Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-08-28, 19:27   #16
Fredin
Lord

Fredins avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Daniel Fredin
Från: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Yrke: Volvo Mek
Medlemsnummer: 59

Fredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner till
Citat:
Ursprungligen postat av Dzettervall Visa inlägg
Motorn renoveras i etapper, satsar på pålitliga 500hk.
200block som är inne hos Ultra Motors i Södertälje, honat, planats, långbultats, nya stakar och kolvar, väntar på vev som har vart slut hos leverantör ett tag. Kommer landa på 2.1L (återkommer med mer specs på grejerna)

Toppen har gått med 600+ hästar på en driftbil, ska plockas i sär och kollas, troligtvis byta någon kam för bättre köregenskaper.

Wrc vevhusventilation, hört både bra och dåligt om den, men ser ballt ut och värt att provas. Nylonomspunna slangar och modifierad sump med AN-koppling.

CP-service rostfritt grenrör, ska färdigställas med fläns för wastegate, kommer bli en TIAL 44mm.
Garrett gtx3067r turbo, liten snurra som räcker för ändamålet.

Någon som har erfarenhet av denna eller andra tips?

HART 8 injector plenum, med dagens teknik behöver man inte alla spridare, men även det ser jävligt ballt ut.

Cool motorspec. Ganska lik min faktiskt.
Har oxå 2.1 liter. Men det krångla massor med montering. Fick fel kolvar, sen tog veven i kolvkylningsmunstyckena, sen passa inte bult till remskiva.
Långbultat har jag med, alla 10. Men då passar inte vattenpumpen. Skovelhjulet tar emot en långbult.
WRC vevhusbytta är grymt bra. Kört med det sen 2012 och aldrig haft nåt problem.

Coolt med WRC insug. Inget måste idag, men så ballt.

*070-449 2884*

Senast redigerad av Fredin den 2019-09-01 klockan 08:23.
Fredin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 22:53   #17
Dzettervall
Medlem

Medlemsdatum: Mar 2014
Namn: Daniel Zettervall
Från: Stockholm
Kör: Focus St
Medlemsnummer: 300

Dzettervall +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av Fredin Visa inlägg
Cool motorspec. Ganska lik min faktiskt.
Har oxå 2.1 liter. Men det krångla massor med montering. Fick fel kolvar, sen tog veven i kolvkylningsmunstyckena, sen passa inte bult till remskiva.
Långbultat har jag med, alla 10. Men då passar inte vattenpumpen. Skovelhjulet tar emot en långbult.
WRC vevhusbytta är grymt bra. Kört med det sen 2012 och aldrig haft nåt problem.

Coolt med WRC insug. Inget måste idag, men så ballt.
Tror det blir 6 långbultar för mig. Ja något kommer garanterat strula här med då haha, men då får man jobba sig runt det
Hur kör du avluftningen från wrc-burken?
Dzettervall är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 22:59   #18
Dzettervall
Medlem

Börjat med bakaxeln. Tänkte först beställa justerbar axel, 6 degree med uniballs, men det kanske blir ett senare skede.
Så för nu så skrapa/slipa/förstärkte original balken, plockat bärarmarna från en Scorpio då de som satt på bilen var genomrostiga.

7,5 diff. Ingen LSD till att börja med.

Tänkte beställa poweflex bussningar, verkar finnas några olika hårdhet/modeller, vilken bör man köra?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	847CE235-085B-4B2E-9E29-636CDCD0EF69.jpeg
Visningar:	17
Storlek:	2.92 MB
ID:	46341   Klicka på bilden för en större version

Namn:	0B163C14-4404-4627-8339-F9A8FAD75F1F.jpeg
Visningar:	21
Storlek:	2.31 MB
ID:	46342  
Gammal 2019-09-11, 06:48   #19
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Finns det nån anledning till att du kommer åka med Scorpioarmar? Ser dessutom ut att vara från en kombi med tanke på infästningen för dämparen. Vet inte om du har koll på det men Scorpion är ju lite bredare så dina hjul hamnar lite längre ut med dom bärarmarna. Du ser skillnaden på den här bilden.

https://cimg6.ibsrv.net/gimg/passion...df360d3aae.jpg

Köp en diffbroms! Har åkt runt i tre år och enhjulat 1-2-3an med 200hk å du lär ju sikta lite högre med effekten. Fast du skulle åka 4wd va? Kanske funkar någorlunda då.

// Jimmy
Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-11, 09:52   #20
Dzettervall
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy86 Visa inlägg
Finns det nån anledning till att du kommer åka med Scorpioarmar? Ser dessutom ut att vara från en kombi med tanke på infästningen för dämparen. Vet inte om du har koll på det men Scorpion är ju lite bredare så dina hjul hamnar lite längre ut med dom bärarmarna. Du ser skillnaden på den här bilden.

https://cimg6.ibsrv.net/gimg/passion...df360d3aae.jpg

Köp en diffbroms! Har åkt runt i tre år och enhjulat 1-2-3an med 200hk å du lär ju sikta lite högre med effekten. Fast du skulle åka 4wd va? Kanske funkar någorlunda då.

// Jimmy
Jo precis, blir några centimeter bredare. Enda anledningen till dom är att det var det som låg på vinden. Så har jag något att börja med och få ihop det, annars blir det att spara/skruva i 5år innan det ens står på backen
Yes 4x4, kommer bli diff så småningom. Vad har du för diff i din?
Kör du powerflex-bussningar eller något annat? Uniballs?
Gammal 2019-09-11, 10:23   #21
Jimmy86
Medlem

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Ja ett bygge får inte ta för lång tid, tror att man tröttnar annars till slut. Är ju inte så svårt att komma runt skillnaden i bredd du får med annat et på fälgarna bara. Eller det blir kanske breddad kaross? Då blir det kanske rentav bättre med dom armarna.

Min brygga är stumt monterad i bilen och uniballs till bärarmar. Åker ju 6 graders bakvagn. Jag har en Quaife ATB i min diff. Den kräver att båda hjulen är i marken hela tiden annars beter den sig som en vanlig öppen. Går att få den att enhjula men bara på ett ställe vad jag vet och det är vid vändningen på Emmaboda. Det som gjorde att jag valde den är att den är helt underhållsfri. Skönt att slippa shimsa lameller och annat varje vinter. Den går dessutom helt tyst.

// Jimmy
Gammal 2019-09-12, 09:52   #22
Dzettervall
Medlem

Nej precis, så känner väl efter senaste att det kanske är okej att börja relativt original för att få det i rullning bara.
Blir rs500 breddare, så lite bredare men inget överdrivet.

Den stumma monteringen tänkte jag nog köra på också. Vart beställde du 6 degree bakvagnen? När man väl får feeling

Okej, underhållsfri är ju alltid skönt, och om man ändå inte kör allt för hårt och snävt så.

Vad åker du för låda?
Gammal 2019-09-13, 11:59   #23
Dzettervall
Medlem

Renoverade hubbarna och satt i nya lager runt om.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	BB086D15-7D6C-4523-A4E2-AABD3598B5DD.jpeg
Visningar:	23
Storlek:	3.24 MB
ID:	46371  
Gammal 2019-09-13, 19:05   #24
Generalflash
Ras utan gas

Generalflashs avatar

Medlemsdatum: May 2019
Namn: Gustav F
Från: trollhättan
Kör: Ford sierra cosworth rwd -90
Yrke: Betongkladdare

Generalflash +50 Är på god väg
Måste fråga. Långbultat block? Går bultarna längre ner i blocket eller vad har jag missat?
Generalflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-13, 19:33   #25
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Dzettervall Visa inlägg
Nej precis, så känner väl efter senaste att det kanske är okej att börja relativt original för att få det i rullning bara.
Blir rs500 breddare, så lite bredare men inget överdrivet.

Den stumma monteringen tänkte jag nog köra på också. Vart beställde du 6 degree bakvagnen? När man väl får feeling

Okej, underhållsfri är ju alltid skönt, och om man ändå inte kör allt för hårt och snävt så.

Vad åker du för låda?
Åkte nån variant av powerflex i förra bakvagnen mot karossen å känner ingen större skillnad mot alublocken som sitter i den nya. Vare sig ljudmässigt eller "känslan" i bilen.

Jag köpte min 6 graders av MK Motorsport i England, men vad du än gör så handla inte av honom. Jag var färdig för att åka över till England å sätta eld på hans verkstad. Som tur var kom det en bakvagn efter mycket om och men. Istället för 2 veckor tog det 20. Ringde han mååånga gånger och han lovade varje gång att den var klar osv. Men den har funkat bra, lätt att justera och alla vinklar stämde när vi gjorde hjulinställning så inte snesvetsad eller nått

Mt Motorsport säljer samma 6 gradersbakvagn som jag åker med. Han är bra att ha å göra med så kan rekommendera honom. Mark heter han. Köpte min knivkrängare av honom.

Malzon gjorde nått gruppköp av en annan leverantör. Tror dom köpte 4 stycken. Den var billigare men vet inte om nån av dom har skruvat dit sina ännu och hårdtestat dom.

Nä som sagt quafien gillar inte när innerhjulet blir lätt, men man få se till att chassit är justerat så den gör det minimalt. Har aldrig haft problem på banorna med enhjulande efter den sattes i. Inte ens i Ejes på Gelleråsen eller F2/hårnålen på Mantorp. Bara Emmaboda några gånger.

Ang låda så åker jag helt original Mt75 V6 låda. Funkar bra till mina 225hk. Såklart finns det saker jag inte gillar med den, väl lång trea och den gillar inte att bli hårt växlad på höga varv. Men är man tillräckligt våldsam så går växlarna i Å med tanke på att jag fortfarande är på första lådan efter 4 år och 25-30 körningar senare så är jag nöjd med den.

// Jimmy
Gammal idag, 10:11   #26
Fredin
Lord

Fredins avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Daniel Fredin
Från: Hjo
Kör: Otroligt snabbt
Yrke: Volvo Mek
Medlemsnummer: 59

Fredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner tillFredin +750 En som alla känner till
Rekomenderar verkligen en lamelldiffbroms. Kört quife några år innan men med lite pulver så håller den ej imot. Blir gärna 1-hjulsspinn.
Kör på Gripper lamellbroms från BARAmotorsport. Den är grym. Tog isär min nyligen efter några år. Inte kört många mil kanske men den har fått jobba hårt. Inga synliga slitage och den gör verkligen under för fästet.

WRC byttan ventilerar jag ut i en egengjord plåt låda med filter på. Samt att jag har en vacumslang till insuget från den så vevhusgaserna äts upp av motorn igen. Använder orginal backventil i insuget på den slangen.

*070-449 2884*
Fredin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal idag, 20:13   #27
Dzettervall
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Generalflash Visa inlägg
Måste fråga. Långbultat block? Går bultarna längre ner i blocket eller vad har jag missat?
Ja precis, ska få det att hålla ihop lite extra. Får väl hoppas
Gammal idag, 20:16   #28
Dzettervall
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Fredin Visa inlägg
Rekomenderar verkligen en lamelldiffbroms. Kört quife några år innan men med lite pulver så håller den ej imot. Blir gärna 1-hjulsspinn.
Kör på Gripper lamellbroms från BARAmotorsport. Den är grym. Tog isär min nyligen efter några år. Inte kört många mil kanske men den har fått jobba hårt. Inga synliga slitage och den gör verkligen under för fästet.

WRC byttan ventilerar jag ut i en egengjord plåt låda med filter på. Samt att jag har en vacumslang till insuget från den så vevhusgaserna äts upp av motorn igen. Använder orginal backventil i insuget på den slangen.
Ah, okey, ska ta och kolla på det

Grymt, det blir någon liknande lösning för mig sen!
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.