Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Galleriet > Bildgalleriet

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ

Nur für Mitglieder!
Gammal 2012-02-04, 22:49   #2
SK Racing
Registered User

SK Racings avatar

Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
Trevliga bilar dom där GXL Cupérna.
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 11:41   #3
Ford_Taunus
Registered User

Ford_Taunuss avatar

Medlemsdatum: Dec 2005
Namn: Ante Andersson
Från: Gävle
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra

Ford_Taunus +100 Börjar känna sig hemmaFord_Taunus +100 Börjar känna sig hemma
Skicka ett meddelande via MSN till Ford_Taunus
Fan.. min favorit av alla, speciellt i den där pippigula kulören!
Ford_Taunus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-06, 16:50   #4
mattias_892
Registered User

mattias_892s avatar

Medlemsdatum: Mar 2011
Namn: Mattias Kårespång
Från: Leksand
Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75
Yrke: lagerarbetare

mattias_892 +10 Det börjar arta sig
Skicka ett meddelande via Skype™ till mattias_892
Citat:
Ursprungligen postat av Ford_Taunus Visa inlägg
Fan.. min favorit av alla, speciellt i den där pippigula kulören!

Åh där ser man, kul att det är din favoritkulör! =) till sommaren blir det klarlack på, avgasbygge och en massa småsaker =)

vet du hur man kan behandla vinyltaket så det blir "svartare" ?
mattias_892 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 11:31   #5
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Hm, den frågan kom upp för nåt år sen på forumet . Är det illa blekt och torkat? Jag brukade gnida in vinyltaket på min GXL med Turtle´s infärgande däckpolish och det höll ungefär en säsong. Finns säkert andra märken också, men man bör testa beständigheten så att det inte fäller och missfärgar lacken med rinningar vid regn, risken finns. Ett gammalt raggartrick jag hört om är att spraya sprucken takvinyl med bodymassa för att täta ytan och sedan lacka på det, sägs gå att få snyggt. Å andra sidan är inte vinylen dyr på löpmeter hos de som säljer cab-tyger. T ex Top-n-Trim Shop - http://www.topntrim.nu/ - som är stora på material till jänkesvängen har samma (eller åtminstone bra nära?) struktur att få tag i, kika efter motsvarande till USA-Fordarna från samma period.

Btw, håller med grabbarna, coupén är en favvo och den där ser ju ut som ett bra ämne . Avgassystem kan du nog ännu köpa färdigt hos Mekonomen, Walker har (hade?) 1 1/2"-system både standard och GT (raktigenom-dämpare med mulligt ljud, ger nån 2-3 hk gratis) färdiga. Kom ihåg kolla efter rost i A-stolparnas nedre hörn, karossens akilleshäl nr 1. Och undvik köra med bakrutorna uppknäppta, det hör till att de kan hoppa ur karmarna i gupp - en bister erfarenhet många coupé-ägare kan vittna om och är svåra att hitta som reservdel.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-26, 22:04   #6
mattias_892
Registered User

mattias_892s avatar

Kör: ford Scorpio 2,9, Ford Sierra 2,8 GL-86 Ford Taunus Gxl coupe -73, Ford taunus 1600L Coupe -75 , Granada 2.3 L coupe -75

Citat:
Ursprungligen postat av Släggmek Visa inlägg
Hm, den frågan kom upp för nåt år sen på forumet . Är det illa blekt och torkat? Jag brukade gnida in vinyltaket på min GXL med Turtle´s infärgande däckpolish och det höll ungefär en säsong. Finns säkert andra märken också, men man bör testa beständigheten så att det inte fäller och missfärgar lacken med rinningar vid regn, risken finns. Ett gammalt raggartrick jag hört om är att spraya sprucken takvinyl med bodymassa för att täta ytan och sedan lacka på det, sägs gå att få snyggt. Å andra sidan är inte vinylen dyr på löpmeter hos de som säljer cab-tyger. T ex Top-n-Trim Shop - http://www.topntrim.nu/ - som är stora på material till jänkesvängen har samma (eller åtminstone bra nära?) struktur att få tag i, kika efter motsvarande till USA-Fordarna från samma period.

Btw, håller med grabbarna, coupén är en favvo och den där ser ju ut som ett bra ämne . Avgassystem kan du nog ännu köpa färdigt hos Mekonomen, Walker har (hade?) 1 1/2"-system både standard och GT (raktigenom-dämpare med mulligt ljud, ger nån 2-3 hk gratis) färdiga. Kom ihåg kolla efter rost i A-stolparnas nedre hörn, karossens akilleshäl nr 1. Och undvik köra med bakrutorna uppknäppta, det hör till att de kan hoppa ur karmarna i gupp - en bister erfarenhet många coupé-ägare kan vittna om och är svåra att hitta som reservdel.
Vinyltaket är matt, lite torkat men ingen farligt.. Jag har kollat och hört att Concept Vista är ett bra medel.. om du har hört talas om det? ska testa det iaf..

Avgas bygget blir snart av, får se om jag köper ett walkersystem eller om jag testar själ att bygga, måste ju börja och lära mig själv någon gång..

Ventilations rutorna bak vet jag hur de är, när jag hämta bilen på släp så flög en ruta ur, jag visst inte att den satt löst, men jag hitta ett par beg på en skrot 3 mil från Falun där jag bodde =) finns fina skrotar där med taunus bilar =)

allt ordnar sig till slut.. =)
Gammal 2012-03-03, 15:25   #7
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Concept Vista? Näe, vet ej men jag har provat några andra förr när jag hade coupé och medlen brukar åtminstone hålla en säsong är min erfarenhet. Har hört en och annan räddat riktigt spruckna tak med ett lager bodymassa på sprayburk, men då ska det nog vara sista utvägen innan byte, för ytan blir nog ganska utslätad kan man ana.

Finns det Walker eller annat är det nog ett bra alternativ för att få det rätt på en gång, annars är det mest kröken över bakaxeln som kan ställa till det att få rätt.

Aj, det var taskigt med ventilationsrutan - jo, de är ju minst sagt bristfälligt säkrade i framkant. Tur att det fanns nån att köpa. De där skrotarna låter intressanta, kan nån av dem ha framblinkers på lager tror du? Det var en sak som lossnade för mig i somras... , har ingen på reserv efter det. Fasen, en hel vänster framskärm vore bra, så den har nåt att sitta fast i också .

Gammal 2012-03-05, 22:14   #8
mattias_892
Registered User

mattias_892s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Släggmek Visa inlägg
Concept Vista? Näe, vet ej men jag har provat några andra förr när jag hade coupé och medlen brukar åtminstone hålla en säsong är min erfarenhet. Har hört en och annan räddat riktigt spruckna tak med ett lager bodymassa på sprayburk, men då ska det nog vara sista utvägen innan byte, för ytan blir nog ganska utslätad kan man ana.

Finns det Walker eller annat är det nog ett bra alternativ för att få det rätt på en gång, annars är det mest kröken över bakaxeln som kan ställa till det att få rätt.

Aj, det var taskigt med ventilationsrutan - jo, de är ju minst sagt bristfälligt säkrade i framkant. Tur att det fanns nån att köpa. De där skrotarna låter intressanta, kan nån av dem ha framblinkers på lager tror du? Det var en sak som lossnade för mig i somras... , har ingen på reserv efter det. Fasen, en hel vänster framskärm vore bra, så den har nåt att sitta fast i också .
tjo!
Jo, ska testa lite om vinyltaket åh så. Det är ju inte sprucket,rostigt eller bubbligt.. Men matt , vill få det svartare.. ska kolla upp det mer.

Hmm de taunusarna jag såg sist förra året så stod det 3 st där, en coupe och två sedan, vet ej om de är kvar idag, de är ganska rostiga oxå. Finnes i Röjeråsen i Rättvik. Han som har skroten håller i Classic car week om somrarna.. Står bilar där sen 30 talet..
ska kolla i sommar får se om det har kommit in några godbitar!
Gammal 2012-03-07, 11:00   #9
Ford_Taunus
Registered User

Ford_Taunuss avatar

Medlemsdatum: Dec 2005
Namn: Ante Andersson
Från: Gävle
Kör: Ford Taunus, Granada,Sierra

Ford_Taunus +100 Börjar känna sig hemmaFord_Taunus +100 Börjar känna sig hemma
Skicka ett meddelande via MSN till Ford_Taunus
Jag har ett par skärmar att tillgodose om någon är intresserad?
Ford_Taunus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-07, 11:16   #10
mattias_892
Registered User

mattias_892s avatar

Citat:
har en kompis som e intresserad, han hitta en 72 gxl med taklucka.. väldigt udda!

Hur mycket ska du ha för de?

H V?
Gammal 2012-03-11, 01:15   #11
GNADA75
Registered User

GNADA75s avatar

Medlemsdatum: Mar 2012
Namn: Tomas Englund
Från: borlänge
Kör: ford scorpio mk1 88 2.9i ghia ,scorpio cosworth 92 samt 93
Yrke: sanitetstekniker

GNADA75 +10 Det börjar arta sig
Du lär väl sätta fart på pärlan till sommaren ...
GNADA75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 01:28   #12
GNADA75
Registered User

GNADA75s avatar

Medlemsdatum: Mar 2012
Namn: Tomas Englund
Från: borlänge
Kör: ford scorpio mk1 88 2.9i ghia ,scorpio cosworth 92 samt 93
Yrke: sanitetstekniker

GNADA75 +10 Det börjar arta sig
fälgarna passade fint på bilen din ..dom fyllde ut rätt fint va ...
GNADA75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-03-11, 11:09   #13
mattias_892
Registered User

mattias_892s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av GNADA75 Visa inlägg
fälgarna passade fint på bilen din ..dom fyllde ut rätt fint va ...
Ja jag vet! jag måste det, men det är ekonomin som brister och att jag bor här nere.. Om jag får jobb i Grycksbo så ska det hända saker!

Ja fälgarna passa fint!! Tycker du att jag ska ha original eller sänka den lite?
Lite osäker på det än..

MVH mattias
Gammal 2012-03-11, 15:41   #14
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Citat:
Ja, det syns ju mörkt ut för mig re. affärsläge på den fine gröne, så även jag anmäler intresse för framskärmar. Tar gärna ett prisförslag om de inte redan gått iväg .

Gammal 2012-03-17, 16:35   #15
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Citat:
Ursprungligen postat av mattias_892 Visa inlägg
Ja jag vet! jag måste det, men det är ekonomin som brister och att jag bor här nere.. Om jag får jobb i Grycksbo så ska det hända saker!

Ja fälgarna passa fint!! Tycker du att jag ska ha original eller sänka den lite?
Lite osäker på det än..

MVH mattias
Ett halvt varv av på originalfjädrar bör vara lämpligt, men tänk då på två saker förutom att inte kapa i den planade änden. Det går inte att justera camber-vinkeln på Taunus och Granada´s framvagnar (dumsnålt, men egentligen borde det gå att bygga om till justerbart med excenterskruvar) så mycket sänkning innebär ökad skränkning med snedbelastning på hjullagren och ökat däckslitage. Rent praktiskt bör man ogärna ha mindre än 12 cm fritt under balken i obelastat läge och definitivt minimum är 10 cm på vägar av typ västernorrländsk underhållseftersatt 70-vägsstandard eller jämförbart. En tjälskadad vårafton för längesen innebar 10 cm ett upprivet oljetråg för mig . En tredje sak - 10 cm lågt med breddning utåt på original hjulradie innebär fläkta skärmkanter fram vid hård nerfjädring under snabba manövrar.

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:56.