Ford Club Sweden

 

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Bilder och filmer


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-23, 14:10   #1
351RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2007
Namn: Jan S
Från: Våle,Norway
Kör: Ford Granada 351RS
Inlägg: 70


351RS +10 Det börjar arta sig
Granada med V8.

Vad tycker ni om den här?

http://videos.streetfire.net/search/...6e00b951c9.htm
351RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 15:16   #2
Släggmek
Samtalsnihilist
 
Släggmeks avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 1974, Taunus 17m 1964, Volvo 740 som brukis :p
Yrke: Tusenkonstnär
Inlägg: 2 148


Släggmek +1000 Omtänksam och pålitligSläggmek +1000 Omtänksam och pålitligSläggmek +1000 Omtänksam och pålitligSläggmek +1000 Omtänksam och pålitligSläggmek +1000 Omtänksam och pålitligSläggmek +1000 Omtänksam och pålitligSläggmek +1000 Omtänksam och pålitligSläggmek +1000 Omtänksam och pålitligSläggmek +1000 Omtänksam och pålitligSläggmek +1000 Omtänksam och pålitlig
Hehe... aldrig fel med Granada + V8, enda vettiga(?) förklaringen att Ford själva aldrig monterade en 302 eller större måste varit att bränslekrisen ´73 gav dem skrämselhicka. Inget kunde ju ha varit naturligare, motorrummet gapar ju efter en rejäl vinkelmotor. Fick inte igång ljudet tyvärr, men vore kul att se tydligare bilder på bilen. Verkar vara klart frän.
__________________
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 16:19   #3
Järnkaminen
Forumsansvarig
 
Järnkaminens avatar
 
Medlemsdatum: Jul 2005
Namn: Johan M
Från: Gnosjö
Kör: Sierra Cosworth RWD & Mondeo 2.0 TDCI.
Yrke: Verktygsmakare.
Medlemsnummer: 295
Inlägg: 4 813

Validerad annonsör

Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!
Har följt ditt projekt på zatzy. Är mäkta imponerad av din bil! Så satans grym!
__________________
Sierra RS Cosworth RWD
Mondeo 2.0 TDCI


FORD CLUB SWEDEN – Forumsansvarig.
Problem med ditt forums konto eller nån tråd? Kontakta mig!
Har du problem med en tråd, skicka länk till tråden också!
Järnkaminen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 17:34   #4
351RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2007
Namn: Jan S
Från: Våle,Norway
Kör: Ford Granada 351RS
Inlägg: 70


351RS +10 Det börjar arta sig
Ja, tenkte legge ut prosjekttråden her å, men må visst være medlem da.

Släggmek: du måste få ordning på ljudet, det koolaste med hele bilden.

En til:

Click here to see Video










351RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 19:29   #5
Fordofilen
Stödmedlem
 
Medlemsdatum: Apr 2005
Namn: Fredrik Holmström
Från: Motala
Kör: Granada -84, Sharan -03, Mondeo -97, Capri -79
Inlägg: 698


Fordofilen +100 Börjar känna sig hemmaFordofilen +100 Börjar känna sig hemma
Granada med V8a Där har ni med era cosworth inte mkt att säga till om i ljudväg

351RS: Lägg upp en projekttråd här då, det är alldeles för få Granador här
Fordofilen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 19:32   #6
Järnkaminen
Forumsansvarig
 
Järnkaminens avatar
 
Medlemsdatum: Jul 2005
Namn: Johan M
Från: Gnosjö
Kör: Sierra Cosworth RWD & Mondeo 2.0 TDCI.
Yrke: Verktygsmakare.
Medlemsnummer: 295
Inlägg: 4 813

Validerad annonsör

Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!
Citat:
Ursprungligen postat av 351RS Visa inlägg
Ja, tenkte legge ut prosjekttråden her å, men må visst være medlem da.

Är bara att lägga ut en projekttråd här i Bilder & filmer, du är inte den första så det borde inte vara några problem...?
__________________
Sierra RS Cosworth RWD
Mondeo 2.0 TDCI


FORD CLUB SWEDEN – Forumsansvarig.
Problem med ditt forums konto eller nån tråd? Kontakta mig!
Har du problem med en tråd, skicka länk till tråden också!
Järnkaminen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 20:17   #7
351RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2007
Namn: Jan S
Från: Våle,Norway
Kör: Ford Granada 351RS
Inlägg: 70


351RS +10 Det börjar arta sig
Ja, det var det jeg å tenkte: ingen Granada her.

Ok, vi prøver her da, från början:

Tenkte jeg skulle lage en liten prosjekt-tråd om kjerra mi. Den er på ingen måte ekstrem, vil vel heller si den er ganske så mild i forhold til annet som ruller på norske veier, men allikevel er den kanskje mer ombygd enn det først ser ut.
Det begynte altså som så mange andre, med en grei bruksbil, innkjøpt i des. -94. Var så å si i original å fin stand 2,8 GL med soltak å automat.





Fungerte vel ålreit i et par år, bygde drøyt 100kg stereo,


litt rånerstil (kan komme tilbake til disse tingene),


helt til jeg begynte å få lyst på litt mer power. Fikk i -97 tak i en nedskrudd 351 Windsor V8 for en billig penge, å sendte deretter søknad til BT, fikk positivt svar, å begynte å bygge. Sommeren -99 ble det kjørt noen kilometer, men motoren hadde rådebank, så den måtte overhales. Pga flytting, huskjøp å div., skjedde det lite før -01. Da skrudde jeg ned hele fronten, å gikk over forstilling, overhalte motoren, å lakket motorrom.


Videre ble det gjort modifikasjoner for å klare maks senking. Her er original øvre bærekule ved maks innfjæring.


Her er den samme innfjæring etter mod. Legg merke til vinkelen på kula.


Her vises hva som er gjort, den er snudd 180 grader.


Den nedre så slik ut ved samme innfjæring.


Etter mod.


Her vises mod, der den er rettet ut i vinkelen.


Her er den originale gjennomslagsgummien.


Denne er flyttet opp tilsvarende 70mm fjæringsvei.


Her ligger fjæringa på gummistoppen originalt.


Å her er etter modifikasjonene nevnt over.



Ble litt mye bilder, men tenkte begynne litt forsiktig ?
351RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 20:21   #8
351RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2007
Namn: Jan S
Från: Våle,Norway
Kör: Ford Granada 351RS
Inlägg: 70


351RS +10 Det börjar arta sig
Da fortsetter vi vel. Tar bare litt mer anlegg først.
Tilsammen 3 optima.



4 st 2X200 W RMS forsterkere.



2 8” i hver framdør + 5/1”



Å hvis dere telte riktig lengre opp, så var det 8 st 12” i seteryggen å hattehylla.
Ok, nok om det. Fikk tak i en 2,8 Injection bakaksel, med stabstag, som ble rengjort å lakket.


Hjulbuene ble byttet.


Bak ble det åsså modifisert for mer innfjæring, men det var litt lettere her. Gjennomslagsgummien ble byttet mot en mye mindre i poly. Her med original gummistopp.




Mod.



Videre ble alt av gummiforinger byttet ut mot hjemmelaga poly-foringer.



Åsså til oppheng av travers å casterstag


Alt montert sammen med nye hjullager, bærekuler, foringer osv.


Innerskjermerne foran måtte åsså modifiseres. Her er originalt.



Merket opp.



Her vises hvor hjula tok i med original forstilling å ved maks senking den klarte.



Kulen er borte. Batteriet ble flyttet bak.



Å fra hjulsiden.

351RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 20:21   #9
351RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2007
Namn: Jan S
Från: Våle,Norway
Kör: Ford Granada 351RS
Inlägg: 70


351RS +10 Det börjar arta sig
Bakakselen ble åsså utrustet med poly på bærarmene, mens opphengsforingen ble laget i aluminium.



En sommer ble ikke V8’eren klar til ferieturen, så drastiske tiltak måtte gjøres : bruksbilen måtte trå til.

Operasjon PIMP MY RIDE. Utgangspunktet.



Resultatet.



18 tommerne, grillen, lyktespoilerne fra V8 eren + sota ruter, hjulbuelister+ frontspoiler+litt lakk, så var den klar. Men den drakk 2 desiliter mer pr mil med de dekka !!!


På denne tiden så prosjektet slik ut.




Jeg har enda ikke kommet til motoren……
351RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 20:22   #10
351RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2007
Namn: Jan S
Från: Våle,Norway
Kör: Ford Granada 351RS
Inlägg: 70


351RS +10 Det börjar arta sig
Ok, da er det vel på tide å komme til essensen av hele projektet : motorn. Som nevnt tidligere, hadde motoren rådebank. Den hadde åsså vel mye vibrasjoner, så den måtte plukkes ned. Å på toppen av det hele slet jeg litt med temperaturen med original radiator.


Dette er dessverre de eneste bildene av den, med troligvis det værste digitalkameraet i historien.



Her er det modifiserte gearfestet til C4 kassa.



Ganske enkelt, ikke sant. Bare en plate under med nye fester.



Slik ble motorfestene laget.



Motoren ble borret 0,030” og nye stempler ble innkjøpt, Speedpro hypertec med chrome-moly ringer. Disse gir ca 9,5 i komp.



På veiva ble det oppdaget noe som så ut som slagmerker fra hammer !!, så veiva ble åsså ny, med lager seff.



Ny radiator ble kjøpt, fra Mercedes 560 SEL, med automatkjøler.



Her ligger shortblocka nyoverhalt.



Lagde åsså nye reimhjul i alu. Her vises åsså V8 festene på motoren.



Bunnpanna måtte bygges om fra framsump til baksump.




Eksosen ble dobbelt 2,5 ”, som går over akselen, som originalt.


Senast redigerad av 351RS den 2007-02-23 klockan 20:24.
351RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 20:23   #11
351RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2007
Namn: Jan S
Från: Våle,Norway
Kör: Ford Granada 351RS
Inlägg: 70


351RS +10 Det börjar arta sig
Da har vi kommet så langt.



Endelig på plass.



Motorfester.

351RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 20:29   #12
Fordofilen
Stödmedlem
 
Medlemsdatum: Apr 2005
Namn: Fredrik Holmström
Från: Motala
Kör: Granada -84, Sharan -03, Mondeo -97, Capri -79
Inlägg: 698


Fordofilen +100 Börjar känna sig hemmaFordofilen +100 Börjar känna sig hemma
Citat:
Ursprungligen postat av 351RS Visa inlägg
Ja, det var det jeg å tenkte: ingen Granada her
Duger inte min Granada?
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=37087
Fordofilen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 22:44   #13
Ford_Taunus
Registered User
 
Ford_Taunuss avatar
 
Medlemsdatum: Dec 2005
Namn: Ante Andersson
Från: Gävle
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra
Inlägg: 1 057


Ford_Taunus +100 Börjar känna sig hemmaFord_Taunus +100 Börjar känna sig hemma
Skicka ett meddelande via MSN till Ford_Taunus
Mycket mycket Imponerande byggen ...
__________________
* Ford Torino500 1971 351C 4V
* Ford Taunus XL 1971 2.0L interceptor GT
* Ford Sierra Dohc CLX 1990 2.0i
Ford_Taunus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-23, 22:56   #14
351RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2007
Namn: Jan S
Från: Våle,Norway
Kör: Ford Granada 351RS
Inlägg: 70


351RS +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av mögligstrumpa Visa inlägg
Ajajaj, sorry. Jeg så bare i projektdelen. Inte illa pinkat.

Citat:
Ursprungligen postat av Ford_Taunus Visa inlägg
Mycket mycket Imponerande byggen ...
Takkar, har mycket mera, om ni vil ha?.....
351RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 00:52   #15
kallur
Regionsansvarig
 
kallurs avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2004
Namn: Tommy Kallur
Från: Dalarna
Kör: escort mk1 cosworth å granada cosworth 24v Turbo
Inlägg: 2 198


kallur +100 Börjar känna sig hemmakallur +100 Börjar känna sig hemma
Citat:
Ursprungligen postat av 351RS Visa inlägg
Ja, det var det jeg å tenkte: ingen Granada her.
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=24157
kallur är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson