Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-15, 22:30   #1
Arne Lindgren
Registered User

Medlemsdatum: Oct 2006
Namn: Arne Lindgren
Kör: Capri MKII

Validerad annonsör

Arne Lindgren +100 Börjar känna sig hemmaArne Lindgren +100 Börjar känna sig hemma
Arne Lindgren - Capri MkII retroracer

Började med en hyfsat rostfri -77a.
Målet är nånting som liknar en Grp2 fast med V*lv*-b230-motor.

Karossen är tömd men inte rensad från ytrost och underredsmassa.
Det finns en portad 531topp, en kg9kam, ett block och en vev men det ska till andra ventiler, stakar och kolvar.
Det finns ett ms-sprut men jag saknar spjällhusen.
Det finns en 1030 alubakaxel med torsendiff men jag saknar coilovers och har inte mätt in 3-länken ännu.

Det som ska ske nu är att karossen ska rensas och ett tomt block med vxlåda ska användas för att mäta in motorfästen så jag vet hur framaxeln kommer att se ut.
Då vet jag också om jag kan sätta kardanens stödlager och bakre länkarmarna i linje med huvudbågens nedre fästen. Jag hoppas det går så jag kan använda samma förstärkningar överallt.

Det är mycket mäta och räkna nu..
Arne Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 17:54   #2
Catling
Old School Ford

Catlings avatar

Medlemsdatum: May 2007
Namn: Mathias Dahlström
Från: Karlstad
Kör: Ford Capri 3.0 -78 , Ford Capri 2.0 -81
Yrke: Servicetekniker
Medlemsnummer: 313

Validerad annonsör

Catling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgångCatling +200 Är en tillgång
Kommer bli väldigt bra detta känner jag på mig.
Du får lägga upp bilderna här också.
jag länkar till tråden med bilder på fordcapri.nu : http://www.webe3.net/munken/viewtopic.php?id=138&p=1
Catling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-20, 20:40   #3
old school
Medlem

old schools avatar

Medlemsdatum: Mar 2005
Namn: Kent Andersson
Från: Helsingborg
Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)
Yrke: Egen
Medlemsnummer: 117

Validerad annonsör

old school +400 Tillför mycketold school +400 Tillför mycketold school +400 Tillför mycketold school +400 Tillför mycketold school +400 Tillför mycket
Hmm, låter intressant. Var det inte detta projekt som det baaara skulle pillas lite lätt med???

Gillar inte att det kommer sådana här bilar i Retro, hmmmm
old school är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-11-21, 10:51   #4
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Arne Lindgren +100 Börjar känna sig hemmaArne Lindgren +100 Börjar känna sig hemma
Citat:
Ursprungligen postat av old school Visa inlägg
Hmm, låter intressant. Var det inte detta projekt som det baaara skulle pillas lite lätt med???

Gillar inte att det kommer sådana här bilar i Retro, hmmmm
Hmm, varför inte? Tråden i capriforumet har ju ambitionerna klara från början.
Jag har ju serr video på din racer och lovar att hålla åt sidan när du kommer.
Gammal 2007-11-23, 18:55   #5
old school
Medlem

old schools avatar

Kör: Cortina 2000 GT (banbil), Volvo XC70 II T6 Polestar, C30 T5, Cortina 2000 GT -72 (projekt)

Validerad annonsör

old school +400 Tillför mycketold school +400 Tillför mycketold school +400 Tillför mycketold school +400 Tillför mycketold school +400 Tillför mycket
Citat:
Ursprungligen postat av Arne Lindgren Visa inlägg
Hmm, varför inte? Tråden i capriforumet har ju ambitionerna klara från början.
Jag har ju serr video på din racer och lovar att hålla åt sidan när du kommer.
Nu har jag granskat tråden i Capriforumet och ser inga som helst spår av att någon behöver hålla åt sidan..... å andra sidan såg jag många spår som leder till en uppdatering av min egen kärra för att hålla jämt
Gammal 2007-11-27, 16:03   #6
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

I helgen kapade jag framvagnsbalken och sköt in motorn en bit i motorrummet för att mäta.. Det verkar bra så långt.
Nu kan jag mäta ut var jag ska göra plats för fördelaren.
Lite problem får jag med kardanens stödlager, det hamnar långt framför linjen mellan huvudbågens fötter.. Jag hade tänkt hänga ett stort V med ändarna under bakaxeln och en bautauniball under stödlagret. Men jag ville ha uniballen, stödlagret och övre länkarmarnas framfäste i samma förstärkning.
ev får jag förlänga kardanen framför lagret och kapa den bakom.
Ellet släppa V-et och göra en Satchellupphängning.

Sen måste jag kolla vad som egentligen gäller om stolen och huvudbågen. SBF-s TR säger att bågen ska vara bakom sätet. Bilden som exemplifierar det har nackstödet synligt bakom bågen.. jag måste kolla upp det.
Gammal 2007-11-29, 10:39   #7
old school
Medlem

old schools avatar

Validerad annonsör

Vet ej vad du ska ha för kardan men har du inte fixat någon än så kolla på en från Volvo 940 Turbo. Jag har en sådan på min (från en ambulans men det är nog samma på alla 940 Turbo), fick endast korta ena änden, plus att det finns reservdelar på närmsta OK mack .

Enligt gamla Unikardans databeräkningar pallar den dessutom ca 20 000 rpm !
Gammal 2007-11-29, 11:28   #8
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Jag har den grova från V*lv* 740, det är nog samma.

Men jag skulle vilja ha stödlagret längre bak för att få det på samma ställe som främre fästet på hjulupphängningen. Jag har fallit för fulings och Dudes snack på rejsa om att fyrlink kan låsa sig.
Jag tror att låsningen kan komma utav att du har ett rollcentrum i hjulupphängningen och ett annat i panhardstaget/wattslänken.
Kör jag satchell (nedre stagen i en 4-länk går in väldigt nära varandra i framkant) slipper jag iofs också att ha panhardstag eftersom det blir en triangel på varje sida och då ryms kardanen mellan framfästena. Men då måste jag ha 8 uniballs, med V-et så kan jag ha hårda bussningar på undersidan av axeln.. Billigare, och dom tar upp ev rörelse. Det kan bli satchell med bussningar bak ändå, uniballarna slits nog mindre så.
Jag ska lägga upp lite bilder på tänket.
Gammal 2007-11-30, 10:38   #9
old school
Medlem

old schools avatar

Validerad annonsör

Hmm, det blev överkurs för mig på slutet så en bild hade varit kul när du fixat det. Har inte satt mig in i bakvagnsupphängningar i detalj, får ju inte ändra något ändå om jag skall få en FIA-besiktning i framtiden.

På min MK3 Cortina är det original med just fyrlänk "light" med de övre stagen i triangel mot mitten, funkar bra så länge man inte kör med slitna eller gummi -bussningar. Dom är inte ställbara men funderar på att göra ett set ställbara i originalfästena (ska testa stripkörning... )
Gammal 2007-11-30, 18:09   #10
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Satchell utgår från en ganska standard 4-länk men kräver hårda bussningar för att inte axeln ska kunna röra sig i sidled.

För att låsa upp rollcentrum till en punkt hade jag tänkt dra ihop dom nedre länkarmarna till en punkt med en rejäl uniball.
Här har vi belastningarna på fästpunkterna vid acceleration.

Och vid inbromsning:

Och vid sväng. Jag tog fran den bilden för att kunna se hur jag skulle vända ledlaret vid U++.

Tyärr så måste jag ha kardanens stödlager ovanför U++ för att det inte ska ta i fästet vid utfjädring.
Så då har jag tre alternativ..
1. Förlänga kardanen framför U++ och korta den bakom. Då behöver jag inte ha sfäriska lager vid B, utan kan ha styva bussningar.
2. Bygga satchell med alla främre fästpunkter kika långt framför bakaxeln
3. Bygga med V-et men ha U++ längre ifrån bakaxeln än främre fästena för dom övre stagen.
Gammal 2007-12-03, 21:31   #11
old school
Medlem

old schools avatar

Validerad annonsör

Okej, nu börjar jag fatta lite mer hur du menar. Jag är dock inte med på vad som låser sig med vanlig fyrlänk och panhardstag/wattslänk, detta kör ju många med. (ska söka efter rejsatråden)

Om jag fattat rätt så blir det en fästpunkten för dom undre stagen strax över kardanen? Stämmer detta? I så fall blir dom väl vinklade lite uppåt. Hur lirar detta med dom övre stagen då?

Min originalupphängning har de övre stagen vinklade och dom undre raka.
Gammal 2007-12-04, 09:26   #12
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Min personliga gissning är att man dels inte kan ställa det prefekt, bara på ett halvt varv på uniballen, och då kärvar det åt nåt håll, dels (och den teoring är jag ensam om) att du har ett rollcenter i själva fyrlänken och ett annat i panhardstaget/wattslänken och när nåt försöker rotera kring två punkter så....

Punkte U++ ska sitta under kardanen, det är det som är problemet om stödlagret kommer för långt fram.

Som det ser ut nu så blir det satchell (4länk) ändå. Jag ska skära ut för fördelaren i torpeden i helgen och hänga på extractorn på dummymotorn och se var allting hamnar i längsled så vet jag var stödlagret kommer också..
Mäta är roligare än att ta bort underredsmassa.

Senast redigerad av Arne Lindgren den 2007-12-04 klockan 09:28.
Gammal 2007-12-04, 20:30   #13
old school
Medlem

old schools avatar

Validerad annonsör

pust.. Nu har jag plöjt igenom era trådar på rejsa, det finns ju onekligen en massa teorier men jag tror jag greppat vad det är som kan "låsa sig".

Man skulle ju byggt upp en liten dummy hemma på köksbordet som man kan testa olika varianter med stag och infästningar. Dock nördvarning om det kommer oväntade gäster...

Kommer att bli kul att se vad du väljer och hur det funkar i framtiden. (jag har ett annat projekt i bakfickan, det skall dock gå fortast rakt fram...)

Och du, glöm inte göra plats för katalysatorn, det blir ju obligatoriskt 2008!
Gammal 2007-12-04, 22:54   #14
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Citat:
Ursprungligen postat av old school Visa inlägg
pust.. Nu har jag plöjt igenom era trådar på rejsa, det finns ju onekligen en massa teorier men jag tror jag greppat vad det är som kan "låsa sig".

Man skulle ju byggt upp en liten dummy hemma på köksbordet som man kan testa olika varianter med stag och infästningar. Dock nördvarning om det kommer oväntade gäster...

Kommer att bli kul att se vad du väljer och hur det funkar i framtiden. (jag har ett annat projekt i bakfickan, det skall dock gå fortast rakt fram...)

Och du, glöm inte göra plats för katalysatorn, det blir ju obligatoriskt 2008!
Jag lägger katen under passagerargolvet ( i en kanal, sen får Dude säga vad han vill ) och avgaset framför höger bakhjul..
Gammal 2007-12-26, 22:09   #15
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Fick besked om stolsplacering av två oberoende tekniker.. delar av stolen får vara bakom huvudbågens framkant, men inget av förarens kropp när han är fastbältad.

Nu har jag monterat växellådan, extractorn och främre motorfästen på dummymotorn så nu kan jag börja mäta in motorfästen och framvagnsbalk.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.