Grupp A bakvagn till Sierra Cossi 4x4

Allt om Fords Cosworth-modeller.
Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Grupp A bakvagn till Sierra Cossi 4x4

Inlägg av MalZon »

Någon som har lite bilder på eller tom har en Grupp A bakvagn till 4x4 Sierra liggandes?
Eller vart man köper. Behövs något mer byggas om för att montera den eller är du bolt-on i stora drag?

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Hur ser dom ut?

Kan posta lite bilder på min nya senare ikväll, ligger i garaget. Sitter på jobbet nu.
Men den är sjukt nice och skulle nog göra sig bra på din bil. Eller alla sierror.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Så här vad jag förstår.

Bild

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Fick lite tid över så kollat lite.

Den du har lagt in bild på är som jag förstår det till en rallybil. Dom byggdes i fyrkantsprofil för att dom skulle tåla mer. Dock tunga som as.

Här kan du läsa om asfalltvarianten

http://www.doublegmotorsport.com/techni ... ension.pdf

Det som skiljer min från den är att jag har uniballs i båda infästningarna till bärarmarna. Grupp a kör bara med en uniball.

Här är en likadan som jag har köpt fast han har bytt till supradiff istället. Å nej min är inte röd. Inlägg #74

https://passionford.com/forum/ford-sier ... ion-2.html

Problemet med 6 gradersbakvagnen om du kör mycket effekt som du gör är att du förmodligen kommer döda pinjongen/kronhjul i diffen. Ska tydligen göra underverk för greppet. Läs tråden, ganska mycket info om bakvagnen. Folk som har monterat dom påstår ju att det är den bästa förändringen du kan göra på en Sierra väghållningsmässigt.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Får nog kolla på detta ordentligt. Så Grupp A bakvagn är en modifierad orginalvagn egentligen då?

Med vänlig hälsning Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Som jag har förstått det så är en grupp a en moddad originalbakvagn. Även den är ju en kompromiss av vad reglementet tillät. Rs500 har ju en unik bakvagn just för att det skulle tävlas med den, samma med dom främre hjulspindlarna som dock satt på flygelcossin också. Dock tillät reglementet bara typ 12 grader vinkel. Den gröna du la in är nog också en grupp a efter ytterligare forskning(12 grader). Dock ser den ut att vara byggd av skrot man hittat i en container så hade aldrig monterat en sån, men principen är den samma.

Den jag tänkte på är WRC bakvagnen men den kräver att du kapar ur och bygger helt nytt golv.

Ska du handla en bakvagn så ska du köpa en sån jag har skaffat. Tro mig jag har lagt mååååånga timmar på detta. Har du vägarna förbi Kalmar så kan du få titta på den. Du är ju bara en timme bort. Jag har ju hälsat på dig engång och handlat fälgar :)

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Hmm ok. Fick för mig att detta är bara en modifierad orginalvagn som är helt ställbar..
https://passionford.com/forum/attachmen ... 898e3d.jpg

Och att detta var en Grupp A bakvagn
https://passionford.com/forum/attachmen ... cae736.jpg

Och detta då WRC
https://passionford.com/forum/attachmen ... 30097c.jpg

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Hmm ok. Fick för mig att detta är bara en modifierad orginalvagn som är helt ställbar..
https://passionford.com/forum/attachmen ... 898e3d.jpg

Stämmer, precis som grupp a bakvagnen.

Och att detta var en Grupp A bakvagn
https://passionford.com/forum/attachmen ... cae736.jpg

Ja, en senare variant verkar det som. Dock anpassad för motorsportdiffen (9"?)

Och detta då WRC
https://passionford.com/forum/attachmen ... 30097c.jpg

Mvh Jonas

Alltså det som gör den till en grupp a är ju geometrin. Inte hur den ser ut egentligen. Båda dom översta är mer eller mindre lika/samma funktion. Bara att den gröna är vidareutvecklad med magnesiumarmar osv. Finns fler varianter på grupp a bakvagnar om man googlar lite bilder.

Men som sagt, det finns en att titta på i Kalmar. Å tror inte det går att få tag i en "bättre" variant än den för rimliga pengar. Om du ska beställa så köp den inte av MK Motorsport bara.

Användarvisningsbild
Fredin
Legend
Inlägg: 2133
Blev medlem: mån aug 11, 2003 10:00 am
Namn: Daniel Fredin
Kör: Otroligt snabbt
Ort: Hjo
Medlemsnummer: 59

Inlägg av Fredin »

Det som gör en bakvagn till att kalas grupp a är såklart att den tjänstgjorde på just en grupp a bil. Alltså enligt bilderna som malzon lagt in. Sen har det kommit en ombyggd orginal bakvagn som kalas 6 graders. Är inte en grupp a men geometrin påminner om den kanske.
Äkta grupp a är länkarmarna även i magnesium för att få ner vikten.

Skickat från min F8131 via Tapatalk
4x4 Cossie -90 Time Attack
Emmaboda Superstage: 1.17.71
Kinnekulle: 54.51

*070-449 2884*

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Så om jag fattar det rätt så är första bilden liknande den som på andra bilden men ett budgetalternativ? Typ..

Jimmy, kasta upp lite bilder på din så får man se vad vi pratar om iaf :)
Varför inte MK? Vart rekommenderad dem haha

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

MalZon skrev:Så om jag fattar det rätt så är första bilden liknande den som på andra bilden men ett budgetalternativ? Typ..

Jimmy, kasta upp lite bilder på din så får man se vad vi pratar om iaf :)
Varför inte MK? Vart rekommenderad dem haha

Mvh Jonas
Så skulle man väl kunna formulera det :) Vill inte veta vad en riktig grupp a bakvagn kostar. Men har sett 909 diffar på ebay för mellan 1700-2500 pund....

Bilder kommer under kvällen. Ska iväg en sväng nu.

Mk Motorsport gör sjukt fina grejer, eller Mark som han heter. Problemet är att han inte håller vad han lovar. Beställde min bakvagn i mitten på juni. Skulle ta två veckor för han att bygga den.

Svarade på mina frågor inom ett par timmar. Var väl en mailkonversation på ca 20-30 mail.

La handpening på 750 pund. Skulle betala resten när den var klar. Han skulle fixa en bakvagn till mig istället för att jag skulle skicka över en till honom med dubbel frakt å allt vad det innebär.

Hörde av mig tre veckor senare å frågade om den var klar. Det var den. Betalade resterande summa på 630 pund.

Kom aldrig nån bakvagn. Sen var det ett satans ringande och mailande. Svårt att få tag på honom, massa ursäkter. Den var på pulverlack två gånger, sen var den helt plötsligt på anodisering efter det m.m m.m.

Fick den för tre veckor sen. 5 månader senare. Var helt säker på att han skulle blåsa mig. Så köp inte av honom vad du än gör.

Finns en till som också heter Mark som driver MT motorsport, tycker du ska vända dig till honom. Han har färdiga bakvagnar på hyllan redo att skickas. Kommer beställa knivkrängare av honom.

// Jimmy

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Jimmy86 skrev:Så skulle man väl kunna formulera det :) Vill inte veta vad en riktig grupp a bakvagn kostar. Men har sett 909 diffar på ebay för mellan 1700-2500 pund....

Bilder kommer under kvällen. Ska iväg en sväng nu.

Mk Motorsport gör sjukt fina grejer, eller Mark som han heter. Problemet är att han inte håller vad han lovar. Beställde min bakvagn i mitten på juni. Skulle ta två veckor för han att bygga den.

Svarade på mina frågor inom ett par timmar. Var väl en mailkonversation på ca 20-30 mail.

La handpening på 750 pund. Skulle betala resten när den var klar. Han skulle fixa en bakvagn till mig istället för att jag skulle skicka över en till honom med dubbel frakt å allt vad det innebär.

Hörde av mig tre veckor senare å frågade om den var klar. Det var den. Betalade resterande summa på 630 pund.

Kom aldrig nån bakvagn. Sen var det ett satans ringande och mailande. Svårt att få tag på honom, massa ursäkter. Den var på pulverlack två gånger, sen var den helt plötsligt på anodisering efter det m.m m.m.

Fick den för tre veckor sen. 5 månader senare. Var helt säker på att han skulle blåsa mig. Så köp inte av honom vad du än gör.

Finns en till som också heter Mark som driver MT motorsport, tycker du ska vända dig till honom. Han har färdiga bakvagnar på hyllan redo att skickas. Kommer beställa knivkrängare av honom.

// Jimmy
Ok bra att veta! Är inte omöjligt att jag tittar förbi nångång :)
Men den du handlade och fick från honom till slut ska du använda?

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Jimmy86
Veteran
Inlägg: 620
Blev medlem: ons jun 19, 2013 5:56 am
Namn: Jimmy S
Kör: Sierra
Ort: Kalmar
Medlemsnummer: 357

Inlägg av Jimmy86 »

Ja den jag fick kommer jag ju såklart att använda. Den är väldigt välbyggd, helt tiggad. Valde till förstärkningar för coiloverinfästningen och pulverlackad svart. Man kan få fästen för knivkrängare, igenlagda fjädertalrikar osv. Som du vill ha den helt enkelt.

Lite halvdana bilder då.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tror det blir en trevlig uppgradering ihop med diffen på bilden som har Quaife innehåll :)
Tror det är dags att uppdatera projekttråden då det blir helt ny framvagn också.

Användarvisningsbild
MalZon
Legend
Inlägg: 7336
Blev medlem: tis aug 17, 2004 10:00 am
Namn: Jonas Malm
Kör: Sierra Cosworth 4x4, Kuga TDCI, P100, Taunus GXL
Ort: Rottne
Medlemsnummer: 79
Kontakt:

Inlägg av MalZon »

Se onekligen intressant ut! :)

Mvh Jonas
[ 60fot: 1,69s 201m: 7,04s - 168,80km 402m: 10,78s - 214,88km ]
[ #550whp Cosworth - Taunus V6 ]-[ @MalZonCossie - Bilpedanten.com ]

"Quote: Ah yes. What i meant to say was - boost rules, but breaks things"

Användarvisningsbild
therealpinto
Legend
Inlägg: 10699
Blev medlem: sön jul 27, 2003 9:08 pm
Namn: Gustaf Ulander
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga ST-Line, Mach-E LR AWD, Sierra 2.9, inte XR4x4 (snyft!)
Ort: Kåge, Norrland
Medlemsnummer: 37
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Jonas/Malzon, när vi har pratat om "Grupp A"-bakvagn så menar jag den typen av ombyggnad som Jimmy86 visar ovan, dvs där man har ändrat vinkeln (6 grader är vanligast men det finns andra varianter) och där man bygger om bärarmarna så man får justering men också flyttar ledpunkterna.

Den kan uppfylla de krav vi pratat om.

För den som har tillgång till svets och fräs/styrda maskiner så är ombyggnaden i sig inte så svår, även om det förstås kräver rätt mycket arbete och tid på att mäta och jigga upp sakerna.

Man bygger på ganska precis samma sätt i BMW E30 och det har i omgångar sålts kit med justerhylsor osv. för den, kan vara värt att kolla efter.

Gustaf
I'm on a NCHB diet. No Carb High Boost

Skriv svar