Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Edge/Mondeo/Galaxy/S-MAX

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-11, 18:29   #1
Bargis
Registered User

Bargiss avatar

Medlemsdatum: Mar 2014
Namn: John N
Från: Eskilstuna
Kör: Ford mondeo mk5 2015

Bargis +50 Är på god väg
Mondeo mk5 bilen man hat/älskar

Jag har ägt min mk5 sen i juli 2018 och upplevt fler fel än på 4 år med min mk4.
I måndags ville inte dieselvärmaren starta pga för lite bränsle, tankade dagen innan trots att jag hade 30 liter kvar.
I samband med detta så ändrades meny språket till Engelska.

I tisdags kom det snabbt upp ett error meddelande på stereodisplayen sen svartnade allt.

Tror inte min dieselvärmare har startat på morgonen den här veckan, men jag hör hur den går när man startar bilen kall.
Bargis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 18:39   #2
Vispen74
Registered User

Vispen74s avatar

Medlemsdatum: Feb 2012
Namn: Thomas E
Från: Stockholm
Kör: Ford Focus mk3.5 & Mondeo mk5

Vispen74 +10 Det börjar arta sig
Är det inte batteriknas bakom detta? Hur gammalt är batteriet? I båda våra Fordar verkar dessa moderna AGM-betteriet klara sig strax under tre år innan man behöver byta. Har läst en del liknande hos VW, så det är väl så det ska vara med nya avancerade batterier.
Hur är det med uppdateringar av bilens programvaror? Har du fått de senaste för värmare, styrdon etc?
I övrigt håller jag med om att det är en förbaskat snygg, praktisk, trevlig och Komfortabel bil. Känns mycket bättre än mk4:an. Dessa småfel naggar dock nöjdhets-känslan i kanten hela tiden.

Senast redigerad av Vispen74 den 2019-04-11 klockan 18:45.
Vispen74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 18:48   #3
Bargis
Registered User

Bargiss avatar

Bargis +50 Är på god väg
Jag har ställt dieselvärmaren på fasta tider, när jag senast var hemma och vabbade med sonen så stod bilen i 4-5 dagar.
När jag sen kom ut och skulle starta bilen så varnade den om lågt batteri, antar att värmaren gått även fast jag inte använt bilen dom dagarna.
Bilen lät lite trött men hoppade igång men inga konstigheter med skumma fel då.
Tycker de borde ha uppkommit i samband med att bilen själv varnar om lågt batteri.
Hade inga peoblem alls i vintras att starta eller få dieselvärmaren att gå.

För 3 veckor sen tog det ca 30 sec efter att jag startat bilen som displayen där hastighetsmätare/varvmätare tändes upp, innan var den helt svart.
Gammal 2019-04-11, 20:49   #4
cox
Registered User

Medlemsdatum: Sep 2018
Namn: Micke w
Från: Härnösand
Kör: Mondeo mk5

cox +10 Det börjar arta sig
Tråkit med såna skitfel, jag verkar ha haft tur med min då. Mk4:an jag hade tidigare bytte jag bort vid 3500 mil, en riktig skit bil med massor av elfel. Droppen var när lådan behövde plockas ner och renoveras köpe skiten ny......
cox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-11, 21:59   #5
JohanD75
Registered User

JohanD75s avatar

Medlemsdatum: Dec 2010
Namn: Johan D
Från: Ludvika
Kör: Ford S-Max 2.2 TDCi Business S -14

JohanD75 +10 Det börjar arta sig
Ngn som hört om det är liknande problem med ”nya” S-Max också, då det är i princip samma bil?

Börjar gå i bytestankar och det låter ju inte kul om det är en massa strul.

Eller är det bättre på senare modeller, ex från 2017 och senare?
JohanD75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-13, 22:11   #6
Bargis
Registered User

Bargiss avatar

Bargis +50 Är på god väg
Kan tillägga att dagen efter jag postade detta så hade heller inte dieselvärmaren startat.
Dock så kom ett meddelande upp om låg ström i batteriet, Vispen74 har nog rätt att dessa fel kan bero på låg batteri spänning.
Är ju förstås nöjd med bilen annars. Farsan kör nyare volvo och kompisen nyare vw. De verkar ha sina problem de också.
Gammal 2019-04-14, 00:17   #7
Vispen74
Registered User

Vispen74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bargis Visa inlägg
Kan tillägga att dagen efter jag postade detta så hade heller inte dieselvärmaren startat.
Dock så kom ett meddelande upp om låg ström i batteriet, Vispen74 har nog rätt att dessa fel kan bero på låg batteri spänning.
Är ju förstås nöjd med bilen annars. Farsan kör nyare volvo och kompisen nyare vw. De verkar ha sina problem de också.
En sak som jag gjorde var att låta bilen stå strömlös utan batteri (det var på laddning då) i 12 timmar. Efter det gick allt klockrent i tre veckor. Då åkte bilen in på service där de uppdaterade mjukvaran i värmaren och bytte batteri, sedan dess har allt fortsatt gå bra nu i några veckor till.
Vet inte vad som gjort vad, men vad jag förstår så tömmer man bilens minne om batteristatusen när den är strömlös så pass länge, att den "glömmer bort" att batteriet är dåligt och därför tar ut mer kräm ur det som om batteriet vore nytt. Jag är ute på djupt vatten här och har bara läst mig till detta i olika forum, så ta det för vad det är. En ren chansning, och det kostar ju inget att göra bilen strömlös en natt om det finns minsta chans att det gör skillnad.
Gammal 2019-04-14, 07:45   #8
davve d
MHRF-Besiktningsman

davve ds avatar

Medlemsdatum: Sep 2007
Namn: David W
Från: Norrtälje
Kör: Kuga -13 Mondeo -16 Focus RS Edition -18
Yrke: Röris
Medlemsnummer: 17

Validerad annonsör

davve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alla
Citat:
Har du laddat batteriet? Drar ju en hel del batteri om dieselvärmaren har gått enl din inmatning i fem dagar. Tumregeln är minst lika lång körtid som gångtid på diselvärmaren.

Ford Focus RS Edition 2018
davve d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 08:54   #9
Vispen74
Registered User

Vispen74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av davve d Visa inlägg
Har du laddat batteriet? Drar ju en hel del batteri om dieselvärmaren har gått enl din inmatning i fem dagar. Tumregeln är minst lika lång körtid som gångtid på diselvärmaren.
Detta är viktigt, det tar dagar av körning för att bilen själv ska ladda batteriet fullt tack vare dess "intelligenta laddning".
Gammal 2019-04-15, 09:07   #10
Tummps
Registered User

Medlemsdatum: Apr 2018
Namn: Timmy A
Kör: Mondeo 2.0 tdci

Tummps +10 Det börjar arta sig
Sidnotis, värmaren bör bara kunna gå en gång utan att motorn startas för att batteriet inte ska ta slut. Detta är ett krav / villkor på mk4 och jag har svårt att se varför det inte skulle vara likadant på mk5.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Tummps är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-04-15, 21:55   #11
Vispen74
Registered User

Vispen74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tummps Visa inlägg
Sidnotis, värmaren bör bara kunna gå en gång utan att motorn startas för att batteriet inte ska ta slut. Detta är ett krav / villkor på mk4 och jag har svårt att se varför det inte skulle vara likadant på mk5.

Skickat från min G8441 via Tapatalk
Det stämmer, har jag startat värmaren på min mk5 så måste bilen ha varit igång för att kunna starta värmaren igen.
Gammal 2019-04-15, 22:25   #12
Vispen74
Registered User

Vispen74s avatar

Har precis kommit till fjällen med mk5 Mondeon. Måste bara säga att komforten i denna bilen är grym. Likaså motor, växellåda och körkänslan. Kommer sakna den efter nästa bilbyte. Besviken på Ford att det inte finns en Mondeo Active, hade varit mitt givna val.
Gammal 2019-04-16, 11:19   #13
Bargis
Registered User

Bargiss avatar

Bargis +50 Är på god väg
Vi åkte väldigt mycket under helgen med bilen, använde den igår. Sen i morse så startade den inte ens.
Så nu blir det nytt batteri.
Gammal 2019-04-17, 14:56   #14
Vispen74
Registered User

Vispen74s avatar

Citat:
Vi åkte väldigt mycket under helgen med bilen, använde den igår. Sen i morse så startade den inte ens.
Så nu blir det nytt batteri.
Hur gammalt var batteriet?
Gammal 2019-04-18, 13:42   #15
Bargis
Registered User

Bargiss avatar

Bargis +50 Är på god väg
Antagligen sen bilen var ny så ca 4 år.
Ca 2500kr tog Hedin bil för batteri + arbete.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:07.