Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-12, 17:39   #61
Jimmy86
Medlem

Medlemsdatum: Jun 2013
Namn: Jimmy
Från: Kalmar
Kör: Sierra
Yrke: Bilplåtslagare sen 10 år
Medlemsnummer: 357

Jimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgång
Förberedelserna inför Mantorp fortsätter! Grejade lite igår och idag så nu sitter den nya stolen på original underrede fullt justerbar fram/bak och lutningen. Blev rätt bra men dock är jag tyvärr lite missnöjd med stolen då den är lite för stor för mig över höfterna och lite för lite svängd vid skuldrorna så saknar en del stöd där också.

Dock är den väldigt mycket bättre än originalstolen sen kommer det ju dessutom vara ett riktigt bälte som håller mig på plats i stolen så tror det kommer bli bra i slutändan. Som vanligt lite bilder på verksamheten också

Började med att kasta ur standardstolen.

Muttrade loss underredet som jag ville använda mig av.

Faktiskt inga bilder på själva byggnationen idag men lite plattjärn och svets och lite gängtapp å grejer så blev det bra. Fick lite satin svart färg på sig också.

Ihopskuvat

Å tillbaka i bilen igen.

Nästa pass blir att montera bältet och FIA plattorna.

Har dessutom fått napp på en Scorpio Cosworth som jag ska hämta nästa helg så nu har jag en motor till!
Allt för idag gott folk

Mvh Jimmy
Jimmy86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-03-19, 18:39   #62
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Rickard Ribbing
Från: Gyttorp
Kör: Ka -97, Transit -98 & 01, Kuga -12, Taunus -66
Yrke: Elektriker
Medlemsnummer: 56

Validerad annonsör

RickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitlig
Bra jobbat, är det bara bältet kvar att fixa innan Mantorp?

\Rickard
Gammal 2017-05-17, 07:09   #63
Jimmy86
Medlem

Jimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgångJimmy86 +200 Är en tillgång
Får väl vara dags för en update nu då. Har inte gjort så mycket med bilen sen vi var på Mantorp. I stort sett bara tvättat och kört med den!

Men på Mantorp insåg jag rätt fort att bilen var utväxlad för att gå alldeles för fort. Slog i nån kalkylator och teoretiska topphastigheten ligger i snudd på 300. Jagat diff ett tag, även på köpesdelen här men inga vidare napp.

Kollade för skojs skull på den lokala skroten och dom hade en till en Scorpio, dom visste dock inte utväxlingen. Åkte ut och snurrade ingående och räknade varv på utgående. Jodå ca 4 varv på utgående när pinjongen snurrat ett varv så det verkade lovande. Brydde mig inte om om den var spärrad eller inte, ville bara ha en annan utväxling. Har dessutom kikat på en Quaife ATB inför framtiden.

Diffen hade dom haft på hyllan sen 2001 så fick den för kaffepengar. Väl på jobbet med diffen så väcktes misstankar om att den trots allt var spärrad. Medbringarna snurrade åt samma håll när jag snurrade på pinjongen. Lyckades fila till idbrickan och fick fram ett nummer. Å visst fan är den utrustad med diffspärr!! Det tackar jag ödmjukast för

91GGABA 391

Denna ska monteras innan den 26/5 för då ska jag köra Emmaboda SS med bilen. Ha det!

Mvh Jimmy
Gammal 2017-05-17, 07:21   #64
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Inte diffspärr men väl viskodiffbroms :-)

Om man tittar på flänsen som kronhjulet sitter på, så ser man att den har en delning i mitten, det har bara de med viskodiffbroms (eftersom viskoenheten sitter inne i den delen).

Grattis till ett fynd :-)

Hade du 7,5" diff sedan tidigare? Då är det ju bolt on.

Gustaf
Gammal 2017-05-17, 10:56   #65
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
Inte diffspärr men väl viskodiffbroms :-)

Om man tittar på flänsen som kronhjulet sitter på, så ser man att den har en delning i mitten, det har bara de med viskodiffbroms (eftersom viskoenheten sitter inne i den delen).

Grattis till ett fynd :-)

Hade du 7,5" diff sedan tidigare? Då är det ju bolt on.

Gustaf
Viskobroms då bättre än öppen iaf! Dessutom känns den 1000 gånger tajtare än min Cosworthdiff som sitter på nu. Den jag har nu viner dessutom ganska duktigt så den sjunger nog på sista versen. Nej jag åker 7" så får väl modda lite. Men som jag förstått det ska det bara vara bryggan som behöver fixas tilll alternativt fila lite i klumpen?

Läst nånstans också att pinjongflänsen sitter lite längre fram på 7.5", så frågan är behöver jag en annan kardan eller finns det spelet i gliddelen i min kardan?

Drivaxlarna passar längdmässigt eller skiljer det där också? Isåfall blir det ju lite meck att få dit den om jag måste ha tag i nya axlar.

Mvh Jimmy
Gammal 2017-05-17, 14:19   #66
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Drivaxlar och kardan funkar (gjorde det för mig i alla fall). Det skiljer lite i måtten men det finns spel i kardan och drivaxlar som tar upp det.

Värre är det med anpassningen till bryggan, det skiljer rätt mycket i bredd på ett par fästen. Jag hade läst att det "bara" var att slipa till klumpen men när jag gjorde det, så slipade jag hål i den. Nu var det bara ett temporärt fix så jag tätade med kemisk metall men om jag vore du, skulle jag leta rätt på en brygga från en Sierra med 7,5" diff (eller Scorpiobrygga). Alternativt bygga om fästena i bryggan.

Det är ju enkelt att sätta en 7" diff i bryggan för 7,5", då behövs bara lite distanser.

Gustaf
Gammal 2017-05-17, 15:00   #67
Jimmy86
Medlem

Citat:
Drivaxlar och kardan funkar (gjorde det för mig i alla fall). Det skiljer lite i måtten men det finns spel i kardan och drivaxlar som tar upp det.

Värre är det med anpassningen till bryggan, det skiljer rätt mycket i bredd på ett par fästen. Jag hade läst att det "bara" var att slipa till klumpen men när jag gjorde det, så slipade jag hål i den. Nu var det bara ett temporärt fix så jag tätade med kemisk metall men om jag vore du, skulle jag leta rätt på en brygga från en Sierra med 7,5" diff (eller Scorpiobrygga). Alternativt bygga om fästena i bryggan.

Det är ju enkelt att sätta en 7" diff i bryggan för 7,5", då behövs bara lite distanser.

Gustaf
Attans också, det är alltså värre än jag trodde. Fick för mig att det var som du skriver, bara fila lite i övre fästet.

Jag slaktade ju dock en Cosworth Grodscorpa för några veckor sedan, den bryggan ligger här på jobbet på en lastpall. Får se om jag har nån nytta av den då när diffen ska bytas. Är ju rätt enkelt att bara flytta över bärarmarna till scorpiobryggan isåfall.

Vi får se hur jag löser det men på nått vis fixar det sig

Tack för hjälpen Gustav!

Mvh Jimmy
Gammal 2017-05-17, 15:05   #68
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Jag vet inte om bärarmarna passar mellan, jag har tänkt kolla men inte hunnit.

Grodscorpio har ju längre drivaxlar i och med att hjulnaven sitter längre ut (annat ET på fälgarna), men jag vet inte om bärarmar skiljer också. Kolla det...

Gustaf
Gammal 2017-05-27, 11:48   #69
Jimmy86
Medlem

Jaha då har man varit iväg på Emmaboda flygfält en heldag med Superstagekörning. Var "kanonväder", dvs sjukt varmt men ett högt vattenintag och lite Resorb så lyckades man härda ut värmen

Gick i sin helhet bra. Men guuuuud vad jag fick kriga med att hålla min bakvagn i styr. Upplevde inte bilen så glad i arslet på Mantorp men där är det å andra sidan inte sicksack körning så fort det går. Detta måste åtgärdas på nått vis, förslag mottages mer än gärna!

Andra vändan ut gjorde jag en piruett ut ur första slalompartiet som hette duga. Måltid var en 1.35 och det klarade jag. Körde 1.33.79 som bäst men är verkligen tvungen att vara superförsiktig i slalomen. Körde rätt många låga 1.34 tider också. Nån mer erfaren förare hade säkerligen kunnat göra det fortare men där låg min gräns.

Filmade lite också såklart. Detta är sista passet i Sierran. (Hade med mig två bilar)
Dom två första vändorna är mitten 1.34 tider, sista vändan så förstår ni vad jag menar med glad i arslet Körde med flit lite mer attack då eftersom att det var sista vändan med Sierran. Var mer drifting än konbanekörning Syns rätt bra på dom första vändorna också att den gärna biter ifrån i baken.

https://www.youtube.com/watch?v=QJOAABVfBnA&t=1s

Snabbaste tiden jag körde under dagen var med min andra bil som blev 1.32.42

Mvh Jimmy
Gammal 2017-05-28, 19:28   #70
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Validerad annonsör

RickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitligRickardEM +1000 Omtänksam och pålitlig
Sista vändan såg lite svettig ut, bra rattat.
Låter riktigt gott.

\Rickard
Gammal 2017-05-29, 08:48   #71
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Det är ofta toe i bakvagnen som blir galen på Sierra när man sänker, helst ska man ju bygga om hela bryggan och räta ut vinklarna men det är rätt mycket jobb.

Cambershims och relativt hård fjädring runtom är ett sätt att lugna ned den lite (mindre rörelse gör att vinklarna inte ändras så mycket) men det kan också göra att man tappar lite grepp initialt.

Gustaf
Gammal 2017-05-29, 09:31   #72
Jimmy86
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av RickardEM Visa inlägg
Sista vändan såg lite svettig ut, bra rattat.
Låter riktigt gott.

\Rickard
Jo sexan morrar på rätt fint men hade inte tackar nej till lite mer pulver Bra rattat vet jag inte, panikratta skulle jag nog kalla det

Citat:
Det är ofta toe i bakvagnen som blir galen på Sierra när man sänker, helst ska man ju bygga om hela bryggan och räta ut vinklarna men det är rätt mycket jobb.

Cambershims och relativt hård fjädring runtom är ett sätt att lugna ned den lite (mindre rörelse gör att vinklarna inte ändras så mycket) men det kan också göra att man tappar lite grepp initialt.

Gustaf
Har cambershims från TG som ligger men jag vill ju gärna ha camber. Gjorde en fyrhjulsinställning i torsdags dagen innan. Har 3 grader fram och 2 grader bak men det ökar väl markant med infjädring iochmed konstruktionen på bakvagnen. Toen var inom toleranserna på bakvagen, typ 1.7mm toe in totalt om jag inte minns fel. Dock så sitter axeln snett på bilen då jag har toe out på ena sidan och mycket toe in på andra sidan. Men totala toevärdet är som sagt 1.7mm toe in.

Får kanske labba med lite andra hårdheter på fjädrar om det kan hjälpa. Läste även nånstans att avsaknad av krängare bak kan hjälpa mot överstyrning så jag kanske ska blocka bort krängarlänkarna bak?
Eller han nån andra förslag på att få bakvagnen lite stabilare om man utgår från original bakvagn?

Det bästa hade väl som du skriver Gustaf vara att bygga om hela kalaset men det får isåfall bli till vintern. Blir inga större projekt med bilen nu under sommaren. Kan säga att jag har sneglat på lite alternativ till bakvagnar från BMW som ser väldigt mycket attraktivare ut än Sierrans. Dock vet jag inte hur det är med spårvidden på BMWs kontra Sierrans bakvagn.

Mvh Jimmy
Gammal 2017-05-29, 12:09   #73
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Om du har toe out på ena sidan så borde bilen vara markant mer överstyrd när det hjulet är ytterst (dvs om det är vänster hjul som pekar ut, när du svänger höger).

Tar du bort kränghämmaren så ökar du greppet bak relativt framvagnen men om det kränger mer så riskerar du att ändå förlora grepp när hjulen börjar styra på grund av fjädringsrörelserna. Bra bussningar är förstås också att föredra men innan båda hjulen pekar åt samma håll är det svårt att få bra känsla i bakvagnen.

Sierra ska ha 1468 mm spårvidd bak, BMW e36 1430 mm, så det är väl ett möjligt alternativ skulle jag säga.

Gustaf
Gammal 2017-07-02, 20:22   #74
Jimmy86
Medlem

Är väl kanske dags att uppdatera lite så nått händer med tråden. Har inte gjort nått med bilen sen jag bytte utväxlingen i diffen för nån månad sen. Det blev bättre men gillar inte utväxlingen i MT75an. Tycker hoppet mellan tvåan och trean är alldeles för stort.... nåja det är som det är. Har varit iväg på två konbaneträffar vilket var roligt, inget skruvande bara problemfritt brukande vilket är skönt

Dock har jag insett att med en snittförbrukning på 1.6-1.7 liter E85 milen så är den inte direkt nån sparbössa Och detta är alltså lugn körning.

Sen vi var på Mantorp med klubben så togs ju "oskulden" på bana med bilen och då uppdagades ju lite problem, dels utväxlingen som är löst för stunden. Men även bromsarna var det lite si å så med. Pedalen gick ner ett par centimeter sen blev den tvärstumm och jag fick ta i så jag fan höll på att få kramp i benet för att få hejd på bilen. Var samma visa på Emmaboda SS nere vid vändningen. Har åkte med Sierra Cosworth 4x4 frambromsar med både originalbelägg och yellowstuff men tyckte inget av dom funkade nått vidare.

Det har jag löst nu! Fixade till ett eget bromskit bestående av:

Focus ST Mk1 (tror jag, har fan glömt) skivor. 324mm och 28mm tjocka
Bromsok från BMW E38 728, Brembo fyrkolvsok
Två egentillverkade adapterplattor i 8mm stål
Carbotech XP8 belägg

Gamla bromsar, fasen vad fjäderbenen börjar se murkna ut

Originalhålen till oket i spindeln är som gjorda för att gänga M12 så det gjordes.

Bara skruva dit.

Gamla bromsar med fälg på

Nya bromsar med fälg på

Ett par bilder från insidan med adapter. Lös visst igenom lite rött på sina ställen

Men guuuud vilken skillnad på bromsar det blev. Nu kan jag låsa upp hjulen lätt och det är fin känsla i bromsarna. Var lite orolig för det skulle köra ihop sig med att huvudcylindern skulle vara för liten. Dvs långslagig pedal men tycker bromsarna tar högre upp än med cosworthoken. Sjukt nöjd faktiskt

Min gamla bromsar är till salu om nån är intresserad. Finfina ok, bättre beg skivor. Yellowstuff som är näst intill nya och bra originalbelägg medföljer. Även distanser så dom passar på rwd spindel.

Vi ses på Gelleråsen!!! Då kommer jag kunna bromsa sent!

Mvh Jimmy
Gammal 2017-07-03, 19:04   #75
RickardEM
Ordförande

RickardEMs avatar

Validerad annonsör

Citat:
Ursprungligen postat av Jimmy86 Visa inlägg
Sen vi var på Mantorp med klubben så togs ju "oskulden" på bana med bilen och då uppdagades ju lite problem, dels utväxlingen som är löst för stunden. Men även bromsarna var det lite si å så med. Pedalen gick ner ett par centimeter sen blev den tvärstumm och jag fick ta i så jag fan höll på att få kramp i benet för att få hejd på bilen. Var samma visa på Emmaboda SS nere vid vändningen. Har åkte med Sierra Cosworth 4x4 frambromsar med både originalbelägg och yellowstuff men tyckte inget av dom funkade nått vidare.

Det har jag löst nu! Fixade till ett eget bromskit bestående av:

Focus ST Mk1 (tror jag, har fan glömt) skivor. 324mm och 28mm tjocka
Bromsok från BMW E38 728, Brembo fyrkolvsok
Två egentillverkade adapterplattor i 8mm stål
Carbotech XP8 belägg

Men guuuud vilken skillnad på bromsar det blev. Nu kan jag låsa upp hjulen lätt och det är fin känsla i bromsarna. Var lite orolig för det skulle köra ihop sig med att huvudcylindern skulle vara för liten. Dvs långslagig pedal men tycker bromsarna tar högre upp än med cosworthoken. Sjukt nöjd faktiskt

Min gamla bromsar är till salu om nån är intresserad. Finfina ok, bättre beg skivor. Yellowstuff som är näst intill nya och bra originalbelägg medföljer. Även distanser så dom passar på rwd spindel.

Vi ses på Gelleråsen!!! Då kommer jag kunna bromsa sent!

Mvh Jimmy
Ser ut att kunna fungera riktigt bra, ser dessutom bra ut också.

\Rickard

Taggar
bob, sierra

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:29.