![]() |
|
|
|
#1 |
|
Ford Abuser
Medlemsdatum: Apr 2005
Namn: Fabian D
Från: Järfälla
Kör: Sierra 2.0 DOHC -90
![]() |
Hur avgöra om drivknut/hjullager är trasigt?
Hörde idag att det börjat knaka ifrån höger fram vid vänstersvängar i låga farter. Har kommit fram till att det bör vara antingen drivknuten eller hjullagret på den sidan, men hur utesluter man det ena eller andra?
Bilen ifråga är framhjulsdriven, alltså inte jag som blivit knäpp och tror att det sitter drivknutar fram på scorpion
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
FMCS Member och fartgalen
|
Lite osäker men det första jag skulle göra är att hissa upp bilen och behålla
hjulet på sedan skulle jag ta tag i däcket uppe och nere och försöka böja ut och in för att se om lagret glappar.
|
|
|
#3 |
|
www.chicane.se
Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Christian L
Från: Sthlm
Kör: Focus RS500, Sierra Cosworth 4x4
Yrke: Tekniker
Validerad annonsör![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
så som ovan kan du göra.
sedan för att kolla glapp i drivknuten så hissar du upp bilen, låter däcket sitta på. tar en stor pollygrip och nyper åt drivaxeln och samtidigt vilar di pollygripen mot golvet oxå. försök rulla hjulet fram och tillbaka och känn efter. hoppas du förstår min beskrivning. mvh C |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Ford Abuser
Medlemsdatum: Apr 2005
Namn: Fabian D
Från: Järfälla
Kör: Sierra 2.0 DOHC -90
![]() |
Citat:
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
www.chicane.se
Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Christian L
Från: Sthlm
Kör: Focus RS500, Sierra Cosworth 4x4
Yrke: Tekniker
Validerad annonsör![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
prixis!
mvh C |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Registered User
Medlemsdatum: Jan 2005
Namn: Carl-Gustav Rydén
Från: Nyköping
Kör: Ford Mondeo
![]() |
Citat:
har mondeo 1994, vänster sida är yttre drivknut antagligen slut, det klonkar i låga farter då jag svänger kraftigt Kan det räcka med att bre på lite mer fett på knuten, dämpar det klonket? det glappar nån knapp halvcentimeter i drivaxeln om man ruckar på den. Det glappar kanske 2-3 mm på hö sidan men där låter det inget, vad är det som gör att det glappar? Måste man köpa hela den yttre drivknuten ,den kostar ~1300:- på mekonomen, kan man komma billigare undan? ser man om drivknuten är sliten, iså fall hur?
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Steffen Andres
Från: Upplands väsby/Stockholm
Kör: Ford Focus 2.0 Ghia
Yrke: Jobbar med bilar.
![]() |
Sak du kolla drivknuten så kör skit sakta på ettan och gör fulla rattutslag då bör det börja låta typ knack ljud om de är dåliga.
lagret kan du kolla genom att hissa upp bilen sen tar du tag i hjulet uppe och nere och försöker vicka du kan även banka med handen på däcket då brukar man känna om hjulet sitter stumt eller om lagret är löst. Men det kan även va som på tjejens focus att lagret är hur tajt som helst den gick även genom bes bara att det lätt om lagret så vi bytte det och nu är det tyst. |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|