Underredsmassa

Diskussioner kring bilvård (ex. biltvätt, vaxning och polering) och andra förbättrande åtgärder (ex. lack och rostlagning).
Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
Namn: Per-Joel. Wessman
Kör: Lexus IS250
Ort: Helsingborg

Underredsmassa

Inlägg av PJ.Wessman »

Dax för en dum fråga igen;P

Har dragit på underredsmassa från biltema på valda delar under bilen(underredet :) ). Typen jag köpte var: http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/ ... sa-362410/

Bildar någon forma av kletig yta som lätt färgar av sig och sitter som fan på handskar och skruvar och allt annat man har när man skruvar under bilen..

Nu till frågan, kan man måla över denna massan med något som gör att det inte kletar? Tänker mig att denna borde vara bättre: http://biltema.se/sv/Bilvard/Rostskydd/ ... sa-362413/

Eller är det bara att börja kleta bort det jag sprutat på och skaffa något annat??

MVH

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Just denna "kletigare" variant från Biltema har jag för egen del och överlag mycket positivt använt mig av dom minst senaste 15 åren och har med den goda erfarenheten att denna håller sig riktigt länge och ljudisolerar med rätt duktigt. Denna stelnar/torkar med till vart efter för att slutligen bli relatift kletfri.

Den andra är mer lämplig till just tröskel lådor som torkar som vanlig färg och är direkt övermålningsbar, är dock osäker hur resultatet skulle bli att måla över direkt med denna på underreds massan men troligt lär du iaf få en nära på direkt kletfritt.
Även om massan blir lite "rörlig" på sig om det är ett tjockare lager du lagt på under.

Användarvisningsbild
PJ.Wessman
Veteran
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 10, 2005 8:29 pm
Namn: Per-Joel. Wessman
Kör: Lexus IS250
Ort: Helsingborg

Inlägg av PJ.Wessman »

Blir at göra ett fält-test på detta då.. Tar och spayar över reservhjulsbaljan med "kladdfri" färg och ser hur det reagerar med den kladdiga underredesmassan som ligger.. Annars får man ju vänta ut att massan ska torka innan man fortsätter skruva under bilen...

Blev rätt bra lager av underredsmassa efter rostlagningen ju, så blir en lång väntan i sånt fall;P
Bilagor
målning underrede.jpg

Peter H
Legend
Inlägg: 6165
Blev medlem: mån dec 25, 2006 10:58 am
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Ort: Tierp
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Vill minnas at tdet hänt någon gång att detta ofrivilligt testats på någon bil och vet med att det fungerade som sagt men att det kunde bli lite "gungit" ett tag men att det hela stelnar ändå med tiden.

Men överlag är iaf jag helnöjd med dessa produkter som med sin huvudsak är att fästa bra och skydda mot stensprut och kommande rostbildningar. Smidigt sätta annars att kunna vända en kaross efter alla åren mer ligga/vara under en smetig bil i fråga.

Användarvisningsbild
Släggmek
Legend
Inlägg: 3600
Blev medlem: ons apr 12, 2006 8:26 am
Namn: Hasse B.
Kör: 1977 Taunus 1.6L Kombi
Ort: Västernorrland

Inlägg av Släggmek »

Jag fick för en bunt år sedan tag i en rejäl slatt av Jotuns asfaltfärg (avsedd för rostskydd av fasta installationer i rejält tuffa miljöer) och tog till det som underredsbehandling till min -74 Taunus när kassan var extra skral. Det var väl nån sex-sju år sedan jag strök på det och jag tycker det hållit över förväntan (smetfritt dessutom), trots att bilen fått periodvis gå året om här i norra saltbältet och underredstvättarna gjorts med trädgårdsslang när vädret medgivit :^o. Mjo, nu har jag det jag gör med rostlagning (och mig själv att skylla som framgår av texten :p), men förvånansvärt lite handlar om själva bottenplattan (det allra mesta är intakt och svart än!) utom där stensprutet legat direkt på, så det guckat har hållit mycket bättre än det mesta man köper på macken för bilbruk, trots att det rör sig om ungefär samma typ av produkt. Det ska även finnas nån rostskyddsfärg av amerikansk tillverkning som används av deras flotta för att skydda fartygsdäcken, tyvärr har jag glömt namnet men såg den på 90-talet hos dåvarande Signeuls Järnhandel i Ljusdal. Skulle vara intressant att testa, men jag minns literpriset var rätt grymt redan då.
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda :D )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument ;)

Skriv svar