Ford Club Sweden

 

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Cougar/Mondeo > Tekniska frågor


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-07-10, 09:49   #1
PelleA
Registered User
 
Medlemsdatum: Jun 2008
Namn: Pelle A
Från: Stockholm
Kör: Mondeo kombi `04 2,0 Duratec HE R4
Inlägg: 9


PelleA +10 Det börjar arta sig
Question Virvelspjäll 2,0 Duratec

Har läst om problemet med plastspjällen i insuget till 2,0-motorn. Min fråga är hur länge Ford monterat in dessa dvs. från när har spjällen blivit uppdaterade till i produktion?

Vad är kostnaden för att i efterhand byta till nytt uppdaterat insug med uppdaterade spjäll?
PelleA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 09:53   #2
Ford_Escort
Fordbög.
 
Ford_Escorts avatar
 
Medlemsdatum: Dec 2005
Namn: Erik A
Från: Skåne
Kör: Ford Mondeo 2,5T(220hk) Titanium 08:a, BMW 528iA Touring 00:a, Ford Escort MK2 dubbla weber 45or(150hk)
Yrke: Fältsäljare på C.Frimman-Dahl AB
Inlägg: 3 373
Varningar: 2


Ford_Escort +300 Har funnit sin platsFord_Escort +300 Har funnit sin platsFord_Escort +300 Har funnit sin platsFord_Escort +300 Har funnit sin plats
Skicka ett meddelande via MSN till Ford_Escort
Sedan 04 ska det vara åtgärdat. Så din bil ska vara bra. Dock har vi bytt virvelspjällen på en 04:a en gång, men då går det att byta enbart spjällen, man återanvänder det gamla insuget. Öppna huven, plocka bort motorkåpan och lyssna på med stetoskop på insuget, skramlar det så är det inte så bra.

Ett nytt insug komplett med den nya oljeavskiljaren kostar cirka 4000:- Bytet tog för mig typ 3-3½ timme att göra. Ford tar nog ganska bra betalt för ett byte. Mvh//Erik
__________________
"Boats ´n hoes"
Ford_Escort är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 11:37   #3
Baby blå
.
 
Baby blås avatar
 
Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Martin R
Från: Göteborg
Kör: Transit
Inlägg: 3 960

Validerad annonsör

Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!
Man behöver inget stetoskop.
Det sitter en vakumklocka som styr spjällen alldeles vid trottelhuset.
Sätt fingern på armen till den. Tystnar det = byte.

Så gör alla andra....
Baby blå är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 12:00   #4
PelleA
Registered User
 
Medlemsdatum: Jun 2008
Namn: Pelle A
Från: Stockholm
Kör: Mondeo kombi `04 2,0 Duratec HE R4
Inlägg: 9


PelleA +10 Det börjar arta sig
Ok, säkrast att kolla upp detta.

Var sitter vakuumklockan som styr spjällen?
PelleA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 13:26   #5
Baby blå
.
 
Baby blås avatar
 
Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Martin R
Från: Göteborg
Kör: Transit
Inlägg: 3 960

Validerad annonsör

Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!
Här :-)
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	graphic.jpg
Visningar:	506
Storlek:	30.3 KB
ID:	20947  

Senast redigerad av Baby blå den 2008-07-10 klockan 13:29.
Baby blå är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 14:38   #6
PelleA
Registered User
 
Medlemsdatum: Jun 2008
Namn: Pelle A
Från: Stockholm
Kör: Mondeo kombi `04 2,0 Duratec HE R4
Inlägg: 9


PelleA +10 Det börjar arta sig
Har läst om att det existerar reparationskit för insuget. Vad betingar dessa för pris? Om det nu skulle behövas...
PelleA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 16:45   #7
Ford_Escort
Fordbög.
 
Ford_Escorts avatar
 
Medlemsdatum: Dec 2005
Namn: Erik A
Från: Skåne
Kör: Ford Mondeo 2,5T(220hk) Titanium 08:a, BMW 528iA Touring 00:a, Ford Escort MK2 dubbla weber 45or(150hk)
Yrke: Fältsäljare på C.Frimman-Dahl AB
Inlägg: 3 373
Varningar: 2


Ford_Escort +300 Har funnit sin platsFord_Escort +300 Har funnit sin platsFord_Escort +300 Har funnit sin platsFord_Escort +300 Har funnit sin plats
Skicka ett meddelande via MSN till Ford_Escort
Citat:
Ursprungligen postat av Baby blå Visa inlägg
Man behöver inget stetoskop.
Det sitter en vakumklocka som styr spjällen alldeles vid trottelhuset.
Sätt fingern på armen till den. Tystnar det = byte.

Så gör alla andra....
Gör dom verkligen det? På både den förra Ford-verkstaden och den nuvarande lyssnas det med stetoskop på insuget. Du menar att om man håller armen som går genom hela insuget till spjällen still, så ska det inte låta? Det ska inte låta något överhuvudtaget, men ibland när spännrullen till multiremmen är kass så kan man lätt misstänka virvelspjällsras. Därför kan det vara bra att lyssna med ett stetoskop.
__________________
"Boats ´n hoes"
Ford_Escort är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-10, 21:38   #8
PelleA
Registered User
 
Medlemsdatum: Jun 2008
Namn: Pelle A
Från: Stockholm
Kör: Mondeo kombi `04 2,0 Duratec HE R4
Inlägg: 9


PelleA +10 Det börjar arta sig
Verkar inte vara spjällen, denna gång iallafall. Har ett visst skrammelljud som inträffar samtidigt som luftkonditioneringen är igång. Har ni någon erfarenhet av detta?
PelleA är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 07:17   #9
Baby blå
.
 
Baby blås avatar
 
Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Martin R
Från: Göteborg
Kör: Transit
Inlägg: 3 960

Validerad annonsör

Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!
Japp, precis så gör ALLA andra.

Hur låter det i insuget om du behöver justera ventiler och spjällen är ok ??
Om du som proffesionell mekaninker blandar ihop remspännaren och virvelspjällen skulle jag sluta argumentera emot ungefär .........nu.

Hur kan jag vara så säker på min sak ?? Det blir helgens funderare för dig min vän :-)

@PelleA: Kolla drivremmen om den "fladdrar" mycke just när kompressorn aktiveras, gör den det kan du ha en felaktig remspännare som inte orkar hålla emot. Gör den inte det så lyssna på själva kompressorn om ljudet kommer från den. Du kan ha (hoppas inte) en ACkompressor som tröttnat på sitt jobb.

Man kan även provstarta motorn utan remmen på plats för att utesluta alla komponenter drivna av den. Men bara för en kort stund då vattenpump, servo, generator inte fungerar under tiden. Har du fortf skrammel i detta fall och det INTE är venturispjäll så skulle jag misstänka kamdrivningen. (kedjan, spännaren, glidskenor)

Lycka till !

//

Senast redigerad av Baby blå den 2008-07-11 klockan 07:19.
Baby blå är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-11, 18:32   #10
MaSu
Registered User
 
Medlemsdatum: Apr 2007
Namn: Markus Sundström
Från: Bergeforsen
Kör: Ford Mondeo Ghia -02 2.0 16v
Yrke: Truckförare
Inlägg: 64


MaSu +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av PelleA Visa inlägg
Har läst om att det existerar reparationskit för insuget. Vad betingar dessa för pris? Om det nu skulle behövas...

Var in på Ford i S-Svall härom dagen och enligt reservdelar har repsatsen utgått, det finns bara insug att köpa och det kostar ca 3600:-
När jag ändå var där så passade jag på att skälla lite, tycker det är fördj... att inte Ford tar på sej att åtgärda detta som jag ser det ett solklart fabrikationsfel. Fick bara ngt sorts mummel till svar.
MaSu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson