Ford Club Sweden

 

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Banträffar, utställningar och evenemang


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-04-21, 10:08   #1
Focus RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Sep 2003
Namn: Per-Anders
Från: -
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3
Inlägg: 10 125

Validerad annonsör

Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...
Exclamation Regler och rekommendationer vid Ford Club Swedens banträffar

Regler, rekommendationer och uppmaningar:

OBS! För att få deltaga på vår banträffar så måste du respektera/uppfylla alla de regler som fastställts nedan.

Föraren:

• Inneha körkort utfärdat av Transportstyrelsen.
• Betalat eventuella medlems och startavgifter.
• Inneha en giltlig personlig SMA-försäkring.
• Medverkat i förarmötet/säkerhetsgenomgången klockan 09:00.
• Anmält dig till minst ett (1) flaggvaktspass.
• Bruka en enligt Ford Club Sweden's regler godkänd bil (se nedan).
• Använda godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder. Lägsta krav på säkerhetsutrustning är godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder (t.ex t-shirt, shorts med mera är förbjudet!).

Fordonet:

• Bilen skall vara "gatgodkänd", dvs. den skall vara registrerad, skattad, försäkrad, påställd, samt om så krävs, genomgått godkänd årlig kontrollbesiktning hos Svensk Bilprovning (nordiska bilar är tillåtna om det kan intygas att bilen är besiktad och godkänd i hemlandet). Kontroll hos Transportstyrelsen kommer att göras!
• Bilen måste gå igenom den allmänna genomgång/besiktning som görs i samband med bandagens incheckning. Besiktningspapper alternativt utdrag från Transportstyrelsen som påvisar att bilen är "gatgodkänd" måste då kunna uppvisas.
• ”Racebilar” (bilar med vagnbok) är tillåtna om det uppfyller tidigare punkter ovan.
• Tak/sufflett uppfällt och godkänt rundslagningsskydd krävs för alla öppna bilar.
• I de fall där föreningen inte styrs av sina egna stadgar, så regleras en specifik bils märkestillhörighet av vad som står i dess registreringsbevis.
• Bilens ljudnivå får ej överskrida 95 dB. Ljudnivå över 95 dB ger körförbud!
• Bromsvätskan bör nyligen vara bytt. Bromsvätskans kokpunkt får ej understiga 200 grader.
• Bromssystemet får ej innehålla några som helst brister.
• Bilens samtliga rutor skall vara helt stängda.
• Bilen får ej innehålla lösa delar som kan skada eller distrahera föraren under körning (t.ex lösa burkar, reservhjul med mera). Filmutrustning är tillåtet att använda under alla pass, men endast under förutsättning att den är monterad på ett säkert sätt och inte kan distrahera eller påverka chaufför och/eller passagerare på något sätt. All hantering av filmutrustningen (start, stopp, justering etc.) skall ske utanför banan!
• Läckage från bilen ger körförbud tills läckaget är åtgärdat. Kolla olja, vatten och bränsle innan samt efter ditt körpass.
• Endast "gatgodkända" däck är tillåtet, dvs. inte slicks eller andra egenhändigt skurna däck!
• Öka däckstrycket 0,5-1 kg jämfört ordinarie "gattryck".

Passagerare:

• Passageraren skall ha fyllt 15 år.
• Passageraren skall inneha en personlig SMA-försäkring. Om passageraren är under 18 år så krävs målsmans närvaro alternativt en fullmakt som godkänner tecknande av försäkringen.
• Passagerare, bortsett från eventuella medåkande instruktörer, är endast tillåtet i grupp B.
• Passageraren skall deltagit på förarmöte som hålls klockan 09:00.
• Passagerare ska uppfylla samma krav på personlig utrustning som föraren, dvs. godkänd hjälm och heltäckande bomullskläder.

På banan:

• Detta är INTE en tävling, utan förarutveckling. Kör med förstånd! Tidtagning är endast tillåtet i klass A.
• Dina standardbromsar är oftast dåliga. Dessa orkar endast behålla en jämn bromskraft under ett par varv. Märker du av nedsatt bromsförmåga, kör då av banan och kyl av bromsarna genom ett par kilometers lugn landsvägskörning.
• Dina standarddäck är oftast dåliga! Dessa överhettar snabbt vid hårdare körning. Vid minsta tecken på överhettning, kyl av dem på samma sätt som vid bromskylning (se ovan).
• Bevaka vattentemperatur, oljetemperatur och oljetryck (för de bilar som har denna möjlighet) under körning. Avbryt pågående körning om något verkar onormalt.
• Bilen ska minst ha sina positionsljus tända ute på banan.
• Blinkers skall alltid användas för att signalera att bakomvarande bil kan köra om!
• Använd insidan av huvudet! Utsätt inte dina vänner för onödig fara. Var tydlig i din körning, dvs. använd blinkers och släpp förbi snabbare bilar. Gör säkra omkörningar, helst på raksträckorna. Långsammare bilar måste släppa om snabbare bilar. Håll då förslagsvis till höger och signalera med blinkers.
• Använda dina backspeglar!
• Vid avkörning från banan måste du signalera och hålla till den sidan du skall köra av. Signalera minst 2 kurvor innan avfarten till depån.
• Respektera alla flaggsignaler! GUL = fara/hinder, RÖD = avsluta pågående körpass, SVART = Du ska/måste köra av banan omedelbart och kontakta huvudpostering för information.

Flaggvakter:

• Du måste infinna dig vid utpekad plats i depån minst 10 minuter innan ditt pass börjar.
• Vi ser mycket strängt på att du "missar" ditt flaggpass. Kan du inte komma i tid så är det DITT ansvar att se till att det finns en ersättare tillgänglig. Utebliven inställelse kommer att bestraffas!
• Försäkra dig om komradions funktion.
• Rapportera till huvudpostering de bilar du anser sänker säkerhetsnivån betydligt.
• Vid en olycka måste du genast meddela resterande flaggvakter genom komradion.
• Vid olycka, stå kvar och varna andra bilar med rätt flagga. Spring inte fram förrän du kan göra detta utan fara.

OBS! Depåvakt har rätt att vägra bilar tillträde om det anses nödvändigt för att upprätthålla rätt säkerhetsnivå!

Klassindelning:

• Under förmiddagen (klockan 10:00 – 13:00) så körs tre introduktionspass, kallat Grupp C "Intro", på vardera 20 min. I denna klass är instruktör obligatoriskt och dessa utses av samarbetsklubbarna. Om chaufför och instruktör är överens så klassas föraren in i grupp B för fortsatt körning under eftermiddagens pass.
• I Grupp b så är en passagerare tillåtet, men tidtagning är förbjudet. Passageraren skall uppfylla alla punkter angivna under rubriken Passagerare. Din grupptillhörighet (Grupp C, Grupp B eller Grupp A) tilldelas i samband med morgonens incheckning/besiktning.
• I Grupp A så är individuell tidtagning tillåtet, men passagerare förbjudet. Eventuell tidtagningsutrustning måste sitta fast ordentligt. Observera att det fortfarande inte är frågan om någon tävling, utan förarutveckling! Eventuellt ”rejsbeteende" kommer att resultera i svartflagg.
• Alla deltagande bilar kommer vid besiktning/incheckning att märkas med klasstillhörighet. Denna är bindande och går inte att ändra utan banchefens tillåtelse.
Focus RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-25, 21:12   #2
BJCOSSIE
Registered User
 
Medlemsdatum: May 2005
Namn: Björn Centerfjord
Från: sthlm
Kör: Bygger nytt!
Yrke: Egen företagare=usch
Inlägg: 451
Varningar: 1


BJCOSSIE +100 Börjar känna sig hemmaBJCOSSIE +100 Börjar känna sig hemma
jag tycker fortfarande synd att bilar med vagnbok inte får komma och köra.Hoppas ni ändrar er nångång i framtiden.
BJCOSSIE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-04-26, 07:22   #3
Focus RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Sep 2003
Namn: Per-Anders
Från: -
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3
Inlägg: 10 125

Validerad annonsör

Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...
Citat:
Ursprungligen postat av BJCOSSIE Visa inlägg
jag tycker fortfarande synd att bilar med vagnbok inte får komma och köra.Hoppas ni ändrar er nångång i framtiden.
- Jag är medveten om din åsikt och vad som händer kommande säsonger får framtiden utvisa...

/Per-Anders.
Focus RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 08:22   #4
17mRS2000s
Registered User
 
17mRS2000ss avatar
 
Medlemsdatum: Dec 2010
Namn: Daniel Andersson
Från: Vallåkra
Kör: Ford 17m RS 2000s 1970
Yrke: reliner
Inlägg: 42


17mRS2000s +10 Det börjar arta sig
får man köra med lite äldre ford rs? hade varit kul att gasa lite med den gamle.
17mRS2000s är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-15, 10:52   #5
root
Medlem
 
roots avatar
 
Medlemsdatum: Jan 2009
Namn: Ulf Skogström
Från: Karlstad
Kör: Focus RS mk3 -16, Focus RS mk2 -09, Volvo 855 -94
Yrke: Skriver kod
Medlemsnummer: 21
Inlägg: 689

Validerad annonsör

root +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av allaroot +1500 Omtyckt av alla
Citat:
Ursprungligen postat av 17mRS2000s Visa inlägg
får man köra med lite äldre ford rs? hade varit kul att gasa lite med den gamle.
Så länge som bilen uppfyller kraven under rubriken "Fordonet" i första posten får den vara med och köra oavsett årsmodell osv.

/ulf
root är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 16:04   #6
crankarn
754hk 630 hk påhjulen
 
crankarns avatar
 
Medlemsdatum: Feb 2007
Namn: Anders Jakobsson
Från: västerås
Kör: ford sierra cossie
Yrke: busschaufför
Inlägg: 296


crankarn +100 Börjar känna sig hemmacrankarn +100 Börjar känna sig hemma
hej undrar om vad för hjälm som är godkänd vid bankörning?
__________________
bra samarbetspartner däckkompaniet i västerås
crankarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 19:12   #7
C
Registered User
 
Cs avatar
 
Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Christian L
Från: Sverige
Kör: 458
Inlägg: 16 523

Validerad annonsör

C +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitligC +1000 Omtänksam och pålitlig
Hälst en sbf klassad hjälm dvs under 900g men enligt reglerna så ska det vara en "motorfordonshjälm" dvs cross eller mc hjälm funkar de me. Men de väger oftast mycket (i detta sammanhanget) mer. Ju lättare hjälm destå mindre risk för nackskador vid olycka. 500 gram mer blir runt 5 kg mer på huvudet i ynka 50 km/h.
__________________
Snabbare än Subarumicke i Superstsge.

X-ordis FMCS
C är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 19:26   #8
Holme
Registered User
 
Medlemsdatum: Mar 2006
Namn: Erik Holmén
Från: Gävle
Kör: Sierra -89
Yrke: Servicetekniker på www.sbm-ab.se
Medlemsnummer: 159
Inlägg: 569


Holme +750 En som alla känner tillHolme +750 En som alla känner tillHolme +750 En som alla känner tillHolme +750 En som alla känner tillHolme +750 En som alla känner tillHolme +750 En som alla känner tillHolme +750 En som alla känner till
En nack-krage som köps på biltema för typ inga pengar alls hjälper att stödja en hjälm, även om man inte krockar. Mitt tips!
__________________
http://erikholmen.blogg.se |
Holme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-30, 23:57   #9
Skinkis
Skinkan Rejsing
 
Skinkiss avatar
 
Medlemsdatum: Jul 2005
Namn: Hampus Wallengren
Från: Western Australia
Kör: så det ryker!
Yrke: CSN-beroende
Inlägg: 4 109

Validerad annonsör

Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...Skinkis +5000 Alla känner apan...
Citat:
Ursprungligen postat av C Visa inlägg
Hälst en sbf klassad hjälm dvs under 900g men enligt reglerna så ska det vara en "motorfordonshjälm" dvs cross eller mc hjälm funkar de me. Men de väger oftast mycket (i detta sammanhanget) mer. Ju lättare hjälm destå mindre risk för nackskador vid olycka. 500 gram mer blir runt 5 kg mer på huvudet i ynka 50 km/h.
Detta

Citat:
Ursprungligen postat av Holme Visa inlägg
En nack-krage som köps på biltema för typ inga pengar alls hjälper att stödja en hjälm, även om man inte krockar. Mitt tips!
Och detta.


Åkte Integralhjälm i massor av år (ca1500gr) och fick alltid tokont i nacken efter ett par timmar. Köpte tillslut en öppen "riktig" hjälm samt nackkrage och de är de bästa investeringar jag någonsin gjort när det gäller bilar, fan de var nog tom. bättre än R-däck!
__________________

Holden Commodore VL Turbo -86
Skinkis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 07:41   #10
Baby blå
.
 
Baby blås avatar
 
Medlemsdatum: Aug 2003
Namn: Martin R
Från: Göteborg
Kör: Transit
Yrke: Rica Engineering
Inlägg: 3 977

Validerad annonsör

Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!Baby blå +2500 Bäst i test!
Citat:
Ursprungligen postat av Focus RS Visa inlägg
- Jag är medveten om din åsikt och vad som händer kommande säsonger får framtiden utvisa...

/Per-Anders.
Och vad händer denna säsången ang detta ??

Vagnboksbilar ??
Time attack tid på banan ??

Det skulle diskutteras under vintern... o vintern e snart slut
Baby blå är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-01-31, 08:01   #11
Focus RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Sep 2003
Namn: Per-Anders
Från: -
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3
Inlägg: 10 125

Validerad annonsör

Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...
Citat:
Ursprungligen postat av Baby blå Visa inlägg
Och vad händer denna säsången ang detta ??

Vagnboksbilar ??
Time attack tid på banan ??

Det skulle diskutteras under vintern... o vintern e snart slut
Men vintern är inte slut än....

Skämt o sida... Vi har lite problem inom bankartellen att få till ett möte. Vet inte hur länge jag tjatat om det. Men som sagt, allt detta kommer att tas upp då det hålls...
Focus RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-19, 21:08   #12
nexis
Registered User
 
Medlemsdatum: Dec 2010
Namn: Ninni Strömberg
Från: Falköping
Kör: alldeles för fort
Yrke: vårdbiträde och student
Inlägg: 304


nexis +200 Är en tillgångnexis +200 Är en tillgångnexis +200 Är en tillgång
Hittar ingen information någonstans om varför bilar med vagnbok och godkänd besiktning inte får delta vid banträffarna. Någon som kan förklara???
nexis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-01-01, 10:18   #13
MrB
Styrelse
 
MrBs avatar
 
Medlemsdatum: Mar 2010
Namn: Björn Liedström
Från: Borlänge
Kör: Capri
Yrke: Verkstadschef
Medlemsnummer: 259
Inlägg: 617


MrB +750 En som alla känner tillMrB +750 En som alla känner tillMrB +750 En som alla känner tillMrB +750 En som alla känner tillMrB +750 En som alla känner tillMrB +750 En som alla känner tillMrB +750 En som alla känner tillMrB +750 En som alla känner till
Hur gick det med frågan om vagnboksbilar/icke registerarade bilar ??? Detta var ju uppe på årsmötet men hur slutade det ....
__________________
FORD CLUB SWEDEN – Suppleant.

Totalt såld i Ford träsket ....
MrB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-17, 22:40   #14
Top_Jimmy
Registered User
 
Medlemsdatum: Sep 2006
Namn: Christian Pihlgren
Från: Arvika
Kör: Ford Sierra Xr4i 1984, Ford Sierra 2,0 1987 (rallybil Grp E), Opel Rekord Deluxe 2.0 1964, Volvo 940 Herrgårdsvagn 1997.
Yrke: Lastbilsmekaniker
Inlägg: 86


Top_Jimmy +10 Det börjar arta sig
Varför är slicks och "egenhändigt" skurna däck förbjudet? Blir hastigheten för hög eller läggs för mycket gummi ner på banan eller vad?
Top_Jimmy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-08-18, 08:33   #15
Focus RS
Registered User
 
Medlemsdatum: Sep 2003
Namn: Per-Anders
Från: -
Kör: Ford
Medlemsnummer: 3
Inlägg: 10 125

Validerad annonsör

Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...Focus RS +5000 Alla känner apan...
Citat:
Ursprungligen postat av Top_Jimmy Visa inlägg
Varför är slicks och "egenhändigt" skurna däck förbjudet? Blir hastigheten för hög eller läggs för mycket gummi ner på banan eller vad?
Det är för att försöka hålla nere/begränsa bilarnas kurvhastighet och inte få allt för "spretigt" startfält. Dessutom gör detta att vi minimerar olycksrisken vid eventuella regnoväder...
Focus RS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson