Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Banträffar, utställningar och evenemang

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-15, 13:20   #16
Focus RS
Registered User

Medlemsdatum: Sep 2003
Namn: Per-Anders G
Från: Karlstad
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3

Validerad annonsör

Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...
Fast Ford:
- Som du ser i denna tråd (LÄNK) så kommer den gamla gruppindelningen, inklusive "Lugna timmen", att försvinna helt och inför 2010 ersättas mot nedanstående upplägg.

Klassindelning/körschema:

• Gamla klassindelningen skrotas helt och istället så införs tre nya klasser
• Introduktion (nybörjare tillsammans med obligatorisk instruktör)
• Grupp A1/Grupp A2 (tidtagning förbjuden, en passagerare tillåtet)
• Grupp B (individuell tidtagning tillåtet, inga passagerare)
• Kör schemat kommer att ser ut enligt följande:
10:00 - 10:20 Introduktion
10:20 - 10:40 Grupp A1/A2
10:40 - 11:00 Grupp B
11:00 - 11:20 Introduktion
11:20 - 11:40 Grupp A1/A2
11:40 - 12:00 Grupp B
12:00 - 12:20 Introduktion
12:20 - 12:40 Grupp A1/A2
12:40 - 13:00 Grupp B
13:00 - 13:20 Grupp A1
13:20 - 13:40 Grupp A2
13:40 - 14:00 Grupp B
14:00 - 14:20 Grupp A1
14:20 - 14:40 Grupp A2
14:40 - 15:00 Grupp B
15:00 - 15:20 Grupp A1
15:20 - 15:40 Grupp A2
15:40 - 16:00 Grupp B
16:00 - 16:20 Grupp A1
16:20 - 16:40 Grupp A2
16:40 - 17:00 Grupp B
• Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Introduktion, på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp A1 eller A2 för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
• I grupp A1 och A2 så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall deltagit på förarmöte, inneha SMA försäkring och godkänd skyddsutrutning.
• I grupp B så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt "rejsbeteende" kommer att resultera i svartflagg.
• Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse.

Angående din fråga om åldersgräns så pågår fortfarande diskussioner om vilken ålder som skall gälla på våra banträffar. Men utan att säga för mycket så kommer inte några barnstolar att tillåtas utan grundkriteriet kommer vara att passageraren skall vara stor nog att kunna sitta fastspänd i originalbälte utan några specialla hjälpmedel (som sittkudde etc.). Men som sagt, exakt åldersgräns är ännu inte bestämt utan det ber jag att få återkomma med senare...

/Per-Anders.
Focus RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 13:44   #17
Fast Ford
"Ers Majestät"

Fast Fords avatar

Medlemsdatum: Apr 2004
Namn: Petter Wejsfelt
Från: Lidköping
Kör: Allt svart, resten vitt!
Yrke: Momsinbetalare
Varningar: 1

Fast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner till
Ok, lite oväntat då ni med allt annat klassar in bilarna som "helbilsgodkända" enligt SBP. OK enligt SBP = OK enligt FCS, och det borde funka med en godkänd barnstol. Men blir det ett nej accepterar jag det.

//Petter
Gammal 2010-02-15, 14:39   #18
C
Registered User

Cs avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Christian L
Från: Sverige
Kör: 458

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
Citat:
Ursprungligen postat av Fast Ford Visa inlägg
Ok, lite oväntat då ni med allt annat klassar in bilarna som "helbilsgodkända" enligt SBP. OK enligt SBP = OK enligt FCS, och det borde funka med en godkänd barnstol. Men blir det ett nej accepterar jag det.

//Petter
SBP kontrollerar inga barnstolar eller om förarna/ägarna följer Svenska lagar vad gäller längd = sitthjälpmedels osv så varför blanda in SBP i detta? Och vad har ett helbilsgodkännande av en med det hela att göra? Och vad har helbilsgodkännande med bilbarnstol att göra?

Kontrollerar SBP vad du har för kokpunkt på din bromsvätska? Om du har lösa saker i bilen? Om du har hjälm på dig? Osv osv...

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 15:19   #19
Skinkis
Skinkan Rejsing

Skinkiss avatar

Medlemsdatum: Jul 2005
Namn: Hampus Wallengren
Från: Western Australia
Kör: så det ryker!
Yrke: CSN-beroende

Validerad annonsör

Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...
Citat:
Ursprungligen postat av C Visa inlägg
SBP kontrollerar inga barnstolar eller om förarna/ägarna följer Svenska lagar vad gäller längd = sitthjälpmedels osv så varför blanda in SBP i detta? Och vad har ett helbilsgodkännande av en med det hela att göra? Och vad har helbilsgodkännande med bilbarnstol att göra?

Kontrollerar SBP vad du har för kokpunkt på din bromsvätska? Om du har lösa saker i bilen? Om du har hjälm på dig? Osv osv...
Lugn och fin nu... Tycker Petter har tagit upp en ganska viktig fråga som bör kunna diskuteras utan en massa hugg på direkten? Har inga som helst problem med att se saken från hans sida, men samtidigt förstår jag även vissa problem från arrangörens sida då det är viktigt att stolen är inställd osv. samt att man kanske inte riktigt vet hur stolen beter sig när man rullar på R-däck med full attack.

En delikat fråga helt klart...

Holden Commodore VL Turbo -86
Skinkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-15, 15:36   #20
Focus RS
Registered User

Validerad annonsör

Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...
Den som inte frågor, får inte heller veta...

Frågan är självklart berättigad och förståelig!

Min egen åsikt som banträffsarrangör och ytterst ansvarig är att alla som befinner sig ute på banan måste veta hur man tar sig ur en bil på egen hand och skall sitta ordentligt fastspända på ett så säkert och bra sätt som möjligt.

Vilken åldersgräns det nu må bli får tiden utvisa, men jag kommer själv personligen inte att stå på något banhyreskontrakt där barn kan förekomma ute på banan med alla dess eventuella risker. Detta funkar inte för mig och det är min bestämda hållning/åsikt till det hela...

/Per-Anders.
Gammal 2010-02-15, 16:53   #21
Fast Ford
"Ers Majestät"

Fast Fords avatar

Medlemsdatum: Apr 2004
Namn: Petter Wejsfelt
Från: Lidköping
Kör: Allt svart, resten vitt!
Yrke: Momsinbetalare
Varningar: 1

Fast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner tillFast Ford +750 En som alla känner till
Citat:

Ok, fel av mig. Är det E-Godkänd märkningen som gäller då eller vad heter det? Att jag råkade nämna SBP är att FCS endast tillåter bilar som passerar SBP utan anmärkning till sina banåkning. Att det sedan förekommer kompletterand besiktning vid banan på punkter som SBP inte kontrollerar men som är viktiga vid banåkning är en helt annan sak.

Ang helbilsgodkännande är det lite samma svar som det förra, men utan att veta säkert tror jag det finns barnstolar(vilket just denna fråga gäller) som inte är klassade av vissa biltillverkare, precis som övriga tillbehör. Dvs borde inte ingå i ett helbilsgodkännande.

Hoppas jag fått fram poängen om även lite otydligt, och sorry om jag svärtade SBP, för du verkade ta mitt förra inlägg ganska hårt.

//Petter
Gammal 2010-02-15, 18:21   #22
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
Citat:
Ursprungligen postat av Skinkis Visa inlägg
Lugn och fin nu... Tycker Petter har tagit upp en ganska viktig fråga som bör kunna diskuteras utan en massa hugg på direkten? Har inga som helst problem med att se saken från hans sida, men samtidigt förstår jag även vissa problem från arrangörens sida då det är viktigt att stolen är inställd osv. samt att man kanske inte riktigt vet hur stolen beter sig när man rullar på R-däck med full attack.

En delikat fråga helt klart...
Efter att ha läst mitt inlägg en gång till nu utan stressen på jobbet så ser jag att det går att läsa som ett "hårt inlägg". Det var inte meningen, ber om ursäkt.

Frågan är självklart berättigad, men uppfattningen som beskrevs i Petters första post (att ok SBP = OK FCS) stämmer inte med hur det är.

Kan förklara varför jag tog med det i reglerna för många många år sedan varför bilen måste vara godkänd vid en besiktning på SBP. Det är inte för att jävlas med folk osv utan 100% för säkerheten på banan och alla på banan.

1. På den tiden gick det fortfarande att ha bilen försäkrad på banan och trafikförsäkringen fungerade på banan. (dock sade lagen även då annat men inte i praktiken) Men bara om bilarna var påställda, skattade och besiktigade. Var de det vart det minst tjafs om försäkringar.

2. Det är rätt trevligt att veta att alla de säkerhetsrelaterade saker som vi inte kunde kolla vid banträffsbesiktningen var genomgångna. Spindelleder, jämnhet på bromsar, oljespill osv osv..

3. Även om bilen är trimmad efter besiktningen osv så är endå det mesta kontrollerat som kan fallera på banan och ge "havverier" som kan resutera i olyckor.

Vad gäller typgodkännande (som det egentligen heter) så reglerar det inte bilbarnstolar i Sverige. Däremot CE märkning men det har inget med bilen som den sitter i att göra. Det enda vi har i Sverige är en lag från 2007.

Taget från NTF: s hemsida:

Vad säger lagen? (Nya regler från januari 2007)

I Sverige har vi lag på att alla som åker bil ska använda bilbälte, både i framsätet och baksätet.
Barn som är kortare än 135 centimeter ska dessutom använda en särskild skyddsanordning, babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/kudde.
Barn som är yngre än tre år får inte färdas i en personbil eller lastbil utan särskild skyddsanordning, annat än vid tillfällig färd under korta resor i taxi. Vid färd i taxi får barnet inte åka i framsätet.
Föraren ansvarar för att passagerare som är under 15 år använder bilbälte eller annan skyddsanordning.
I fråga om skyldighet att använda bilbälte vid skolskjutsning finns särskilda bestämmelser i förordningen (1970:340) om skolskjutsning.

Varför bakåtvänt?

Bilbarnstol och bälte är bilens viktigaste skyddsutrustning. Djupstudier av dödsolyckor bland barn i trafiken visar att en tredjedel av de omkomna hade överlevt om de suttit i rätt skyddsanordning. Det säkraste sättet för ett barn att färdas i bilen är i en bakåtvänd bilbarnstol.

Barn bör åka bakåtvänt så länge det är praktiskt möjligt, helst upp till 4-5 års ålder. Anledningen till att ett barn färdas säkrast i ett bakåtvänt skydd är att huvudet är stort och tungt i förhållande till resten av kroppen – vid 9 månaders ålder utgör huvudet 25 procent av barnets totala vikt. Dessutom är barnets muskler och skelett inte fullt utvecklat och risken för skador är stor vid en krock i framåtvänt läge, när huvudet kastas framåt och bakåt.

Personligen hade jag inte velat låta en 3 åring sitta "rättvänd" i en bil men det är bara min personliga åsikt. Huvudet är så mycket större än en vuxens jämfört med resten av kroppen. Tar det stopp så kan det bli rejäla skador och men för livet.

mvh C

X-ordis FMCS
Gammal 2010-02-16, 03:49   #23
Skinkis
Skinkan Rejsing

Skinkiss avatar

Validerad annonsör

Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...
Citat:
Massa text.
mvh C
Där fanns ju längden 135cm med. Den kanske man kan använda sig utav som måttstock för passagerare?

Gammal 2010-02-22, 20:23   #24
Payne
Cosworth Beroende !

Paynes avatar

Medlemsdatum: Aug 2007
Namn: Patric Dahlqvist
Från: Bohuslän
Kör: volvo 850
Yrke: psykolog

Payne +100 Börjar känna sig hemmaPayne +100 Börjar känna sig hemma
Min fråga är först å främst riktad till Per-Anders "Focus RS". Jag hade tänkt att följa med på klubbens träffar iår å säkert några andra med. Det jag undrar över är om det finns möjlighet att få stå någonstans inom banans område då helst under körning för att kunna fota några rejält bra bilder på dom bilar som är ute på banan. Eller är det att stå vid sidan av som gäller ? En liten undran

Senast redigerad av Payne den 2010-02-22 klockan 20:25.
Payne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 03:24   #25
Skinkis
Skinkan Rejsing

Skinkiss avatar

Validerad annonsör

Citat:
Ursprungligen postat av Payne Visa inlägg
Min fråga är först å främst riktad till Per-Anders "Focus RS". Jag hade tänkt att följa med på klubbens träffar iår å säkert några andra med. Det jag undrar över är om det finns möjlighet att få stå någonstans inom banans område då helst under körning för att kunna fota några rejält bra bilder på dom bilar som är ute på banan. Eller är det att stå vid sidan av som gäller ? En liten undran
Om du ställer upp som flaggvakt så kan du säkerligen smyga med dig kameran ut, det gjorde jag på Gelleråsen för ett par år sedan och där kommer du så nära bilarna som möjligt utan att bli påkörd... Dessutom hjälper du ju till samtidigt, två flugor i en smäll så att säga (om man får ha kameran med sig vill säga)

Gammal 2010-02-23, 07:00   #26
farsan
Registered User

farsans avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Andreas Schönemann
Från: Hunnebostrand
Kör: brandbil
Yrke: Tekniker/brandman
Medlemsnummer: 4

Validerad annonsör

farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...farsan +5000 Alla känner apan...
Citat:
Ursprungligen postat av Skinkis Visa inlägg
Om du ställer upp som flaggvakt så kan du säkerligen smyga med dig kameran ut, det gjorde jag på Gelleråsen för ett par år sedan och där kommer du så nära bilarna som möjligt utan att bli påkörd... Dessutom hjälper du ju till samtidigt, två flugor i en smäll så att säga (om man får ha kameran med sig vill säga)
Iden är inte dum, men vad jag kommer ihåg från förra säsongen ombads folk att inte ta med sig kameran ut för att focusera på vad som händer på banan istället för att fotografera.
Kan ha fel (igen)

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash
farsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-23, 07:11   #27
Focus RS
Registered User

Validerad annonsör

Citat:
Ursprungligen postat av Payne Visa inlägg
Hej Patric!

Då det är respektive banträffs banchef som har huvudansvaret och bestämmer vad som gäller för just den träffen så kan jag bara svara för den som jag själv ansvarar för, dvs. vår dag på Gelleråsen.

Att åka ut som flaggvakt för att agera fotograf är inte tillåtet, utan är man flaggvakt så krävs det att man håller blicken/koncentrationen på banan och bilarna och då inte genom någon sökare och med avtryckare/knappar som får en att tänka på annat etc.

Däremot så kan jag tänka mig att tillåta att någon enstaka fotograf följa med ut till en bemannad postering för fotografering i mån av plats och utrymme i någon av flaggvaktsbilarna. Om detta sköts snyggt så skulle det kunna fungera bra. Grundkravet för detta är i så fall att denna person naturligtvis måste inneha en SMA försäkring och alltid står bakom posteringens skydd, samt aldrig på eget bevåg förflyttar sig på annat sätt än med våra flaggvaktsbilar. För jag vill under inga omständigheter ha någon okänd spingandes ute på banan utan att vi i huvudposteringen vet om det och kan övervaka det.

/Per-Anders.
Gammal 2010-02-23, 12:12   #28
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

En nyfiken fråga för en som inte kan alla SMA: s regler. Varför måste en person som befinner sig utanför en bil men "på banan" inneha SMa försäkring? Är det ett krav från SMA så faller ju hela biten med arrangörsförsäkring. Men som sagt, jag kan inte alla regler så upplys mig gärna. Är det ett beslut som FCS gör att han ska ha det så har jag absolut inget emot det, är arrangören som bestämmer såklart! Inge snack om det.

mvh C

X-ordis FMCS
Gammal 2010-02-23, 12:30   #29
Focus RS
Registered User

Validerad annonsör

C:
- Klubbens SMA arrangörsförsäkring gäller oss som arrangör, våra funktionärer och åskådare. Enligt mig så är det en gråzon vart en fotograf ute på banan går under, men min tolkning är att han i alla fall inte går som funktionär och då kan det bli problem då alla åskådare måste hållas utanför banan för att försäkringen skall gälla...

/Per-Anders.
Gammal 2010-02-23, 14:57   #30
C
Registered User

Cs avatar

Validerad annonsör

Citat:
Ursprungligen postat av Focus RS Visa inlägg
C:
- Klubbens SMA arrangörsförsäkring gäller oss som arrangör, våra funktionärer och åskådare. Enligt mig så är det en gråzon vart en fotograf ute på banan går under, men min tolkning är att han i alla fall inte går som funktionär och då kan det bli problem då alla åskådare måste hållas utanför banan för att försäkringen skall gälla...

/Per-Anders.
Då e jag helt med! Bra jobbat att ha så bra koll! Gråzooner ska täckas med försäkring för att vara på säkra sidan. Kanon och tack för svar!

X-ordis FMCS
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:42.