Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > C-MAX/Focus/Kuga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-25, 07:04   #1
Jowke
Registered User

Medlemsdatum: Jul 2019
Namn: Jocke G
Från: Uppsala
Kör: Ford Focus HGV 2016

Jowke +10 Det börjar arta sig
P0036 fastän sensor bytt 2ggr

Hej igen!

Skrev ett inlägg för ett tag sen angående denna felkod som jag trodde var pga slutsteget. Nu har jag haft bilen in på verkstad 3 gånger för felsökning, dom har bytt sensorn som sitter efter katalysatorn 2ggr nu men jag får fortfarande felkoden p0036.
Är det någon som har ett elschema med färgkoderna på kablarna som går igenom torpedväggen, som är för sensorn. Ifall jag kommit åt dessa när jag tog mig igenom genomföringen genom torpedväggen för strömkabeln till slutsteget. Blir snart ruinerad av allt felsökande...

Bil : Ford Focus Kombi 1.0 Ecoboost 100hk Manuell

Jag har övervakat volten på sensorn flera gånger, först och främst när man startar bilen så börjar sensorn att förvärma sig. När den då har förvärmt klart och ska börja justera sig så svajar den upp och ner från 1.04v till 0,2v fram och tillbaka ca 7-10 gånger. Det är då jag får felkoden, när den svajat klart så stabiliserar den sig som en normal sensor gör på tomgång. Eller börjar datorn att styra volten själv när felkoden kommer och bilen hamnar i ett felsäkert läge?

Jag skickar med grafbilden där jag har övervakat.

Med vänlig hälsning, Joakim

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Senast redigerad av Jowke den 2019-09-25 klockan 07:06.
Jowke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 07:25   #2
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Rickard Ribbing
Från: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66
Yrke: Elektriker
Medlemsnummer: 56

Validerad annonsör

RickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitlig
Citat:
Ursprungligen postat av Jowke Visa inlägg
Hej igen!

Skrev ett inlägg för ett tag sen angående denna felkod som jag trodde var pga slutsteget. Nu har jag haft bilen in på verkstad 3 gånger för felsökning, dom har bytt sensorn som sitter efter katalysatorn 2ggr nu men jag får fortfarande felkoden p0036.
Är det någon som har ett elschema med färgkoderna på kablarna som går igenom torpedväggen, som är för sensorn. Ifall jag kommit åt dessa när jag tog mig igenom genomföringen genom torpedväggen för strömkabeln till slutsteget. Blir snart ruinerad av allt felsökande...

Bil : Ford Focus Kombi 1.0 Ecoboost 100hk Manuell

Jag har övervakat volten på sensorn flera gånger, först och främst när man startar bilen så börjar sensorn att förvärma sig. När den då har förvärmt klart och ska börja justera sig så svajar den upp och ner från 1.04v till 0,2v fram och tillbaka ca 7-10 gånger. Det är då jag får felkoden, när den svajat klart så stabiliserar den sig som en normal sensor gör på tomgång. Eller börjar datorn att styra volten själv när felkoden kommer och bilen hamnar i ett felsäkert läge?

Jag skickar med grafbilden där jag har övervakat.

Med vänlig hälsning, Joakim

Sensorn efter katalysatorn borde inte pendla något om katalysatorn fungerar som den ska (vid normal drift), om du tittar på sensorn som sitter före katalysatorn pendlar dem upp och ner samtidigt?

\Rickard
Gammal 2019-09-25, 11:26   #3
Jowke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av RickardEM Visa inlägg
Sensorn efter katalysatorn borde inte pendla något om katalysatorn fungerar som den ska (vid normal drift), om du tittar på sensorn som sitter före katalysatorn pendlar dem upp och ner samtidigt?

\Rickard

Kan endast kolla mA på första sensorn på min felkodsläsare. Endast sensor 2 som jag kan läsa av volten på.
När modinsbil hade bytt sensorn första gången så betedde den sig såhär, då köpte jag mig en likadan begagnad sensor från skroten för att jag ledsna på att lämna in bilen hela tiden. Men sedan blev det ett garantiärende så den lämnades in ytterligare en gång, dom sa att dom bytte sensorn till en ny igen. Men det blev samma fel när jag kom hem igen.

Nu idag fick jag för mig att ta bort sensorn och installera den begagnade. Nu när den sitter i märkte jag att den uppdaterar värdena MYCKET snabbare när man gasar och släpper. Och på tomgång håller den sig stadigt på 0,7v. Den reagerar väldigt snabbt, det gjorde inte den nya. Den var slöare.

Och nu till det roliga, efter 4 turer nu med bilen har jag ej fått någon felkod. Peppar peppar! Håller tummarna att det funkar nu.

Gammal 2019-09-25, 11:38   #4
fonzeka
Registered User

Medlemsdatum: Jul 2007
Namn: Anders W
Från: Avesta
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

fonzeka +100 Börjar känna sig hemmafonzeka +100 Börjar känna sig hemma
Har du dragit om kablaget till slutsteget nu så det inte är någon faktor längre?
Spänningen som du loggat är själva mätvärdet från sensorn, det är inget som datorn styr den läser bara av det.
fonzeka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-25, 11:48   #5
Jowke
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av fonzeka Visa inlägg
Har du dragit om kablaget till slutsteget nu så det inte är någon faktor längre?
Spänningen som du loggat är själva mätvärdet från sensorn, det är inget som datorn styr den läser bara av det.

Tog bort slutsteget för att jag ledsna så det finns ingenting där som kan störa längre.
Ja precis, jag bytte till en begagnad sensor nu bara för att utesluta. Men jag märkte då att värdena var mycket mera stabila och ”uppdaterades” snabbare. Samt den ”nya” sensorn kunde jag få värden från 1.04v som högst ner till 0.220 som lägst.
Med den begagnade har jag som lägst 0.1 och max 0.89v när man stått på tomgång och provat att gasa.
På tomgång med den begagnade låg den stadigt på 0.7 - 0.75v medan den ”nya” hade olika från gång till gång, ena gången hade jag 0.3 på tomgång och när man gasade till fastnade den på 1.040v en bra stund innan den sjönk plötsligt till 0.2 och sedan till 0.9.

Kan det varit så att den nya sensorn varit ett dåligt exemplar?

Gammal 2019-09-25, 15:32   #6
fonzeka
Registered User

Medlemsdatum: Jul 2007
Namn: Anders W
Från: Avesta
Kör: Focus 1.6 Ecoboost FFV, Honda S2000

fonzeka +100 Börjar känna sig hemmafonzeka +100 Börjar känna sig hemma
Så kan det säkert ha varit, knappast första eller sista gången som nåt nytt inte funkar
Hoppas det fortsätter fungera.
fonzeka är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:19.