Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-04, 16:54   #226
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Rickard Ribbing
Från: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66
Yrke: Elektriker
Medlemsnummer: 56

Validerad annonsör

RickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitlig
Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy86 Visa inlägg
Får bli ett litet sidospår nu. Har ju en bekant som åker Lotus Elise. Han var förövrigt med på våran Emmabodakörning. Han köpte bilen förra året med en motor som tyvärr var kass. Fodrerna i original Rover 1.8an sjunker lätt. Dessutom är dom väldigt känsliga för att gå varma och då motorn sitter bak i den här leksaken så gör dom lätt det. Rover motorn utvecklar hissnande 125-130 hk. Den kändes dock inte direkt slö med den i. Bilen väger bara 850 kilo så inte så mycket att flytta på och det ihop med en tätstegad låda gjorde den ändå helt okej att köra.

Hursom så bestämdes det att vi skulle klämma i en Honda K20 från en Type R istället. 200cc mer typ 100hk mer (!!) och 6-växlad tätstegad låda. Tyvärr väger Honda motorpaketet hela 13 kilo mer än original men vi tyckte att det kan vi ta när vi vinner 100 hästar

Dom här bilarna är ju minst sagt lite speciellt byggda. Enda sättet att få ur motorn är att klyva bilen på mitten. Sen att bilen inte har några trösklar utan enbart fyra små lyftpunker under gör att man får planera lite i förväg hur man pallar upp den så man kommer åt allt. Sitter ju ett stort plangolv under hela bilen när den är ihopsatt så man ser inget av underredet alls.

Vi gjorde faktiskt det här swappet första gången redan i juli men av olika anledning gick den motorn ner sig i slutet på Augusti. Den var verkligen i bedrövligt skick och vi hade våra tvivel redan från början men vi fick ta det han hade skaffat fram åt oss.

Den här gången fixade jag fram en motor via kontakter på en skrot här i närheten. Den hade gått 10000 mil och fick den löjligt billigt. Dessutom komplett så finns lite delar att sälja om man vill som är eftertraktade.

Så var bara att repetera jobbet från i somras, fast vi slapp koppla och klippa i elsystemet den här gången. Motorn som sattes i nu skiljer sig lite från den förra då det är en generation nyare. Det positiva är att kamarna är lite vassare i den här motorn. Men man kan blanda lite delar dom emellan så passar det i Lotusen igen. Bilen startades med nya motorn för ungefrä två veckor sen. Sen har vi kollat lite mjukvara å allmänt provkört och kollat så allt lirar. Vilket det gjorde efter lite justeringar.

Kan säga att den är en upplevelse att köra. Fullständigt värdelös bil i allmänhet. Du tar dig knappt i eller ur den. Är du över 180cm får du inte plats i den. Åker man två i den så sitter man axel mot axel och man smeker passagerarens lår varje gång man lägger i ettan och tvåan. Det låter som fan i hela bilen. Det är ingen bromsservo, styrservo, elhissar, abs eller annat elektriskt i den. Varför dom har satt i en stereo kan jag inte förstå för den är helt omöjlig att höra.

Men fan så rolig den är när du börjar plåga skiten ur fanskapet Är nog så nära en gokart med registreringsskylt du kan komma. Sen att du har en motor 10cm bakom dig som varvar 9000 och låter allmänt skitförbannad gör det till en trevlig upplevelse om man är motorintresserad. Kan nog ärligt säga att det är den roligaste bil jag kört och samtidigt den mest opraktiska.

Motorn moddades ju lite med annat insug, större spjälhus, 4-1 eftermarknadsgrenrör och Hondata styrsystem. Uppskattningsvis ger den nånstans 230-240 hk på 850 kilo bil. Så den flyttar på sig riktigt bra. Med en vass chaufför så tror jag den här kan vara löjligt snabb på banorna.

Bjöd svågern på en runda i söndags å han filmade lite. Njut av skönsången från 2 liter, 9000 varv och den breda småländskan

Så detta är anledningen till att det varit lite lugnt i tråden. Har alltså legat å bytt motor på en Elise i ett par veckor. Ska dock köra Emmaboda imorgon med Sierran och hårdtesta nya motorn sen ställs den in för vinter.

Aja kommer väl en lite uppdatering om Emmaboda inom en snar framtid.

// Jimmy
Kul att se lite bilder om Lotusen också.

Citat:
Hamnar alltid bilderna som i mitt inlägg? Det går inte att få dom fallande i tråden? Gillar att kunna skriva lite om bilderna som jag gjort tidigare och det är ju svårt när dom läggs som miniatyrer
Om du trycker på gemet som finns i menyn när du gör inlägget så kan du infoga miniatyren i inlägget, om man trycker på bilden sedan så får man se bilden i verklig storlek.
Klicka på bilden för en större version

Namn:	Foto0060.jpg
Visningar:	178
Storlek:	427.3 KB
ID:	46648

Annars är det bara att kopiera länken som blir när du laddar upp bilderna och använda den adressen till bildtaggen.

\Rickard
Gammal 2019-10-06, 12:17   #227
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Igår var det säsongsavslutning för vårt gäng på Emmaboda Superstage. Åkte från Kalmar redan vid sju och var på Runes bensin för att hämta nyckeln vid åtta. Men tyvärr fick vi sitta och vänta till nio då dom öppnar. Hade vi tänkt på det i fredags så kunde vi hämtat nyckeln redan då.

Detta medförde att vi tappade en timme på körtiden. Så vid 10 rullade första bilen ut på flygfältet. Det var riktigt kallt igår, vet inte om det var ens fem grader när vi började köra vid tiotiden. Detta medförde att det var fantastiskt halt första vändan ut men andra och tredje funkade rätt bra när däcken fått lite temp. Däremot trivdes nog motorerna bättre av detta. Dom flesta av oss var rätt överens om att det var allmänt halt men klockan visade trots ganska dåliga vändor med lite misstag låga tider.

Jag kom som sagt dit med nybytt motor. Kört den ett par tre gånger bara sen bytet i augusti. Men har väl haft en känsla av att den känts lite piggare med den här motorn. Hade lite strul med vattenpumpen som jag märkte först när jag kom till Kalmar på morgonen. Den läckte rätt friskt. Så nödlösningen blev att åka runt Runes Bensin och köpa kylarcement. Läckaget minimerades och jag kunde åka med gott samvete hela dagen iaf. Dock så får jag ju lov att byta pump och spola hela systemet i vinter för det sätter väl igen det mesta.

Åker ut första vändan och det är bambi på hal is mer eller mindre Kas å slad å låsta hjul å fan vet allt. Kör två vändor till som är långt ifrån bra. Kommer in och kollar tiden och dom två sista vändorna är 1.29 tider! Fick ju kämpa hela dagen när vi åkte med klubben för att komma ner på 1.29.57 som var mitt pb.

Kommer inte ihåg exakt men körde väl 8 stintar kanske? 24 vändor, varav första i varje var en uppvärmningsrunda. Så 16 riktiga attackrundor. 8 av dessa var snabbare än 1.29.57 Åkte totalt 4 eller 5 1.28 tider.

Så nytt personbästa som jag faktiskt är grymt nöjd med är 1.28.50. Bättring med över en sekund! Tror faktiskt det ska kunna gå att åka en 1.27 med bilen också om man får till en klockren vända.

Men antingen om motorn är friskare eller om det hade med utetemperaturen att göra vet jag inte. Men jag har kollat med gpsen och 3000varv på tvåan är 40kmh. (hastighetsmätare visar typ 30-40% fel) Dvs det man går ut på, sen snabbt i med trean fram till första partiet för att åka på trean i första. Med gamla motorn räckte trean hela vägen fram till första svängen in i slalomen, igår klippte jag varvstoppet 30-40 meter innan så att den går bättre är helt uppenbart. Samma sak på vägen tillbaka mot långsamma slalomen. Har aldrig lyckats få den att gå på varvstopp på fyran innan det är dags att bromsa inför sista slalomen innan målgång. Det gjorde jag några gånger igår.

Totalt var vi 12 som körde varav 7 var civicar. Jag i Sierran, Lotus Elisen som tidigare är omnämnd i tråden. En Focus Rs Mk1 en Porsche 911 och en Audi TT. Fege var inte oväntat snabbast med 1.20 nått. Men flera av oss körde 1.23-1.24 tider.

Tyvärr blev det inget filmat för minneskortet var fullt och när jag höll på att rensa dog batteriet. Hade kunnat låna någon annans men det tänkte jag faktiskt inte på. Blev ett par bilder iaf!

Namn:	1.jpg
Visningar:	48
Storlek:	447.0 KB
ID:	46658

Namn:	5.jpg
Visningar:	50
Storlek:	408.7 KB
ID:	46659

Namn:	2.jpg
Visningar:	44
Storlek:	442.0 KB
ID:	46660

Namn:	3.jpg
Visningar:	44
Storlek:	285.1 KB
ID:	46661

Namn:	4.jpg
Visningar:	43
Storlek:	386.0 KB
ID:	46662

Nu lyckades jag få bilderna fallande men inte stora

// Jimmy

Senast redigerad av Jimmy86 den 2019-10-06 klockan 12:27.
Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-06, 20:58   #228
Jimmy86
Medlem

Jimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycketJimmy86 +400 Tillför mycket
Inte uppdaterat nått på ett tag men händer lite. Var och besiktade den för några veckor sedan så nu går den oktober ut 2021. Har dragit på det länge men nu åker buren i och klivet mot än mer inriktad banbil är taget. Framförallt så vill jag ha i buren så att jag kan öka effekten med gott samvete. För den är faktiskt sjukt slö som den är nu. Får regga den som tvåsittsig vad det lider, men det tar jag nog 2021

Bilen är fullständigt nerplockad och i stort sett allt från torpedväggen och bakåt är urplockat. Jag håller på att klura hur jag ska plugga takluckan på ett bra sätt. Vill inte svetsa i taket för det kommer slå sig som fan, vill inte popnita nån plåt heller för tycker det ser lite sådär ut. Ska antingen försöka stummontera min glaslucka som jag har eller om jag gjuter upp en i glas/kolfiber och limmar dit.

Ingen som vet om det går att köpa en färdig "faketaklucka"? Eller om nån har nån som ligger och vill sälja?

Dessa två kom idag, den ena buren är till min och den andra är till Johan som jag har bilen hos. Vi ska bygga parallellt/hjälpas åt. Så blir burbygge i en Sierra å en Civic i höst/vinter.

Återkommer med lite mer bilder nån dag. Ska försöka ta några imorgon, blir en helkväll i garaget då!

// Jimmy
Bifogade miniatyrer

Namn:	Bur.jpg
Visningar:	88
Storlek:	74.8 KB
ID:	46781  

Senast redigerad av Jimmy86 den 2019-11-07 klockan 07:41.
Gammal 2019-11-06, 21:08   #229
davve d
MHRF-Besiktningsman

davve ds avatar

Medlemsdatum: Sep 2007
Namn: David W
Från: Norrtälje
Kör: Mondeo iAWD -16 Focus RS Edition -18
Yrke: Röris
Medlemsnummer: 17

Validerad annonsör

davve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alla
Citat:
Inte uppdaterat nått på ett tag men händer lite. Var och besiktade den för några veckor sedan så nu går den oktober ut 2021. Har dragit på det länge men nu åker buren i och klivet mot än mer inriktad banbil är taget. Framförallt så vill jag ha i buren så att jag kan öka effekten med gott samvete. För den är faktiskt sjukt slö som den är nu. Får regga den som tvåsittsig vad det lider, men det tar jag nog 2021

Bilen är fullständigt nerplockad och i stort sett allt från torpedväggen och bakåt är urplockat. Jag håller på att klura hur jag ska plugga takluckan på ett bra sätt. Vill inte svetsa i taket för det kommer slå sig som fan, vill inte popnita nån plåt heller för tycker det ser lite sådär ut. Ska antingen försöka stummontera min glaslucka som jag har eller om jag gjuter upp en i glas/kolfiber och limmar dit.

Ingen som vet om det går att köpa en färdig "faketaklucka"? Eller om nån har nån som ligger och vill sälja?

Dessa två kom idag, den ena buren är till min och den andra är till Johan som jag har bilen hos. Vi ska bygga parallellt/hjälpas åt. Så blir burbygge i en Sierra å en Civic i höst/vinter.

Återkommer med lite mer bilder nån dag. Ska försöka ta några imorgon, blir en helkväll i garaget då!

// Jimmy
Kul att flitens lampa lyser Ska bli kul vinterläsning

Ford Focus RS Edition 2018
davve d är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 08:39   #230
Nemesis_se
Kassör

Nemesis_ses avatar

Medlemsdatum: May 2010
Namn: Peter Olesen
Från: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Yrke: Test & Verifiering Volvo GTT
Medlemsnummer: 188

Validerad annonsör

Nemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner till
Kul att se.
Limmad kolfiber-platta är väl mest racigt

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Nemesis_se är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-09, 15:20   #231
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av davve d Visa inlägg
Kul att flitens lampa lyser Ska bli kul vinterläsning
Ja jag ska försöka uppdatera löpande. Kommer försöka köra ett par kvällar i veckan framöver. Målet är att ha den färdigsvetsad till nyår.

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis_se Visa inlägg
Kul att se.
Limmad kolfiber-platta är väl mest racigt
Ja det är väl högst ballfaktor med kolfiber Men eftersom jag är bilplåtis sen 15år så ska jag försöka handknacka en taklucka i 1mm plåt. Känner mig mer bekväm i det materialet. Men det kan mycket väl gå åt pipan så då kan det komma att bli en i glas eller kolfiber.

Har iaf börjat med en trämall till luckan idag. Ska ta med den till jobbet för lite justering sen ska jag testa att knacka till en lucka!

// Jimmy
Gammal 2019-11-09, 23:35   #232
Dzettervall
Medlem

Medlemsdatum: Mar 2014
Namn: Daniel Zettervall
Från: Stockholm
Kör: Focus St
Medlemsnummer: 300

Dzettervall +10 Det börjar arta sig
Sådär ja, snyggt !
Dzettervall är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
bob, sierra

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:47.