Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Bilder och filmer

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-11-15, 21:30   #76
RS500
Guest

Kan bara nämna det för er som inte vet det, hastigheten har ingenting med saken att göra! Har mc´n lagen på sin sida så kan han ha kört i 100kmh genom rondellen utan att ha åkt dit för det! Så nu vet ni det! =)
  Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 21:32   #77
Magnus2000
Guest

SABBEN gör fel!!!

Jag har varit i hojens situation och bivit på körd av en belist som körde som sabben.

Försäkringsbolaget dömde allt fel till belisten (typ sabban) för allt fel.

Sabben får köra rakt fram endast.
Hojjen får köra rakt fram OCH svänga till vänster.
  Svara med citat
Gammal 2005-11-15, 21:34   #78
-FW-
Registered User

-FW-s avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Fredrik Wolf
Från: Helsingborg
Kör: Volvo V70
Yrke: Tekniker
Medlemsnummer: 1
Varningar: Embrace the fear!

Validerad annonsör

-FW- +500 En bra kamrat-FW- +500 En bra kamrat-FW- +500 En bra kamrat-FW- +500 En bra kamrat-FW- +500 En bra kamrat-FW- +500 En bra kamrat
Skicka ett meddelande via MSN till -FW- Skicka ett meddelande via Skype™ till -FW-
Bara för att försäkringsbolagen hittar på egna regler betyder det inte att han gjorde rätt. Det kan dessutom ha varit innan regeländringen.

Mvh F
-FW- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 07:18   #79
Anders P
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av RS500
Kan bara nämna det för er som inte vet det, hastigheten har ingenting med saken att göra! Har mc´n lagen på sin sida så kan han ha kört i 100kmh genom rondellen utan att ha åkt dit för det! Så nu vet ni det! =)
Precis.
I ett försäkringsärende så är hastigheten av underordnad betydelse då den ej kan bevisas av någon part.

Enda undantaget är ifall polisen råkat mäta hastigheten precis just då, men sannolikheten för att så skulle ske är nog försvinnande liten.

Så kör ni för fort och orsakar en olycka, erkänn inte den riktiga hastigheten ifall ni vet om den, oavsett vad motparten säger.
  Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 18:09   #80
JOCKO
Hmmm.....

JOCKOs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Jocke Ericsson
Från: Västerås
Kör: Ford Focus RS-09
Yrke: Fordonsbärgare....
Medlemsnummer: 61

Validerad annonsör

JOCKO +200 Är en tillgångJOCKO +200 Är en tillgångJOCKO +200 Är en tillgång
[Hojjen får köra rakt fram OCH svänga till vänster.[/QUOTE]

Ja det är ingen som sagt något annat men Mc:n gör ett filbyte å gör man ett filbyte så ska det kunna ske utan fara för annan trafik.

402m 12,13sek@184,61km/h
201m 7,801sek@145,75km/h
60=1,797sek
JOCKO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-16, 20:53   #81
C
Registered User

Cs avatar

Namn: Christian L
Från: Sverige
Kör: 458

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
för att göra ett slut på denna tråd som vart onödigt lång för ingenting:

jag åkte igenom denna rondell idag, tyvärr utan kamera men det blir så om man stiger upp 05:30 och lämnar hjärnan i sängen...

så:

inga markeringar överhuvudtaget i gatan. inga pilar, ingenting!!! (bara tvärgående "väckelse" ränder. men de hör inte hit)

enda skylten som fanns va en upplysningsskylt om vart man kom i vilken riktning i cirkulationsplattsen. en liknande skylten nedan som jag ritat i paint.

båda fordonen kommer från sthlm. genom att det inte är påvisat med påvisningsskyllt eller med påvisningspilar i gatan om hur man ska köra så är det inte fel av saaben (dock kanske dumt) att köra ut den vänstra utfarten i cirkulationsplattsen.

genom att bågen ska göra ett filbyte för att ta sig ur cirkulationsplattsen får att åka rakt fram så har han väjningsplikt!

så bågens fel! men jag kan förstå att misstaget begås oxå..

så kan vi sluta diskutera detta nu?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	rondell.jpg
Visningar:	42
Storlek:	15.2 KB
ID:	5690  

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 11:11   #82
RS500
Guest

Ok, nu har jag pratat med VV ang detta (ville veta vad som gäller)!
Dom sa att det är en tolkningsfråga för domstolen i det här fallet!
Man FÅR svänga vänster i höger körfält, även om det står skyltar som visar någat annat, man behöver INTE följa påvisningsskyltar utan det är bara en fingervisning hur du kan köra, och att man bör följa dom, men det är inget krav!

Min slutsats blir att man ALDRIG kan bli vållande till en olycka i en rondell om man ligger i höger körfält!

(Ska tilläggas att hon på vv inte kunde ge mig ett exakt svar vad som gäller i en specifik situation!)
  Svara med citat
Gammal 2005-11-17, 12:06   #83
Anders P
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av RS500
Ok, nu har jag pratat med VV ang detta (ville veta vad som gäller)!
Dom sa att det är en tolkningsfråga för domstolen i det här fallet!
Man FÅR svänga vänster i höger körfält, även om det står skyltar som visar någat annat, man behöver INTE följa påvisningsskyltar utan det är bara en fingervisning hur du kan köra, och att man bör följa dom, men det är inget krav!

Min slutsats blir att man ALDRIG kan bli vållande till en olycka i en rondell om man ligger i höger körfält!

(Ska tilläggas att hon på vv inte kunde ge mig ett exakt svar vad som gäller i en specifik situation!)
Som tidigare påpekats så kan f-bolagen tolka reglerna efter eget huvud, och därmed göra en oskyldig skyldig, och tvärt om.

Så vad VV och dess regelverk säger, är nog endast att betrakta som vägledning till vad som är lämpligt att göra.

Sedan måste det nog till mycket hänsynstagande vid körning i cirkulationsplats, och inte hävdande av egen rätt, precis som i all annan bilkörning.
  Svara med citat
Gammal 2005-11-18, 16:42   #84
JOCKO
Hmmm.....

JOCKOs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Jocke Ericsson
Från: Västerås
Kör: Ford Focus RS-09
Yrke: Fordonsbärgare....
Medlemsnummer: 61

Validerad annonsör

JOCKO +200 Är en tillgångJOCKO +200 Är en tillgångJOCKO +200 Är en tillgång
Citat:
Ursprungligen postat av vad är lustgas?
för att göra ett slut på denna tråd som vart onödigt lång för ingenting:

jag åkte igenom denna rondell idag, tyvärr utan kamera men det blir så om man stiger upp 05:30 och lämnar hjärnan i sängen...

så:

inga markeringar överhuvudtaget i gatan. inga pilar, ingenting!!! (bara tvärgående "väckelse" ränder. men de hör inte hit)

enda skylten som fanns va en upplysningsskylt om vart man kom i vilken riktning i cirkulationsplattsen. en liknande skylten nedan som jag ritat i paint.

båda fordonen kommer från sthlm. genom att det inte är påvisat med påvisningsskyllt eller med påvisningspilar i gatan om hur man ska köra så är det inte fel av saaben (dock kanske dumt) att köra ut den vänstra utfarten i cirkulationsplattsen.

genom att bågen ska göra ett filbyte för att ta sig ur cirkulationsplattsen får att åka rakt fram så har han väjningsplikt!

så bågens fel! men jag kan förstå att misstaget begås oxå..

så kan vi sluta diskutera detta nu?
Det var ju det jag sa redan på sida 2 i denna tråd....

402m 12,13sek@184,61km/h
201m 7,801sek@145,75km/h
60=1,797sek
JOCKO är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-19, 09:34   #85
C
Registered User

Cs avatar

Namn: Christian L
Från: Sverige
Kör: 458

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
sorry, missade det..

mvh C

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-20, 18:34   #86
Ola.M
Guest

Saaben blinkar ju iallafall det borde mc:n har sett
  Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:58.