Ford Club Sweden

Gå tillbaka   Ford Club Sweden > Ford Club Sweden - Forum > Ford Classic

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-02-04, 07:16   #1
Eje
Registered User

Medlemsdatum: Feb 2014
Namn: Eje Hägglöf
Från: Bålsta
Kör: Ford 17M RS2000S 1970, Ford Consul Mk2 1958, Opel Vectra 2005
Yrke: Fastighetschef

Eje +10 Det börjar arta sig
V8a i Ford 17m RS2000 '70

Tjena

Jag har handlat på mig en Ford 17m RS2000 HT från 1970.

Det sitter en 3.5L Range Rover 1975 V8a motor i den med tillhörande automatlåda.

Jag tänkte regga den men hittar ingen max effekt för vad bilen får ha ?

Jag har en äkta 262 chevrolet motor på pall också och med den fick jag igenom några volvo 242or på reg besiktning.

Några tips på sidor där man får reda på detta?
Eje är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 15:22   #2
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Medlemsdatum: Apr 2006
Namn: Hasse B.
Från: Västernorrland
Kör: Taunus 2.0 1977 (Taunus 17M Super 1964, Taunus 1600L 1974 i förvar)
Yrke: Tusenkonstnär

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Tjena själv och välkommen!

Ja, det där beror väl på hur man väljer att besikta. Det är svårt att hitta detaljerad info om dessa tyvärr, modellen var omtyckt på sin tid men det var ju inte precis motorhistorikerna som flockades runt dem och fabrikslitteratur typ verkstadshandböcker är svårfunnet t o m på nätet. Kort sammanfattat så var de största motorerna som originalmonterades Taunus/Köln V6 på 2.6 liter (26M alltså, serie P7b 1969-71) och några små serier för enstaka marknader byggdes några år med Essex 2.5 eller 3.0 V6 med aningen högre effekt, men det är inte mycket att luta sig emot. Inom originalpapper får du räkna med att hänvisa till 26M som gav 144 hk DIN (165 kW) vid 5500 rpm och max vridmoment 222 Nm vid 3100 rpm enligt sajten carinf.com - möjligt att det avviker något för sena svensksålda bilar eftersom vi fick avgaskrav till 1971. Ovanpå originaleffekten brukar SBP godkänna 20% ökning fast då lär det säkert också krävas byte till 26M´s bromsar som var lite kraftigare. Genom att söka omtypning som Ombyggt Fordon går det att få igenom starkare motorer, men då måste också ganska mycket annat bytas för att det ska anses som att bilen inte bara är trimmad. I såna fall skulle jag nog överväga bakaxel från Volvo och även ta med fjäderben från 240 (en och annan har gjort det bytet ganska enkelt) och därmed kunna uppdatera hela bromssystemet från Volvo vilket både är bra och underlättar typgodkännandet. Frågan är väl om detta är nog för att anses som en tillräcklig ombyggnad (säkert kan andra ge ett tydligare svar om den saken), men nästa steg borde annars vara att byta ut hela framvagnen och där kan jag inte låta bli att grunna på hur svårt det vore att anpassa en Volvo 740 framvagn som är i helhet mera lik 17/20/26M än 240 (vars fjäderben är mera snarlika Fordens med nästan exakt samma mått i det mesta). Ah, nu fick du nåt att grunna på, åtminstone . För en V8 syns Rover bra om det är en vettig årsmodell (en del hade svåra problem med cylindertätningar etc, men ju senare desto stabilare), annars är ju Ford Windsor-serien ett bättre val än Cheva eftersom det skiljer nånstans 20-25 kilo uppåt i vikt jämfört med Ford-sexorna medan Chevan väger mera utan att ge just mycket effekt om vi talar enbart 262 som var en nertrimmad version avsedd för den lillla Monzan som baserades på Chevrolet Vega, byggd för en rak fyra. Har för mig 262 ger bara runt 120 smoggade hästkrafter, mycket bröl men lite kraft.

Debatt; av latinets "de battere" - att slå sönder andra talares argument

Senast redigerad av Släggmek den 2014-02-04 klockan 15:27.
Släggmek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-02-04, 16:09   #3
Eje
Registered User

Vilket utförligt svar!

Jo men visst är det så att dom är lite "ovanliga" men det jag har fått fram är alltså

26M
144hk
233nm

Rover 3500
135hk
277nm

Chevrolet 262
110hp
264nm

Fördelen med cheva v8an är ju att man kan bult on stoppa i en 350 direkt efter besiktningen. Det sitter andra skivor på fram och bakaxeln är 8" ford.. modell okänd

Så jag ser att det kanske går med lite tur. Vi får nog vänta på att therealpinto kommer in och skriver vad SFRO tycker om detta.

Senast redigerad av Eje den 2014-02-04 klockan 16:35.
Gammal 2014-02-04, 19:14   #4
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Medlemsdatum: Jul 2003
Namn: Gustaf Ulander
Från: Kåge, Norrland
Kör: Capri Turbo, Capri, Cortina, Kuga, Focus, inte XR4x4 (snyft!)
Yrke: Projektledare
Medlemsnummer: 37

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Skicka ett meddelande via ICQ till therealpinto
Ford har inte angivit någon max effekt/vrid så normalt sett är det 20% effektökning och 10% vridmomentsökning som accepteras utan andra ändringar.

Gräver man fram data på 26M kan man kanske använda de siffrorna men det hjälper ju inte eftersom vridet blir för högt ändå.

Som ombyggt fordon kan man gå på 15 kW/100 kg tjänstevikt istället. Jag vet inte vad Taunusen väger men rimligen runt 1100-1200 kg i alla fall vilket betyder att man teoretiskt sett kan klara 220-240 hk nånstans. Då behöver man ju byta bakaxel och hela bromssystemet också, plus att det förstås kan krävas lite förstärkningar om man ska ha så mycket effekt. Sitter det redan 8"-axel bak så är du nog nästan hemma redan... Frågan är vad det är för skivor fram men det är ju inga större bekymmer att ändra.

Man får också kolla max framaxeltryck, kanske behövs framvagnsbalk och fjäderben från 26M eller så får man förstärka ytterligare.

Gustaf
Gammal 2014-02-04, 20:33   #5
Eje
Registered User

Ja skivornas part nummer kan jag ju gå på. Det jag tänkte på att förstärka är att undre främre länkarmarna ska förstärkas då dom ser sjukt klena ut. Och att krängningshämnarens främre fästpunkter stadgas upp (Sitter i frontplåten bara). Samt att det inte finns någon hämnare bak... Wattlänk kanske man ska bygga

Synd att man faller på ynka fåtalet newton.. Kanske finns någon annan låg nm V8a på runt 220nm.

1280kg väger den med orginal 17M motorn. Enligt Brembo/Automiester ska min vara 4 bultad men det är 5 bultat mönster (5x120 då bmw slotmags passar?)

Jag skulle tippa på att vid en vägning idag så passerar jag precis 1400kg.
Men vid en reggning av ombyggd fordon måste jag väll kontakta SFRO. Få den bygg besiktigad och sedan besiktigad igen av SFRO. Sen kan man väll åka till SBP?

Mvh Eje

Senast redigerad av Eje den 2014-02-04 klockan 20:43.
Gammal 2014-02-04, 23:05   #6
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Släggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av allaSläggmek +1500 Omtyckt av alla
Framvagnen på alla M-Fordarna är ju en rätt tragisk historia ur vridstyvhetssynpunkt (alla har en grundkonstruktion som har rötterna i P2, i sin tur baserad på Ford Vedettes) och kan nog bara förbättras, men 26M ska visst vara lite stadigare dimensionerad där det spelar roll och en sån vann Safari-rallyt åt Sydafrika runt 1970 så helt kass är det nog inte om RS-modellen har samma bitar (inte samma bromsar iaf, som sagt). Minns inte säkert (och lite sen timme att börja bläddra i filsamlingarna ), men den bör ha en något starkare balk också (tyvärr har jag bara verkstadshandbok på 17/20M i äkta originalpapper från tryckår -68 så 26M står inte med där). Har för mig att det är en lite klenare balk på V4-bilarna, så kanske är det samma på alla 20M/26M men iaf har P5-modellerna vekare tvärlänkar än senare modeller, åtminstone de jag kikat närmare på.

Men förutom de uppräknade alternativen kan det ju vara vits att kika på förutsättningarna för att använda något från USA-Fordar som Mustang/Falcon eller senare generationer som de större Mustang/Maverick från 70-talets början (Mustang II har inte McPherson utan en bryggframvagn snarlik Taunus/Granada-konstruktionerna). Menar, då det ändå sitter en USA-bakaxel på den och stadigare är det ju fram också. Har väl setts nån Scorpio-framvagn också på nätet, frågan är väl hur lätt eller svårt det är att anpassa dem till P7:s rambalkar. Mustang-lån har fördelen av att kunna också låna över större bromsar från de större Fordarna som Torino och liknande i stället för snabbare Mustangers specialbitar, fast det kräver en del detektivande för att veta vad som går vart (lite utanför mitt område) och det är tunga, grova saker också om det rör sig om originalbitar. Sen finns det förstås en massa eftermarknadsbromsar som passar till Mustang-framvagnar som väger mindre och presterar bättre, men då går förstås priserna i topp också.

Vad gäller bultmönster så har alla de bakhjulsdrivna M-Taunusarna 5-bultat och cirkeln är samma som Granada. BMW är på 1 mm när motsvarande GM:s cirkel, så en del klämmer dit dem på Chevrolet och dylikt. Kommer att tänka på att 26M har nån avvikelse i bakvagnen med ett par små länkarmar ovanför bladfjädrarna för att styra upp axelrörelserna och det gjorde tydligen skillnad. Värt en kik. Klart, Wattlänk skulle bergis förbättra styrseln i sidled, både hängslen och svångrem ger dubbel säkerhet . Den enklare kompromissen är förstås ett Panhard-stag, men det ger ju inte samma kontroll.

Små V8... Ford igen då , fanns Windsor på ynka 221" i nån liten Fairlane eller Galaxie 500 från tidigt 60-tal som såldes nya i Sverige (och t o m nån med ännu mindre borrning och effektsiffror i första årens Falcon Futura har jag för mig) och lite intressant är det ju re. tidigare inlägg att dessa inte skiljer ut sig från upp till 289" i utseende eller blockmärkning . Rover fanns som mest i 3,9 liters utförande mot slutet (nog lättast att finna i någon annan Range Rover eller Land Rover) annars kan det vara vits att kika på gammelfarfar BOP (Buick-Oldsmobile-Pontiac) på 215" (3,5 l) från början på sextitalet som var lite elakare än Rovern när de satt i Olds, Buicks var den tamaste då.

Senast redigerad av Släggmek den 2014-02-04 klockan 23:49.
Gammal 2014-02-05, 05:15   #7
Eje
Registered User

Jo framvagnarna har jag dålig erfarenhet av. Farsan har en 62a som spindeln gick av på (dikesfärd och kvaddad). Och en 64a som en länkarm gick av på.

Panhard stag var en bra ide! Buick var dom som fick fram 150hk/288nm ur den lilla Alu åttan. Olds fick fram 155hk/300nm.

Den klassiska 221cui V8an är faktiskt på hissnande 145hästar och 293nm i vrid. Jag pratade med min vän i Sydafrika och han upplyste om att RS2000S modellen med HT fanns med Essex 3.0 liters V6a på 146hp och 246nm i vrid 1969-1971 för den Sydafrikanska marknaden.
Gammal 2014-02-05, 06:48   #8
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

therealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av allatherealpinto +1500 Omtyckt av alla
Som ombyggt fordon ska det gå genom SFRO, men då kan du ju välja en roligare motor än Rover V8 eller Cheva 262, det är ju lite av poängen. Och eftersom bakaxel och bromsar ändå är bytta är det troligt att bilen behöver gå som ombyggt fordon oavsett motorval.

När det gäller framvagn så är det förstås enklast att fortsätta med McPherson, även om en bra A-armsframvagn är bättre. Men det blir massor av jobb. Fjäderben från Scorpio eller kanske 740/940 är en lösning man säkert kan få ordning på om man vill.

Reaktionsstag och panhardstag på bakaxeln om du behåller bladfjädrarna är också klokt. Men wattlänk tycker jag är överkurs, det blir mest bara krångligare.

Gustaf
Gammal 2014-02-05, 09:59   #9
Eje
Registered User

Det har du rätt i... Men när jag hör orden "Ombyggt Fordon" så tänker jag mig inte min rostiga Ford direkt. Och jag har inte miljoner att lägga på denna kärra.

Men hur går man tillväga?
Måste jag bygg besiktiga eller kan jag bara boka en tid med er och komma in med en färdig bil ?
Gammal 2014-02-05, 10:29   #10
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Byggbesiktning är att föredra så du inte bygger fast dig i lösningar som är jobbiga att ändra om det krävs. Så ta kontakt med närmste besiktningsman (troligen Ridderstolpe i Västerås för din del) och prata igenom projektet.

SFROs besiktningsmän är fordonsentusiaster och vi vill hjälpa er att få till bra byggen.

Gustaf
Gammal 2014-02-05, 10:55   #11
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Sticker emellan kort re. framvagn igen medan jag har en stund fri och kommer ihåg det ...

Det finns förstärkta länkarmar till P3:s framvagn att köpa från Tyskland, kan du ju hälsa farsan, Eje. Omräknat så ligger priset runt tusingen/stycket i kronor från webbshopen (som jag tyvärr inte har adressen till i den här datorn, ska försöka minnas att posta den i tråden senare) och man kan få hem dem via DHL tydligen.

Volvo 200-serie fjäderben är som sagt bra nära bolt-on, 240 Turbos hade mera godstjocklek (har för mig samma som 264, deras pallar också en V8) så det borde trivas bra ihop. Sen är det nog värt en funderare om Scorpio´s kan anpassas eller spindelfästena skiftas för att enkelt matcha naven mot bakaxeln som sitter där.

Cortina mk II med Chev 350 som inspiration (letade efter en 20M racebyggd med V8 men fann den inte ), två tillåme - går det där, så... - kanske nån av ägarna svarar på mejl om vad de använt i framvagnen osv.
http://www.garaget.org/?car=306898
http://www.garaget.org/?car=342605

Gammal 2014-02-05, 16:42   #12
Eje
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av therealpinto Visa inlägg
Byggbesiktning är att föredra så du inte bygger fast dig i lösningar som är jobbiga att ändra om det krävs. Så ta kontakt med närmste besiktningsman (troligen Ridderstolpe i Västerås för din del) och prata igenom projektet.

SFROs besiktningsmän är fordonsentusiaster och vi vill hjälpa er att få till bra byggen.

Gustaf
Då ska jag ta kontakt med han. Men jag tror att jag måste börja rostlaga och seöver bilen innan jag gör något annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Släggmek Visa inlägg
Sticker emellan kort re. framvagn igen medan jag har en stund fri och kommer ihåg det ...

Det finns förstärkta länkarmar till P3:s framvagn att köpa från Tyskland, kan du ju hälsa farsan, Eje. Omräknat så ligger priset runt tusingen/stycket i kronor från webbshopen (som jag tyvärr inte har adressen till i den här datorn, ska försöka minnas att posta den i tråden senare) och man kan få hem dem via DHL tydligen.

Volvo 200-serie fjäderben är som sagt bra nära bolt-on, 240 Turbos hade mera godstjocklek (har för mig samma som 264, deras pallar också en V8) så det borde trivas bra ihop. Sen är det nog värt en funderare om Scorpio´s kan anpassas eller spindelfästena skiftas för att enkelt matcha naven mot bakaxeln som sitter där.

Cortina mk II med Chev 350 som inspiration (letade efter en 20M racebyggd med V8 men fann den inte ), två tillåme - går det där, så... - kanske nån av ägarna svarar på mejl om vad de använt i framvagnen osv.
http://www.garaget.org/?car=306898
http://www.garaget.org/?car=342605
jo den Cortinan har man sett reggad som ombyggt fordon med 225hk 350 Chevrolet V8a (2port)...

Ang länkarmarna så är det ju samma som på min så jag tror att jag svarvar till 6st så vi har till alla bilarna. Problemet är att hitta någon som gör bussningarna. Men det ska nog gå. Men om du hittar dom på den tyska sidan kan du ju pma eller länka

Menar du Klabbe Pettersson V8a Turbo bygge så var den aldrig gatlegal. Och den gick tidigare med 16v Volvo motor och turbo. Riktigt fin bil.

Ang framskivorna är det samma part nummer som Ford Granada 2.8i. Bakaxeln verkar vara från samma bil ? Eller om den är från en Mustang II.

Senast redigerad av Eje den 2014-02-05 klockan 16:46. Anledning: Klabbep
Gammal 2014-02-05, 17:26   #13
therealpinto
Medlem

therealpintos avatar

Validerad annonsör

Bakaxeln kommer nog från Mustang, Granada (den europeiska) hade delad bakaxel.

Granada 2.8i skivor fram duger till Rover V8 eller Cheva 262 men inte riktigt till 200 hk...

Gustaf
Gammal 2014-02-05, 18:24   #14
Eje
Registered User

Där ser man...

Jag ska ändå rostlaga trunken och fronten så jag lär ju åtgärda framvagnen och sätta panhard stag i bak.

Tack för alla tips! Projekttråd kommer framöver.

Lutar iaf åt att jag slänger i en small block chevrolet mest för enkelheten
Gammal 2014-02-10, 11:04   #15
Släggmek
Samtalsnihilist

Släggmeks avatar

Donator

Projekttråd vore klart kul !

Hmm... bläddrade lite fort efter adressen till de som säljer de där förstärkta länkarmarna fast jag kanske har den i andra datorn. I alla fall, här är en annan firma http://www.lott.de/autoteile/_FORD-TAUNUS/::XZ509391 och jag tror ett annat fabrikat på prylen som var svartlackad där och lite yxigare gjord tyckte jag, kanske det var nåt kinajobb (de andra angav inte tillverkarens namn men däremot att den passade 17M P3) men vad jag kan se grovt bör det vara till 17M (17/20M?), kan väl knappast vara till en framhjulsdriven och TC-modellerna har helt annan design. Lite lägre pris på den här också. De skickar med DHL likt de andra, så det bör väl gå att få hem till Sverige.

Samtidigt, och detta är en slamkrypare jag stött på förr om samma pryl på andra ställen... rubriken anger att den går till Taunus nånting-nånting, men kikar man i matchningslistan dyker det upp en hel radda BMW (E39) och inget annat . Kanske det enklaste är att gå på skroten och jämföra bitarna sida vid sida, det är ju inte omöjligt att det råkar matcha eftersom särskilt underleverantörerna inte gärna uppfinner hjulet om och om igen utan hellre måttanpassar till en standard. Som exempel kan man ta p-ändarna till styrningen på 17M från nåt annat tyskt märke, möjligen var det just BMW, nån äldre, men jag ska inte svära på det.

Fundera vidare på Volvo-axlar tycker jag, det är nog den enklaste och billigaste lösningen om inte axeln är en 9-tummare. 700-seriens spårvidd är något bredare än 240 och så långt jag kravlat runt och kikat & mätt hittills syns 700:s framvagnsbrygga vettigast för en fullombyggnad (klart mera lika Taunus i både mått och design) om man kan kombinera den med 200-seriens ben, utan vidare godkänd för Cheva-V8:ans högre vikt också (700-serien kan typas med Chev 305 som väger likt en 283-350). För att spara vikt kan man ta Corvettes aluminiumtoppar (flödet är inte bäst av alla men helt okay för gattrim) och spara ungefär vikten av ett järntopplock har det sagts mig, därtill aluminiuminsug, vattenpump etc och rörheaders tar ner vikten till närheten av en standard Ford 5.0 V8 och då skiljer det runt 20 kilo över den Essex V6 som satt originalmonterad i vissa 26M. 1030/1031-axlarna är en kopia av Dana 30 (de har t o m diffklumpen köpt därifrån, man hittar kompletta Dana under 164 och har jag för mig iaf vissa 140) så de tål utan vidare en rimligt vass Cheva smallblock, Minns jag inte galet har Volvo intygat standardaxlarna i 200-serien för 200 hk DIN och 700:s för 240 hk DIN, men det kan man slå upp och i vilket fall är drivaxlarna i bägge minst lika starka som V8-Fords (diffarna är inte riktigt så starka som i de bästa Ford 9" men det finns mindre tåliga varianter av dom också - det går att spåra via typbrickan). Btw använde Ford i Argentina en variant av Dana 30 under sina Taunus TC, sagt som kuriosa.

(Öhm... de nedre länkarmarna i Opel Rekord E´s bakaxelupphängning har en ganska intressant längd för uppgiften som Panhard-stag, men jag har inte kommit längre än till att hålla upp och kolla om det verkar rimligt. Även Fiat 131 har länkarmarna av rundstav, men de är väl mera svårfunna idag )

Senast redigerad av Släggmek den 2014-02-10 klockan 11:22.
Svara

Taggar
17m, rs2000

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.