CosworthSierra - Sierra Cosworth Flügel ´87 -motorrenovering

Avdelning där forumsanvändare kan skapa sin egen projekttråd och visa upp sin Ford för alla på forumet.
CosworthSierra
Veteran
Inlägg: 931
Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Ort: Simrishamn
Kontakt:

CosworthSierra - Sierra Cosworth Flügel ´87 -motorrenovering

Inlägg av CosworthSierra »

Ja, då var det dags att lägga upp en liten projektråd nu när vintern närmat sig med stormsteg...

Motorn ska mätas upp och renoveras (läs bottendel) och få en omborrning om det behövs, vilket jag knappt tror blir aktuellt (annars honing)
Nya kolvar, nya vev, stak och axiallager, nya packningar och packboxar..
Svänghjul ska svarvas, vev och stakar ska balanseras och viktas upp.

Motorn ska inte bli nåt prestandabygge utan snarare en uppfräschning/uppgradering av bottendelen..
Kommer köra med allt som jag gör nu (ca 250hk) men anledningen till dessa åtgärder är ett kolvspel som blivit för stort och slamrar..
Ska inte säga att det absolut inte är kolvbult eller lagerbank men efter hjälp från vissa motoröron och olika uteslutningsmetoder förväntar jag mig detta.
Toppen kommer till en början bara att läggas åt sidan. Den ska inte delas förrän en inspektion mot förmodan bekräftar motsatsen, då det finns ett ordentligt kvitto på en tidigare topprenovering efter ett kamremshaveri, vilket också förklaras av de små ventiljacken i kolvarna..

I en enkel handvändning åkte motorn upp ur bilen i eftermiddes och toppen lyftes av komplett med grenrör, turbo och insug kvar..
Slänger upp några bilder på detta då det är rena julafton för diverse personer :D

Fortsättning följer... :)
Bilagor
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Fordlover
Veteran
Inlägg: 391
Blev medlem: tor aug 31, 2006 10:04 pm
Namn: Micke Andersson
Kör: Bmw 323Ti -98, KTM 690 SMC-R -12
Ort: Munka ljungby

Inlägg av Fordlover »

Ser jävligt fint ut vill bara riva min bara för det ska vara:racesmile
//Micke

Andy

Inlägg av Andy »

jasså jaja =)

Användarvisningsbild
Papillon
Legend
Inlägg: 2954
Blev medlem: tor aug 07, 2003 3:11 pm
Namn: Johan
Kör: Audi A4 Ts -07
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av Papillon »

trevligt trevligt, ser förbaskat fräscht ut iaf :)
//Johan

Fordlover
Veteran
Inlägg: 391
Blev medlem: tor aug 31, 2006 10:04 pm
Namn: Micke Andersson
Kör: Bmw 323Ti -98, KTM 690 SMC-R -12
Ort: Munka ljungby

Inlägg av Fordlover »

//Micke

Användarvisningsbild
Skinkis
Legend
Inlägg: 4109
Blev medlem: mån jul 11, 2005 6:58 am
Namn: Hampus Wallengren
Kör: så det ryker!
Ort: Western Australia

Inlägg av Skinkis »


CosworthSierra
Veteran
Inlägg: 931
Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av CosworthSierra »

Skinkis skrev:Jag sa ju att det fanns massvis med skit på Ebay ;)
Okej då! ger mig! :applause:

Då gäller det bara att ordna detta med Paypal.. Ska väl inte vara alltför svårt.. :^o

Tack igen, Hampus..
Hör av mig inom kort!

Fordlover
Veteran
Inlägg: 391
Blev medlem: tor aug 31, 2006 10:04 pm
Namn: Micke Andersson
Kör: Bmw 323Ti -98, KTM 690 SMC-R -12
Ort: Munka ljungby

Inlägg av Fordlover »

http://cgi.ebay.com/FORD-SIERRA-RS-COSW ... dZViewItem

en helt ny el antenn till din flügel hade varit något.:p
//Micke

Fordlover
Veteran
Inlägg: 391
Blev medlem: tor aug 31, 2006 10:04 pm
Namn: Micke Andersson
Kör: Bmw 323Ti -98, KTM 690 SMC-R -12
Ort: Munka ljungby

Inlägg av Fordlover »

//Micke

CosworthSierra
Veteran
Inlägg: 931
Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av CosworthSierra »

Dags för lite uppdatering då...

Har delat hela bottendelen och forit iväg till motorverkstaden för att inspektera grejorna!

Blocket ville ha sig en borrning, (faktiskt mer än jag trott) och veven ska slipas till, till första underdimension!
Det hela var precis som jag antydit också! Att inte kolvarna slamrat mer än den gjort när den varit kall, kan man undra! Kolvspelet var -Stort! ;)

TG's CP i 91.25mm borrmått kommer åka i, och ÖD-lager 0.25mm ska veven få löpa på... Är inte egentligen i något större behov av så feta kolvar som dessa, men byter man kammar nångång kan det vara bra med ventilurtag! :D
Skulle jag då ha nya Mahle-kolvar med lite extra lull-lull på blir det nästan i princip lika dyrt.
Dessutom gillar jag skarpt att CP kolvarna tillåter väldigt väldigt litet kolvspel! :p

Här är lite finfina bilder på ett tomt, ännu oborrat block, samt splonkens nya CP pistons :icon23:

Sista bilden är allmänt junk från själva motorverkstaden.. närmare bestämt ett par nya Koenigsegg 289 block som väntar på att få borras :Odd: (inger ju en snutt förtroende)

Fortsättning följer...
Bilagor
5.jpg
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Användarvisningsbild
Rali
Legend
Inlägg: 1316
Blev medlem: sön feb 27, 2005 11:00 am
Namn: Robin Asplund
Kör: 2 Sierra Cossies, Skoda, Turkos Volvo 140!
Ort: Västerås
Medlemsnummer: 69

Inlägg av Rali »

Sjukt fina kolvar! Vill ha! Kul att du lägger upp bilder, blir roligare läsning då... / R

Användarvisningsbild
old school
Veteran
Inlägg: 899
Blev medlem: fre mar 18, 2005 9:15 pm
Namn: Kent Andersson
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Ort: Helsingborg
Medlemsnummer: 117

Inlägg av old school »

Instämmer, kul med bilder. Får man fråga vem som till slut fick äran att borra blocket?

CosworthSierra
Veteran
Inlägg: 931
Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av CosworthSierra »

Det är ju bilderna som gör själva projektet på ett forum! Massa texter och förklaringar utan bilder är ju inget intressant! ;)

Den som till slut fick äran att borra blocket blev Gert på Motormekano i Halmstad! Han har ingett ett stort förtroende och varit trevlig att ha att göra med... För det andra har jag inte hört ett enda negativt ord om denna killen! Han verkar få ta på sig jobb ingen annan kunnat drömma om...

Honom valde jag i alla fall, och det ska säkert gå vägen! :starter:

CosworthSierra
Veteran
Inlägg: 931
Blev medlem: mån apr 02, 2007 10:17 pm
Namn: Tobias A
Kör: lugnt...
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Inlägg av CosworthSierra »

Då var det dags att inspektera oljepumpen! Det gäller ju att ge sig på de få delar som inte är iväglämnade medans man kan...

Pickupen inspekterades genom sökning efter sprickor i infästningarna och på själva röret, samt i lödningarna! Ett skapligt fel påträffades dock här!

Packningen mellan pickupens infästning mot pumphuset satt fast ordentligt och täckte ca 1/4 av insugshålet! :eek: Denna packningen var i extremt dåligt skick, hemmagjord och satt helt fel! Detta FÅR inte hända! :av-89:
Det blir en ordentlig tillplaning av bägge packningsytor samt en ny riktigt packning.

Inspektionen fortsatte och skovelhjulet med axel såg väldigt bra ut, inga grova jack eller repor här inte...

Pumpen är en högtryckspump som enligt tidigare ägare inte rullat mer än idag 1500 mil.. Detta stämmer säkerligen.

Fortsatte med att föra in ett bladmått mellan en rak stållinjal och själva pumpen/hjulet.. Blev dock lite förvånad när jag inte ens lyckades föra in ett 0.02" stort bladmått här..

Mäter man detta på en V8 i allmänhet brukar spelet ligga på mellan 0.02"-0.06"
Någon teori? Löper skovelhjulet så pass nära, utan att ändå ligga vid?

Utöver detta kommer garanterat pumpen komma tillbaka i motorn igen, då den tveklöst passerade inspektioen...
Bilagor
4.jpg
3.jpg
2.jpg
1.jpg

Fordlover
Veteran
Inlägg: 391
Blev medlem: tor aug 31, 2006 10:04 pm
Namn: Micke Andersson
Kör: Bmw 323Ti -98, KTM 690 SMC-R -12
Ort: Munka ljungby

Inlägg av Fordlover »

Du får lägga ut en bild på packningen med så man ser hur det såg ut :518:
//Micke

Skriv svar