Får man vara med när bilen servas på verkstad? (splittad tråd)
-
Perrko
- Erfaren
- Namn: Per T
- Kör: Focus RS mkII
Får man vara med när bilen servas på verkstad? (splittad tråd)
Håller helt klart med. Dom ska minsann inte ut och nöjesåka och tokvarva i våra bilar!sengstr skrev:smart med den där sista.. Verkstad/service program.. Inte dumt alls!
Hela listan var väl genomtänkt, blir något man får kolla på i framtiden.
- C
- Legend
- Namn: Christian L
- Kör: 458
Varför inte bara vara med under servicen? De flesta erbjuder det idag tillsammans med "personlig servicetekniker" eller vad det nu hette. Idiotsäkert.Perrko skrev:Håller helt klart med. Dom ska minsann inte ut och nöjesåka och tokvarva i våra bilar!
Hela listan var väl genomtänkt, blir något man får kolla på i framtiden.
mvh C
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
-
Perrko
- Erfaren
Ja, har man tid och möjlighet att vara med så är ju det självklart det bästa. Men om man måste lämna bilen över dagen för att man ska arbeta eller nåt annat så är ju det programmet ett bra alternativ.C skrev:Varför inte bara vara med under servicen? De flesta erbjuder det idag tillsammans med "personlig servicetekniker" eller vad det nu hette. Idiotsäkert.
mvh C
- C
- Legend
Precis som du säger så beror det på vad man prioriterar..Perrko skrev:Ja, har man tid och möjlighet att vara med så är ju det självklart det bästa. Men om man måste lämna bilen över dagen för att man ska arbeta eller nåt annat så är ju det programmet ett bra alternativ.
Det går att misshandla en bil under 2krpm me, jag kommer att vara med varje gång.
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- cossiehenke
- Legend
- Namn: Henrik Wikström
- Kör: Japansk Premiumbil !
- Kontakt:
Touché!C skrev:Precis som du säger så beror det på vad man prioriterar..
Det går att misshandla en bil under 2krpm me, jag kommer att vara med varje gång.Men jag är skadad, jag ser varje dag vad för idioti verkstäder håller på med. Det finns idioter på alla arbetsplatser så jag gnäller inte på någon speciell.
mvh C
Man blir trött på sådant folk
"Esox Lucius"
-
Perrko
- Erfaren
Det är sant som du säger att den går att misshandla under 2k varv ocksåC skrev:Precis som du säger så beror det på vad man prioriterar..
Det går att misshandla en bil under 2krpm me, jag kommer att vara med varje gång.Men jag är skadad, jag ser varje dag vad för idioti verkstäder håller på med. Det finns idioter på alla arbetsplatser så jag gnäller inte på någon speciell.
mvh C
Kan jag så lär nog jag också vara med när dom servar den.
- C
- Legend
En Bilia här i Sthlm har lovat mig det om jag "skaffar en personlig tekniker" där. Har ju avtal med Bilia så det blir nog det stället jag kommer serva bilen på. Förut så tillät även Upplands Motor tillåter att man är med under servicen. Finns säkert flera.rubank skrev:var någonstans har du servat RSn där du fått vara med?
Det gäller att ställa krav. Ska man serva bilen där så ska man bli nöjd. Vill de serva bilen så får de gå med på dittan och dattan. Annars e det bara att skita i att serva bilen där. Det är köparens marknad idag vad gäller dessa tjänster..
Det blåser nya vindar i Servicebranchen sedan ett par år sedan. Kunden i centrum är ett mantra som används oftare och oftare.. Rätta mig om jag har fel men det var väl Toyota/lexus som började med sådana här saker eller?
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS
- Skinkis
- Legend
- Namn: Hampus Wallengren
- Kör: så det ryker!
C skrev: Det gäller att ställa krav. Ska man serva bilen där så ska man bli nöjd. Vill de serva bilen så får de gå med på dittan och dattan. Annars e det bara att skita i att serva bilen där. Det är köparens marknad idag vad gäller dessa tjänster..
Det blåser nya vindar i Servicebranchen sedan ett par år sedan. Kunden i centrum är ett mantra som används oftare och oftare..
mvh C
Av egen erfarenhet kan jag säga att det finns inget värre än när en "förståsigpåare" till kund insisterar på att vara med under en service och skall stå och flåsa en i nacken medans man försöker sköta sitt jobb.
Inget fel med att ha en glasvägg mellan verkstaden och kundrummet, men att ha kunden springandes i vägen vid lyften är ingen hit.
- cossiehenke
- Legend
- Kontakt:
Mycket bra skrivet!Skinkis skrev:Av egen erfarenhet kan jag säga att det finns inget värre än när en "förståsigpåare" till kund insisterar på att vara med under en service och skall stå och flåsa en i nacken medans man försöker sköta sitt jobb.
Inget fel med att ha en glasvägg mellan verkstaden och kundrummet, men att ha kunden springandes i vägen vid lyften är ingen hit.
Får obehöriga över huvudtaget vara i verkstaden!?
Gäller försäkringar för icke behöriga?
Jag tycker det låter konstigt att vanligt folk får ränna runt i verkstan medans någon servar deras bil
"Esox Lucius"
- Skinkis
- Legend
- Namn: Hampus Wallengren
- Kör: så det ryker!
Vet inte vad som gäller i 08a-land, men både på Ford och VAG i Halmstad så täcker inga försäkringar kunder i verkstaden. Tänk vad skoj när man lossar oljepluggen och kunden får en skvätt olja på sin jacka, vem ska betala den jackan? Eller om man tappar ett däck eller verktyg eller liknande på kunden? Nej, kunden har inget i verkstaden att göra, men som sagt, ett stort glasfönster så kan kunden se hur mycket de vill samt sitta bekvämt med en kopp kaffe under tiden.cossiehenke skrev:Mycket bra skrivet!
Jag tycker det låter konstigt att vanligt folk får ränna runt i verkstan medans någon servar deras bil
Sen måste jag faktiskt säga att efter att vi fick ett stort glasfönster installerat av just denna anledningen så skötte sig mekanikerna bra mycket bättre också då de vet att de alltid är bevakade av kunder eller av någon chef. Storebror ser dig!
- cossiehenke
- Legend
- Kontakt:
- Peter 75
- Veteran
- Namn: Peter Carvall
- Kör: RS 2009
- Kontakt:
Hej.
Vi tillåter ingea kunder i verkstaden när vi arbetar. Förutom att det kan hända något med kunden tar det dubbelt så lång tida att jobba.
Samt att när det kommer kunder som skall chipa sin bil är dom 5 pers i bilen för att folk är intresserade ni kan själva räkna ut hur det skulle vara när vi skall chipa 5 bilar på en dag.
Däremot har vi ett fika rum som är inglasat men det rymmer inte alltid alla heller.
Mvh
Peter
Vi tillåter ingea kunder i verkstaden när vi arbetar. Förutom att det kan hända något med kunden tar det dubbelt så lång tida att jobba.
Samt att när det kommer kunder som skall chipa sin bil är dom 5 pers i bilen för att folk är intresserade ni kan själva räkna ut hur det skulle vara när vi skall chipa 5 bilar på en dag.
Däremot har vi ett fika rum som är inglasat men det rymmer inte alltid alla heller.
Mvh
Peter
- VolvoTurbo
- Veteran
- Namn: Peter M
- Kör: Focus RS MkII 2009 Blå
Håller med. Man ska inte låta sig hunsas som kund.C skrev:Det gäller att ställa krav. Ska man serva bilen där så ska man bli nöjd. Vill de serva bilen så får de gå med på dittan och dattan. Annars e det bara att skita i att serva bilen där. Det är köparens marknad idag vad gäller dessa tjänster..
Verkstan får gärna för mig ha regler som säger att jag som kund inte får vara med. Men då meddelar jag bara vilka regler som gäller om de vill ha mig som kund. Sen är de upp till dem att tacka nej om de vill, det finns alltid andra verkstäder.
Jag släpper aldrig min bil till en mek som jag inte känner! Men jag står heller inte och snackar en massa medan han jobbar.
Vill kunden snacka får väl verkstan debitera extra för den tiden, helt ok, tycker jag. Har också full förståelse för att inte släppa in medföljande kompisgäng eller hela släkten... stor risk för stölder...
Hälsningar
Peter
- C
- Legend
Det beror på vem kunden är. Jag vet själv hur "trevligt" det är att ha plåster eller ryggsäck. Jag kommer lugnt stå/sitta och titta på bara.Skinkis skrev:Av egen erfarenhet kan jag säga att det finns inget värre än när en "förståsigpåare" till kund insisterar på att vara med under en service och skall stå och flåsa en i nacken medans man försöker sköta sitt jobb.
Det är företagarna själva som väljer om de vill släppa in kunderna eller inte. Helt enkelt, så varför ska du bli upprörd över det när du ens inte blir berörd av att Upplandsmotor tillåter det? Det är ett sätt att få nya/behålla trogna kunder.cossiehenke skrev:Mycket bra skrivet!
Ja, självklart! Trodde du det fanns lagar om detta eller nått?
Det går att skaffa försäkringar för allt. Tror du att ett såpass stort företag som Upplandsmotor eller Bilia som till och med är en av Europas 15 största bilföretag inte skulle ha passande försäkringar?
Ränna runt? Tror du ska pröva på vad det e du pratar om innan du pratar om det. Ränna runt gör man inte.
Sedan kan jag berätta att killarna/tjejerna (!) får utbildning för detta, kundbemötande bla bla bla. Och ja, de flesta trivs faktiskt med att det är så oxå, iallafall av de tjugotal jag har pratat med som jobbar på detta sättet. 90% av kunderna som vill vara med sköter sig ypperligt och har bra respekt för verkstaden och meckarna. De som inte respekterar det brukar sitta och vänta, inte vara där eller ta en hyrbil för de bryr sig inte om bilen.
Kollade lite snabbt nu på Upplandsmotors hemsida och tyvärr hittar jag inget om detta idag, men eftersom jag är kund där sedan länge och faktiskt jobbar i huset ibland me så är jag rätt säker på att det har varit så för ett tag sedan iallafall. Är någon mer intresserad så är det bara att ringa dem och fråga hur det ligger till..
mvh C
X-ordis FMCS
X-ordis FMCS