Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - FAQ > Svar på vanligt förekommande frågor (FAQ) > Sierra och Scorpio

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-08-13, 19:45   #1
Perc
Guest

Info: hur man kopplar larm i Sierra

Jag har själv sökt och hittade nu info så jag kan lika bra dela med mig, tyckte jag.

Here goes...

Blinkers
Styrning till blinkersen kopplar du in på två trådar som går i en härva ungefär rakt nedanför/innanför vredet till instrumentbelysningen. Den ena är höger, den andra vänster. Dessa trådar är tunna och av färgen svartvit respektive svart-grå. Du måste demontera panelen under rattstången för detta.

Centrallås
När du har panelen under rattstången demonterad fortsätter du med panelen till vänster om pedalerna. Ta bort dämpmattan litegrann så hittar du en skarvkontakt med tre poler i. Detta är centrallåset. När du jordar den VITA kabeln låses bilen, och när du jordar den GULA öppnas den. Den tredje borde vara gulröd (minns inte exakt).

Tändning
Detta tog jag från strax bakom skarvstycket före tändlåset. Den gula är läge "1" dvs "radioläget" på tändnyckeln och det tyckte jag passade ganska bra för detta ändamål.

Mera kopplingspunkter finns och behövs säkert för ett tuffare larm, men jag kopplade inte mer än så här för mitt (Sikura AP2003) fjärrlås-system. Det hette inte "larm" i katalogen, men varningsblinken brukar börja gå om man slår på tändningen med bilen låst. Kvalitet? Jao... och för övrigt hittades detta väldigt billigt i CD Cardics katalog 2003. Jag ska ju inte direkt ha bilen så många år till så vafan

Gammal 2003-08-14, 14:57   #2
Perc
Guest

Jag tog just dessa instruktioner från laserlines modellanpassade installationsanvisningar. Det borde nog vara samma för larm, men då tillkommer väl immobilizer och sensorer och allt vad det heter.

Din laserline-återförsäljare borde ha en mapp med instruktioner för de flesta bilar, jag hittade iallafall en på jobbet. Vi säljer nämligen laserline också men jag körde det billigaste och la Sikura istället. Funkar nog bra och har lagom lång räckvidd, ca 10m. Det enda jag har att klaga på är att fjärrknappen är så pass okänslig. Man vet inte riktigt när man tryckt in den och inte, man måste vända sig om och se så bilen blinkar till.

Gammal 2003-08-18, 18:25   #3
Perc
Guest

Det går med alla larm som kan ge NEGATIV styrpuls. Min modell ger inte strömmen själv, utan centrallåsstyrningen består av två separata kretsar som styrs av reläer.

Det är bara att jorda båda kretsarna, larmet sluter kretsen i 1.5 sekund, och ger följaktligen signal till centrallåset, när man låser och öppnar med fjärrnyckeln.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:35.