Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-02-19, 13:25   #46
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgång
Blev ett litet pass idag. Tanken var att få dit både topplagringar och fjäderbensstaget men det tog längre tid än jag räknat med med topplagringarna så det fick bara bli dom idag. Fixar ihop staget i veckan eller nästa helg istället.

Rev av coiloversen

Mitt största problem var väl egentligen hur jag skulle centrera lagringen i tornet och hur jag skulle få dom 90 grader mot färdriktningen. Efter en stunds funderande så hoppas jag att jag lyckades lista ut det, för annars sitter dom snett nu Men diametern på topplagringen var typ 1.7mm mindre än hålet i tornet. 59.x mm på lagret och 61mm på hålet i tornet.

La ett par tre varv masktejp på lagret så blev det sugpassning i tornet.
Kapade även av sex M8 bultar och skruvade in från fel håll så jag får vart jag ska borra.

Därefter vart det till att få dom lika mot varandra, centrerade justeringen i topplagret och sen mätte jag helt enkelt mellan båda bultarna främre+bakre. När bägge var 109cm mellan borde topplagringarna ligga precis mot varandra.... Hoppas jag

Eftersom fjäderbensstaget ska på också så valde jag lämpliga hål så det passar okej, inte riktigt samma hålbild men två passar så får köra upp tredje med roterande filen sen bara.

När väl det var klart satte jag tillbaka lagringarna mätte upp 109 cm igen mellan främre och bakre låsskruven till justeringen. Därefter skruvade jag ner mina kapade bultar så dom tog i tornet sen en lätt knack med hammaren så såg jag vart det behövde borras.

Borrat klart och återmonterat, tog mig ca 2.5 timme att göra detta så gick ganska smidigt. Får se hur det blir sen när jag kör upp bilen på fyrhjulsmätnigen. Ska kunna köra drygt tre grader negativ camber med dessa.

Nästa på listan blir då att bygga om och höja fästöronen på plattorna till staget för frigång mot insuget. För att få det hyffsat snyggt vill jag inte bara höja dom rakt upp utan vinkla dom snett upp som dom går nu. Detta medför att jag kommer få korta staget en del. Men tror det kan bli bra när jag väl är färdig med det.

Allt för i dag mina herrar och damer!

Mvh Jimmy
Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-19, 22:05   #47
saabchef
chef på oljebyte

saabchefs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Pelle Svensson
Från: stockholm
Kör: Chippad Sierra 4X4

saabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycketsaabchef +400 Tillför mycket
Tja

Plattorna kommer från compbrake eller hur?

Jag tänkte eventuellt införskaffa likadana. Det finns ju två modeller, en enklare justering som liksom går upp i fjäderbenstornet och den varianten som du har.

Funderar på den modellen du har, nu hamnar ju kolven längre ner än original, hur mycket längre ner kommer den? Något du mätt upp? Kör man på den "fasta" varianten så hamnar ju kolvstången på originalhöjd.

2016 201m@6,88s/160km/h 402m@10,79s/201km/h 60ft 1,51s
2017 en enda pissrepa med 201m@147 och 402@11.23 202, 60ft 1,55
2018 ingen växellåda 2019 ?
saabchef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 07:15   #48
Jimmy86
Medlem

Jimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgång
Citat:
Ursprungligen postat av saabchef Visa inlägg
Tja

Plattorna kommer från compbrake eller hur?

Jag tänkte eventuellt införskaffa likadana. Det finns ju två modeller, en enklare justering som liksom går upp i fjäderbenstornet och den varianten som du har.

Funderar på den modellen du har, nu hamnar ju kolven längre ner än original, hur mycket längre ner kommer den? Något du mätt upp? Kör man på den "fasta" varianten så hamnar ju kolvstången på originalhöjd.
Stämmer det är compbrakes topplagringar. Bilen blev nog ca 20mm högre fram mot innan måttat med ögonmått mellan däck och skärmkant Dock inget problem för min del då jag kör coilovers så bara att justera ner lite.

Dom andra dom har är väl fasta lägen som du måste snurra hela plattan? Kollade på dom också men tyckte det verkade fan så mycket knöligare. Dessutom går inte dom att justera utan att ända castern samtidigt som cambern.

För jag antar att det är lagringen med stötdämparinfästningen off-center som du menar?

Mvh Jimmy
Gammal 2017-02-20, 12:32   #49
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Jag har samma "problem" med topplagringar i Caprin, och det som händer är ju att man tappar fjädringsväg. Det kan vara ett problem, beroende på hur lågt man vill köra.

För att bilen ska fungera bra på normala vägar bör man ha minst 60 mm infjädring, det kan vara tajt med topplagringar som bygger mycket nedåt. Jag har sett en polsk firma som har en smartare design där man inte tappar så mycket men de fanns inte direkt för Ford, även om deras grejer för Porsche 924 verkar rätt nära.

Gustaf
Gammal 2017-02-20, 15:42   #50
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
Jag har samma "problem" med topplagringar i Caprin, och det som händer är ju att man tappar fjädringsväg. Det kan vara ett problem, beroende på hur lågt man vill köra.

För att bilen ska fungera bra på normala vägar bör man ha minst 60 mm infjädring, det kan vara tajt med topplagringar som bygger mycket nedåt. Jag har sett en polsk firma som har en smartare design där man inte tappar så mycket men de fanns inte direkt för Ford, även om deras grejer för Porsche 924 verkar rätt nära.

Gustaf
Jo där har du helt rätt. Men jag är inte mycket för att åka toklågt. Vill kunna använda bilen också så tanken är att inte skruva ner den speciellt mycket. Som den står nu är coilovern justerad så högt det går. Får väl kanske mellan två fingrar mellan skärm och däck. Justerar ner den nånstans mellan 10-20mm bara så borde jag fortfarande ha gått om fjädringsväg.

Mvh Jimmy
Gammal 2017-02-25, 16:24   #51
Jimmy86
Medlem

Jaha, blev som vanligt en körare såhär på helgen. Känner mig nästan lite stressad inför Mantorp den 30e April men egentligen är bilen nästan klar. Idag var det som sagt främre fjäderbensstagets dag

OMP stag till Sierra inhandlades, finns bild på det tidigare i tråden också men vi tar en liten tillbakablick!

Här synes problemet när man har en V6a i istället för originalmotorn.

Började med att köra upp hålen lite så hålbilden blev densamma som topplagringarna och sen kapade jag av dom gamla fästöronen.

Tog lite wellpapp och klippte till en mall.

Kapade fram fyra plåtar som ska agera nya fästöronen.

Plåtarna ditpunktade, kollade så jag kom tillräckligt högt innan jag brände dit dom

Mätta för att ser hur långt staget ska bli. Tog upp 10mm hål i fästöronen i pelarborren innan också.

Staget uppmätt för kortning.

Kapat!

Och ihopsvetsat igen! Tänka sig att det dessutom passade.

Gott om frigång Har ca 5 mm till insug och något mer till huven när den är stängd. Gjorde ett test för att se motorns rörelser. Startade bilen och slet kryckan sen sparkade jag lite koppling medans kollegan stod å glodde ner i motorrummet. Den rör sig kanske nån millimeter så den kommer aldrig slå i staget. Kör ju trots allt med sex hockyepuckar som motorkuddar

Sen var det dags att boxa fästöronen.

Puntkat

Sen hellbrände jag hela kalaset.

Efter det snyggade jag till fästöronen lite med slipmaskinen. Nu anser jag dessa klara. Ska nog lämna dom på blästring och staget för färgen är nån konstig plastig variant som brinner utav helvete och kletar som plast. Svårt att slipa dom rena med andra ord. Sen ska allt lämnas till lackeraren på jobbet så får han spruta allt åt mig!

Det sista jag ägnade mig åt var att byta växelpinnen, blev faktiskt ganska stor skillnad i slag mot original.

Allt för idag gott folk. Nästa på listan att göra blir en sittastillstol och ett fyrpunkt/sexpunktsbälte.

Ha det!

Mvh Jimmy
Gammal 2017-02-25, 16:57   #52
davve d
MHRF-Besiktningsman

davve ds avatar

Medlemsdatum: Sep 2007
Namn: David W
Från: Norrtälje
Kör: Kuga -13 Mondeo -16 Focus RS Edition -18
Yrke: Röris
Medlemsnummer: 17

Validerad annonsör

davve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alladavve d +1500 Omtyckt av alla
Ska bli riktigt kul att se på Mantorp!

Kul byggtråd med mycket bilder och uppdateringar

Ford Focus RS Edition 2018
davve d är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-26, 10:45   #53
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av davve d Visa inlägg
Ska bli riktigt kul att se på Mantorp!

Kul byggtråd med mycket bilder och uppdateringar
Ja det ska bli riktigt kul att testa bilen lite och se hur den beter sig Hann inte provocera den speciellt mycket dom två veckorna jag åkte med den förra året.
Dock har jag aldrig kört på Mantorp så det tar väl några stinter innan man hittar runt

Bilder måste man ta en massa, mycket roligare för läsaren och jag själv tycker det är rätt roligt att gå tillbaka och titta vad man hittat på med bilen!

Sitter och kikar på lite stolsalternativ, nån som vet ngn bra/prisvärd? Kollat på rallyshop och det lutar åt en Sparco Sprint. Jag vet ju dock inte hur den passar mig, hade ju velat provsitta lite. Vi har dock en stol i vår longlopsbil på jobbet som jag sitter bra i. Lutar åt att köpa en likadan, dock vet jag inte vad det är för modell

Mvh Jimmy
Gammal 2017-02-26, 11:02   #54
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Rickard Ribbing
Från: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66
Yrke: Elektriker
Medlemsnummer: 56

Validerad annonsör

RickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitlig
Uppskattar också mycket bilder, intressant att följa bygget.

\Rickard
Gammal 2017-02-26, 11:04   #55
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av RickardEM Visa inlägg
Uppskattar också mycket bilder, intressant att följa bygget.

\Rickard
Kul att folk är intresserade

Mvh Jimmy
Gammal 2017-03-07, 09:34   #56
Jimmy86
Medlem

Miniupdate såhär mitt i veckan.

Fått staget lackat! Blev fint som snus.

Även fått hem 18 liter "racing" olja som jag ska slå i den till bankörningarna. Det är förövrigt lådan staget ligger på om nån missade det En 10w-60 olja som våran oljeleverantör rekommenderade och som han själv hade kört i sin Porsche på trakdays.

Har även beställt stol och bälte men inte fått det ännu. Hade tänkt montera det i helgen om det vill dyka upp. Är ju snökaos i Småland så transporten kanske ligger i diket nånstans

Allt för idag

Mvh Jimmy
Gammal 2017-03-07, 11:50   #57
Nemesis_se
Kassör

Nemesis_ses avatar

Medlemsdatum: May 2010
Namn: Peter Olesen
Från: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Yrke: Test & Verifiering Volvo GTT
Medlemsnummer: 188

Validerad annonsör

Nemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner till
Vad fick du ge för oljan?

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Nemesis_se är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-07, 13:34   #58
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis_se Visa inlägg
Vad fick du ge för oljan?
Ja du jag vet faktiskt inte ännu då följesedeln inte kommit. Men det går inte att köpa den över disk som kund i några större mängder, då kostar den 230-240kr litern om inte mer. Nu är ju dock detta våran leverantör till jobbet som vi köper kubikvis av med några månaders mellanrum.

Pratade med säljaren när jag beställde och han skulle lösa ett bra pris, i detta fallet lovade han att jag inte skulle behöva betala mer än 50kr litern. Så ca 1000kr för lådan, får väl anses vara rätt bra rabatterat

Mvh Jimmy
Gammal 2017-03-08, 07:07   #59
Nemesis_se
Kassör

Nemesis_ses avatar

Medlemsdatum: May 2010
Namn: Peter Olesen
Från: Skepplanda
Kör: R:Focus 2.0 -05 DD:Mazda MX-5 ND Club Sport
Yrke: Test & Verifiering Volvo GTT
Medlemsnummer: 188

Validerad annonsör

Nemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner tillNemesis_se +750 En som alla känner till
109 kr/lit på oljemagasinet...
https://www.oljemagasinet.se/index.p...roduct_id=1923

Var mer nyfiken på mängdrabatten om man köpte en låda och 50kr/lit är ju rätt bra pris på nästan vilken olja som helst...

Snart 60 och leker fortfarande med bilar...
Tack till:
Wincent på Rydéns Bil [Mekonomen], Grönnäs
Nemesis_se är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 09:59   #60
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis_se Visa inlägg
109 kr/lit på oljemagasinet...
https://www.oljemagasinet.se/index.p...roduct_id=1923

Var mer nyfiken på mängdrabatten om man köpte en låda och 50kr/lit är ju rätt bra pris på nästan vilken olja som helst...
Där ser man, var ju faktiskt riktigt billigt ändå. Aldrig varit inne på den sidan.
Men det är heeeeeelt sjuka marginaler på olja. Oljan som vi köper in på bulk, dvs den som vi har i tappar i verkstan och inte på flaskor kostar ca 20-25kr litern i inköp och den säljs sedan till kunder för ca 170kr litern.

Är nästan lite äckligt prispålägg enligt min mening.

Mvh Jimmy
Svara

Taggar
bob, sierra

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:11.