Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-01-21, 17:06   #16
Blex
Registered Ford User

Blexs avatar

Medlemsdatum: Jul 2009
Namn: Alexander G
Från: ~Sundsvall
Kör: Bayerische

Blex +300 Har funnit sin platsBlex +300 Har funnit sin platsBlex +300 Har funnit sin platsBlex +300 Har funnit sin plats
smart med folien där, såg ut att funka bra
Blex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 18:37   #17
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Medlemsdatum: Feb 2009
Namn: Ronny Ribbheden
Från: Mora
Kör: Mondeo ghia -98 SEAT -98
Yrke: Lödare

Part_boy_no1 +10 Det börjar arta sig
Det har inte blivit så mycket gjort, det står en impala i garaget å tar plats under vintern.
å man har ju ingen större lust å vara ute man jag var ut å starta den. efter en halv burk startgas så gick den igån

http://www.youtube.com/watch?v=o5dSfOE2tsk
Part_boy_no1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-21, 15:41   #18
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Håller på å fixar till grillen lite gran. tror ni att det blir fint om man målar allt utom kromet i blank svart? eller ska jag måla den grå å svart som den är nu?
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	SANY6793.jpg
Visningar:	357
Storlek:	69.0 KB
ID:	29432   Klicka på bilden för en större version

Namn:	SANY6792.jpg
Visningar:	364
Storlek:	89.3 KB
ID:	29433  
Gammal 2011-12-03, 22:26   #19
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

dags att skruva lite till fick tvillingar så har inte haft tid nå här är lite bilder vad som hänt sen sist
Bifogade miniatyrer

Namn:	DSCN0492.jpg
Visningar:	448
Storlek:	201.3 KB
ID:	35028   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN0493.jpg
Visningar:	422
Storlek:	197.5 KB
ID:	35029   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN0494.jpg
Visningar:	443
Storlek:	200.4 KB
ID:	35030   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN0491.jpg
Visningar:	424
Storlek:	192.5 KB
ID:	35031   Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSCN0495.jpg
Visningar:	450
Storlek:	195.4 KB
ID:	35032  

Gammal 2011-12-28, 19:39   #20
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

Nya motorn å gammla motorn
Bifogade miniatyrer

Namn:	SANY0032.jpg
Visningar:	462
Storlek:	196.7 KB
ID:	35155   Klicka på bilden för en större version

Namn:	SANY0030.jpg
Visningar:	427
Storlek:	198.2 KB
ID:	35156  
Gammal 2012-01-08, 13:07   #21
xr4i
Fårrd

xr4is avatar

Medlemsdatum: May 2010
Namn: Micke Hägglund
Från: Västernorrland
Kör: Audi 2.4 brukis och Taunus 2.0 V.I.P. -80
Yrke: Chaufför på PostNord

xr4i +10 Det börjar arta sig
Det ser ut att vara lite arbete med svetsen...
xr4i är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-01-14, 15:55   #22
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

ja jo det är ju en fordå så var den grattis från en bilskrot
Gammal 2012-01-28, 13:18   #23
Ford_Taunus
Registered User

Ford_Taunuss avatar

Medlemsdatum: Dec 2005
Namn: Ante Andersson
Från: Gävle
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra

Ford_Taunus +100 Börjar känna sig hemmaFord_Taunus +100 Börjar känna sig hemma
Skicka ett meddelande via MSN till Ford_Taunus
Vet en kille som har plenty med rep.plåt till dessa bilar.
Om du är intresserad av att köpa istället för att handknacka
Ford_Taunus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-08, 19:26   #24
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

det var ju ett tag sen jag skrev nåt nu. har inte blivit så mycket gjort pga att svetsen inte fungerat men nu fungerar den och har lagat en del rost. framvagnen har jag skruvat isär för byta av bussningar och snygga till
Gammal 2012-07-08, 19:32   #25
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

jo mellan framvagnen och balken sitter det bussningar. är det bättre att svetsa igen hålen och köra stumt? hitta bussningar som jag tänkte köpa på http://www.kgtrimning.com/fordcortina345SF.htm. cortina 3 4 5 är typ samma bil va? å stötdämpare vad är bäst gas eller olja?
Gammal 2012-07-08, 22:43   #26
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Kul att det börjat röra sig kring den fritagne, undrade smått var den blivit av innan det blev glömt . Jag skulle nog hellre byta till hårdare bussningar (uretan är fint som tusan, gör en hel del för stadgan i chassiet - tack för tipset förresten, visste inte att det finns till Taunus hos en svensk ÅF ) snarare än att göra stumma fästen, även om det är klassiskt att det blir glapp i bussningarna med tiden. De finns där främst för att man ville eliminera så mycket som möjligt av vibrationer och vägljud, så det blir nog rätt bullrigt och stumt att köra utan. Det kom till en tråd om just detta för några år sedan, den borde gå att hitta i forumarkivet. 2009 eller 2010 tror jag den skrevs i sist innan den kallnade.

Sen, lite snabbrepris om gemenskapen mellan bilarna (...mjo, jag skulle ju uppdatera FAQ:n om Taunus-Cortina igen har jag tänkt lääänge nu ) ;

Taunus TC 1 (som den här grundtypen kallas) och Cortina mk 3 är syskonmodeller som har i princip samma bottenplatta både i betydelsen teknisk grund och själva karossstommen (det finns ett och annat av plåt nertill och innanför panelerna som matchar). Sen varierar det förstås mycket mellan enskilda versioner och på motorsidan var bara Pinto-motorerna gemensamma (Cortina mk 3 hade Kent som minsta motor och de byggdes aldrig med V6). Däremot är vad jag vet det mesta annat av teknik samma, förutsatt att man jämför vänsterstyrda bilar. Taunus TC 2 (1976-78) och Cortina mk 4 är samma bilar, Cortina-märkt om de är högerstyrda. Tekniken är huvudsakligen samma prylar som i de äldre.

Yttre styrleder (P-ändarna) och nedre kulbultar i framvagn är samma som europeiska Granada mk 1 och mk 2. Bromsoken på TC 1 och TC 2 är samma 2-kolvs från Ate som på oventilerade Granada mfl bakhjulsdrivna Ford från perioden. Bromsarna bak har på GXL samma trummor som Kombi och en del Sierra vad jag vet (det är Granadas smalare trummor bortsett från de fyra bulthålen). Bakhjulens bromscylindrar (Girling) har samma borrning på alla med stora bromsar (2.0 eller 2.3 liters motor samt alla Kombi) men man bör man kolla modellen på dem före köp. Marknaden är dålig på att veta idag och det förekommer både avlång (anslutning och luftning liggande) och rund genomföring (stående) utan att det anges tydligt i kataloger och på askar. Tippar din GXL har avlångt, det är det vanliga på Taunus.

Taunus TC 3 och Cortina mk 4 facelift (enbart inofficiellt kallad mk 5) brukar också kallas Taunus 80/Cortina 80 (alternativt New Cortina) och där skiljer ett och annat i framvagn och bromssystem (annat fabrikat) bl a, men nån annan kan säkert mer om skillnaderna. Vad jag vet ska bussningar och stötdämpare vara samma på alla EG-byggda och några av de 4-cylindriga som byggts på annat håll.

Gasdämpare vinner över vanliga stötdämpare med enbart olja, men det är förstås bättre med oljedämpare av bra märke än billiga namnlösa gasdämpare från nån kedja som är mer inriktad på utemöbler och sånt . Japanska KYB (Kayaba) har gjort hårdare gasstötdämpare till Taunus-Cortina som nog går att få tag i än, men man måste söka på Cortina mk 3/4/5 i katalogerna eftersom de inte är listade till Taunus (enbart Cortina såldes i Fjärran Östern av dessa generationer syns det som, eftersom de tillverkats kors & tvärs där av Ford själva och olika samarbetspartners). Annars har Monroe också haft dem i sortimentet iaf för något år sedan. Tredje tillgängligt alternativ är nog Bilstein, dyra men bra.

Kan tilläggas att det mesta av plåten som är uppäten i torpeden går bra att knäcka till själv, så blir det inte så fruktat dyrt , skärmfästena är en baggis att göra eftersom de är plana och jag har en hemgjord ritning på "örat" som ansluter skärmarna i framkant om du vill ha mejlad. Det knepigaste att få till är den skulpterade sidoväggen i sparklådorna men jag ersatte den på en av mina med en plan plåt som jag knackade några räfflor i för att minimera att den kunde ge resonansljud, det blev inga problem med brytning från dörrgångjärnen. Domkraftsfästena under golvet finns att köpa nytillverkade från Klokkerholm, men räkna med en 5-600 spänn stycket över disk. Frontplåten kostar lite mera, förekommer både hel och reparationsbitar på ca 1/3-dels bredd för ytterkanterna..

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2012-07-08 klockan 22:48. Anledning: La till lite plåtlagningstips också.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 22:24   #27
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

oki ja då vet jag glömmde själv bort att jag hade bilen kvarhaha det där med att det blir bullrigt och stumt gör inte så mycket. det ska kännas att man kör en gammal busbil blev några hål lagade idag
Gammal 2012-07-09, 22:26   #28
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

denna tråd kanske passar bättre i avdelningen "våra bilar"
Gammal 2012-07-09, 23:36   #29
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Kanske en ny avdelning om "Våra blivande bilar", så kan jag visa min TC också - jag hackade fram ett nytt litet hål i eftermiddags, det ser nu nästan lika ruggigt under passagerardörren som på reservdelsbilen som GNADA75-Tomas tagit hem vilket säger en hel del . En bit butikshylla täcker den stora tröskelskadan längsmed golvet, men nästan så jag funderar på om jag borde handla en färdig ytterplåt till tröskeln då det blir att byta hela längden och åtminstone halva ytan i dörröppningen. Dessa bitar är bägge är tydligen samma på Cortina mk 3/4/5 också enligt plåtkatalogen. Samma för 2- och 4-dörr. Finns ännu både som "hängränna" för vanlig lagning och motsvarande originalplåten med invik under dörr och stolpar om man behöver byta allt.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 11:05   #30
Part_boy_no1
Stödmedlem

Part_boy_no1s avatar

ja är det inte kul med rost så säg Tanusar rostar rätt bra va? vill bli klar med fronten så att jag kan börja med det roliga att försköka få i motorn
Svara

Taggar
renovering, taunus gxl

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:47.