Ford Club Sweden

 

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Galleriet > Bildgalleriet

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ


Nur für Mitglieder!
Gammal 2012-07-08, 22:47   #2
GNADA75
Registered User
 
GNADA75s avatar
 
Medlemsdatum: Mar 2012
Namn: Tomas Englund
Från: borlänge
Kör: ford scorpio mk1 88 2.9i ghia ,scorpio cosworth 92 samt 93
Yrke: sanitetstekniker
Inlägg: 203


GNADA75 +10 Det börjar arta sig
hitta fler bilder
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	P070712_13.250001.JPG
Visningar:	158
Storlek:	125.9 KB
ID:	36374   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_14.320001.JPG
Visningar:	144
Storlek:	92.0 KB
ID:	36375   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P070712_13.240004.JPG
Visningar:	132
Storlek:	99.0 KB
ID:	36376   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_14.260002.JPG
Visningar:	145
Storlek:	108.2 KB
ID:	36377   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_14.270003.JPG
Visningar:	149
Storlek:	63.7 KB
ID:	36378  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_14.290001.JPG
Visningar:	145
Storlek:	93.5 KB
ID:	36379   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_14.290002.JPG
Visningar:	154
Storlek:	93.6 KB
ID:	36380   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_14.290004.JPG
Visningar:	132
Storlek:	93.4 KB
ID:	36381   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_14.290006.JPG
Visningar:	142
Storlek:	128.5 KB
ID:	36382   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_14.310001.JPG
Visningar:	146
Storlek:	92.6 KB
ID:	36383  

GNADA75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 11:11   #3
Expoze
Registered User
 
Medlemsdatum: Oct 2009
Namn: Christopher
Från: Skurugata
Kör: Citroën C4 Grand Picasso, Taunus GXL
Yrke: Automationselektriker
Inlägg: 68


Expoze +10 Det börjar arta sig
Jag som tyckte våran kupé var rostig....
Den har nog rullat sin sista mil så hoppas den kan hjälpa till att hålla några syskon rullande ett tag till.
Expoze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 23:13   #4
Släggmek
Samtalsnihilist
 
Släggmeks avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär
Inlägg: 3 126

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Oj oj, stackars bil skulle man kunna säga. Faktum är att min första var nästan lika illa däran (väldigt lik förresten, samma röda med svart inredning som denna... brr, vilken nostalgi...) minus att den inte var frontad, så teoretiskt kunde den kanske bli bil igen men för mig tog det ca 3 kvadratmeter svartplåt så till den här skulle det nog gå hela bägge arken om 2 meter var . Nä, men som sagt så borde det väl finnas lite som går att återanvända. Inredningens paneler är ju sällsynta godbitar (finns inget nytt att köpa i EU) om de inte blivit muggna av att ha stått ute. Iofs kan det ju gå att göra ren vinylen (det är en tålig sort) och använda masonitstommarna som mallar för nya.

Axlarna kan nog vara intressanta på marknaden då det väl byggs en och annan Super Seven på Taunus-axlar än idag tippar jag, om inte annat så spar iaf spindlarna fram som reserver då de har en viss förmåga att rasa lager på bilar som körts med fälgar som breddar utåt. Kuggstången är snudd på outslitlig, säkert värd att sparas och den passar t o m -78 (obs. man kan måsta byta nedre rattaxeln eftersom det finns både med helt splinsad ände och en variant med några mm plan yta för att de bara ska passa på ett sätt). Bakaxeln är tålig nog för en Pinto 2.0, men pinjongdrevet brukar få stryk av busåka så är det inget glappt är den väl värd att ta rätt på.
__________________
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 23:47   #5
GNADA75
Registered User
 
GNADA75s avatar
 
Medlemsdatum: Mar 2012
Namn: Tomas Englund
Från: borlänge
Kör: ford scorpio mk1 88 2.9i ghia ,scorpio cosworth 92 samt 93
Yrke: sanitetstekniker
Inlägg: 203


GNADA75 +10 Det börjar arta sig
jo den är illa tilltygad av att den har stått i skogen ett xx antal år innan den gamle mannen som ägde den flytta ner den till sin gård ...med traktor och kedjor det är därför den är tilltuffsad i nosen ...men men hur som helst så kommer denna var värd att spara allt typ till den andra som jag ska renovera upp för i den satt det en "brun" inredning å det är jhue inte lika vackert som svart inredning.
men det mesta av grejerna verkade funka iaf ...tanken var då tät för det fanns då soppa kvar från vette tusan men var rödfärgad iaf ??? samt att motorn går runt med handkraft ...
men det fina i det hela är att front plåten fram är hel i ändarna och på den andra så var dom bort rostade..
mvh Tomas

ps..snart ska jag ut på skrot safari ...saknar motorfästen för v6an ..
GNADA75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-09, 23:54   #6
GNADA75
Registered User
 
GNADA75s avatar
 
Medlemsdatum: Mar 2012
Namn: Tomas Englund
Från: borlänge
Kör: ford scorpio mk1 88 2.9i ghia ,scorpio cosworth 92 samt 93
Yrke: sanitetstekniker
Inlägg: 203


GNADA75 +10 Det börjar arta sig
fler bilder
ps nån som behöver ett par dörrar så finns det ...
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_20.210001.JPG
Visningar:	121
Storlek:	126.4 KB
ID:	36385   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_21.110001.JPG
Visningar:	121
Storlek:	94.2 KB
ID:	36386   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_20.220001.JPG
Visningar:	125
Storlek:	117.6 KB
ID:	36387   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_20.240001.JPG
Visningar:	118
Storlek:	116.3 KB
ID:	36388   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_20.250001.JPG
Visningar:	119
Storlek:	108.8 KB
ID:	36389  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_20.220005.JPG
Visningar:	117
Storlek:	89.5 KB
ID:	36390   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_21.110004.JPG
Visningar:	117
Storlek:	127.7 KB
ID:	36391   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P080712_20.240002.JPG
Visningar:	121
Storlek:	91.7 KB
ID:	36392  
GNADA75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-10, 23:56   #7
Släggmek
Samtalsnihilist
 
Släggmeks avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär
Inlägg: 3 126

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Synd de inte tog av huven innan de började flytten men den kanske var smälld före. Annars ska jag säga att stolskenorna är kul på dessa tidiga Taunusar, eftersom de har dubbla justeringar i längsled (man kan sitta nästan i baksätet ) och lite tiltfunktion på dynan om jag minns rätt. Ovanligt fräscha dörrar faktiskt, en liten ingenjörsmiss i aerodynamiken som gör att småsten sveper in med fartvinden brukar annars göra att de blir totalt bruna på mitten och nertill om man inte håller efter stenskotten.
__________________
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 06:31   #8
SK Racing
Registered User
 
SK Racings avatar
 
Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)
Inlägg: 7 626

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
En så här rostig Datsun vet i tusan om jag bärgat någongång.
__________________
En Volvo är manlig om det står BM efter.
Betalar du i jordnötter, får du apor.
Att köra framhjulsdrift är som att ro motströms, visst det går ju men
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 06:32   #9
SK Racing
Registered User
 
SK Racings avatar
 
Medlemsdatum: May 2006
Namn: Mats Andersson
Från: Rödeby
Kör: Volvo V70 MK1 som brukis, V70 MK 1(Sommarbrukis) och Datsun på Sommaren:)
Inlägg: 7 626

Validerad annonsör
Donator

SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!SK Racing +2500 Bäst i test!
En så här rostig Datsun vet i tusan om jag bärgat någongång
__________________
En Volvo är manlig om det står BM efter.
Betalar du i jordnötter, får du apor.
Att köra framhjulsdrift är som att ro motströms, visst det går ju men
En Tekniker fyller på kaffepulver i automaten, en Mekaniker river en motor/låda och monterat ihop densamma.
SK Racing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 16:12   #10
Släggmek
Samtalsnihilist
 
Släggmeks avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär
Inlägg: 3 126

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Nja, Datsun är ju inte riktigt lika yxigt byggda och tål inte så mycket grovsmidande. Dessa Taunus är ju mer som Lada Niva . Men egentligen skulle denna kunna ha viss potential som utgångspunkt för ett lågbudget-dragracebygge etc efter att den rensats ur på originalinnehållet . Får man gå lite OT apropå? Chansar... Om bara rambalkarna är intakta eller att man ser till att laga dem först av allt brukar det mesta gå att laga upp sedan om man har ork och tålamod (det var en gång det... ), de börja muttra har jag märkt...). Man får vara bra på att argumentera lika mycket som att svetsa för att få acceptans för att få behålla reg.plåtarna, så att tänka gatbil är mindre intressant. Jag var faktiskt på gång med ett sånt busbygge en gång (denna Taunus var ännu risigare på en del ställen ) men gav upp halvvägs med en ihoppunktad stomme på upplagad botten. Det var i alla fall lärorikt då jag klurade ut mycket om den tomma karossens starka och svaga punkter. Så länge man inte rör kardantunneln, torpedväggens parti ovanför och bakväggen (lägg märke till att den är heltäckande på dessa tidiga, klart vridstyvare än senare bilars profilkryss) kan man vara ganska brutal om pallningen är korrekt. Trösklarna bör dock inte sprättas ur dörröppningarna utan att regla upp dörrhålen med profiler, loppas eller skruvas dit. Men detta är förstås bara nåt för Taunusar som balanserar på skrotens staket, kan gå an på nåt som redan fått lite törnar med svårstängda dörrar osv och bara har folkrace att hoppas på annars. Bra och roligt sätt att återanvända överblivna delar som inte duger för finbilen .
__________________
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-11, 16:18   #11
Släggmek
Samtalsnihilist
 
Släggmeks avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär
Inlägg: 3 126

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
(hoppsan, nu trillade en rad bort vid inklistringen - de som börjar muttra är förstås Bilprovningen, om man är fräck och vågar sig dit - det gjorde jag med min första men det senare totalbygget flippade ur lite för mycket och slantarna räckte inte för ett seriöst racebygge...)
__________________
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 00:10   #12
GNADA75
Registered User
 
GNADA75s avatar
 
Medlemsdatum: Mar 2012
Namn: Tomas Englund
Från: borlänge
Kör: ford scorpio mk1 88 2.9i ghia ,scorpio cosworth 92 samt 93
Yrke: sanitetstekniker
Inlägg: 203


GNADA75 +10 Det börjar arta sig
jag har då fått försmak vart dom kan rosta nu iaf .... samt sett var dom är mest klent uppbyggda ...så det blir att förstärka den andra karrosen innan man får för sig att slänga i starkare motorer ..mvh .
GNADA75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 00:12   #13
GNADA75
Registered User
 
GNADA75s avatar
 
Medlemsdatum: Mar 2012
Namn: Tomas Englund
Från: borlänge
Kör: ford scorpio mk1 88 2.9i ghia ,scorpio cosworth 92 samt 93
Yrke: sanitetstekniker
Inlägg: 203


GNADA75 +10 Det börjar arta sig
ja just det dörrarna är lite ytrostangripna i botten på dörren ..som man inte ser på bilderna ....
nu är då karossen tom iaf ..så om det nån som behöver en 1.6a med tillhörande låda så bara hojta till
GNADA75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 00:21   #14
GNADA75
Registered User
 
GNADA75s avatar
 
Medlemsdatum: Mar 2012
Namn: Tomas Englund
Från: borlänge
Kör: ford scorpio mk1 88 2.9i ghia ,scorpio cosworth 92 samt 93
Yrke: sanitetstekniker
Inlägg: 203


GNADA75 +10 Det börjar arta sig
some pics när jag pressa ur bussningarna i karossen samt mitt fina verktyg för det åxxå lite otympligt med skruvstädet men det funkade bra iaf ...
bildbevis på bilens första ägare antar jag ....
sen såg jag att det satt avtappningsplugg på vxllådan ...

sen vidare så finns det en fälg med djupare fälgkant än de andra ..vad beror det på ??? Mvh Tomas
Bifogade miniatyrer
Klicka på bilden för en större version

Namn:	P110712_18.380002.JPG
Visningar:	137
Storlek:	126.7 KB
ID:	36414   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P110712_18.380005.JPG
Visningar:	133
Storlek:	91.9 KB
ID:	36415   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P110712_18.570001.JPG
Visningar:	132
Storlek:	105.1 KB
ID:	36416   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P110712_18.380001.JPG
Visningar:	136
Storlek:	113.6 KB
ID:	36417   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P110712_18.400002.JPG
Visningar:	122
Storlek:	111.2 KB
ID:	36418  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	P110712_18.560001.JPG
Visningar:	124
Storlek:	99.9 KB
ID:	36419   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P110712_18.420002.JPG
Visningar:	133
Storlek:	111.9 KB
ID:	36420   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P100712_21.040003.JPG
Visningar:	120
Storlek:	95.8 KB
ID:	36421   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P100712_21.120002.JPG
Visningar:	121
Storlek:	109.8 KB
ID:	36422   Klicka på bilden för en större version

Namn:	P110712_18.370004.JPG
Visningar:	123
Storlek:	92.8 KB
ID:	36423  

GNADA75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-07-12, 04:52   #15
Släggmek
Samtalsnihilist
 
Släggmeks avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär
Inlägg: 3 126

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Ja, du bör nog bättra på en del ställen i GXL:en om du tänker klämma i något med mycket mer hästar än de 115 hk DIN som var standard i värsta originalen. Annars gills ganska mycket i dem, men jag vet att Ford själva gjorde om en del till andra generationen då de upptäckt de flexade rätt bra. De biffigaste Taunusarna på denna grund var de Argentina-byggda Taunusarna som förstärktes för att tåla deras kostigar till vägar, men de är det svårt att finna förklaring om på skillnaderna i karosserna (tror jag får plugga portugisiska så jag kan läsa verkstadshandboken från nätet ). Lite klarare är det med australiska Cortina mk III (TC, TD), den fick bl a tjockare plåt i kardantunnelns puckel och några extra profiler under golvet för att ta hand om kraften och tyngden från Falcon-sexan de satte i toppmodellen. Det har beskrivits att kardantunneln kopplats samman längre bak med en tvärbalk för att ge den lite av en lådas styrka, men inga bilder att gå på så det är svårt att veta hur långt bak den ska sitta (gäller ju att inte hindra kardanens rörelse nedåt). Minns inte allt just nu, men det går nog att luska fram på nån australisk Ford-sajt via google.com.au. Fords TC-familj är ännu ganska het därborta .

Den där udda bredfälgen tror jag med stor säkerhet är en från en Lotus Cortina av nån variant - de andra är original vinterfälgar till Taunusen från de här första årsmodellerna, har en omgång kvar. När jag jobbade på skrot en av vändorna så kom det in en hel uppsättning av dessa på en Fiesta och det sas att de ursprungligen suttit på en Lotus Cortina mk I. Japp, jag borde köpt dem på studs men var tyvärr tvärblack (luspank på norrländska) just då.

Måste säga att ramtassen var den i särklass mest utrostade jag nånsin sett och då har jag ändå rivit i en del. Förmodar att den stått med markkontakt på balkänden, förvånande att frontplåten kan vara ganska intakt ändå men iofs har jag märkt att de rostar lite olika beroende på vilken klimatzon de rullar i.
__________________
"If it jams - force it! If it breaks - it needed replacing anyway!" (sett på verktygslåda )

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson