Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - FAQ > Svar på vanligt förekommande frågor (FAQ) > Sierra och Scorpio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-08, 12:23   #16
R.Eklund
Guest

Ok.

Men tändningen den tror jag inte att jag rör än iaf.
Verkar ju kunna stå på 18 grader ungefär så.

Angående det här med inställning av spjällägesgivaren då.
Har redan provat att skruva ner själva tomgångsskruven och visst sjunker värdet på givaren då också.
Men då pendlar ju motorn heöa tiden också.
Om jag skruvar upp tomgångsskruven så mycket att den inte har nån funktion så får jag iaf inte ner värdet på givaren mer än till 0.6 V. För att motorn ska gå jämt så ligger värdet på min 0.72 V.

Men om jag skruvar ner tomgången så mycket jag kan alltså helt bort med skruven så ligger iaf värdet på Lambdan på ca 0.9 nästan 1 den lilla stund det ligger på jämnt varv så det verkar ju ändå inte som om att det värdet skulle gå ner om jag fick ner tomgången till typ 8-900

Det här med orolig tomgång det e ju inget som stör mig det kan jag leva med utan det e ju bara att jag ska få ner hc värdet som jag e ute efter.
Samt att om jag ställer tomgången på 1100varv så ligger han stablit där hela tiden.

Så kanske blir det en lambda imorrn på skroten iaf. för att se om det blir nån skillnad.

Eller vad tror ni? Hur gör jag så inte bilen går så fett annars?
För det e väl det det handlar om att den går för fett och ger för höga utslag på besiktn?

Senast redigerad av R.Eklund den 2004-01-08 klockan 12:25.

Gammal 2004-01-08, 12:47   #17
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Hej

Jo, den går för fett, men det gäller ju att ta reda på vad det beror på. Du borde mäta upp resistansen på motorns tempgivare och i mängdmätaren också.

Visst har du läst av felkoderna?

Att den går ojämnt på tomgång skulle kunna bero på vakuumläcka eller taskiga stift/kablar/rotor/fördelare. Misständer den så kommer också HC-halten att dra iväg.

Problemet med att ställa upp tomgången mekaniskt är att man då riskerar att hamna utanför det som styrsystemet anser vara tomgång, och då kan avgasvärdena dra iväg.

Det går att justera CO-halten på mängdmätaren men det maskerar bara något annat fel i detta fall.

Jag tror att du måste få bilen att gå jämnt och rent på tomgång först... Kolla *alla* vakuumslangar också.

/Gustaf
Gammal 2004-01-08, 12:58   #18
R.Eklund
Guest

Ja det e ju det att bilen har gått så här sen jag köpte den.
Inte mer eller mindre pendlingar utan det har varit så hela tiden.
Förre ägaren sa att det var tomgångsmotorn men det var kanske inte helt rätt då...

Jaja alla kablar, stift, rotor, lock,modul, spole, databox har bytts.
Ja i stort sätt allt man kan byta böts i sommras och det var lika före och lika efter så nått sånt borde det inte vara.

Masse mätaren då kanske men det låter inte som det tycker jag.
Dom gånger det varit masse på andra bilar så brukar det visa sig på andra sätt också. Bilen brukar typ inte gå så bra, svårstartad osv. Sen har det ju varit så här i ett par år nu vilket ju inte gör saken mer begripligt. Det har liksom inte blivit värre eller nått sånt.

Hela jävla botten på luftfilter boxen e sönder borrad så det e mer hål än plast iaf. hehe
Kan det ha nån betydelse?

Och nej koder e inte utlästa nu men får väl göra det.

Gammal 2004-01-08, 13:26   #19
R.Eklund
Guest

KOllat felkoderna.

*=blink
Varje radbrytning = 2sek mellan

Första försöket:

*
*
*
*
**
**
**
**
*

Andra och tredje försöket såg ut som nedan och var lika bägge två.

*
*
*
*
**
*
*
*
*
*

Okej och vad säger då dessa?
hehe...

Gammal 2004-01-08, 13:50   #20
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Hej

Lite tajt med tid nu, men koderna ska separeras av 4s "tystnad".

Men, jag får dina koder till:
11: Inga fel (just nu...)
22: Luftmängdmätare, signal för hög
52: Autlåda i läge D
73: Kolkanisterventil, avbrott i spolen

Den sista 71 ska nog vara 73 (71 finns inte).

Eftersom koderna försvann i andra testet, så är de lagrade koder från cirka 20 kallstarter bakåt. Det är alltså fel som funnits men som inte märks just nu.

/Gustaf
Gammal 2004-01-08, 13:59   #21
R.Eklund
Guest

Hmm.. Och hur väl kan man lite på detta då?
Jag menar Automatlådan står i läge D???
Okej jag har ju ingen Automat så...

Men jaja blev jag nå klokare på det här då?

Kolkanisterventil vad e det för nått?
Sen säger han ju nått om Luftmängdmätaren...

Jag provade att starta upp bilen och slog sen av och läste av igen men då blev det som 2a och 3dje försöket ovan.

Gammal 2004-01-08, 15:34   #22
Persson
Ledamot 

Perssons avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Peter Persson
Från: Nyland
Kör: mest traktor
Yrke: Månskensbonde

Validerad annonsör

Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!
Kolkanister är avgasreningen, alltså allarör som går ner i grenröret det finns en ventil till dessa som sitter (sett framifrån) nere till vänster, en lten svart ventil med två kablar och två slangar. kallas sekundär luftmagnetsventil

Den kan du också mäta, ska vara 65-70 ohm mellan stiften.

Provade du att mäta luftmasse mätaren? jag skrev ju värdena lägre upp....
Persson är inte uppkopplad  
Gammal 2004-01-08, 16:41   #23
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Hej

Koden för automatlådan kan du få om stiftet som går till neutrallägesbrytaren på aut (men ska vara jordat på manuell låda) tappar kontakten med jord. Bör vara stift 30.

Prova som sagt att mäta upp mängdmätaren och du måste se till att få justeringen av gaspjället och spjällägesgivaren rätt. Allt över 0,7 volt tolkar boxen som fel vid tomgång.

/Gustaf
Gammal 2004-01-08, 18:52   #24
R.Eklund
Guest

Citat:
Originally posted by Persson
Kolkanister är avgasreningen, alltså allarör som går ner i grenröret det finns en ventil till dessa som sitter (sett framifrån) nere till vänster, en lten svart ventil med två kablar och två slangar. kallas sekundär luftmagnetsventil

Den kan du också mäta, ska vara 65-70 ohm mellan stiften.

Provade du att mäta luftmasse mätaren? jag skrev ju värdena lägre upp....

Okej masse mätar värdena tolkade jag som om dom var till spjälllägesgivaren sorry.
Dom var så snarlika... Men alltså hur mäter jag upp det då?
Jag menar ska jag dra ut den kontakten och sen mäta på stiften på själva massen eller hur går en sån mätning till?
Jag menar inte ändras väl resistansen i massen om jag vrider spjället till fullt öppen???
Eller ska jag mäta på stiftkontakten med alla kablarna kanske?

Sen det här med Kolkanister har jag aldrig hört faktiskt.
Ska kolla upp det med.

Tackar å bockar så länge!!!

Gammal 2004-01-08, 18:53   #25
R.Eklund
Guest

Citat:
Originally posted by therealpinto
Hej

Prova som sagt att mäta upp mängdmätaren och du måste se till att få justeringen av gaspjället och spjällägesgivaren rätt. Allt över 0,7 volt tolkar boxen som fel vid tomgång.

/Gustaf

Hmm det verkar lite jobbigt att få det att funka faan.
Jag menar om jag sänker tomgången för att få ner det värdet så börjar ju motorn pendla hela tiden.
Och för att motorn inte ska pendla ska jag sänka värdet så mycket det går??? Går inte ihop.

Kanske e den paj ändå alltså.
Men värdena verkade ju stämma vid resistans mätningarna ju...
Undra vad en sån givare kostar på skroten?
Men annars då vad finns det för knep att få ner den spänningen?

Tackar å bockar så länge!!!

Senast redigerad av R.Eklund den 2004-01-08 klockan 18:57.

Gammal 2004-01-08, 21:09   #26
Persson
Ledamot 

Perssons avatar

Validerad annonsör

Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!Persson +2500 Bäst i test!
Luftmassemätaren plockar du bort (sitter bara i klippsen, kontakten och ett slangklammer)
Sen mäter du på stiften, det jag skrev om kablarna var bara för att lokalisera vilket stift som är vad, alltså att stift nr 26 går det en brun/svart kabel till. (har ingen bild.)
Du kan åka på att skära upp höljet lite för att se kablarna, men jag vet inte.

Innuti massemätaren sitter ett spjäll som öppnar sig ju mer luft som sugs in i motorn, därav skickar den signal till styrboxen hur mycket luft som kommer in i motorn. (blev lite snurrigt )
Det är det spjället du ska trycka upp.

En ny spjällägesgivare kostar 1200:- tror inte det är lörnt att köpa på skroten då detta är ett standard fel....
Om du inte kan justera den till rätt läge så kanske det går att göra hålen till den större? Men det är bara en fundering... Gustaf? Vad tror du?

Senast redigerad av Persson den 2004-01-08 klockan 21:12.
Gammal 2004-01-09, 04:14   #27
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Hej

Visst kan man göra justerhålen större men grundfelet är något annat. Det kanske funkar som band-aid men nåt är knas om tomgången inte går att lägga på 900-950 varv.

/Gustaf
Gammal 2004-01-09, 06:25   #28
Persson
Ledamot 

Perssons avatar

Validerad annonsör

Du kan ju prova att mäta tempgivare, den sitter under insugsröret och kan vara lite jävlig att komma åt.

Den styr tillskotts bränsle, är motorn kall så ger boxen mer soppa.
Är den trasig kan den lura boxen att det är 20- ute och då går bilen fett.

Givaren har två stift lägg den i varmvatten med en termomenter och ohm mät den.

-20 271 kohm
0 95 kohm
+10 60 kohm
+20 37 kohm
+25 30 kohm
+30 24 kohm
+45 13 kohm
Gammal 2004-01-09, 14:05   #29
R.Eklund
Guest

Hej igen killar!

Har inte kommit in på FMCS nå vidare idag haft problem med uppkopplingen men det här e vad som har hänt idag.

Hehe inte mycket faktiskt har haft fullt upp men jag har kollat upp Massemätaren och den var okej enligt dom siffror jag fick av dig.
Och nu fattar jag vad du menar med spjäll på den också.
Dom masse jag haft att göra med tidigare har bara varit av tunna tunna trådar som mätt luften så det var därför jag inte hängde med på ditt tidigare inlägg när du nämde spjäll.

Jaja Sen letade jag reda på den där tempgivaren.
Tror det e den iaf. Kolla bilden: http://www.picturecd.com/system/view...dat.jpg&ss=780

E det den rackarn i mitten av bilden?
Tog bort tomgångsmotorn för att försöka få tag på den men det var en nyckel större än 24 och naturligtvis så hade jag ingen sån men har vart och köpt en nu! Blir lite mer mek imorrn då för jag har inte tagit bort den idag....

På bilden sitter inte kablarna anslutna heller.
Alltså när jag rycker kablarna så börjar bilen pendla hela tiden precis som han gör när han pendlar annars.
Så e det så den ska reagera när man rycker kontakten där eller?
Verkar ju i så fall lovande att det kanske kunde vara den iaf. som spökar lite.

Ska försöka mäta upp det imorrn.

Idag var ju första dan jag körde med lambdan inkopplad, har ju bara provat starta den tidigare, och faan va kass han gick.
På låga varv var han väldigt orolig i trafiken och ville att man skulle gasa fullt typ för att han skulle gå rent så jag åkte och köpte den enda lambdan dom hade på den lokala skroten för 100:-
Tänkte den kan ju om inte annat ligga här hemma om det nu eså att min e okej trots allt men eftersom det var den enda han hade så...

Jaja jag tackar å bockar så länge för all hjälp och hör av mig igen när det kommer mer fakta om detta.

Trevlig kväll på er nu!

Gammal 2004-01-09, 23:46   #30
Persson
Ledamot 

Perssons avatar

Validerad annonsör

Det är en 25as nyckel till tempgivaren.

Det är den du har på bilden.

Senast redigerad av Persson den 2004-01-10 klockan 11:43.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:10.