Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Allmänt

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-18, 13:01   #1
lapeton
Registered User

Medlemsdatum: Apr 2019
Namn: Lars Pettersson
Från: Täby
Kör: Focus

lapeton +10 Det börjar arta sig
Lite för stor bil

Min fru är kort och måste skjuta förarsätet längst fram för att nå till pedalerna. I det läget nuddar ratten kroppen och då kan hon inte luta sig framåt för att nå handtaget som låser sätet på plats. Handtaget sitter djupt under sättet och även folk med normal längd måste anstränga sig lite för att nå det.
Vi har tillfälligt fäst ett snöre vid handtaget så min fru kan dra i snöret utan att behöva nå med handen till handtaget. Det är fult och osäkert.
Vilka lösningar finns det?
Bilen är Focus 1.0T.
lapeton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-20, 06:36   #2
SK Racing
Registered User

SK Racings avatar

Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Jag hade nog tagit kontakt med firma/firmor som handikappanpassar bilar, för fokus är ju ingen ovanlig bil och chansen finns ju att någon med något handikapp fått dito bilmodell anpassad och lösningen redan finns tillverkad

Det låter inte bra att din fru får sitta så nära ratten, jag tänker närmast på krockkudden, den kan ju orsaka skador vid en krock istället för tvärt om.

När det gäller anpassning av bilar så är det en del av samhället jag inte varit i kontakt med eller har någon kunskap av/0m alls, men vet att det finns hjälp att söka, dock känner jag inte till kriterierna för att kunna få hjälp/stöd till anpassning av bil, men jag hade försökt i alla fall för din fru har lika stor rätt som alla andra att kunna köra säkert tycker/anser jag.

Lycka till.
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:20.