Ford Club Sweden

 

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Escort/Orion/Scorpio/Sierra > Tekniska frågor


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-09-12, 18:48   #1
merten
Registered User
 
Medlemsdatum: Nov 2008
Namn: joakim B
Från: haninge
Kör: sierra-92 dohc
Inlägg: 40


merten +10 Det börjar arta sig
För högt Hc-värde igen

Till förra besiktningen fick jag nedslag på för högt hc-värde, hade 130. Hoppade rätt friskt upp och ner ibland under 100 ibland upp mot 200. Tänkte att ett stift, filter och oljebyte skulle hjälpa mig igenom. men det blev värre, 180 i hc.

Observerat att den blårök som fan på mornarna, så bestämde mig för att göra en topprenovering, och mycket riktigt 3st avgasventiltätningar åkte hiss. Så bytte tätningar var sånna gröna bussningar, monterade med bussnings låsning. planade toppen slipade in ventilerna med carborundum och kontrolerade tätheten och bytte de flesta packningar. Gled till besiktningen och fick. Co 0,1. Co 2500 0,1.Lambda 1,01. Hc 88 (ngt ostabil och var ibland uppe i 100 men besiktningsmannen var snäll).

Nu när jag kört bilen ett halvår ca 300mil, bestämde jag mig för att ta och kolla mina värden för att se hur jag ligger till inför nästa år. över 300 i HC med riktigt varmkörd motor

Så nu behöver jag hjälp med att få ner mina värden på ngt bra sätt annars har den en hård vinter framför sig

Senast redigerad av merten den 2009-09-12 klockan 18:49.
merten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 20:48   #2
Järnkaminen
Forumsansvarig
 
Järnkaminens avatar
 
Medlemsdatum: Jul 2005
Namn: Johan M
Från: Gnosjö
Kör: Sierra Cosworth RWD & Mondeo 2.0 TDCI.
Yrke: Verktygsmakare.
Medlemsnummer: 295
Inlägg: 4 830

Validerad annonsör

Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!Järnkaminen +2500 Bäst i test!
Till att börja med, har du tagit ut felkoder? Om inte finns info hur du gör det i FAQ.
__________________
Sierra RS Cosworth RWD
Mondeo 2.0 TDCI


FORD CLUB SWEDEN – Forumsansvarig.
Problem med ditt forums konto eller nån tråd? Kontakta mig!
Har du problem med en tråd, skicka länk till tråden också!
Järnkaminen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 21:24   #3
Catling
Old School Ford
 
Catlings avatar
 
Medlemsdatum: May 2007
Namn: Mathias Dahlström
Från: Karlstad
Kör: Ford Capri-78, Ford Mondeo mk3
Yrke: Bildemontör
Medlemsnummer: 313
Inlägg: 589

Validerad annonsör

Catling +100 Börjar känna sig hemmaCatling +100 Börjar känna sig hemma
Skicka ett meddelande via MSN till Catling
kolla avgassystem.
__________________
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Catling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 21:59   #4
merten
Registered User
 
Medlemsdatum: Nov 2008
Namn: joakim B
Från: haninge
Kör: sierra-92 dohc
Inlägg: 40


merten +10 Det börjar arta sig
Okej, ska göra det. har gjort det för ett tag sen men kan kolla igen.

Vad ska jag kolla på avgasystemet lekage? det ska väl inte påvärka Hc? och katalysatorn reducerar väl inte Hc? Vad mer än oljelekage in i förbränningen orsakar höga Hc värden?

/jocke
merten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-12, 23:12   #5
Stiefmeister
Registered User
 
Stiefmeisters avatar
 
Medlemsdatum: Feb 2005
Namn: Stefan Larsson
Från: Mariestad
Kör: Escort Cosworth Monte-Carlo nr 140
Yrke: Montör/svetsare
Inlägg: 315

Validerad annonsör

Stiefmeister +100 Börjar känna sig hemmaStiefmeister +100 Börjar känna sig hemma
Dålig förbränning.
brukar vara som du säger, oljeläkage i toppen, eller nått fel i tändsystemet/tändinställning som ger hög Hc.

/Stefan

Senast redigerad av Stiefmeister den 2009-09-12 klockan 23:14.
Stiefmeister är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 02:34   #6
Catling
Old School Ford
 
Catlings avatar
 
Medlemsdatum: May 2007
Namn: Mathias Dahlström
Från: Karlstad
Kör: Ford Capri-78, Ford Mondeo mk3
Yrke: Bildemontör
Medlemsnummer: 313
Inlägg: 589

Validerad annonsör

Catling +100 Börjar känna sig hemmaCatling +100 Börjar känna sig hemma
Skicka ett meddelande via MSN till Catling
de är långsökt men fan de första jag skulle göra är att kolla avgas noga kan fucka upp de mesta... jag har alltid haft problem med avgas när de har varit knep värden
__________________
Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!
Catling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 07:52   #7
SK Racing
Registered User
 
SK Racings avatar
 
Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Sierra 88 som brukis och drömmer om Datsun
Yrke: ?
Inlägg: 6 900

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Finns det en avgasläcka innan Lamdan så kan det bli knas, som du skriver så är det olja i förbränningen samt otäta ventiler/säten som orsakar hög HC, dvs en dålig förbränning och att sjustera CO på exvis förgasaren eller på insprutet i dom fallen det är möjligt påverkar inte HC,n nämnvärt.

Lamdan i sig kan ju vara deffekt och kisen sliten och då fungerar det ju heller inget vidare, så felkoder och kontroll av avgasröret är nog en lämplig början.
__________________
En akademiker på villovägar är livsfarlig
Vi som kan, kör Volvo BM, andra får köra det dom klarar av.
Betalar du i jordnötter, får du apor.
Att köra framhjulsdrift är som att ro motströms, visst det går ju men
Sponsorer: Åsanisse Racing,Klabbarparen, Marcus L, Sotvispen.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-13, 11:33   #8
Oxen
Registered User
 
Oxens avatar
 
Medlemsdatum: May 2005
Namn: P.Carlsson
Från: Malmö
Kör: Escort Cosworth-92
Inlägg: 363


Oxen +10 Det börjar arta sig
Katalysator!
Oxen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 11:26   #9
mattisbig45
Registered User
 
Medlemsdatum: Aug 2009
Namn: Tomas Tådèn
Från: Kolbäck
Kör: ford escort 1,8 rs 1994,renault clio97,chrysler voyager 99
Yrke: slav
Inlägg: 50


mattisbig45 +10 Det börjar arta sig
Vad hände sen,vore bra om alla trådar som lyckas lösa sina problem oxo återger det på respektive trådar = guld värt
Hur var de andra värdena ? låga ? om så är, kan du ha för mager blandning

Senast redigerad av mattisbig45 den 2009-11-20 klockan 11:38.
mattisbig45 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson