Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > C-MAX/Focus/Kuga

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-18, 20:46   #1
yoyo
Registered User

Medlemsdatum: Aug 2009
Namn: Camilla Larsson
Från: Partille, Göteborg
Kör: Ford Focus

yoyo +10 Det börjar arta sig
Motorlampa lyser, ryckig vid låg fart

Hej min bil går hackigt vid låg hastighet och motorlampan lyser. Det hela började i fredags, plötsligt mitt i pendeltrafiken, då man kryper fram började focusen gå hackigt och dö på tomgången. Vi körde in till kanten och när bilen var frikopplad gasa den lite av sig själv med jämna mellanrum då sa det klick i motorn varje gång. Detta ljud försvann senare. Vi fortsatte färden, den gick hackigt vid låg hastighet och motorlampan började blinka när vi körde över 70 kilometer i timmen.
Idag har det gått något bättre, dock fortfarande hackig vid låg hastighet, och den gula motorlampan lyser mer eller mindre hela tiden nu istället.
I instruktionsboken står det kontakta verkstad omedelbart när denna lampa lyser. Hört att det kan vara allt från täta filter till fukt i fördelaren. Vad tror ni? Vågar jag fortsätta min färd på ytterligare 30 mil utan att förstöra något och där få hjälp av folk jag känner eller bör jag ta kontakt med verkstad "omedelbart"

Nämnvärt är att säga att vi åkt nästan 60 mil i sträck när detta hände. Från norrland med minusgrader och där bilen varit i minusgrader under en längre tid- till plusgrader och regn i söder. Lite olja i bilen märkte jag när jag kollade, men inte såpass att någon oljelampa hann tändas. Nu är det påfyllt.
Bilen är endast körd med etanol den senaste tiden, tankade i 10 liter bensin nu då det var ytterligare ett tips jag fick..
Tacksam om råd.

Ytterligare en fråga, vad tror ni det kan kosta- felet?

Senast redigerad av yoyo den 2012-02-18 klockan 21:20.
yoyo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-18, 22:22   #2
pekke
Registered User

Medlemsdatum: Jun 2010
Namn: Per-Erik A.
Från: Karlstad
Kör: Mondeo 2.0 Titanium
Yrke: Driftoperatör

pekke +10 Det börjar arta sig
Tydligen så bör man då och då tanka vanlig bensin enligt denna artikel.

http://www.vibilagare.se/reportage/b...nte-etanol-361
pekke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-19, 08:14   #3
Peter H
Registered User

Medlemsdatum: Dec 2006
Namn: Peter Hallgren
Från: Tierp
Kör: Seat Alhambra VR6 4x4 -04 (Ford), Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.
Yrke: Bilmek sedan många år, chaufför, FN-tjänst mm

Peter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av alla
Förutsätter att det är en FFV/etanolbil och även då normalt ska man inte avseende bränslet någon gång behöva tank bensin i en sådan, har själv inte tankat en enda liter bensin (mer än det som etanolen innehåller) i någon av dom alla egna etanolkonverterade bensinbilarna på över 10 år och närmare 30 000 mil..

Men visst vissa biltillverkare rekommenderar att tanka upp med lite bensin mellan 5-6 tankningar, för som det påstås "rengöra" systemet.
Så tanka en gång upp rejält med bensin så är det konstaterat till möjlig felorsak som där märks rätt omgående i så fall.

Svårt annars ställa diagnos på detta som även med kan orsakats av tex defekt tändspole som med då ger sådana fenomen.
Vore bra där att ta ut felkod för symtomen.

Klart är att ett fel finns i motorns styrsystem då denna lampa dessutom gör sig påmind. Som vid sådana tillfällen kanske man inte bör köra allt för mycket med detta, men går bilen annars relativt bra brinner det väl inte direkt i knutarna. Där du troligt kan fortsätta dessa 30 mil du/ni tänkt er och ta sedan kontakt med en verkstad för exaktare diagnostik.

Där det med är svårt att gissa på kostnader osv som beror helt på felts art osv.

Senast redigerad av Peter H den 2012-02-19 klockan 08:16.
Peter H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-02-23, 09:07   #4
yoyo
Registered User

Det var en defekt tändspole, och nu är den bytt och bilen går prima
Och tanken är full med etanol igen. Har bara tankat etanol med denna bil och den går bra på det, men man tar ju emot alla tips man får när något sådant här händer.
Gammal 2012-02-23, 15:45   #5
Peter H
Registered User

Kör: Seat Alhambra VR6 4x4 -04 (Ford), Micra 1,3 FFV -00 Miata MX5 -91 Kawasaki KLR 650 Tengai -91 Samtliga etanoldrivna.

Peter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av allaPeter H +1500 Omtyckt av alla
Jo just defekta tändspolar är rätt vanligt förekommande på dessa bilar och brukar med sätta felkod om man tar ut sådan.
Kul med att du med fick fart på bilen igen och att den nu fungerar som den ska med bara etanol (E85) i tanken...
Gammal 2012-03-16, 17:32   #6
yoyo
Registered User

idag när jag krypkörde ca 200 meter med jämna tomgångstopp längs vägen, hände det igen. Vid tomgång så började bilen min, en focus, att självgasa upp till 1:an på varvmätaren,( trots att jag inte ens är i närheten av gaspedalen) och så gör den det med jämna mellanrum, det låter, wom, wom, wom, samtidigt som det klickar till varje gång i motorn och taklampan lyser svagare och starkare i takt.
Och står den för länge så på tomgången så dör den...
Bytte tändspole på den för knappt en månad sedan då den betedde sig liknande, men den kan ju knappast ha gått igen.
Motorlampan lyser däremot inte... än.
Gammal 2012-03-17, 13:58   #7
yoyo
Registered User

Utan att ha kört, stannat, kört, stannat- sk krypt fram så fungerar tomgången som vanligt.Testade precis och bara starta och låta bilen gå på tomgång. Men det är när det när man krypkör och måste stanna till hela tiden som det verkar som att den lever sitt egna liv. Blir nog en sväng om verkstan till veckan för att se om det kan vara något tok...
Gammal 2012-03-18, 11:31   #8
Peter H
Registered User

Låter av egna erfarenheter vid felsökning på sådan modell och symtom till en defekt tomgångsmotor.
Detta bör med visa sig som felkod med om det är någon defekt på motorsidan.
Gammal 2012-03-18, 17:23   #9
yoyo
Registered User

Åter samma problem idag när jag krypkörde, stanna, körde någon meter, stanna, körde någon meter, låg mycket på kopplingen för att det var stopp innan bilen hann typ börja rulla. Då började den igen att leva sitt egna liv, att själv gasa upp till 1:a på varvmätaren med jämna mellanrum och vid varje gång hörs ett klickande ljud i motorn.
Defekt tomgångsmoter- dyrt att åtgärda? Hur åtgärdas det hela? Kan det förvärrats efter tidigare problem med dålig tändspole som sedan tidigare nu är bytt?
Varför har jag alltid sån otur med bilar...önskar att de bara kunde gå problemfritt
Gammal 2012-03-18, 17:33   #10
yoyo
Registered User

Glömde tillägga att bilen beter sig inte så här vid exempelvis rödljusstopp, stopp vid rondell, avfarter, eller vid bara stopp- då går den på jämn tomgång hela tiden- utan det är endast vid krypkörning...
Gammal 2012-03-19, 12:03   #11
Peter H
Registered User

Är problemet väl tex tomgångsmotorn så brukar det kunna vara en kärvande sådan.
Som i bättre fall kan räcka med att demontera densamma för rengörning och lätt insmörjning för att få fart på motorn igen.
Gammal 2012-03-20, 06:45   #12
yoyo
Registered User

Har nu provkört bilen lite till igår. Det tar mellan 7-10 minuter innan tomgången börjar leva eget liv- när jag krypkör. Testade även att bara ha bilen på tomgång, frikopplad, stillastående- och det var samma där. Första minuterna går det bra, sedan börjar den igen att gå upp till 1000 varv, klicka till och ner, upp till 1000 varv, klick, och ner igen
Testade nu i morse också medan bilen var varm men då hände inget under de första 8 minuterna iallafall...
I övrigt när jag bara kör så är det inga problem...
Vad tror du att det ungefär kostar att få den rengjord- för att se om det fungerar?
Gammal 2012-03-20, 14:26   #13
Peter H
Registered User

Jag skulle iaf börjat med att demontera just tomgångsmotorn (http://bilder.lagabasen.se/delar/1089/108913264vy1.jpg) som jag med har för mig sitter rätt lättåtkomligt på den modellen.

Svårt säga vad nu en mindre verkstad skulle debitera för detta rätt enkla jobb. Eller vad nu denna vidare kan felsöka sig till trolig felorsak.
Men du kan ju alltid rådfråga en verkstad oavsett och med det få ett hum vad det dels kan vara för fel och vad det kan tänkas kosta att fixa.
Gammal 2012-03-22, 18:47   #14
yoyo
Registered User

Var inne på verkstan idag...efter att ha undersökt bilen visar det sig att det klickande ljudet som gjorde tomgången ojämn var en kärvande ac-kompressor. Kompressorn slog till- klick- och tomgången gick upp i varv...Kompressorn ville inte ge sig heller om man tryckte av ac.
AC- fungerade dessutom inte enligt bilverkstaden när verkstadkillen testade ( har inte haft möjligt att testa innan, då det varit under 5 grader )
Så, verkstadskillen drog ut kontakten till ac-kompressorn som lösning på problemet
Trist att AC inte fungear. Men nu verkar tomgången vara bra igen. Har provkört både krypkört och haft den på tomgång i över 10 minuter och bilen går normalt. Och jag blev bara några hundralappar fattigare.
Får väl se när värmen kommer om det känns värt att fixa ac:n.
Gammal 2012-03-22, 19:07   #15
yoyo
Registered User

Nu läste jag följande: "Är det för lite köldmedel i systemet så slår en nivåvakt till och kompressorn går inte.Då spelar det ingen roll om Ac lampan lyser eller inte ,kompressorn går inte i gång fören du har rätt mängd i systemet.Det är en säkerhet för att kompressorn inte ska gå sönder.Sen är det ovaligt att kompressorn bara går sönder så där. "
Kanske det var felet på min bil....
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:55.