Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-28, 18:56   #121
Fredin
Lord

Fredins avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Daniel Fredin
Från: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Yrke: Volvo Mek
Medlemsnummer: 59

Fredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner till
Jag kör Nordic timeattack. Den andra serien är alldeles för hårt motstånd i unlimeted som jag kör. Kul att iallafall ha chans på pokal när man tävlar.
Jag kör 240/610-17" slicks. Precis att det går både fram och bak. Skulle som sagt behöva bredare men går inte utan att kapa.
Hmm, vet att jag kollade det när jag köpte men hittar det inte nu. Men ska jag vara ärlig så är det inte räknat på alls för min bil, med tanke på vikt och fäste. Finns säkert tid att hitta om man räkna lite och uppgraderar både fjädrar och dämpare. Är sellholm ben, helt utan justerbarhet. Inget värsting egentligen, men funkar hyfsat för mig iallafall.
Vill egentligen byta både fram och bakvagn. Framvagn är för klen för slicks. Får byta hjullager ofta. Skulle vilja ha större hjulspindlar i alu. Men vill inte köpa wrc för massor med pengar som egentligen är för rally och dess geometri.
Bakvagn, sugen på 6 graders. Men är fortfarande ingen bra bakvagn om man ska åka riktigt fort. Optimalt vore väl fjädring med dubbla A armar både fram och bak, uträknat till min bil men kan inte lägga hur mycket pengar som helst.
Hinner jag i år kanske jag bygger egen 6 graders. Missa ju "gruppköpet" dom gjorde här.

Skickat från min F8131 via Tapatalk

*070-449 2884*
Fredin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 23:25   #122
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Så var det ännu en körare denna dagen. Burton lyckades skicka en fästplatta till compresion struten så jag fick den igår så slapp att mickla ihop nåt eget. Flöt på bra, egentligen bara att skruva dit allt. Är ju när nått ska byggas det kan ta lite tid. Knäppte lite bilder såklart.

Började med att knöla över dammskydden på uniballsen. Mycket glid å ett par näbbtänger så går det rätt smidigt. Men dom är bra tighta att få över.

Det mesta monterat. Där ser man rätt bra hur okadaptern blev också.

Nymålat ok med ny dekal å ny skiva.

Sen kom det jag var mest orolig för. Om jag skulle få över min 16" fälg eller inte. Kan säga att dom där 8mm som skivan svarvades ner på ytterdiametern var det som gjorde att det gick fritt
Så nu kan jag beställa tre fälgar till då.

Svårt att fånga det på bild men har 2-3mm frigång mellan ok och fälg. Kommer inte gå att få mellan några klistervikter.

Och kanske 3-4mm till ekrarna. Ska dock tilläggas att jag var tvungen att lägga en 5mm spacer. Utan så tog det precis i ekrarna.

Och platsen in mot fjäderbenet.

Och denna blir nästa projekt att få dit. Måste fundera lite på hur jag ska ha den. Fick med några universalfästen men tror bara jag får utgå ifrån dom. För dom passar inte på bilen rakt av. Sen måste bärarmarna få fästen för droplinksen också.

Några bonusbilder. Åker ju alltid på träffarna med ett gäng hondapojkar. Johan som så snällt lånat ut en garageplats till mig ska ha dit 16/9" fälgar fram på sin civic 91a. Jag ska inte gnälla om att det blir tight på Forden Han kommer ju dock få kapa skärmarna. Ska på 245or på dessa fälgar sen.

Godnatt!

// Jimmy
Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-02, 23:31   #123
Jimmy86
Medlem

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Citat:
Ursprungligen postat av Fredin Visa inlägg
Jag kör Nordic timeattack. Den andra serien är alldeles för hårt motstånd i unlimeted som jag kör. Kul att iallafall ha chans på pokal när man tävlar.
Jag kör 240/610-17" slicks. Precis att det går både fram och bak. Skulle som sagt behöva bredare men går inte utan att kapa.
Hmm, vet att jag kollade det när jag köpte men hittar det inte nu. Men ska jag vara ärlig så är det inte räknat på alls för min bil, med tanke på vikt och fäste. Finns säkert tid att hitta om man räkna lite och uppgraderar både fjädrar och dämpare. Är sellholm ben, helt utan justerbarhet. Inget värsting egentligen, men funkar hyfsat för mig iallafall.
Vill egentligen byta både fram och bakvagn. Framvagn är för klen för slicks. Får byta hjullager ofta. Skulle vilja ha större hjulspindlar i alu. Men vill inte köpa wrc för massor med pengar som egentligen är för rally och dess geometri.
Bakvagn, sugen på 6 graders. Men är fortfarande ingen bra bakvagn om man ska åka riktigt fort. Optimalt vore väl fjädring med dubbla A armar både fram och bak, uträknat till min bil men kan inte lägga hur mycket pengar som helst.
Hinner jag i år kanske jag bygger egen 6 graders. Missa ju "gruppköpet" dom gjorde här.

Det är väl lite detta som är problemet när man jagar varvtider. Det går alltid att göra mer med bilen Finns ju ingen övre gräns på hur mycket pengar du kan plöja ner i en bil.

Även om bakvagnen är långt ifrån optimal med sina snett bakåtriktade bärarmar så tror jag ändå(hoppas) att det gör stor skillnad med den nya. Sen kommer det bli svårt att avgöra eftersom allt byts på min även fram.

Men vi ska åka på Emmaboda i mitten av april och då tänker jag ta med dom gamla hjulen och testa så jag får nån form av referens mot förra året. Förhoppningsvis går det fortare fast med samma gamla slita trippelåttor.
Gammal 2019-04-07, 10:42   #124
Jimmy86
Medlem

Blev en sväng upp till polarens farsas däckverkstad igår. Har inte möjlighet att göra hjulinställning själv längre då vi inte skaffat nån ny sen jobbet brann ner. Nu är det riktigt nära att bilen är klar faktiskt.

Fästena till krängaren fram sitter på plats i dom främre rambenen sen några veckor tillbaka. Kunde faktiskt använda mig av fästena som följde med men fick göra en spacer i 10mm plattjärn för att den skulle gå fritt under oljetråget. Kommer bilder på det framöver när det är färdigställt. Så det som är kvar nu är att svetsa fästen för droplinksen i bärarmarna och byta olja i motor och låda typ. Får väl tvätta av ett halvårs garagedamm också.

Jag har hyrt Emmaboda den 26 april så då kommer det köras shakedown så får vi se om bilen beter sig bättre. Bör finnas nån sekund att hämta bara på nya däck kontra 5+ år gamla. Finns platser kvar om nån känner att man vill köra lite Superstage. Hör av er till mig isåfall.

Slutresultatet, framvagnen var inte kul att få till. Vi fick göra säkert 15 castervridningar innan vi var klarar.

Stuket på bilen blev så mycket bättre med 16" hjulen i mitt tycke. Nya utväxlingen känns som att den kommer göra det hela bättre också. Dock har jag "förstört" bilen med uniballs överallt så det är ett jävla ljud i den nu Dom nya däcken låter dessutom mycket mer än dom gamla. Men det får man ta.
Nya diffen låser upp fint också. I det stora hela är den inte lika stötig trots hårdare fjädrar fram men det förmodar jag har med att nya dämparna klarar av såpass hårda fjädrar som jag kör. I det stora hela känns den bra men det visar sig på Emmaboda. Då har man dessutom ypperligt tillfälle att justera in krängare och dämpare så bilen beter sig som jag vill och se så fjäderhårdheterna är någorlunda bra.

Kommer följa med kompisen på första timeattack tävlingen den 10 Maj och köra trackday på Knutstorp dagen innan tävlingsdagen. Ska bli riktigt skoj, var 10 år sen jag körde på Knutstorp. Sen blir det ju såklart Mantorp med klubben senare i Maj också.

Ha det!
// Jimmy
Gammal 2019-04-07, 12:15   #125
davve d
MHRF-Besiktningsman

davve ds avatar

Medlemsdatum: Sep 2007
Namn: David W
Från: Norrtälje
Kör: Mondeo -16 Focus RS Edition -18
Yrke: Röris
Medlemsnummer: 17

Validerad annonsör

davve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alla
Ska bli kul att få se Sierran på Mantorp, hoppas modsen ger bra utdelning

Ford Focus RS Edition 2018
davve d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-08, 10:05   #126
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Vad kör du för däck?

Det är rätt aggressiva cambervinklar...blir spännande att se vad du tycker om broms- och drivgrepp.

Gustaf
Gammal 2019-04-08, 10:33   #127
Fredin
Lord

Fredins avatar

Fredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner till
Kul med en bil som är klar i början på april. Tänk om man hade det.

Håller med Gustav. Lite väl aggressiva camber vinklar. Typ det jag kör på min med slicks.
Och ska du köra mycket på Emmaboda, så är det en bana som inte kräver så mycket camber. Platt bana eller t om lutar utåt istället samt hårda inbromsningar som kräver så mycket däckyta i backen som möjligt.
Knutstorp däremot, bra med mycket camber.

*070-449 2884*
Gammal 2019-04-08, 13:00   #128
Jimmy86
Medlem

Förra året åkte jag 3 grader camber fram och då gnagde den på ytterkanten/däcksidorna. Dock ska tilläggas att då åkte jag 225or på en 7" bred fälg så dom var lite ballong, syntes att däcket var för brett för fälgen. Nu åker jag 225 på 8" fälg. Så däcket kommer troligtvis att få mycket bättre stöd av fälgen i år. Däcket sitter mycket bättre på fälgen med 8".
Skulle åkt Kuhmo V70a K61(medium compound) men dom var ju slut i hela Europa så det fick bli Nankang AR-1or istället i medium. Eller dom finns bara i en hårdhet vilket motsvarar medium. Finns ett bra test här på dom ihop med ett par andra. Dom verkar ju iaf trevligare än 888orna som jag åkt på innan. Men det är ett vanligt r-däck å inget slicks.

https://www.youtube.com/watch?v=hKXaOU6wfWE

Dessutom gummi i framvagnen förra året som antagligen deformerades vid kurvtagning så dom där 3 graderna kanske var 2 i kurvorna eller ännu mindre. Det kan också såklart bidragit till att det tuggade däcksida. Nu är det nog 3.5 grader oavsett full kurvtagning eller inte då det inte finns nått som kan flexa längre.
Men pga gnaget på däcksidan så ökades cambern lite fram.

Men jag ska absolut hålla koll på däckslitaget. dryga 3 grader kan mycket väl vara för mycket som ni säger. Därav Emmaboda bokat så man kan sortera ut lite grejer innan vi åker till banorna.

Däremot tycker jag inte 2 grader bak är speciellt mycket? Kanske det är? Har inga problem med att bilen spekar eller nått. Tror jag hade nått liknande med originalbakvagnen förra året. På ena sidan då Denna bakvagnen camberkompenserar ju inte alls lika mycket heller. Sen så åker jag ju med väldigt lite effekt. Är ju mer pulver i dagens svenssonbilar än vad jag har typ. Däckslitaget har varit hyfsat jämnt fram innan men tuggat lite mer insida bak men samtidigt har jag haft problem med spinnande innerhjul innan.
Det har troligtvis dödat bakdäcken lite mer än fram. Har ju alltid roterat däcken också till varje träff.

Men allt är ju nytt å bytt så kommer antagligen att få labba lite hela säsongen. Känner ändå att jag måste börja nånstans. Vi får se hur den styr in och hur den bromsar osv. Betalar ju inget för hjulinställningen så blir det skit får jag ta en ny vända till Borgholm och Vianor igen

Tack för er input dock, ska hålla noga koll på hur slitagebilden ser ut efter några vändor på Emmaboda å återkomma med rapport.

// Jimmy
Gammal 2019-04-08, 13:25   #129
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Ja, det är ju bara att börja nånstans.

Du har ju en tanke bakom så då är det ju bara att följa upp. Kanske testa däcktemploggern från Rejsa?

Gustaf
Gammal 2019-04-08, 14:58   #130
Fredin
Lord

Fredins avatar

Ja absolut, måste börja nånstans och du har ju endel erfarenhet från tidigare körningar. Men med stum framvagn så är det nog som du sa, mer stabil camber. Och Emmaboda är platt, och kräver mycket från bromsar och viktigt att däcken är i asfalten vid broms.
Jag tycker oxå du ska prova mindre toe in i fram. Själv kör jag negativ toe i fram. Men åker oxå med sämre hjulspindlar från 4x4.
Bak blir bra. Med den bakvagnen som du sa inte cambergainar nåt typ.

*070-449 2884*
Gammal 2019-04-08, 17:18   #131
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
Ja, det är ju bara att börja nånstans.

Du har ju en tanke bakom så då är det ju bara att följa upp. Kanske testa däcktemploggern från Rejsa?

Gustaf
Förmodar att du menar rejsarubbertrack Ja det hade varit nice som fasen att kunna få däcktemp live i en skärm i bilen när man kör. Kanske kan bli till hösten. Har länge skjutit på att koppla in blåtanden i sprutet till en liten skärm så man kan se lite parametrar i sprutet live också så det kanske man skulle ta samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredin Visa inlägg
Ja absolut, måste börja nånstans och du har ju endel erfarenhet från tidigare körningar. Men med stum framvagn så är det nog som du sa, mer stabil camber. Och Emmaboda är platt, och kräver mycket från bromsar och viktigt att däcken är i asfalten vid broms.
Jag tycker oxå du ska prova mindre toe in i fram. Själv kör jag negativ toe i fram. Men åker oxå med sämre hjulspindlar från 4x4.
Bak blir bra. Med den bakvagnen som du sa inte cambergainar nåt typ.

Får som sagt testa lite. Förra året hade jag min bromspunkt vid en asfaltsskarv nere vid vändningen. Ska utgå ifrån den i år igen och se om det blir svårt att få hejd på bilen så man måste backa av några meter eller rentav skjuta fram den några meter pga nya däck/fälgar.

Lite kuriosa som jag kom på nu när jag sitter här å skriver är att jag sparade 16kg roterande ofjädrad vikt på fälgbytet. 17"7" med 225/45/17 väger 22kg styck och dom nya 16"8 med 225/45/16 väger 18kg styck. Det gillas.

Är väldigt restriktiv ang toe out, åtminstone på den här bilen. Jag testade det första säsongen. Har för mig jag ställde 0.5mm per sida eller däromkring. Vädligt lite iaf. Bilen blev precis livsfarlig. Fick sitta å såga med ratten premanent, var helt omöjligt att hålla den rak på vägen. Den kunde dessutom bara få för sig att sticka åt sidan. Framförallt på hård gas. Så åkte väl så några gånger på gatan sen åkte jag in till jobbet igen å gick på toe in istället.

Dom nya spindlarna ska enligt engelsmännen vara mycket trevligare i turn in än vad dom vanliga är så hoppas ändå att jag får en bil som gärna nyper in hårt i insväng. För det är väl framförallt i turn in man tjänar på lite toe out. Samtidigt som man blir av med kursstabilitet istället. Om jag inte är helt ute å cyklar....?

Har däremot kört polarnas civicar med ett par mm toe out totalt fram och dom är inte alls lika oroliga som min var.

Emmaboda får utvisa hur fel ute jag är Men jag blir bra irriterad om jag inte förbättrar personbästa.

// Jimmy

Senast redigerad av Jimmy86 den 2019-04-08 klockan 17:20.
Gammal 2019-04-08, 17:49   #132
Fredin
Lord

Fredins avatar

Ja dom blir spåriga och sticker med toe out. Men med stum framvagn, och fräscha däck och framförallt på en bana utan lastbilsspår i märks det inte.
Men om spindlarna hjälper turn in så klarar du dig säkert med den toe in du ställt.

*070-449 2884*
Gammal 2019-04-10, 13:06   #133
saabchef
chef på oljebyte

saabchefs avatar

Namn: Pelle Svensson
Från: stockholm
Kör: Chippad Sierra 4X4

saabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycket
Tjena, är det dina 17" oz racing som vägde 22kg?

Jag körde ju med 17x7 oz racing (evo tror jag) med iof 215/45 och dom väger 17.4kg/st
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_20180630_190522[1].jpg
Visningar:	36
Storlek:	157.4 KB
ID:	45612  

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
saabchef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-10, 13:48   #134
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av saabchef Visa inlägg
Tjena, är det dina 17" oz racing som vägde 22kg?

Jag körde ju med 17x7 oz racing (evo tror jag) med iof 215/45 och dom väger 17.4kg/st
Ja dom på den här bilden.

Ingen aning om vad det är för modell. Men mina däck är ju både bredare och högre än dina skiljer säkerligen några kilon där. Hade du r-däck på dina också när du vägde dom?
Ser ut som det på slitaget.
// Jimmy

Senast redigerad av Jimmy86 den 2019-04-10 klockan 13:50.
Gammal 2019-04-10, 15:01   #135
saabchef
chef på oljebyte

saabchefs avatar

Namn: Pelle Svensson
Från: stockholm
Kör: Chippad Sierra 4X4

saabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycket
Ja kör med pilot sport cup 2. ja det är ju drygt 1 kg på fälgen och däcket resten. Kul med lättare grejor, själv så går jag åt andra hållet igen med bredare däck o fälg så jag är uppe på nästan 22kg hoppas på bättre grepp o fart i kurvorna så man orkar hålla turbon på rätt varvtal!

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 201m@7,65/153km/h, 402m@11.55/205, 60ft 1,8
saabchef är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bob, sierra

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:46.