Ford Club Sweden

 

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - FAQ > Svar på vanligt förekommande frågor (FAQ) > Fiesta


 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-24, 11:10   #1
RickardEM
Super Moderator

 
RickardEMs avatar
 
Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Rickard Ribbing
Från: Vedevåg
Kör: Ka -97
Yrke: Elektriker
Medlemsnummer: 56
Inlägg: 955

Validerad annonsör

RickardEM +400 Tillför mycketRickardEM +400 Tillför mycketRickardEM +400 Tillför mycketRickardEM +400 Tillför mycketRickardEM +400 Tillför mycket
Köpguide Ford Fiesta Mk6 (2002-2008)

Ford Fiesta Mk 6 introducerades 2002 och hade till skillnad mot tidigare modeller inget gemensamt med orginalet från 1976 att göra. Motorerna från föregående modell användes dock men dem döptes om till Duratec. Finns som 3 eller 5 dörrars kaross.
Designen hämtades från dåtidens Focus samt att den baserad på Focus Mk 1 bottenplatta.
I November 2006 var det dags för en visuell uppdatering av Fiestan, mekansikt var det ingen skillnad. Denna uppdatering var bl.a. nya främre och bakre strålkastare, huv, stötfångare och instrumentpanelen.
Det fann även lite nya tillbehör att välja bland, som Bluetooth aktiverad MP3 spelare och lite andra bra att ha grejer.

Fiestan ST
Sportmodellen i Fiesta's modellutbud, Fiesta ST, kommer utrustad med sportfjädring, spoilerpaket och en 2,0l Duratec på 150hk. Den har även en tätstegad växellåda som vid motorvägstempo känns något för lågt växlad (ca 3500v/min vid 110km/h) och avsaknaden av farthållare gör den kanske inte till den perfekta långfärdsbilen, fast en dags tur på 70 mil är ju inga problem heller märkte jag vid en semesterresa på närmare 400 mil under en vecka. Släpper igenom lite mycket vindbrus och annat ljud i lite högre farter
också dock. Men sittkomforten är bra i sportstolarna, det kan ju komma väl till pass när man kommer till de lite kurvigare vägarna där ST verkligen trivs (och jag med). Där märks det att bilen är lätt och väghållningen känns mycket bra. Har haft en bränsleförbrukningen från ca 0,75-1l/mil, kan kännas lite högt, men det är väl priset man får betala med en körglad bil. Det och med en 45l tank så får man besöka bensinstationen ganska ofta.
Eftersom ST'n endast finns i 3-dörrars utförandet så kan det bli lite bökigt att kliva i och ur baksätet eftersom framstolarna endast fäller ryggstödet och inte skjuts framåt vid i och ur stigning.
Hel/halvljus imponerar inte heller. En annan detalj som man kan störa sig på är att man måste stänga av bilen för att kunna öppna bakluckan, detta ska dock gå att få omprogrammerat på Ford så att med bilen stillastående och motorn igång så ska det gå att öppna bakluckan.
Man kan sammanfatta ST'n som en väldigt körglad liten bil, dock med ett par brister, för vettiga pengar.

Nästa generation Fiesta planeras att släppas 2008 ska vara något större och delar samma bottenplatta med te.x. Mazda 2. Den nya Fiestan ska också uppdateras med det nya formspråket "kinetic design".

Motortyper
Duratec
4-cylindrar
1,3l Bensinmotor
Effekt: 70hk vid 5600v/min & 106Nm vid 2600v/min

Duratec
4-cylindrar
1,4l Bensinmotor
Effekt: 80hk vid 5700v/min & 124Nm vid 3500v/min

Duratec
4-cylindrar
2,0l Bensinmotor
Effekt: 100hk vid 6000v/min & 146Nm vid 4000v/min

Duratec
4-cylindrar
2,0l Bensinmotor
Effekt: 150hk vid 6000v/min & 190Nm vid 4500v/min

Duratorq TDCi
4-cylindrar
1,4l Dieselmotor
Effekt: 68hk vid 4000v/min & 160Nm vid 2000v/min

Duratorq TDCi
4-cylindrar
1,6l Dieselmotor
Effekt: 90hk vid 4000v/min & 204Nm vid 1750v/min

Växellåda
5-växlad manuell låda
Durashift EST (endast 1,4 Duratec)
Durashift automat (endast 1,6 Duratec)

Vikt och mått
Tankrymd: 45l (diesel 43l)
Längd: 3916mm
Bredd: 1683mm (1906mm med backspeglar)
Hjulbas: 2486mm
Cd: 0,32
Höjd: 1430-1432mm
Vikt: 1105-1173kg

Prestanda
Topphastighet
1,3 Duratec - 160km/h
1,4 Duratec - 166km/h
1,4 Duratec Durashift EST - 166km/h
1,6 Duratec - 184km/h
1,6 Duratec Durashift automat - 179km/h
2,0 Duratec - 208km/h
1,4 Duratorq TDCi - 163km/h
1,6 Duratorq TDCi - 180km/h

0-100km/h
1,3 Duratec - 17,3s
1,4 Duratec - 13,2s
1,4 Duratec Durashift EST- 14,6s
1,6 Duratec - 11,0s
1,6 Duratec Durashift automat - 11,9s
2,0 Duratec - 8,4s
1,4 Duratorq TDCi - 15,5s
1,6 Duratorq TDCi - 11,9s

Bränsleförbrukning (L/100km)
1,3 Duratec - 5,0-8,4
1,4 Duratec - 5,2-8,7
1,4 Duratec Durashift EST - 5,2-8,3
1,6 Duratec - 5,2-9,1
1,6 Duratec Durashift automat - 5,9-10,4
2,0 Duratec - 5,7-10,4
1,4 Duratorq TDCi - 3,8-5,4
1,6 Duratorq TDCi - 4,1-5,4

Vanliga fel
-Kolla efter rost i dörrarna, speciellt framdörren där rutramen är ihopsvetsad med dörren vid backspegeln.
-Handtagen för att fälla baksättet brukar gå sönder.
-6006 CD spelaren med integrerad cd växlare kan ge upp så kolla så att det går att ladda skivor utan problem.
-Hatthyllan är lite för bred så den tar i tätningslisten till bakluckan när man stänger, kolla så att tätningslisten är hel.

Övrig information
På modeller med digital tripmätare kan man avläsa diverse information som km/h, bensinförbrukning, motorvarv, kylvätsketemperatur, batterispänning, mm.
För att få fram denna information i tripmätaren så håller man in nollställning knappen samtidigt som man startar motorn.

Senast redigerad av RickardEM den 2013-12-21 klockan 20:17.
RickardEM är inte uppkopplad  
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson