Genomföring kupé till motorrum

Allt om Fords modeller Edge, Mondeo, Galaxy & S-Max.
Bendixen

Genomföring kupé till motorrum

Inlägg av Bendixen »

Hej,
Jag ska installera ett kupévärmaruttag och undrar om någon vet om det finns någon enkel genomföring till motorrummet eller om man behöver borra? Jag har en Mondeo -10 (mk4). Tacksam för all hjälp!
Mvh Per

Glock18
Nybörjare
Namn: Anders Bergstrand
Kör: Mondeo 2009, tdci 2.2

Inlägg av Glock18 »

Kapar tråden lite... :-)

Jag har en mondeo -09 som även jag tänkt installera kupevärmare i. Någon som har en bild eller förklaring på vart genomföringen sker??

Det talas ju om en asterix under handskfacket i tidigare trådar, men den verkar inte finnas i min modell :-(

Peter H
Legend
Namn: Peter Hallgren
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Enligt Calix (http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/GL.pdf) så är det att borra som gäller för den genomföringen. Men som sagt kontrollera först att det inte finns lämplig genomgång.

Citat ur dess hemsida:
"Borra ett hål Ø 22 mm i torpedplåten, alternativt ledig plats
i befintlig genomföring.OBS! Vid upptagning av hål för
genomföring i torpedväggen, kontrollera att det inte finns
detaljer som kan skadas tex. AC-rör, bromsrör, elektronikbox
eller ledningsnät."

Glock18
Nybörjare

Hittade det!

Inlägg av Glock18 »

Efter att stått med skallen under huven och krypit runt på golvet i kupén utan att sett ett smäck skruvade jag ur handskfacket, och det löste alla problem!

Det sitter dock 3st kontakter (audio-in, lyset och en med okänd funktion) som man måste ta loss innan man kan dra ut det.

Precis bakom handskfacket sitter en stor gummibälg (under isoleringen, som är kryss skuren där kablarna går igenom). Den kan man även se i torpedväggen utifrån, långt uppe till vänster.

Snett ovanför den bälgen sitter en gummiplugg, jag antar att det är "the sweet spot" *drool* Även den pluggen går att se utifrån om man hukar sig lite över motorn.

Peter H
Legend
Kör: Ford C-Max Ghia -06 1,8 FFV, Suzuki SX4 FFV -08, Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Kul erfarenheter till eventuella kommande fall!

Mycket får man som sagt med svar på då man kollar närmare och bra med som i fallet slipper borra i så ny bil.

Glock18
Nybörjare

Inlägg av Glock18 »

Så där ja, nu är man redo för nästa vinter! Har installerat DEFA "trågvärmare" (300w) och batteriladdare samt kupé uttag. Firar med en öl... :cool:

Iof har jag ju redan dieselvärmare, men det är kung att kunna toppa batteriet när man parkerar bilen på jobbet, och för dom där riktigt kalla vinterdagarna :) Samtidigt som man värmer oljan i motorn lite extra. Jag fick nytt batteri på garantin när jag köpte bilen, pga dieselvärmarn "ätit upp" det gamla (på endast 3år!?). Så detta lär man ju vara rätt om :p

Peter H
Legend
Kontakt:

Inlägg av Peter H »

Roligt som sagt med smidiga lösningar.. :)

Gött med inbyggd batteriladdare och speciellt i kombination med bränslevärmare.
Jo det krävs lite mer av ett batteri med sådana typer av värmare och har själv troligt landets enda bränsledrivna värmare i en liten micra(andrabilen)...
Jo värmaren fick plats i motorrummet men det är nu tvärfullt...:cool:

Heimdall77
Nybörjare
Namn: Tommy Jensen
Kör: Mondeo -09 2.0 FF Business + Triumph Tiger 800XC

Inlägg av Heimdall77 »

Tack för detta tips även om tråden är gammal, hade nog inte gett mig på det här själv om jag inte läst om detta. Fick fila upp hålet lite för att få igenom Calix-kontakten men det var en baggis.

Skriv svar