Ford Club Sweden

 

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Medlemmar > Våra Fordar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-16, 20:04   #1
jonset
Registered User
 
Medlemsdatum: Dec 2006
Namn: Jonas Stenberg
Från: Skellefteå
Kör: Sierra, Taunus
Yrke: Civilingenjör Maskinteknik
Inlägg: 78


jonset +50 Är på god väg
jonset - Sierra Grupp H Rallybil

OBS! Om något vet något om denna bil så är jag väldigt intresserad av all sorts information, vem har byggt?, vem har ägt/kört? mm

2006
Sökte rätt länge efter en Sierra rallybil gärna i grupp H. Hittade tillslut ett hyffsat exemplar hos Rally delar i Vretstorp, http://www.rallydelar.se/

2006-12-09
Hämtade bilen nere i Vretstorp, ca 4 mil söder om Örebro. Bilen såg hyffsat ut och var väl ungeför som förväntat. Bilen hade inte varit körd med i tävlingsammanhang på ca 8 år vilket medförde att skyddsburen och säkerhetstanken inte var godkänd längre men detta visste jag om.
jovisst ja...bilen gick inte riktigt rent heller, skulle visst vara förgasarna som inte var ordentligt justerade sen var det nåt litet rackel med växelspaken, man kunde få in backen om var oförsiktig.

Planen var att snabbt fixa de fel som fanns, fixa ny säkerhetstank samt svetsa in några rör som fattades i bågen och sedan besikta och ut och köra.

Lite tekniska data:
Ford Sierra 1985 grupp H rallybil

Motor: Block- 2 liter OHC (Pinto)
Topp- Större ventiler, portad, planad
Kamaxel- ENEM A8
Förgasare- 2xWeber 45
Lättat svänghjul

Tändsystem: Lumenition-brytarlös (nytt ej monterat)

Avgassystem: Extraktorgrenrör med 2,5 tum avgasystem

Växellåda: 5 växlar typ 9 låda synkad med rakskurna drev

Bakväxel: Dana Diffklump med lamelldiff från Volvo 960

Fjädring: Ställbara fjäderben med Bilstein stötdämpare.

Säkerhetstank från fuelsafe.



Bilder före och strax efter köp:





















__________________________________________________ __________________________________________

2007-09-28

Pga annat bilprojekt http://forum.savarturbo.se/viewtopic...=18794&start=0
och helt enkelt för lite tid drog det ut på tiden med min rallybil och de snabba rallyplanerna var redan spräckt. Jag och min dåvarande sambo (nuvarande fru) hade iallafall hunnit ta rallylicens.
Nu skulle det snabba rallyprojektet starta. Eftersom jag har en tendens att vara lite för noga hade jag planerat att endast fixa det lilla som behövdes och behålla karossen som den var.....jag skulle ju säkert ändå buckla den...sen kan man ju bli för rädd om bilen om den är alltför fin.
Jag började med att palla upp bilen och kolla igenom alla delar......





Slutresultatet blev:

Dålig kompression på 4:ans cylinder
Bakväxeln kändes konstigt glapp
Något var löst i växellådans växelförare (inne i lådan)
Mkt ytrost under färgen samt mkt rostig vänster bakre skärmkant samt i skarven mellan sparklåda och kaross.
Något hade släpp i bromsvågen (omgjord orginalpedal med dubbla bromscylindrar och bromsvåg)
Fusksvetsat samt spacklat på delar av störtbågen.

Sedan hade jag lyckats ta reda på att bränsletank med pumpar måste vara helt inbyggt (tätslutet från kupen) vilket medför att jag måste antigen bygga en tät låda för tank mm eller bygga en mellanvägg.

Detsamma gäller för batteriet som tidigare satt bakom förarstolen med en kraftig bygel.

Hittade något annat roligt i den nya regelboken också: inga lättningshål får göras/finnas i bilen.
Vilket medförde att jag måste byta både huv och bagagelucka eftersom de såg ut som schweizerostar på insidan.

Katalysator måste även monteras.

Nu kändes det plötsligt väldigt trist att bara snabbfixa felen som behövdes för att kunna besikta/tävla när bilen igentligen behövde en riktigt genomgång. Så nu blev det att riva hela bilen och börja fixa karossen.

Innan jag rev bilen byggde jag ett nytt extraktorgrenrör eftersom det befintliga var i klenaste laget.
Köpte ett extraktorrör från Timos motor i delar dvs ej hopsvetsat, grenröret var till escort med pinto. Modifierade detta något för att passa Sierran.
Byggde även nytt insugningsrör för Webrarna eftersom det befintliga var extremt kort vilket känns som något för mer varvvilliga motorer. Byggde även in en SBF-godkänd katalysator (finnkat).

Började sedan att strippa ner hela bilen och ta ur hela drivlinan, därefter byggde jag enkel bakvagn med en bakaxel från en volvo 240. Fram gjorde jag en konstruktion med 2st stödhjul till släpvagnar, detta för att enkelt kunna flytta karossen trots att alla axlar och bärarmar är borta.


För att förenkla rostlagningen byggde jag en enkel vagga för att kunna komma åt undersidan på ett enkelt sätt.
Kan tillägga att all svetsning skett i farsans maskinhall.... inte kul men det funkar.

Lite bilder:









Blev tvungen att byta vänster skärmkant samt endel plåt i golv och i några karossskarvar.
Svetsade dit de nya rören i störtbågen samt blästrade fram alla svetsar i bågen och bättrade på ett antal av dessa.

Fortsättning följer..........

Senast redigerad av jonset den 2010-03-16 klockan 21:35.
jonset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-16, 20:28   #2
fordmaffian
Livet börjar vid 1,5 bar
 
fordmaffians avatar
 
Medlemsdatum: Jun 2009
Namn: Robert Åhlin
Från: Perstorp
Kör: Ford scorpio -92, scorpio -96, scorpio -89 och ford granada cupé -72
Yrke: Lastbilschaufför för AS Transport i HBG
Inlägg: 2 235


fordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamratfordmaffian +500 En bra kamrat
Skicka ett meddelande via MSN till fordmaffian
Bilder!!!
__________________
The show must go on..

De var bättre förr när man kunde skruva själv...

kör dagligen onykter..... scorpio 2.3 konverterad till e85
fordmaffian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 00:02   #3
Skinkis
Skinkan Rejsing
 
Skinkiss avatar
 
Medlemsdatum: Jul 2005
Namn: Hampus Wallengren
Från: Western Australia
Kör: så det ryker!
Yrke: CSN-beroende
Inlägg: 4 109

Validerad annonsör

Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...
Skoj!
Ser ut som att du har "lite" mer jobb kvar framför dig
__________________

Holden Commodore VL Turbo -86
Skinkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 08:50   #4
SK Racing
Registered User
 
SK Racings avatar
 
Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)
Inlägg: 7 626

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Ser bra ut, kul projekt

Måste vara första grusprättartråden på detta forum
__________________
En Volvo är manlig om det står BM efter.
Betalar du i jordnötter, får du apor.
Att köra framhjulsdrift är som att ro motströms, visst det går ju men
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.

Senast redigerad av SK Racing den 2010-03-17 klockan 15:53.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 10:01   #5
Focus RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Sep 2003
Namn: Per-Anders G
Från: Karlstad
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3
Inlägg: 10 138

Validerad annonsör

Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...
Ja, mycket trevligt projekt! Ser fram emot fortsättningen...

/Per-Anders.
Focus RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 10:39   #6
mrford
Registered User
 
mrfords avatar
 
Medlemsdatum: Jan 2007
Namn: mikael k
Från: katrineholm
Kör: Ny bliven focus ST ägare då! sierra cosworth rwd torino gran sport taunus osv mm
Inlägg: 1 082


mrford +100 Börjar känna sig hemmamrford +100 Börjar känna sig hemma
Skicka ett meddelande via MSN till mrford
kul projekt
mrford är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 14:22   #7
Blex
Registered Ford User
 
Blexs avatar
 
Medlemsdatum: Jul 2009
Namn: Alexander G
Från: ~Sundsvall
Kör: Bayerische
Inlägg: 209


Blex +300 Har funnit sin platsBlex +300 Har funnit sin platsBlex +300 Har funnit sin platsBlex +300 Har funnit sin plats
Häftigt projekt! vill se fortsättningen nu
Blex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 21:26   #8
jonset
Registered User
 
Medlemsdatum: Dec 2006
Namn: Jonas Stenberg
Från: Skellefteå
Kör: Sierra, Taunus
Yrke: Civilingenjör Maskinteknik
Inlägg: 78


jonset +50 Är på god väg
fortsättning.....

2009-03-08
När jag fixat all rost jag hittade tog jag in bilen till mitt minigarage och slipade ner den utvändiga lacken samt spacklade lite för att få karossen riktigt slät.
Jag passade även på att bygga lådan för bränsletanken, samt fäste för reservhjul. Byggde även en hållare för en tätsluten apparat låda som batteriet ska ligga i.







2009-05-09
På mitt förra jobb hade vi ett riktigt fint måleri med blästeranläggning. Perfekt att blästra och lacka en bil i.
Blästrade hela karossen invändigt, i motorrum, bagage samt under med olivinsand (mkt snällare mot karossen än stålkulor eller grövre sand).
Bara blästring, rengöring och maskering inför grundfärgen tog 11 timmar!! vilket jag gjorde under ett enda pass, man sov verkligen bra efter 11 timmar i måleriet!
Därefter fick jag hjälp att lacka karossen där jag blästrat med epoxy grungfärg, färgen las med en spruta med extra stort munnstycke = tjockare färglager.
När epoxy-färgen torkat las en slipgrund på den yttre delen av karossen.
Därefter hem och slipa ner slipgrunden.
Måste säga att "kaross-snurran" var ovärderlig vid blästring och lack! Mkt glad att jag byggde en sådan, att den är byggd av skrot är bara ett pluss i mina ögon, skrothögen därhemma är full av framtida möjligheter!










Påväg in i lackboxen för att få lite slipgrund.....



Fortsättning följer......
jonset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 21:31   #9
loop
Registered User
 
Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Per F
Från: Ullared, Halland
Kör: Taunus, Falcon, Fiesta, Escort
Inlägg: 1 313


loop +500 En bra kamratloop +500 En bra kamratloop +500 En bra kamratloop +500 En bra kamratloop +500 En bra kamratloop +500 En bra kamrat
Så man får byta bakaxel från delad till stel men inte borra lättningshål?
Rallyreglementet upphör aldrig att förvåna.

Men det är en kool bil!
loop är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-17, 21:47   #10
jonset
Registered User
 
Medlemsdatum: Dec 2006
Namn: Jonas Stenberg
Från: Skellefteå
Kör: Sierra, Taunus
Yrke: Civilingenjör Maskinteknik
Inlägg: 78


jonset +50 Är på god väg
Volvo 960 har delad bakaxel. På rallybilen är diffklumpen från Volvo och drivaxlar, bärarmar mm från Sierra.
/Jonas
jonset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-03-18, 09:25   #11
SK Racing
Registered User
 
SK Racings avatar
 
Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)
Inlägg: 7 626

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Det här blir ju inte dumt alls
__________________
En Volvo är manlig om det står BM efter.
Betalar du i jordnötter, får du apor.
Att köra framhjulsdrift är som att ro motströms, visst det går ju men
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-26, 19:23   #12
jonset
Registered User
 
Medlemsdatum: Dec 2006
Namn: Jonas Stenberg
Från: Skellefteå
Kör: Sierra, Taunus
Yrke: Civilingenjör Maskinteknik
Inlägg: 78


jonset +50 Är på god väg
Lite uppdatering:

Har börjat ihopmonteringen, men hinner tyvärr inte så mkt i sommar då jorbruk och garagebygge kommer emellan. Håll till godo med några dåliga bilder.
Förresten har fixat en topp till reservmotorn, portad, planad, större ventiler mm, men kan inte hitta några värden på kamen? Är det någon som vet var det är för kam? Bifogar en bild på instansningen på kamen.
/Jonas





jonset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-27, 15:41   #13
SK Racing
Registered User
 
SK Racings avatar
 
Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)
Inlägg: 7 626

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Ser ut o bli en fin rallysierra det här
__________________
En Volvo är manlig om det står BM efter.
Betalar du i jordnötter, får du apor.
Att köra framhjulsdrift är som att ro motströms, visst det går ju men
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-05-29, 06:47   #14
jonset
Registered User
 
Medlemsdatum: Dec 2006
Namn: Jonas Stenberg
Från: Skellefteå
Kör: Sierra, Taunus
Yrke: Civilingenjör Maskinteknik
Inlägg: 78


jonset +50 Är på god väg
Citat:
Ursprungligen postat av SK Racing Visa inlägg
Ser ut o bli en fin rallysierra det här
Jo det är risk att bilen blir alldeles för fin, kommer knappt att våga köra ett riktigt rally med den. Planen var väl igentligen att köra lite rallysprint, isracing SM, konbana samt backe, dessa tävlingar är ju rätt skonsamma för bilen.
Bilen blir fort ful om man är av vägen på en rallytävling, speciellt sommarrallyn!
jonset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-24, 22:30   #15
hjerpe
rallynörd
 
hjerpes avatar
 
Medlemsdatum: Mar 2009
Namn: Jim Hjerpe
Från: Borlänge
Kör: Escort MkII, Saab 9-5
Yrke: Dubbar crossdäck
Inlägg: 26


hjerpe +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av jonset Visa inlägg
Bilen blir fort ful om man är av vägen på en rallytävling, speciellt sommarrallyn!
Den blir fasen inte fin av ett par varv på isig vinterväg heller

Hur går det med bilen? =) Den ser ut att bli bra fin!
__________________
Ingen minns en fegis.
hjerpe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson