Ford Club Sweden

 

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Galaxy/S-MAX


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-21, 09:11   #1
M&N
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2013
Namn: Marius Muresan
Från: Ljungsbro
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness
Yrke: IT-tekniker
Inlägg: 49


M&N +10 Det börjar arta sig
Post Regenerering partikelfilter...

Hej alla glada.

Jag har kollat lite på forumet efter regenerering av partikelfilter och min undran kvarstår: hur ser/märker man när filtret regenereras, hur ofta görs det också? Någon som vet? Jag kör som minst ca 3-4 mil om dagen (för lite?) och försäljaren nämnde om att det kan ibland komma ut vit rök och bilen bli lite seg under denna process, men jag har inte märkt något än. Jag har hunnit att köra runt 300-400 mil sedan bilen köptes.
Behövs någon tillsatsvätska för regenereringen?

Hejhopp
M&N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 09:42   #2
M&N
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2013
Namn: Marius Muresan
Från: Ljungsbro
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness
Yrke: IT-tekniker
Inlägg: 49


M&N +10 Det börjar arta sig
ingen?
M&N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 10:47   #3
Blixnabb
Registered User
 
Blixnabbs avatar
 
Medlemsdatum: Apr 2005
Namn: Ronnie Andersson
Från: Borås
Kör: Fiesta TXD-11 + V60
Yrke: Luft affärer
Inlägg: 682


Blixnabb +200 Är en tillgångBlixnabb +200 Är en tillgångBlixnabb +200 Är en tillgång
Jag har en V60 med Ford/Volvo 1,6 drive och jag har inte märkt ett skit när det händer, har iofs bara kört 4300mil, tror inte man märker så mycket av det.
Jag kör en hel del korta sträckor på veckan (max 1 mil) men längre sträckor på helgen.
På Volvo forumet pratas det om vätskor och filter i oändlighet...
Vätskan fylls nog på 6000mils servicen om jag har förstått diskussionen.
__________________
Blixnabb
Nu: Fiesta Titanium XD-11 + V60 MY12
Tidigare:Fiesta MS Design-99, Escort cab Xr3i-90, Escort cab-91, Escort cab Xr3i-90, Escort RS kombi-94, Escort kombi-92b, Escort Xr3i-87, Escort vip-88, Escort LX-84, Fiesta-82
Blixnabb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 13:22   #4
M&N
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2013
Namn: Marius Muresan
Från: Ljungsbro
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness
Yrke: IT-tekniker
Inlägg: 49


M&N +10 Det börjar arta sig
Tack för svaret. Som sagt, jag har inte heller märkt något men det hade varigt kul med nån signal på att det sker, en lampa eller nåt...
M&N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-23, 13:57   #5
randal
Registered User
 
Medlemsdatum: Jul 2004
Namn: Rickard Lindfors
Från: Ljungsbro
Kör: Mondeo V6 01, Focus RS 03, Peugeot 206 rc 04, Mondeo TDCI 10
Inlägg: 536

Validerad annonsör

randal +100 Börjar känna sig hemmarandal +100 Börjar känna sig hemma
Citat:
Ursprungligen postat av M&N Visa inlägg
Tack för svaret. Som sagt, jag har inte heller märkt något men det hade varigt kul med nån signal på att det sker, en lampa eller nåt...
Samma här, jag har inte heller märkt något men en lampa hade ju inte varit fel. Jag vet inte hur någa det är med regenereringen men kan det vara känsligt om den startar och inte går klart? I så fall hade en lampa varit bra
__________________
Garaget: garaget.org/randal
randal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 06:40   #6
M&N
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2013
Namn: Marius Muresan
Från: Ljungsbro
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness
Yrke: IT-tekniker
Inlägg: 49


M&N +10 Det börjar arta sig
Jag fick som info att "bilen" väljer själv när den ska regenerera beroende på sträckorna man kör, så jag antar att ett visst varvtal, motortemp och kanske hastighet måste uppfyllas för att den ska börja processen. Sen om man stannar under tiden processen redan har börjat, vette katten hur det blir.
M&N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 11:44   #7
klp
Registered User
 
Medlemsdatum: Nov 2010
Namn: Patrik Käll
Från: Kristinehamn
Kör: S-Max -10 och Mondeo -02
Inlägg: 40


klp +10 Det börjar arta sig
Normalt sett så märker man inget av det hela, annat än att bränsleförbrukningen ökar ca 2dl/mil.
Kör man som jag med färddatorn inställd på att visa momentan förbrukning så ser man det då och då.
Normalt sett så drar min 2.2a ca 0.68-0.75 vid landsvägskörning i 120.
Ibland så ligger jag på 0.9-0.95 på samma sträcka till/från jobbet (15km enkel väg), men jag märker inget annat av det.
klp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 12:53   #8
M&N
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2013
Namn: Marius Muresan
Från: Ljungsbro
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness
Yrke: IT-tekniker
Inlägg: 49


M&N +10 Det börjar arta sig
interesant, tack för svaret. Det ska jag hålla koll på
M&N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-24, 22:30   #9
falfa
Registered User
 
Medlemsdatum: Aug 2012
Namn: Bob Falfa
Från: Dalby
Kör: Taunus, Sierra, Mustang, Fairlane och S-max
Inlägg: 26


falfa +10 Det börjar arta sig
Vi har en S-max 2012 2,2 tdci aut. Vi kör mest landsväg och bilen regenerar hela tiden. Man märker det genom att kylfläkten går när man stannar bilen, det luktar som bränt gummi och det klingar och knakar från avgassystemet. I mitt tycke så borde inte bilen regenerera så ofta och bilen drar för mycket diesel.
falfa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 11:42   #10
M&N
Registered User
 
Medlemsdatum: Feb 2013
Namn: Marius Muresan
Från: Ljungsbro
Kör: S-MAX 2.2TDci Bussiness
Yrke: IT-tekniker
Inlägg: 49


M&N +10 Det börjar arta sig
Citat:
Ursprungligen postat av falfa Visa inlägg
Vi har en S-max 2012 2,2 tdci aut. Vi kör mest landsväg och bilen regenerar hela tiden. Man märker det genom att kylfläkten går när man stannar bilen, det luktar som bränt gummi och det klingar och knakar från avgassystemet. I mitt tycke så borde inte bilen regenerera så ofta och bilen drar för mycket diesel.
Men är du säker på att de regenererar? Jag menar bränt gummi kände jag även på min gamla passat när jag stannade efter att ha åkt på E4:an, Kylfläkten har jag däremot aldrig hört när den går på tomgång....inte heller klingandet. Men ibland kunde ett ljud linkande ventiltickade leta sig in i kupén.

Nu kom jag på en annan fråga: Har det hänt er att när man står still med ac:n på, börjar det lukta lite diesel i kupen? den försvinner dock så fort jag kör iväg igen... Jag antar att det får man ta om man har en dieselbil, eller?
M&N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 22:14   #11
falfa
Registered User
 
Medlemsdatum: Aug 2012
Namn: Bob Falfa
Från: Dalby
Kör: Taunus, Sierra, Mustang, Fairlane och S-max
Inlägg: 26


falfa +10 Det börjar arta sig
Jodå, den regenerar. Tittar man under bilen när man stannar så ser man hur varmt avgasröret är, inte att det blir rött eller så men man ser verkligen hur varmt det blir.

Det där med diesellukten är inget jag har märkt av, men det är så mycket annat jag har märkt med denna bilen...
falfa är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson