och har ca. 150hk, har körts med gatdäck och R-däck.
Racebilen väger ca. 900kg och har ca. 300hk, körs på slicks när det är torrt.
Båda bilarna har ca. 50-50 viktfördelning.
Om jag skulle bygga om Caprin i dag hade det blivit viscodiffen eller en ramplamelldiff med liten förspänning.
Viscodiffen kräver båda bakhjulen mot banan.
Quaife ATB har jag ingen erfarenhet av.

Leif Andersson
3000e är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-09-28, 09:00   #84
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Jag har ju kört viskodiff tidigare, både original Sierra (XR4x4 med säkert 15-20kmil) och en renoverad och "uppspänd" från Gearboxman. Standarddiffen bromsade nog inte så mycket och den uppspända hann jag nog inte köra så mycket bana med men visst var den bättre.

För en ren banracingbil är nog viskodiffen ett alternativ men vill man som jag busa lite drifting och dragracing också så är det mer tveksamt. Dessutom rasade jag den (smådreven) i en entusiastisk dragracingstart.

Gustaf
Gammal 2017-10-14, 13:44   #85
Jimmy86
Medlem

Då var detta årets körningar slut! Bilen är vintermagasinerad För att summera sommaren då så blev det Mantorp i April, Emmaboda SS på kristihimmelsfärd. Gelleråsen med klubben i Juli som tyvärr regnade bort. Två konbanekörningar med Kalmar Sportvagnsklubb och ytterligare en runda till Gelleråsen nu i september. + Några hundra mil allmän väg också då.

Sista körningen som var var med Kalmar sportvagnsklubb på lokala flygfältet den sista september. Var en ganska okej bana denna gången som var lättare att få lite flyt i.
Var runt 40 körande bilar, slutade nånstans 10-12 plats. Bilen är sjukt mycket trevligare att köra nu om man jämför mot i början på året då fjädrar var jättemjuka och jag inte hade några bromsar.

Några actionbilder.

Lånade kompisens kamera och filmade en repa. (som jag förövrigt körde fel i)

https://youtu.be/kqKZF3bltAQ

Vann gjorde som vanligt polaren i sin Civic med över tre sekunders marginal till tvåan.

Var och besiktade bilen vilket resulterade i blanka papper. Dessutom har ju bilen fyllt 30 så nu är det 24 månade till nästa besiktning och ingen skatt på fanskapet Skönt att kunna åka två säsonger utan att behöva stöka med besiktning. Besiktningsmannen kunde inte minnas sist han såg en så fin Sierra så det var ju trevligt att höra

Planer för vintern är att börja förbereda för en ombyggnad av bakvagnen för bättre hjulvinklar/justerbara som nämnts tidigare i tråden. Trodde jag fått tag i en uppsättning flugelspindlar fram men missade dom tyvärr med en hårsmån Ska försöka jaga tag i det innan nästa säsong börjar. Vet nån om en uppsättning får ni gärna hojta till!! Dessutom kräver det nya bärarmar fram så kommer antagligen bli justerbara sådana också.

Kommer troligtvis att ta tag i bilen i Januari/Februari. Blir nog iaf inte detta året som det ser ut just nu. Tar väl troligtvis en veckas semester eller så för att kunna ta ett ordentligt ryck och göra klart allt då.

// Jimmy

Senast redigerad av Jimmy86 den 2017-10-14 klockan 13:51.
Gammal 2017-10-14, 14:08   #86
Greger
Vägra nutid

Medlemsdatum: Apr 2016
Namn: Greger Eriksson
Från: Varberg
Kör: Escort mkIV

Greger +200 Är en tillgångGreger +200 Är en tillgångGreger +200 Är en tillgång
Wow, Min sinnesbild av en FRÄCK Sierra.

Läcker... G.
Greger är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-14, 23:19   #87
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Avgjort snyggaste karossen och klart den ska vara svart.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-10-15, 18:17   #88
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Greger Visa inlägg
Wow, Min sinnesbild av en FRÄCK Sierra.

Läcker... G.
Citat:
Ursprungligen postat av Släggmek Visa inlägg
Avgjort snyggaste karossen och klart den ska vara svart.
Tack för dom fina orden Målet har alltid varit att hålla den "original" gällande utsidan och i fortsatt mint condition. Tänker inte hålla på å förstöra den med massa äcklig plast och vingar.
Gammal 2017-10-25, 19:31   #89
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Validerad annonsör

Riktigt snyggt, roligt att allt börjar fungera som det är tänkt också.

\Rickard
Gammal 2018-02-16, 12:08   #90
Jimmy86
Medlem

Närmar sig bakvagnsbygge nu. Semester en vecka i mitten på Mars så då ska det byggas. Har fått hem allt som jag ska ha förutom excentriska bultarna. Dom kommer dock i nästa vecka, blev från Opel Insignia då längd stämde väldigt bra och så var dom billiga också.

Quaife ATB, riktiga lager till bärarmarna 7.5 diff 4.27. Till helgen ska diffen monteras i huset så det är klart. Klurar på hur jag ska göra min jigg till 6-gradersbakvagnen. Har några ideer som jag hoppas ska funka. Dock kommer det bli ett jävla mätande. Har en plan på att ev bygga bakvagnen med bilen uppkopplad mot fyrhjulsmätningen men får se om det är genomförbart.

Får se hur jag gör med framvagnen, har fått tag i flygelspindlar nu! Tog ett halvår och kanske 200-300 mail till folk överallt i hela europa. Billiga var dom inte heller.... Tror den får rulla med nuvarande framvagn på Mantorp. Behöver ju nya bärarmar till dom spindlarna. Då kan jag lika gärna gå hela vägen med compressionstruts och knivkrängare också. Det kostar ju dock en slant och man är ju en simpel arbetare

Återkommer framöver med mycket bilder på byggandet. Är nån intresserad så kommer det dessutom att bli en jigg för framtida byggen av bakvagnar. Kan ju vara värt när det kostar 10k att få en ombyggd i UK.

// Jimmy

Senast redigerad av Jimmy86 den 2018-02-16 klockan 12:09.
Svara

Taggar
bob, sierra

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:49.