Ford Club Sweden

 

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Teknik (ej modellspecifikt)


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-17, 18:20   #1
bart112
Ford Abuser
 
bart112s avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2005
Namn: Fabian D
Från: Järfälla
Kör: Sierra 2.0 DOHC -90
Inlägg: 470


bart112 +10 Det börjar arta sig
Hur avgöra om drivknut/hjullager är trasigt?

Hörde idag att det börjat knaka ifrån höger fram vid vänstersvängar i låga farter. Har kommit fram till att det bör vara antingen drivknuten eller hjullagret på den sidan, men hur utesluter man det ena eller andra?

Bilen ifråga är framhjulsdriven, alltså inte jag som blivit knäpp och tror att det sitter drivknutar fram på scorpion
bart112 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 06:40   #2
weirdigge
FMCS Member och fartgalen
 
weirdigges avatar
 
Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Fredrick Ingvald
Från: Kumla
Kör: Sierra Cosworth -90 & VW Touareg V10 TDI
Yrke: Testutvecklare
Inlägg: 659


weirdigge +50 Är på god väg
Skicka ett meddelande via MSN till weirdigge
Lite osäker men det första jag skulle göra är att hissa upp bilen och behålla
hjulet på sedan skulle jag ta tag i däcket uppe och nere och försöka böja ut
och in för att se om lagret glappar.
__________________
./Mvh Fredrick - no real power just turbo shit
Bil blogg http://cosworthigge.blogspot.com
weirdigge är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 07:13   #3
C
Registered User
 
Cs avatar
 
Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: C
Från: Sverige
Kör: 458
Inlägg: 16 526

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
så som ovan kan du göra.

sedan för att kolla glapp i drivknuten så hissar du upp bilen, låter däcket sitta på. tar en stor pollygrip och nyper åt drivaxeln och samtidigt vilar di pollygripen mot golvet oxå. försök rulla hjulet fram och tillbaka och känn efter.

hoppas du förstår min beskrivning.

mvh C
__________________
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 12:07   #4
bart112
Ford Abuser
 
bart112s avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2005
Namn: Fabian D
Från: Järfälla
Kör: Sierra 2.0 DOHC -90
Inlägg: 470


bart112 +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av C
så som ovan kan du göra.

sedan för att kolla glapp i drivknuten så hissar du upp bilen, låter däcket sitta på. tar en stor pollygrip och nyper åt drivaxeln och samtidigt vilar di pollygripen mot golvet oxå. försök rulla hjulet fram och tillbaka och känn efter.

hoppas du förstår min beskrivning.

mvh C
Så om drivknuten är slut skulle den alltså glappa i rullriktningen så att säga? Isåfall förstår jag nog hur jag ska göra.
bart112 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 12:26   #5
C
Registered User
 
Cs avatar
 
Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: C
Från: Sverige
Kör: 458
Inlägg: 16 526

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
prixis!

mvh C
__________________
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-01, 20:06   #6
Buiko
Registered User
 
Buikos avatar
 
Medlemsdatum: Jan 2005
Namn: Carl-Gustav Rydén
Från: Nyköping
Kör: Ford Mondeo
Inlägg: 102


Buiko +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av bart112
Så om drivknuten är slut skulle den alltså glappa i rullriktningen så att säga? Isåfall förstår jag nog hur jag ska göra.

har mondeo 1994, vänster sida är yttre drivknut antagligen slut, det klonkar i låga farter då jag svänger kraftigt Kan det räcka med att bre på lite mer fett på knuten, dämpar det klonket? det glappar nån knapp halvcentimeter i drivaxeln om man ruckar på den. Det glappar kanske 2-3 mm på hö sidan men där låter det inget, vad är det som gör att det glappar? Måste man köpa hela den yttre drivknuten ,den kostar ~1300:- på mekonomen, kan man komma billigare undan? ser man om drivknuten är sliten, iså fall hur?
Buiko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-03, 11:18   #7
Bandit_nr1
Registered User
 
Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Steffen Andres
Från: Upplands väsby/Stockholm
Kör: Ford Focus 2.0 Ghia
Yrke: Jobbar med bilar.
Inlägg: 1 910


Bandit_nr1 +/- 0 Nybörjare
Sak du kolla drivknuten så kör skit sakta på ettan och gör fulla rattutslag då bör det börja låta typ knack ljud om de är dåliga.

lagret kan du kolla genom att hissa upp bilen sen tar du tag i hjulet uppe och nere och försöker vicka du kan även banka med handen på däcket då brukar man känna om hjulet sitter stumt eller om lagret är löst.

Men det kan även va som på tjejens focus att lagret är hur tajt som helst den gick även genom bes bara att det lätt om lagret så vi bytte det och nu är det tyst.
Bandit_nr1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson