Duratec 3.0 V6, orsak till att de rasar?

Tekniska diskussioner om bilar, motorer och andra relaterade prylar.
fulingbusen
Erfaren
Namn: Joakim Karlsson
Kör: BMW, Lancia

Duratec 3.0 V6, orsak till att de rasar?

Inlägg av fulingbusen »

Finns det någon som har åsikter/funderingar om varför de rasar?

edit: Kanske passar bättre i avancerad teknik avdelningen?

Användarvisningsbild
Mr C
Veteran
Namn: Christoffer
Kör: Mondeo 3.0
Medlemsnummer: 179

Inlägg av Mr C »

Rasar dom så mycket då? Det har inte jag hört annat än i något enstaka fall när oljenivån har varit låg. Dom lär vara rejält dimensionerade och hålla för höga effektuttag, t ex i Nobels sportbil där de har dubbelturbo och ca 400 hk.

J_P
Veteran
Namn: JP
Kör: Ford Mondeo Titanium 5-Dr 180Hk TDCi 2015

Inlägg av J_P »

Rasar? Är väl inget stort problem,, men på de som rasat skulle man ju vilja veta på vilken olja och vilket oljefilter de haft? Vet att vissa fabriktat på filter har det varit bekymmer med.

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

Har jobbat 6 år på ford nu och vad jag vet bara haft en 3.0 v6 inne med motorras, där var oljenivån extremt låg.

fulingbusen
Erfaren
Namn: Joakim Karlsson
Kör: BMW, Lancia

Inlägg av fulingbusen »

Ok, jag hittade ett forum i England där de tar upp varför de rasar ofta. Jag har 2st rasade(ST220) och kompisen 1 rasad (Escape). Men det kanske är pga låg oljenivå/dåligt skött, både jag och kompisen köpte de trasiga.

Jag har sökt runt på internet och hittat väldigt lite information om Duratec V6an. Däremot var det en kille i England som påstår sig veta varför lagren snurra ofta. Han skyller på att gjutningen av stakar alltid är mjukare i mitten och efter många mil så tänjs de ut varefter lagren inte är lika hårt inspännda och då snurrar de. Jag är tveksam till detta.

Finns det någon mer här inne som renoverat sin V6 pga detta? Hur såg din motor ut? Vilka lager var värst? Satt vevstaksbulten hårt åtdragna?

Motorn som satt i min bil hade endast snurrat lager på cylinder 1 och där satt bulten lösa, i motorn som följde med vid sidan av så satt alla bult hårt och alla lager var skadade men andast snurrat på cylinder 1.

Användarvisningsbild
Lemon
Legend
Namn: Alexander Palmgren
Kör: S-Max 2,0T Ecoboost Aut

Inlägg av Lemon »

den vi hade motorras på fick en komplett fabriksny bottendel, var ej värt att renovera. har för mej det var dåligt med delar då, detta var typ 2006.

Skriv svar