Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Bilder och filmer

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-01, 14:24   #1
Grey
Registered User

Greys avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Joakim E
Från: Lidingö
Kör: Ford Falcon G6E Turbo
Yrke: Professionell Motortrimmare

Grey +100 Börjar känna sig hemmaGrey +100 Börjar känna sig hemma
Skicka ett meddelande via ICQ till Grey
P100 upprustning.

Tänkte dela med mig av lite bilder på min P100.

Allt började på Åland där jag köpte bilen av en mycket trevlig kille, Henrik.
P100an var så lågt utrustad att den inte hade någonting extra. Klocka istället för varvräknare var den lyx man fick leva med. Inredningen var i dålig skick men karossen var rostfri om dock några bulor på flaket och vänstra framskärmen. Bra objekt att bygga vidare på tänkte jag och köpte bilen.

När jag importerat in, reggat och besiktigat den så var det dags för lite updates. Det första som jag bytte var stolarna och ratten.

Sedan var det dags för bättre inredning. Hittade mig en Sierra GT -93 som fick offra inredningen, centrallås och elhissar.

Jag var lite osäker på vilken front bilen skulle få så då gjorde jag en omröstning på skogenracing forumet och vinnare blev Sierra Cosworth MK2 front med endast en röst över Sierra Cosworth MK1.
Så det blev att köpa en MK2 Cossie front.

Och så här ser den ut idag.

Nästa steg blir att byta drivlina och fälgar, sedan kanske jag ger mig på motorn.
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81

Senast redigerad av Grey den 2013-06-20 klockan 15:04.
Grey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-01, 18:54   #2
SK Racing
Registered User

Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Karlskrona
Kör: felhjulsdrivet

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Röda dörrsidor Gissa ditt lilla helvete Hur mycket jag skulle vilja ha en sådan inredning i min Sierra

Mycket trevlig o se en Sierra som någon tar om hand, som inte är en cossa.

Senast redigerad av SK Racing den 2013-06-01 klockan 18:58.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-02, 20:29   #3
Grey
Registered User

Greys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av SK Racing Visa inlägg
Röda dörrsidor Gissa ditt lilla helvete Hur mycket jag skulle vilja ha en sådan inredning i min Sierra

Mycket trevlig o se en Sierra som någon tar om hand, som inte är en cossa.
Tids nog blir kanske denna mer värd än en cossie, vem vet.

Jag har stolarna, baksätet och dom bakre dörrsidorna kvar om intresset finns.
Bara att PMa.
Mondeo Ghia E85 -00, Probe GT -92, Scorpio Cosworth Ghia -92, P100 -92, Fiesta 1.2S Big bumper -82, Granada V.I.P V6 535BHP -81
Gammal 2013-06-02, 20:58   #4
Citgho
Registered User

Medlemsdatum: Jul 2010
Namn: Patrik T
Från: Långsele/Sollefteå
Kör: Granada 2.3T
Yrke: Lastbilsförare

Citgho +200 Är en tillgångCitgho +200 Är en tillgångCitgho +200 Är en tillgång
Går det inte att montera cossie 4x4 motor och drivlina i en sån där, måste ju bli ganska rolig bil då
Citgho är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-03, 00:57   #5
SK Racing
Registered User

Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Karlskrona
Kör: felhjulsdrivet

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Citat:
Ursprungligen postat av Grey Visa inlägg
Tids nog blir kanske denna mer värd än en cossie, vem vet.

Jag har stolarna, baksätet och dom bakre dörrsidorna kvar om intresset finns.
Bara att PMa.
Hade du bott närmre så hade jag gärna kört o hämtat/köpt prylarna
Gammal 2013-06-03, 08:25   #6
Grey
Registered User

Greys avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Citgho Visa inlägg
Går det inte att montera cossie 4x4 motor och drivlina i en sån där, måste ju bli ganska rolig bil då
Självklart går det, men ännu bättre med en V6 turbo så slipper man bli ruinerad på köpet.
Gammal 2013-06-03, 09:20   #7
Keller
Styrelse

Kellers avatar

Namn: Simon Keller
Från: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Yrke: Reservdelsförsäljning FordStore/Hedbergs Bil, Chaufför Cold Cargo/Mat.se
Medlemsnummer: 190

Validerad annonsör

Keller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitlig
Skicka ett meddelande via MSN till Keller
Ohh detta ska följas!

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Keller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-29, 00:32   #8
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Normalt brukar jag inte bry mig värst om "nyare" bilar , men Sierra har ju alltid varit lite speciell och detta är FRÄNT!

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 00:21   #9
Grey
Registered User

Greys avatar

För er som följt mig på skogenracings forum har noterat att bilen gått från tråkig trött pickis till en tråkig något snabbare pickis.
Detta har hänt...

I min värld finns det tre bristvaror när det gäller bilar.
  • Tid att avvara till projektet
  • Pengar att lägga på projektet
  • Motivation att göra något på projektet

Just nu så är det Tiden som inte räcker till! Jag önskar att det fanns mer tid då resten är motorväg just nu vilket är riktigt skönt!

Receptet på gamla P100an är enkelt. Den ska vara praktisk medans den fortfarande är rolig och bekväm att köra. Motorn skall kännas stark och ha ett brett register, chassit ska vara mjukt men ändå sportigt, inredningen ska vara snygg och ha det där bekvämligheterna som man kanske önskar att en Sierra/P100 hade. Utöver detta ska den kunna lasta mycket (det är ju trots allt en pickis) och den ska också gärna få va lite snygg även fast det inte är den viktigaste punkten.

Så för att uppnå detta kommer jag att dela in projektet i olika steg, vilket ni säkert har märkt.
Första steget var inredningen! Den var hemsk från början och det kändes verkligen som att det behövdes en uppfräschning då den både var gammal och sliten. Så det blev en 93ans Sierra GT inredning, Recarostolar och lite förberedelse till ett ljudbygge. Jag monterade i elhissar och centrallås för bekvämlighetens skull. Allt blev riktigt bra, men jag saknar några riktigt fina funktioner som jag troligtvis kommer behöva specialbygga då sierran aldrig haft dom funktionerna, bland annat farthållare och anti-spinn.
Det är något som kommer lösa sig automatiskt när jag har fixat en annan del, nämligen det mekaniska.

För att få P100an pigg och rolig att köra så behövdes det något radikalt. Efter att jag funderat mycket på vilken motor jag skulle köra så landade valet till slut på en 2.9a, främst för att den är enkelt att montera, den har bra effektpoential och framför allt, den är stark! En P100 som man kan lasta över 1 ton på flaket behöver en motor som klarar av det. Jag sneglade på en Zetec 2.0 black top, som förvisso är en mycket bra motor, men den är trots allt bara en 2.0l motor. 2.9an är urstark från väldigt låga varvtal och den har ett brett register vilket är det jag kommer behöva så det blev att välja den.

Förutom det så är 2.9an ett ganska enkelt, beprövat koncept där man med enkla medel får ur ruskigt bra med effekt för väldigt lite pengar. Sånt är bra!
Tanken är alltså att jag reggar P100an med en 2.9a men det blir ju såklart inte bara en 2.9a utan det skall ju dit lite annat som gör att den blir "Rolig". Jag kommer alltså att köra en 2.9a med turbo, E85, ett Ecu master EMU som styrsystem, 680cc spridare, Walbro GST450 och allt annat som är lämpligt att ha när man ska turbokonvertera. Effekten skall hamna på 280bhp, vilket var ett "krav" av SFRO för att det inte skulle bli strul senare att det är "för mycket" effekt i bilen. Eftersom P100an är 5-bultad kommer jag att köra Scorpio cosworth 280mm ventilerade bromsar fram vilket är ett minimikrav för den effekten. Jag skall dock leta efter 300mm då det såklart är bättre.

Till drivlinan som denna uppdatering kommer handla om så blir det ett 2.8 svänghjul, en omsvetsad Getrag 260, fetare V6 kardan och till en början original bakaxel. Målet är att byta även bakaxeln men det får bli lite senare. Då får jag 285mm skivor bak vilket också är ett krav för att jag skall kunna regga den.

Så, vad händer just nu då?
Jo, gamla surpinton åkte ju ur fort som fan!

Den nya motorn, en 94ans 2.9a från en Scorpio, behövde lite kärlek innan den skulle få åka i.
Så, jag började med att riva tråget och det var nog bra det.

Oljan var nämligen inte den fräschaste. Troligtvis för att den hade stått ett bra tag.

Så jag passade på att byta oljepumpen till en lite fräschare.

Med lite nya packningar och packbox bak så var det dags för svänghjul och koppling.
Kopplingen blev en Sachs 695 med en 6-puckad sinter för att orka med bra vridmoment. Jag kanske skulle ha valt en organisk lamell för bättre körbarhet, men jag vill prova med denna och se hur det funkar. Spontant borde det funka bra!

Växellådan, en Getrag 260 från en E28a, var ett enkelt val. Den klarar bra med effekt och har rätt typ av utväxling.

Däremot så är Getragen rätt kort jämfört med T9an som satt där tidigare så det blev att skarva ihop en främre kardan som hamnade på 102cm! :shock:
Det är helt ärligt ett riktigt as men det borde fungera fint!

Förutom det behövde jag ju lösa glidningen i drivlinan. På T9an sitter det ju i växellådan, men Getragen var ju fast så det blev att skarva med en Scorpio-kardan som jag hade liggandes. Bakre delen var jag också tvungen att byta och där hade Ford tänkt till. Längden på den bakre delen är identisk med Sierra och Scorpio, det var bara infästningen för stödlagret som skiljde sig och dessutom var bakre V6 kardan markant större vilket också är bra!

Jag hade ju rivit ur gamla pinton å bara lämnat bakaxeln, allt kändes rätt bra. Mycket plats och lite el att koppla bort då det tidigare satt en förgasare.

Så jag passade även på att tvätta motorutrymmet lite.

Äntligen var det dags att stoppa i nya motorn! Installationen gick väldigt smärtfritt och den hoppade ner väldigt lätt.

Nästa steg blev att svetsa ett växellådsfäste, det blev att utnyttja orginalfästet från T9an vilket blev helt OK.

Och sedan åkte kardan dit!

Som pricken över i avslutades det med... pricken över i!

Så, efter lite arbete med lite färre bilder på så var elen kopplad och ett MS fick ta plats till en början. Detta är för att jag så snabbt och enkelt som möjligt får igång bilen.
Jag passade även på att byta plenumet och jag började montera vattenslangar så nu börjar det faktiskt närma sig verklighet.

Det som saknar nu är bränslepumpen, lite el och kylarsystemet. Sen är det dags för START!!!
Gammal 2014-08-05, 00:23   #10
Grey
Registered User

Greys avatar

Så, vad är det som har hänt här egentligen?
Jo, jag kände väl att det var dags att köra nästa steg och med 2.9ornas mästare, Mikael, som pilot kunde det väl inte ta allt för lång tid att få allt färdigt.

Innan turbokonverteringsbesöket i Gävle så tog jag och förstärkte lite saker för att kunna få bra hållbarhet.

Topparna fick bli de som satt i Granadan, eftersom dom redan var renoverade, putsade och o-ringade. Dom hade även fått ett par kent cams ventilfjädrar.

Efter detta så gjorde jag även i ordning insug och fuelrail. Samtidigt så åkte ett par Precision 680cc spridare dit för att jag ska kunna köra E85 framöver.

Efter att allt var bytt så kändes motorn fräsch och redo för lite tvångsmatning.
Jag åkte upp till Gävle med bilen och efter fem dagar var allt färdigt.
Grenröret blev en modifierad variant av det som jag körde på Granadan.

Downpipe och avgasrör blev så här.

Självklart så åkte det på en katalysator eftersom den skall reggas. Avgasröret skall byggas om och få en ljuddämpare till men just nu så låter den rätt mulligt.

Tryckrören blev i ett stycke...

...och ser ut så här.

ICn blev det största som lämpligen får plats utan att synas i onödan...

..och turbon blev en GZ-1835R A/R 0,82 med v-bands anslutning.

Jag hade utan problem kunnat köra en större turbo men av flera anledningar valde jag denna modellen. Dels för att effekten skall vara inom en rimlig gräns för besiktningen och dessutom så vill jag ha ett riktigt bra register där laddtrycket kommer tidigt och ger en riktigt bra körbarhet.

Efter att allt var färdigt så blev resultatet så här.

Jag är inte riktigt färdig än, det är en del som ska städas under huven och det ska komma på lite färg på tryckrören men annars är det väldigt nära.

Fjädern i wastegaten valdes med omsorg till en 0,5bars fjäder. Detta för att effekten inte ska bli så hög då den skall reggas och att 0,5bar är väldigt lagom att åka runt med. Med lite beräkningar så borde effekten hamna på ca 260-270bhp och ca 230whp vilket kommer bli superbra på gatan.

När jag nu har åkt lite med den så är sanningen den att laddtrycket ligger på närmare 0,45 än 0,5 men oavsett så är det ju helt klart bra tryck jämfört med förut. Med lite elektronisk mottrycksstyrning ska även laddtrycket kunna komma tidigare och även hålla 0,5bar stabilt genom hela registret.

Nedan så körde jag en logg på 4ans växel och i dagsläget så har jag fullt ladd vid ca 3100rpm, men detta är med en riktigt fulmapp och inte mycket gjort åt tändningen på MS1an jag kör med. Jag ser framför mig att laddtrycket kommer ramla in runt 2500-2800rpm när jag har finslipat vissa delar, bytt styrsystem och fått dit en laddtrycksstyrning.

Spontant så går bilen bra, men det behöver fixas lite småsaker. Bara att få ner värmen under huven lite gjorde en massa hk och det finns mycket mer att göra när det gäller detta.

Effektmätning kommer bli knepigt att få till inom den närmaste tiden eftersom jag kör med 5/160 i bultcirkel och det finns få navdynos som har den storleken. Bakaxeln skall bytas till en Ford 8,8" så efter det blir det lite effektsiffor och bänkpapper. Rimligen borde jag få ut ca 400-450nm och 260-270hk på 0,5bar. Efter det saknas bara dragkroken!

Gammal 2014-08-05, 00:24   #11
Grey
Registered User

Greys avatar

Lyckan blev kortvarig!

Allt gick väldigt fort, jag skulle köra om och drog 4an och sedan 5an upp en bit i varv, sen small det bara till. Smällen var så omfattande att växelspaksknoppen for av och första tanken som for igenom hjärnan var att lådan packade ihop. Sedan kom det ett misstänkt metallrörsljud som rullade bort från bilen, det var kardanbiten som sa upp bekantskapen och hoppade av tåget. Jag hittade den igen och då såg det ut så här.

Kardan har alltså gått rakt av, vilket är väldigt underligt. Just där var det oskarvat material så det borde vara nästan omöjligt för det att gå av men tydligen inte. Det borde inte vara för mycket vrid men kardan är förvisso rätt lång så det i kombination med hastigheten och obalans kanske gjorde susen. Däremot så är det helt klart så att skarvningen höll men BMW kardan vek sig.

Jag ska leta på nya delar och försöka få ihop den så fort som möjligt. Just nu saknar jag BMW delen (eftersom den är trasig) men volvo 740/940 ska ju också passa så jag ska se om jag eventuellt kan hitta en sån istället.
Gammal 2014-08-05, 08:54   #12
granadadr
äger tjackpundarford

granadadrs avatar

Medlemsdatum: Oct 2003
Namn: Jörgen A.
Från: Skellefteå
Kör: Granada, scorpio samt en del andra Fordar

Validerad annonsör

granadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner tillgranadadr +750 En som alla känner till
fränt,, MÅSTE komma förbi dig nästa gång jag åker ner å vad är det för ratt?? gillade designen,,JA MOMO såG jag
granadadr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-05, 20:29   #13
Keller
Styrelse

Kellers avatar

Namn: Simon Keller
Från: Sjöbo
Kör: Probe GT, Focus ST250, P100
Yrke: Reservdelsförsäljning FordStore/Hedbergs Bil, Chaufför Cold Cargo/Mat.se
Medlemsnummer: 190

Validerad annonsör

Keller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitligKeller +1000 Omtänksam och pålitlig
Skicka ett meddelande via MSN till Keller
Grymt!
Ser riktigt bra ut!

FORD CLUB SWEDEN – Ledamot och utställningsansvarig

Ford Focus ST250 -12 "eSTate"
Ford Probe 2,2 Turbo -92 "Hamster-Racing"
Ford P100 -90 "Pickis"
Keller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 14:36   #14
nextuz
Medlem

nextuzs avatar

Namn: Mas-mats T-holm
Från: Borlänge
Kör: Escort, Escort, Focus
Yrke: Möjliggörare
Medlemsnummer: 7

Validerad annonsör

nextuz +1000 Omtänksam och pålitlignextuz +1000 Omtänksam och pålitlignextuz +1000 Omtänksam och pålitlignextuz +1000 Omtänksam och pålitlignextuz +1000 Omtänksam och pålitlignextuz +1000 Omtänksam och pålitlignextuz +1000 Omtänksam och pålitlignextuz +1000 Omtänksam och pålitlignextuz +1000 Omtänksam och pålitlig
Häftigt.
Men hur ska den kunna reggas med turbo?
nextuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-06, 20:22   #15
nicke.t
Medlem

Medlemsdatum: Oct 2006
Namn: Nicklas T
Från: Motala
Kör: bmw, escort mk2 turbo, Focus RS
Yrke: Fordonstekniker
Medlemsnummer: 360

nicke.t +100 Börjar känna sig hemmanicke.t +100 Börjar känna sig hemma
Ja det stämmer

Schysst bil också!!
nicke.t är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
p100, sierra

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:57.