Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-15, 17:32   #31
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Mja, eftersom lådan är just en låda måste man ha en vridstyv funktion, ett rör (ensamt) är inte riktigt det. I så fall får man göra ett kryss...

/Gustaf
Gammal 2008-03-16, 06:26   #32
Arne Lindgren
Registered User

Medlemsdatum: Oct 2006
Namn: Arne Lindgren
Kör: Capri MKII

Validerad annonsör

Arne Lindgren +100 Börjar känna sig hemmaArne Lindgren +100 Börjar känna sig hemma
Lådan kommer dit igen. Den är lätt i förhållande till ett rör och har bra volym (ju grövre 'rör' desto vridstyvare i förhållande till vikten).
Just nu räknar jag på fjädringsväg mha Göran Malmbergs väghållningsbok.
Det verkar som om jag med en hård bansättning (4 hz) kommer att få 4 cm fjädringsväg ( i mitten) och 6 cm vid varje bakhjul (lägg på för krängningen). Det påverkar resten..
Och nu verkar det som om stödlagret är nollpunkten.
Om klumpen ska kunna röra sig 4 cm, och jag inte får ändra kardantunneln så är det kardanröret framför medbringaren på klumpen i förhållande till fjädringsvägen som är begränsningen.
Om avståndet stödlager-medbringare är 80 % av avståndet stödlager-drivaxel så måste jag ha 80% av fjädringsvägen (4 cm * 0,8) frigång ovanför kardanen.. Omjag inte lindar in kardanen i smärgelduk och låter den skapa den plats den behöver..
Arne Lindgren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 07:01   #33
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Arne Lindgren +100 Börjar känna sig hemmaArne Lindgren +100 Börjar känna sig hemma
Lite händer det.. taket är plåtrent från allt vinyllim,
Undersidan är väl en tredjedel av allt gukka borta från.

Lättviktsdörrlås..

Wabropump nyköpt genom Raidopower

Megasquirtens MegaView och Stimulator är färdiga.. jag insåg just att jag inte får nåt varvstopp elektroniskt med EDIS, och att MegaView inte funkar så bra med originalkoden.
Så det blir vanlig fördelare för tändstiften, tandhjul för timingen och hallgivaren bara för varvräknaren.. *tror*
Tandhjulet är för att inte tändningstrigggern ska flytta på sig om jag ställer om kammen mha ställbart drev.
Gammal 2008-04-15, 15:57   #34
SK Racing
Registered User

SK Racings avatar

Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Jag måste erkänna att jag fattar inte en jalle om alla uträkningar hit o dit

Vad jag däremot fattar är att detta MÅSTE bli ett riktigt genomtänkt och MYCKET seriöst bygge Och det måste jag ju bara inför
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-15, 20:02   #35
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Det går bra att ha varvstopp med EDIS-modul, fast det är mest effektift om man kör fuelcut. Men funkar, det gör det...

Vissa är rädda för fuelcut för att motorn skulle gå snålt men tar man bort tillräckligt mycket soppa är det inget problem. Dessutom ska man ju inte ligga och nöta på varvstopp. Det är dåligt för varvtiderna ;-)

/Gustaf
Gammal 2008-04-15, 20:30   #36
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
Det går bra att ha varvstopp med EDIS-modul, fast det är mest effektift om man kör fuelcut. Men funkar, det gör det...

Vissa är rädda för fuelcut för att motorn skulle gå snålt men tar man bort tillräckligt mycket soppa är det inget problem. Dessutom ska man ju inte ligga och nöta på varvstopp. Det är dåligt för varvtiderna ;-)

/Gustaf
Mmm.. men jag kör inte extrakoden.. den och MegaView ska ju inte vara hand-i-pjäxa direkt. Och jag oroar mig för att inte heller knacksensorns backning av tändningen ska funka. Men jag ska dubbelkolla bara för att det är du som säger det..
Gammal 2008-04-16, 08:25   #37
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Tja, mitt råd är ju att det är viktigare att kunna köra extrakoden än att kunna använda Megaview...

Med extrakod kan man backa tändningen även med EDIS, fast 10 grader efter öd är max backning. Men det räcker ju gott om du ska backa mot knacksensor.

/Gustaf
Gammal 2008-04-16, 11:07   #38
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Jo, jag vet att du rekommenderar extrakoden.. Men jag väljer ändå att köra en vanilj-lösning. (Envis som en randig räv.. )
Sen när routerboardet kommer så skippar jag fördelaren.
Gammal 2008-05-10, 19:43   #39
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Nu har jag byggt en catchtank. Samma design som Lionne hade, troligen lämnar jag den vidare till en kompis direkt och bygger en till.
Innan gavlarna kom dit.

Motorsidan, en slang till sprutet, lågt och en retur högt placerad:

Och tanksidan, en från förpumpen och en tillbaka till tanken för överskottet.

Sen kopierar jag Camaro Cups avgasutsläpp. Då slipper jag inkräkta på markfrigången med at ta ut röret under sparklådan.
http://web.sbf.se/regler/up/4/RA_CAMARO_CUP_bil_2.pdf
"Montering av avgastunnel". Jag har pratat både med han som ritade skissen, och han som byggde 8 bilar för två (3?) år sen.
Gammal 2008-08-04, 21:09   #40
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Nu har jag gjort en prototyp av bakaxelupphängningen..

Den rör sig upp och ner utan problem, naturligtvis, och den kan kränga, men är totalt styv i sidled..
F*n, den verkar funka.. Sen ska det transponeras en bit i höjdläge..
Det kan hända att det flexar lite i plåten där dom två "tornen" till undre stagen sitter närmast kardanaxeln, men svetsgasen tog slut innan jag han sätta ett kryss mellan dom. Ska testa det nästa gång.
Men flexet var knappt synbart så troligen räcker det med en pu-bussing i ena änden på dom övre stagen.

Enda genomrosten jag hittat:

Och så här hänger hon och blir killrad på magen..
Gammal 2008-08-04, 21:10   #41
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Nya bilder.. ett stag mellan fästena vid tunneln för att styva upp och kolla att det inte flexar..
Det gjorde det inte.

Och den tiltar hur lätt som helst, hur långt som helst.
Rollcenter verkar ligga ca 4 cm under bakaxelns centrum när man tiltar den.

Nästa gång förlänger jag karossfästena för dom yttre stagen med 3 cm för att se om den fortfarande funkar, och om rollcenter flyttar sig. (Förhoppningsvis neråt...)
Gammal 2008-08-16, 11:54   #42
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Nu sitter det fälgar på bakaxeln, och axeln ligger under bilen för att visa hur brett det blir.

Brett blir det..
Och den här hittade jag nere på LeMans.. nyproducerad. Ska få funka som inspiration till Suzis karossform, och som vrida&vända-på-objekt.
Gammal 2008-09-07, 21:40   #43
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Bakaxeln verkar funka även om man höjer (sänker) yttre främre fästpunkterna så att det "pekar ihop" i sidvyn. Så var det ritat på bilderna. Men rollcenter stiger från 4 cm under kardanknutens mittpunt till 2 cm under. Det blir parallellt.

Jag har laminerat gångjärnsfästen till huven.. Det ska ju vara metallförstärkningar så jag bygger en pod neråt och förstärker med en plåt ovanpå (inuti/under) podden.. Sen blir det ett hålrum på 4 cm upp till själva huvytan, men det är ju bara dekor.. eller nåt.

Sen har jag mätt ut mera mått på motorn så jag vet hur högt över tråget kardanen går, och hur brett och högt över tråget som motorfästena är. Eftersom rambalkarna och tråget ska gå lika högt över marken så kan jag positionera in motorfästena på karossen. Och när dom är på plats, mental, i det 3dimensionella rummet så kan jag börja skissa framvagnsbalk.

Sen är dom enda två rosthålen lagade. Längst ner innanför framskärmarna.

Sen skar jag bort skärmkanterna bak för att se hur mycket spel jag får.
Tejpen markerar höjden på navet när det är 10 cm markfrigång under rambalkarna bak.
Bilden visar att jag har 8 cm fritt uppåt i vila. 4 cm fjädringsväg, och 2 cm till för krängningen kom jag fram till genom att studera Malmbergs bok och räkna utifrån frekvensen.

Men lågt blir det.

Sen har jag börjat rensa bort originalförstyvningen runt fjäderbenen fram. Jag ska ju ändå göra egna top-mounts. Så jag klyver ett 25X25 fyrkantsrör och svetsar egna.
Gammal 2008-09-18, 20:19   #44
Arne Lindgren
Registered User

Validerad annonsör

Mera glasfiber.

I helgen fick jag hjälp (han gjorde jobbet) att laminera en form för bakluckans insida.
Jag lärde mig massor som jag inte visste att jag inte visste...
Så här blev den..

Nu ska jag bara förvalta den väl och bygga snyggt i den

Huvskalet blev plastat i veckan.. det ska dit förstärkningar sen innan den kan köras med men jag vet ju inte än var det kommer att finnas plats.
Så här blev insidan med gångjärnsfästen och förstärkningar runt där-huvlåspinnarna-ska-sitta.. SBF-krav

Gångjärnsfäste i närbild

Och förstärkning för huvplåt. Småhålen runt plåten är för att den ska sitta bättre i laminatet.

Och slutligen utsidan.. Jag hade snålt med gelcoat, och det var svårt att se var jag lagt, och inte, när formen var i samma färg. Så det vart väldigt tunt på sina ställen. Men det är ju rejsgrejor, så det gör inget (mer än vikten) om jag målar.
Gammal 2008-09-18, 20:37   #45
SK Racing
Registered User

SK Racings avatar

Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Trevligt att det går framåt
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:22.