Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Edge/Mondeo/Galaxy/S-MAX

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-01-07, 14:51   #1
Tummps
Registered User

Medlemsdatum: Apr 2018
Namn: Timmy A
Från: Stockholm
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Tummps +10 Det börjar arta sig
Centrallås agerar konstigt, mondeo mk4.5

Tjena, har märkt de senaste dagarna att när jag låser bilen, vid dörrknappen på utsidan eller nyckeln, så blinkar inte alltid blinkersen två gånger, utan den låser bilen och fäller in speglarna ändå. Är det larmet som inte aktiveras bara?
Motsatt hände idag när jag öppnade bagageluckan, stängde den och sen öppnade förardörren, då åkte inte speglarna ut, ungefär som att den bara låste upp förardörren. Har inte hittat ett samband vid när det händer, samt när detta uppstår så kan jag låsa upp med nyckeln och då fungerar det som det ska. Detta är inget större bekymmer ännu, men frågan är om det är något som håller på att ge sig eller om jag gör något fel?

Bilen har keyless systemet samt så bytte jag batteriet i bilen för två månader sedan till ett 85ah och jag laddar det ibland, mao det är i bra skick. Jag har kopplat ur smartcharge systemet, men tycker inte det borde generera såna här konstiga elfel.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Tummps är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 06:49   #2
getsome
Daddy diesel

Medlemsdatum: Jul 2012
Namn: Raffe Wojda
Från: Ljungbyhed
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Yrke: Projektledare Elektroniktillverkning

getsome +50 Är på god väg
Verkar som någon dörrsensor i bilen spökar. Du får koppla upp och läsa ut läge för alla dörrar/huvar och se om bilen tror någon är öppen fast den inte är det. Och har du inte det redan så skaffa Forscan med en Fordmoddad elm327 enhetet , den betalar sig på första felsökningen.
getsome är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-01-08, 14:28   #3
Tummps
Registered User

Har skaffat en kabel så får masa mig ut någon dag och kika, har en liten son på två veckor så försöker vila så mycket som möjligt just nu.
Nu när du säger det så är det enbart höger bakdörr jag inte kan låsa upp genom att dra i handtaget, kan detta vara ett resultat av barnlås eller mer troligt sensorn som spökar?
Vet du vilken meny / enhet jag ska leta i?

En annan fråga, kan jag uppdatera mjukvarorna i bilen själv? Känner du till någon smidig nybörjarguide för dylika ingrepp? Tänker exempelvis om det finns uppdateringar som skulle blivit gjorda om jag lämnade in bilen till ford på service. Om det går, var kan man hitta dessa uppdateringar för nedladdning?

Senast redigerad av Tummps den 2019-01-08 klockan 15:40.
Gammal 2019-01-08, 17:46   #4
getsome
Daddy diesel

Du bör inte ge dig på att uppdatera något med en elm327. Går nåt snett så dödar du den modulen eller gör om den till en brevpress. Låter som du hittat den dörren som bråkar. Tror BCMii har med detta att göra. Får kolla när jag får chansen.
Gammal 2019-01-08, 18:50   #5
Tummps
Registered User

Ok, tror du det är hela låskistan som måste bytas eller kan det räcka att nolla koder om det är några lagrade?

Gammal 2019-01-08, 20:39   #6
getsome
Daddy diesel

Kolla felkoder och se status på låsen så gissar vi vidare då.
Gammal 2019-01-11, 16:53   #7
Tummps
Registered User

Inte så road av de felkoder som finns på förardörren, behöver jag riva ner hela dörren för att byta en sensor som felar tro? Eller kan det vara något annat? Glapp i kablaget mellan dörren och bilen? Alla kontroller från förardörren fungerar än så länge.
Jag kan låsa dörren inifrån mha knappen precis ovanför handtaget, då blinkar bilen två gånger och låser alla dörrar, tror jag, lite svårt att testa inifrån, får be sambon verifiera detta imorgon. Däremot händer inget om jag låser på den svarta knappen längst fram på dörren samt att jag verkar behöva en polygrip för att kunna låsa dörren manuellt utifrån.
Ska prova den andra nyckeln för att se om det blir samma problem.
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Skärmklipp1.PNG
Visningar:	32
Storlek:	179.9 KB
ID:	45213  

Senast redigerad av Tummps den 2019-01-11 klockan 21:35.
Gammal 2019-01-12, 14:35   #8
Tummps
Registered User

Uppdatering, gick enkelt att låsa bilen med nyckel när jag vred lite mer åt rätt håll (vänster) och då fungerar det även att låsa och låsa upp på fjärren nu. Verkar vara något glapp.

Kollat runt på nätet och sett att man kan plocka ut låsenheten och göra rent den lilla låsmotorn så blir det bra igen. Får se om man gör detta i sommar när det är lite varmare, i rent underhåll. Om inte så verkar det enbart vara en tidsfråga innan det blir samma problem igen.
Så länge det fungerar att låsa med nyckeln är det inte så stort bekymmer trots allt.

Gammal 2019-01-14, 19:22   #9
Tummps
Registered User

Om någon är intresserad av eventuell lösning på bekymret så lägger jag in en länk här
https://r.tapatalk.com/shareLink?url...5&share_type=t

Gammal 2019-02-04, 11:16   #10
Tummps
Registered User

Jag och mina bekymmer...
Har märkt att låset fungerar bättre när det är plusgrader, samt att om jag låser fyra fem gånger på fjärrkontrollen när det är minus 10 så låser tillslut förardörren också. Känns lite som att något behöver smörjas, någon som har tips om var det skulle kunna vara?

En annan fråga, kan ni låsa dörren inifrån när den är öppen? Det borde gå enligt manualen men jag kan inte det, vilket känns märkligt då det har gått i alla mina tidigare bilar. Inga problem när dörren är stängd att låsa inifrån.

Gammal 2019-02-11, 09:05   #11
Tummps
Registered User

Återkopplar igen, fungerar helt problemfritt nu när det varit varmt ute ett par dagar.
Har googlat runt och sett att Volvo av samma årsmodeller har samma problem och detta pga fel fett i låset så det fryser fast. De har en service åtgärd på detta som heter tj17645 där de fettar om låset.

Jag har beställt hem lite olja för att smörja in och rengöra låset så får vi se hur det går.

Gammal 2019-02-11, 09:14   #12
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Rickard Ribbing
Från: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66
Yrke: Elektriker
Medlemsnummer: 56

Validerad annonsör

RickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitlig
Bra med en återkoppling, du får gärna berätta hur det går efter du har smörjt upp låset (hoppas att det blir ordentligt kallt) också.

\Rickard
Gammal 2019-02-11, 14:56   #13
Tummps
Registered User

Kommer inte åt etis längre, kan någon se om ford har en liknande serviceåtgärd som Volvo, dvs smörja låsen och om de skriver ut vad för fett/olja de använder då?

Parallellen till Volvo är givetvis för att dessa bilar delade mycket delar denna tid, om någon undrar varför.

Gammal 2019-02-12, 07:38   #14
Bruno
Registered User

Brunos avatar

Medlemsdatum: Aug 2010
Namn: Bruno S
Från: Helsingborg
Kör: Edge ST-Line -18
Yrke: Servicerådgivare, FordStore Hedbergs Bil

Bruno +50 Är på god väg
Tyvärr, hittar inget angående lås på den modellen..
Bruno är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.