Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > C-MAX/Focus/Kuga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-02-04, 22:06   #1
JohannesJonsson
Registered User

Medlemsdatum: Apr 2017
Namn: Johannes Jonsson
Från: Göteborg
Kör: Ford Focus

JohannesJonsson +50 Är på god väg
Generatorbyte Focus 1.6 tdci -10

Generatorn har gett upp och jag har köpt en likadan från skroten i fint skick som jag fick hem ikväll. Den verkar var lite svår att komma åt. Har kollat lite Youtube men det finns bara en polsk (tror jag) video som inte säger så mycket. Fattar hur man lossar flerspårsremmen och skall ge mig på det i morgon. Är det någon som har bytt generatorn på just denna motorn 1,6 tdci och har något tips? Skall man ta den uppifrån eller nerifrån?
Tacksam för tips
JohannesJonsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-05, 07:30   #2
Bruno
Registered User

Brunos avatar

Medlemsdatum: Aug 2010
Namn: Bruno S
Från: Helsingborg
Kör: Edge ST-Line -18
Yrke: Servicerådgivare, FordStore Hedbergs Bil

Bruno +50 Är på god väg
Lättast nerifrån.. Du får flytta AC-kompressorn men lossa för allt i världen INTE rören som går in i den. De yttre bultarna, alltså de mot hjulet ska lossas helt och de inre ska bara släppas då de är koniska och sitter i hylsa
Bruno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-06, 10:33   #3
JohannesJonsson
Registered User

Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Bruno Visa inlägg
Lättast nerifrån.. Du får flytta AC-kompressorn men lossa för allt i världen INTE rören som går in i den. De yttre bultarna, alltså de mot hjulet ska lossas helt och de inre ska bara släppas då de är koniska och sitter i hylsa
Tack för tipset, skall ta itu med den idag. Skall bli spännande att se hur lång tid det kan ta.
Gammal 2019-02-06, 19:05   #4
JohannesJonsson
Registered User

Nu är den bytt och bilen verkar gå som den skall. Läser exakt 14,5V när bilen är igång.

Det var ett rätt så tidskrävande arbete då jag aldrig har bytt en generator tidigare och det var mycket trångt att komma åt, speciellt då jag inte har någon lift och fick ligga på garagegolvet.Tidsåtgång ca 3 timmar + resa till mekonomen för att köpa ny multirem.
Räknar att jag har sparat ca 5000 kr då generatorn i fint skick från skroten kostade 1650 kr. Hade jag behövt göra om samma sak igen så hade det nog tagit ca 1-1,5 timmar.

Tänkte att jag skriver en liten sammanfattning om någon annan vill ge sig på det.

1. Ta bort ev. spänning från batteriet. Ta av motorkåpa, hjul, hjulhuskåpa och underliggande motorkåpa.
2. Lossa kablarna som går till generatorn. 1 klickkontakt och en mutter under en liten rund gummikåpa uppifrån.
3. Lossa multiremmen genom att röra (bända) spännhjulet med en 15mm hylsa på en utstickande "pigg" och låsa den i lossat läge med en 4 mm borr i ett litet hål.
4. Ta av spännhjulet, 3 bultar uppifrån
5. Ta av 2 16mm bultar på generatorn under där spännhjulet till multiremmen satt.
6. Lossa 1 st konbult på generatorns övre högra sida sett uppifrån. Svår att komma åt men behövs endast lossas lite.
7. Frigör kompressorn som sitter under generatorn underifrån, 4 pinbultar, och sätt den åt sidan mot hjulhuset med en av pinbultarna i ett av hålen.
8. Lossa sista bulten på generatorn som sitter nedertill mot motorn och vrid ut generatorn genom hålen med de två lossade bultarna som sitter kvar.
9. Ta försiktigt ned och ur generatorn genom att lossa kompressorns pinbult och lirka ut den.
10. Montera den nya generatorn och allt annat i omvänd ordning. Byt multiremmen och spännhjulet om det behövs.

Vet inte om detta är korrekt gjort men allt verkar fungera som det skall.
Gammal 2019-02-10, 16:57   #5
JohannesJonsson
Registered User

Otur igen. Efter generatorbytet så gick bilen fint i ett par dagar men igår dog motorn helt plötsligt helt utan varning och inga lampor som lyser. Det gick att starta bilen och köra hem så jag hoppades att det var en engångsföreteelse. På kvällen besökte vi några vänner och på vägen hem så dog bilen igen helt utan förvarning. Den går bra ena sekunden och sen dör den. Vi startade den igen och kom hundra meter innan den dog. Nu kan man bara starta bilen så dör den efter några sekunder. Kom precis in i garaget. Känns som om det skulle vara fel på bränslepumpen eller något men verkar konstigt att det kommer precis efter att jag har bytt generatorn. Alla kablar verkar sitta i som de skall. Är det någon som har tips så hade jag varit väldigt tacksam. Antar att jag får låta verkstaden hämta den. När jag hade tagit av hjulhuskåpan så märkte jag en kontakt som hände löst och inte verkade ha någon stans att sitta. Kan det ha med den att göra? Någon som vet?
https://onedrive.live.com/?cid=4D86D...%21142&o=OneUp
Gammal 2019-02-11, 07:21   #6
getsome
Daddy diesel

Medlemsdatum: Jul 2012
Namn: Raffe Wojda
Från: Ljungbyhed
Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Yrke: Projektledare Elektroniktillverkning

getsome +50 Är på god väg
Kolla EGR ventilen , står den öppen så dör motorn. Likaså kolla felkoder , kan finnas fast inte några lampor lyser. Mät även så generatorn laddar. Den kabeln som finns på fotot kan vara till nivåregleringsgivaren till xenonljus , vet ej om du har xenon eller halogen.
getsome är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 09:59   #7
Bruno
Registered User

Brunos avatar

Medlemsdatum: Aug 2010
Namn: Bruno S
Från: Helsingborg
Kör: Edge ST-Line -18
Yrke: Servicerådgivare, FordStore Hedbergs Bil

Bruno +50 Är på god väg
Nu vet jag inte om fotot är taget nu i samband med senaste problemet men remmen verkar inte sitta på plats.. Ang kontakten kan det vara nåt som sitter i kabelhärvan bara, ofta är härvorna desamma trots att 2 bilar kan ha olika utrustningsnivåer
Bruno är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-02-11, 18:41   #8
JohannesJonsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av getsome Visa inlägg
Kolla EGR ventilen , står den öppen så dör motorn. Likaså kolla felkoder , kan finnas fast inte några lampor lyser. Mät även så generatorn laddar. Den kabeln som finns på fotot kan vara till nivåregleringsgivaren till xenonljus , vet ej om du har xenon eller halogen.

Tack, skall kolla ventilen ikväll. Kör bilen till verkstad i morgon bitti om det inte är ventilen. Kopplade in bluetooth läsaren men den gav ingen sådan felkod, bara U0074 som verkar vara kommunikationen med läsaren. Annat program på datorn än vad jag använt tidigare men den läste av sensorerna så länge bilen var i drift vilket bara var några sekunder innan den dog igen.
Verkar troligt med givare till Xenonljuset då jag har halogen

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Gammal 2019-02-11, 18:44   #9
JohannesJonsson
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Bruno Visa inlägg
Nu vet jag inte om fotot är taget nu i samband med senaste problemet men remmen verkar inte sitta på plats.. Ang kontakten kan det vara nåt som sitter i kabelhärvan bara, ofta är härvorna desamma trots att 2 bilar kan ha olika utrustningsnivåer

Remmen var loss i samband med generatorbytet så det ör som det skall. Verkar stämma med att kontakten var till xenonljus som jag inte har. Tack

Gammal 2019-02-14, 14:00   #10
JohannesJonsson
Registered User

Uppdatering! Bilen startar nu igen. Verkstaden felsökte och det var fukt i spjällhuset som nu är utbytt. Helt otroligt att detta händer precis som jag bytt generator tycker jag men skönt att de kunde hitta felet. Slutnota ca 4.200 kr + Dieselfilter 800 kr som han frågade om jag ville byta då det ändå var dags.

Gammal 2019-02-14, 14:03   #11
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Rickard Ribbing
Från: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66
Yrke: Elektriker
Medlemsnummer: 56

Validerad annonsör

RickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitlig
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesJonsson Visa inlägg
Uppdatering! Bilen startar nu igen. Verkstaden felsökte och det var fukt i spjällhuset som nu är utbytt. Helt otroligt att detta händer precis som jag bytt generator tycker jag men skönt att de kunde hitta felet. Slutnota ca 4.200 kr + Dieselfilter 800 kr som han frågade om jag ville byta då det ändå var dags.

Alltid bra när man hittar felet trots att det kostar en slant.

\Rickard

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:49.