Autotech Steg 1

Allt om Fords modeller C-MAX, Focus och Kuga.
Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jul 13, 2010 6:58 pm
Namn: Tobias Sundqvist
Kör: Ford Focus RS 2010
Ort: Värmdö

Inlägg av TS Edition »

Fasen va kul!! ...Jag ska ner på Fredag för steg1 och fjäderbyte ser jag fram imot....hade du steg1 innan...tänkte om du hade reflektioner på dom 2 olika stegen hur bilen går i jämförelse?
:eclipsee_ FOCUS RS 2010 WHITE EDITION

Yamdan
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: ons mar 24, 2010 6:03 am
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010
Ort: Höganäs

Inlägg av Yamdan »

JOCKO skrev:Jag var hos Peter idag å fick ett steg 3 kitt monterat... vibratech fästet har jag sen tidigare =)
Klart nöjd med gången på bilen dom 32 mil jag hade hem å ett plus i kanten var ju att den drog 0.96 på vägen hem å 1,06 på vägen dit å det i en hastighet som är lite högre än tillåten :o både fram å tillbax....

Nu är det bara den blandade körningen kvar att se vad den vill ha i sig *drool*

När jag kört bana med min RS org så ville den ha 3,3l/mil så det ska bli intressant att se med steg 3 vad den vill ha där :) /J
Tänk på att tankmätaren inte stämmer alls! dåligt från början och än sämre efter spridar bytet :)

Min ligger vid blandad körning ganska stabilt på 1.25l/mil om jag slår ut det över en månad. Och jag använder min bil till ALLT inte bara tokgasa.


Jag fick den nya uppdateringen till Steg 3 i fredags (Fords CJ updatering) och tycker att bilen blev ett ganska stort steg bättre.
Gick bra redan innan men tycker den fick liiite mer power nu men den stora skillnaden är att den går riktigt fint vid kallstarter. Var lite "labil" tidigare men nu går den kanon..

Så helnöjd som vanligt :)

Yamdan
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: ons mar 24, 2010 6:03 am
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010
Ort: Höganäs

Inlägg av Yamdan »

TS Edition skrev:Fasen va kul!! ...Jag ska ner på Fredag för steg1 och fjäderbyte ser jag fram imot....hade du steg1 innan...tänkte om du hade reflektioner på dom 2 olika stegen hur bilen går i jämförelse?
Jag har gått samma väg som du gör och stora skillnaden var till steg 1 sedan tycker jag den största skillnaden till steg 3 blir i det högre registret.
Tror att decat och att se till att den verkligen får tillräckligt med luft är enormt viktigt för det där sista.
Orginal luftburk är en katastrof, öppna den och titta i den:Odd:

Men visst nu med allt på plats och senaste uppdateringen från Peter går den fantastiskt bra!!!

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jul 13, 2010 6:58 pm
Namn: Tobias Sundqvist
Kör: Ford Focus RS 2010
Ort: Värmdö

Inlägg av TS Edition »

oki kul med lite synpunkter.....jo jag har kollat i den...men jag tycker den ser "rätt " okej ut med direkt intag i fronten...därimot så är det ju vansinne enligt mig att dra insugsröret till turbon rakt över motorn med all värme där!...ska nog linda mitt rör....lägg upp en bild hur du gjort med din burk,alltid kul att se hur andra löst saker..
:eclipsee_ FOCUS RS 2010 WHITE EDITION

Yamdan
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: ons mar 24, 2010 6:03 am
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010
Ort: Höganäs

Inlägg av Yamdan »

TS Edition skrev:oki kul med lite synpunkter.....jo jag har kollat i den...men jag tycker den ser "rätt " okej ut med direkt intag i fronten...därimot så är det ju vansinne enligt mig att dra insugsröret till turbon rakt över motorn med all värme där!...ska nog linda mitt rör....lägg upp en bild hur du gjort med din burk,alltid kul att se hur andra löst saker..

Nja den e riktigt illa i min åsikt.
Kolla tex "locket" orginal och sedan Mountunes lock där luften kan cirkulera.
Alldeles för mkt "fackverk" och för lite utrymme i orginalboxen. Se på all tillbehörs luftburkar och deras insida. Samt det inlopp som finns orginal.
Återigen kolla tex Mountunes lösning

Det jag har gjort är
1.Jämnat ut orginalburken invändigt och lagt till ett 3" intag i botten som med en slang går fram och tar kall luft.
2.Använder mig av Mountunes "lock" och intag

Nu kan motorn få precis så mkt kall luft som den behöver.

Ska upp med bilen i bromsbänk evt i denna veckan om vi får tid...

Men den känns riktigt bra och kör mätaren ut så den fungerar bra ;-)

Har lite bilder på den första lösningen jag gjorde och kan skicka över de på ett mail till dig.

Har pratat med högvis av folk ang just det här med luft till turbo motorer och (häng mig inte nu) prio 1 var kall luft, prio 2 se till att motor kan så lätt som möjligt få i sig den luft den behöver.

Finns säker mängder med åsikter på detta men detta är det jag lyckats få fram.

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jul 13, 2010 6:58 pm
Namn: Tobias Sundqvist
Kör: Ford Focus RS 2010
Ort: Värmdö

Inlägg av TS Edition »

Dom prio 1 och 2 känns väl helt rätt....menar du att mountune har släppt ett annat lock till burken?....Du menar inte den där insugskåpan/burken med glasfiber alt kolfiber??..........lägg upp bilderna i forumet säkert fler som kan ha användning av det
:eclipsee_ FOCUS RS 2010 WHITE EDITION

Användarvisningsbild
farsan
Legend
Inlägg: 4468
Blev medlem: tis aug 19, 2003 7:02 am
Namn: Andreas Schönemann
Kör: brandbil
Ort: Hunnebostrand
Medlemsnummer: 4

Inlägg av farsan »

JOCKO skrev:Jag var hos Peter idag å fick ett steg 3 kitt monterat... vibratech fästet har jag sen tidigare =)
Klart nöjd med gången på bilen dom 32 mil jag hade hem å ett plus i kanten var ju att den drog 0.96 på vägen hem å 1,06 på vägen dit å det i en hastighet som är lite högre än tillåten :o både fram å tillbax....

Nu är det bara den blandade körningen kvar att se vad den vill ha i sig *drool*

När jag kört bana med min RS org så ville den ha 3,3l/mil så det ska bli intressant att se med steg 3 vad den vill ha där :) /J
Kan den bli riktigt farlig på banorna nu då;)
*Klanledare*

FIXIT Transmission
Hydraulic optimering
Vikens Maskin
Ma Composit & Plexiglas AB]
P-racing dash

Användarvisningsbild
dannemare
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:48 pm
Namn: Frederik Dannemare
Kör: RS MKII, ATM420
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Inlägg av dannemare »

TS Edition skrev:Dom prio 1 och 2 känns väl helt rätt....menar du att mountune har släppt ett annat lock till burken?....Du menar inte den där insugskåpan/burken med glasfiber alt kolfiber??..........lägg upp bilderna i forumet säkert fler som kan ha användning av det
http://www.mountunestore.com/Product/Mo ... -RS-Airbox ;)

Användarvisningsbild
dannemare
Erfaren
Inlägg: 84
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:48 pm
Namn: Frederik Dannemare
Kör: RS MKII, ATM420
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Inlägg av dannemare »


Yamdan
Veteran
Inlägg: 209
Blev medlem: ons mar 24, 2010 6:03 am
Namn: Daniel Palmqvist
Kör: Focus RS 2010
Ort: Höganäs

Inlägg av Yamdan »


Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jul 13, 2010 6:58 pm
Namn: Tobias Sundqvist
Kör: Ford Focus RS 2010
Ort: Värmdö

Inlägg av TS Edition »

Aha denna hade jag missat....skulle ju kunna vara nåt men är sugen på GGR boxen,synd den e så jäkla dyr bara:banghead:....
:eclipsee_ FOCUS RS 2010 WHITE EDITION

Användarvisningsbild
TS Edition
Erfaren
Inlägg: 60
Blev medlem: tis jul 13, 2010 6:58 pm
Namn: Tobias Sundqvist
Kör: Ford Focus RS 2010
Ort: Värmdö

Inlägg av TS Edition »

Hemkommen för någon timme sen efter ett besök hos Peter och Autotech!....Vet inte riktigt hur jag ska förmedla känslan men jag ska försöka:Odd:....BILEN ÄR HEEEELT JÄKLA UNDERBAR!...efter nytt program i bilen,HR fjädrar och motorfäste så kan man börja säga att bilen lever upp till beteckningen RS.....otrolig skillnad på bilens momentkurva och "hundskiten" man trampar i på växel 5 och 6 på org rs är helt borta.Nu vrider den ur ALLA växlar ordentligt!.....Åk till Autotech om ni vill ha en ha en RS och inte enrs....Känslan med H&R sänkningen och motorfästet gjorde bilen riktigt rättvisa också......helt kanon!,Stort tack Peter!:)
:eclipsee_ FOCUS RS 2010 WHITE EDITION

pat
Erfaren
Inlägg: 54
Blev medlem: mån nov 26, 2007 11:43 am
Namn: Patrik W
Kör: Focus RS MKII
Ort: Kallhäll

Inlägg av pat »

TS Edition skrev:Hemkommen för någon timme sen efter ett besök hos Peter och Autotech!....Vet inte riktigt hur jag ska förmedla känslan men jag ska försöka:Odd:....BILEN ÄR HEEEELT JÄKLA UNDERBAR!...efter nytt program i bilen,HR fjädrar och motorfäste så kan man börja säga att bilen lever upp till beteckningen RS.....otrolig skillnad på bilens momentkurva och "hundskiten" man trampar i på växel 5 och 6 på org rs är helt borta.Nu vrider den ur ALLA växlar ordentligt!.....Åk till Autotech om ni vill ha en ha en RS och inte enrs....Känslan med H&R sänkningen och motorfästet gjorde bilen riktigt rättvisa också......helt kanon!,Stort tack Peter!:)
Sluta teasa! *drool* kan det bli vår snart!? :banghead:
I don´t suffer from beeing insane, I enjoy every minute of it.
>Min bil på Garaget.org<

sengstr
Veteran
Inlägg: 252
Blev medlem: tis sep 01, 2009 1:03 pm
Namn: Stefan Engström
Kör: Ford Focus RS -10
Ort: Enköping
Kontakt:

Inlägg av sengstr »

Köpte du en sån där rolig liten box eller vilket steg köpte du?

HasseRS
Erfaren
Inlägg: 41
Blev medlem: mån apr 19, 2010 3:02 pm
Namn: Hasse Martinsson
Kör: Ford Focus RS -10
Ort: Kinna

Inlägg av HasseRS »

Var inne på Autotechs hemsida precis, ser att dom inte behöver öppna styrboxen längre vid optimering, kanske har funnits länge?? Det är ju gött om det går att beställa hem handenhet och göra det själv...

Skriv svar