Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - FAQ > Svar på vanligt förekommande frågor (FAQ) > Sierra och Scorpio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-11, 11:50   #46
R.Eklund
Guest

Hehe nu e det så här iaf.

Jag bytte till Lambdan som jag köpte på skroten.
Det var inte exakt samma nr som på min men den passade och var 4trådig så jag provade.

Om jag kopplar bort lambdan och mäter vad den ger ut så visar den vid första mätningen så här:

1050 varv tomgång - 0,69 V
1500 - 0,66 V
2000 - 0,74
2500 - 0,75
3000 - 0,76

Provade att höja tomgången lite till för han hade tendens att börja pendal lite så nu 1100 varv igen. Och nu var kansk motorn lite varmare ändå:

1100 - 0,58
1500 - 0,55
2000 - 0,63
2500 - 0,64
3000 - 0,65

Efter detta så ner på tomgång igen och då låg värdet på 0,47 V

Så nu faan får vi se om det går på besikt.
Tänker byta olja och filter också samt tanka 2 flaskor sprit på typ 10-15 liter alldeles innan.

Så jag lägger ner det här just nu och tackar som faan för all hjälp.

OM det inte går den här gången på besikt. så får jag väl ta tag i Katten och skruva ner den.

Tackar igen!!!!

(Blev ju en liten guide för andra som kanske kan ta hjälp av detta i framtiden iaf. )

Gammal 2004-01-11, 16:40   #47
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Hejsan

Lufttempgivare sitter i mängdmätaren, så den kan man ju mäta upp om man vill.

Lambdavärdet ser bättre ut nu - 0,47 volt är ganska precis lambda 1 så det verkar ju bra.

MAP-sensorn genererar en frekvenssignal (det är inte 0-5 volt som andra givare), det är därför man ska mäta frekvensen ut ur den också.

Men jag är också lite inne på jordningar, som Persson.

Sedan kan jag heller inte låta bli att fundera på om det kan finnas ett mekaniskt fel som spökar ändå - någon packning eller o-ring (kanske runt spridarna?) som ger ett litet vakuumläckage, trånga ventilspel eller kanske ventiler som det är dags att slipa in. Ibland är det för lätt att gå på elektroniken, så man glömmer det mekaniska.

/Gustaf
Gammal 2004-01-11, 18:42   #48
R.Eklund
Guest

Ok det här med Lambda 1 som du nämner vet jag inte nått om men jag tycker också att det verkar lovande. Klar skillnad från förr iaf. Vi får se.

Lufttempgivare hur kollar jag den då? Värden mm?
Har fått itps om att det var en kille som också hade samma oroliga tomgång och han bytte den och det blev bättre...
Fast då på en Cosworth men ändå.

Sen det här med Jordningar vad mer exakt e det för jordningar vi pratar om i så fall?
Typ dom vanliga, jordfläta från batt samt jord till motorn eller e det mindre grejer också? Men kan en sån sak göra så det blir pendlande tomgång då?

Sen mekaniskt har jag också tänkt på...
Jag tror ju att ventiltätningarna börjar bli lite slitna.
Han puffar ju ett moln vid kallstart vilket jag fått förklarar vara pga. tätningarna. Kanske e det nått sånt.

Men bara jag får igenom han på besikt. så tar jag tag i det till sommaren sen.

Gammal 2004-01-11, 20:37   #49
Persson
Ledamot 

Perssons avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Peter Persson
Från: Nyland
Kör: mest traktor
Yrke: Månskensbonde

Validerad annonsör

Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!
Jaha så det är en lufttempgivare... Den lilla svarta ploppen i massemätaren, där ser man, har faktist undrat vad det var.
Jag har inga mätvärden på den.

Dåliga jordpunkter kan ställa till med allt möjligt, putsa överallt där kablar går till chassit!!!

Molnen är nog garanterat ventiltätningarna.

Se till att komma igenom besiktningen bara och renovera toppen till sommaren, en sotningssats och inslipade ventiler kan göra underverk.
Persson är inte uppkopplad  
Gammal 2004-01-11, 21:43   #50
R.Eklund
Guest

hehe inte bara jag som lär mig saker här alltså!

Och den där lufttempg. kan man byta ut bara den eller e det nått som hänger med hela massen typ?

Gammal 2004-01-12, 08:42   #51
Persson
Ledamot 

Perssons avatar

Validerad annonsör

Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!
Du känner ingen med en sierra? isåfall är det ju lätt att bara kastbyta masse mätare, jag vet inte om det går att byta bara tempgivaren men jag kan ta reda på det senare idag.
Gammal 2004-01-12, 09:24   #52
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Hej

Lufttempgivaren är inte direkt löst utbytbar (dvs den är inte gjord för att kunna bytas) utan du får ta hela mängdmätaren (mängd, inte masse) då.

Värdena på lufttempgivaren ska vara:
0 grader: 95 kohm
20 grader: 37 kohm
50 grader: 11 kohm
80 grader: 4 kohm
100 grader: 2 kohm

Borde var brun/gul kabel till givaren men du kan få ta isär mängdmätaren och kolla.

/Gustaf
Gammal 2004-01-12, 09:33   #53
Persson
Ledamot 

Perssons avatar

Validerad annonsör

Jajo mängd mätare... ja e lite
Gammal 2004-01-12, 11:28   #54
R.Eklund
Guest

Citat:
Originally posted by therealpinto
Hej

Lufttempgivaren är inte direkt löst utbytbar (dvs den är inte gjord för att kunna bytas) utan du får ta hela mängdmätaren (mängd, inte masse) då.

Värdena på lufttempgivaren ska vara:
0 grader: 95 kohm
20 grader: 37 kohm
50 grader: 11 kohm
80 grader: 4 kohm
100 grader: 2 kohm

Borde var brun/gul kabel till givaren men du kan få ta isär mängdmätaren och kolla.

/Gustaf

Okej bra med lite värden iaf. Men hur löser jag det med att fixa 80 100 gradig luft då? Men inte går det väl luft därigenom på 100 grader eller?

Och sen vad e det för skillnad på Masse- och Mängd-mätare då?
E det samma sak vi snackar om fast olika namn bara?

Gammal 2004-01-12, 11:33   #55
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Hej

Det räcker säkert att mäta vid 0 och 20 grader.

Sierran har mängdmätare, massemätare sitter på en del andra bilar. Skillnaden ligger i vad som mäts - mängdmätaren mäter volymen luft som passerar, med en klaff, medan massemätaren mäter luftmassan med en hettråd.

Med en mängdmätare måste sprutet kompensera för temperatur och (helst) tryck, medan massemätaren direkt ger den info som man vill ha - nämligen hur många luft(syre)molekyler som motorn drar i sig. Luft har ju olika densitet (=olika antal (syre)molekyler per liter luft) beroende på temperatur och tryck.

/Gustaf
Gammal 2004-01-12, 11:43   #56
R.Eklund
Guest

Okej så jag har Masse på Calibran alltså och Mängd på Sierran...
hehe kul då lärde man sig nått igen då.

Faan ni e ju som vandrande uppslagsverk grabbar. Jävla gött!!!

Tackar å bockar igen då för allt.

Gammal 2004-01-12, 19:01   #57
Jacke
Guest

tja! ny här... kom att tänka på löskontakt i kablarna om motorn pendlar då du drar i kablarna till tempgivaren. eller dålig kontakt i stiften? båda ger ju hög/oändlig resistans och ju högre resistans, desto kallare tror boxen att det är? bara en tanke som flög förbi

Gammal 2004-01-12, 19:16   #58
Persson
Ledamot 

Perssons avatar

Validerad annonsör

Citat:
Originally posted by Jacke
tja! ny här... kom att tänka på löskontakt i kablarna om motorn pendlar då du drar i kablarna till tempgivaren. eller dålig kontakt i stiften? båda ger ju hög/oändlig resistans och ju högre resistans, desto kallare tror boxen att det är? bara en tanke som flög förbi
Nja inte riktigt, om boxen tappar kontakten helt med tex tempgivaren så används denna inte i uträkningen, den tar ett standard värde istället.
Tex om tempgivaren plockas bort så borde bilen tro att det är jätte kallt i motorn och ösa in soppa efter som ju högre resistans på temp givaren desto kallare ska ju kylvattnet vara, men istället så ger den soppa som om motorn skulle vara varm.

Alltså boxen struntar i givare som inte är inkopplade.

Sen är det liten risk att det blir dålig kontakt på givarnas kontakter då allt är insmörjt med ett vitt klet som skyddar.
Gammal 2004-01-13, 11:40   #59
Jacke
Guest

oki då lärde även jag mig nått nytt

Gammal 2004-01-14, 14:33   #60
R.Eklund
Guest

Hehe var in och besikt. idag men det gick åt pipan...
FAAAAAN!!!

Precis lika värden som förra gången.

Men det jävla HC värdet e ibland under det godkända för att sen få ett hopp upp till typ 2-300 och sen sjunka ner till runt 100
Lika så med COn som e nere på 0.5 men sen skuttar upp med HCet till typ 1-1.5

Så jag åkte direkt upp till Fordverkstan här i stan och han trodde ju att det var ett avgaslekage före katten eller att det var ventiltätningarna eller att ventilerna måste slipas in.

För att dom skulle kolla avgassystemet samt byte ventiltätningar skulle dom ha mellan 2500-3000:- för inkl allt, och då kunde han ju inte garantera att det blev bra sen heller. Kan ju vara så att vetilerna måste slipas in och då måste dom ju bort med toppen...

Jaja åkte hem för att luska lite mer och ringde en annan firma som jag brukar anlita vid större problem med Calibran och dom har haft Fordverkstan här i stan tidigare.

Han trodde dock inte att det skulle vara ventilstyrningarna att värdena pendlade till så där. Fick lite tips som jag kollade upp typ ventilspelen, lekage vid grenröret, lekage vid bromssertvocylindern kunde också göra så att han drog i sig luft där hur nu det går ihop vet jag inte...

VAr less som faan när jag kom hem men kollade Lambdan igen och den gav nu 0.9V på tomgången igen.
Vad e det frågan om???

Inget större fel på ventilspelen och hittade inget annat heller så nu har jag gett upp och kommer nog troligen att lämna in skiten så dom får titta på den och se om det kommer att behövas bytas ventiltätningar. Dom hade tydligen nått lämpligt instrument att kolla så Lambdan funkade också.

TRISST TRISST TRISST...

Tänkte bara skriva av mig lite...

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.