En S-Max 2,2 TDCI automat -14
-
Heppson
- Nybörjare
- Namn: Heppe Pyykkönen
- Kör: Volvo V 70
En S-Max 2,2 TDCI automat -14
Hejsan!
Mitt första inlägg på forumet!
Är intresserad av https://www.blocket.se/dalarna/Ford_S_M ... .htm?ca=11
Vad har ni för erfarenheter av denna motor, växellåda. Är det en poweshift låda?
Är det nått annat man ska tänka på med denna modell?
Partikelfilter. Nått som är själv regenererande eller ska den bytas ut efter vissa intervaller?
Mvh Heppson
Mitt första inlägg på forumet!
Är intresserad av https://www.blocket.se/dalarna/Ford_S_M ... .htm?ca=11
Vad har ni för erfarenheter av denna motor, växellåda. Är det en poweshift låda?
Är det nått annat man ska tänka på med denna modell?
Partikelfilter. Nått som är själv regenererande eller ska den bytas ut efter vissa intervaller?
Mvh Heppson
- Bruno
- Legend
- Namn: Bruno S
- Kör: Edge ST-Line -18
Motor: Mycket bra! Enda problemet de nånsin haft är EGR-ventil, men det har väl nästan de flesta dieselmotorer.. Växellådan är en vanlig automatare, alltså inga oljebyten vart 3:e år. S-Maxen som bil annars har inte jättemånga "vanliga" fel egentligen, inget större iaf. DPFen är självregenererande och har ingen direkt bytesintervall
Kamrem bytes efter 10 år eller 20.000 mil
Det enda negativa jag kan säga om min gamla S-Max 2011 är att 2.0 Turbo EcoBoost är jävligt törstig. Annars var jag sjukt nöjd med den! Hade det inte varit för förbrukningen så hade jag haft kvar den än idag
Det enda negativa jag kan säga om min gamla S-Max 2011 är att 2.0 Turbo EcoBoost är jävligt törstig. Annars var jag sjukt nöjd med den! Hade det inte varit för förbrukningen så hade jag haft kvar den än idag
-
Heppson
- Nybörjare
Tack för dem nyttiga svaren! Hur är lådan jämfört med en DSG/P-shiften?Bruno skrev:Motor: Mycket bra! Enda problemet de nånsin haft är EGR-ventil, men det har väl nästan de flesta dieselmotorer.. Växellådan är en vanlig automatare, alltså inga oljebyten vart 3:e år. S-Maxen som bil annars har inte jättemånga "vanliga" fel egentligen, inget större iaf. DPFen är självregenererande och har ingen direkt bytesintervall
-
Heppson
- Nybörjare
Jag har ju en V70 D5a 06an manuell, med ungefär samma skatt! Större bil med mer hk plus automat! Bara plus till köp kontotJohanD75 skrev:Vi har precis en sådan och vi är mkt nöjda. Grym bil, motorn är toppen och automaten funkar kanon ihop med motorn.
Lite törstig i stadskörning kan jag tycka, men på landsvägskörning sjunker förbrukningen.
Kom ihåg att skatten på dessa ligger på ca 5300:-/år, men det är det värt
- Järnkaminen
- Legend
- Namn: Johan Mejenqvist
- Kör: Fiesta ST 200 MK8
- Medlemsnummer: 295
-
Daniel1212
- Erfaren
- Namn: Daniel Karlsson
- Kör: Ford S-Max
-
-jack-
- Nybörjare
- Namn: Per e
- Kör: mondeo mk4
hej
som tidigare nämts är det en vanlig automat I den (AWF21)
jag har en mondeo 2.2 TDCI som har samma motor och växellåda.
jag gillar verkligen knuffen I den men kan störa mig på att växellådan ligger en växel under vad jag skulle vilja. detta gör att jag ibland går över till manuell bara för att jag tycker flytet blir bättre.
Det jag har läst om växellådan är att den mer eller mindre kategoriseras som "bulletproof"
dock har jag kommit fram till några saker som kan påverka det.
Olja
man skall enligt tillverkaren av växellådan inte behöva byta olja under hela dess livslängd. skulle man mot förmodan göra ett oljebyte är det otroligt viktigt att använda rätt olja.
Chipstrim
2.2 tdci lämnar orginal ca 200hk/420 nm och jag har sett trimsatser som ger over 500 nm
här blir det problem då växellådan är konstruerad för att max kunna hantera 433 nm.
mer info om lådan
http://etereman.com/blog/ford-transmiss ... hould-know
som tidigare nämts är det en vanlig automat I den (AWF21)
jag har en mondeo 2.2 TDCI som har samma motor och växellåda.
jag gillar verkligen knuffen I den men kan störa mig på att växellådan ligger en växel under vad jag skulle vilja. detta gör att jag ibland går över till manuell bara för att jag tycker flytet blir bättre.
Det jag har läst om växellådan är att den mer eller mindre kategoriseras som "bulletproof"
dock har jag kommit fram till några saker som kan påverka det.
Olja
man skall enligt tillverkaren av växellådan inte behöva byta olja under hela dess livslängd. skulle man mot förmodan göra ett oljebyte är det otroligt viktigt att använda rätt olja.
Chipstrim
2.2 tdci lämnar orginal ca 200hk/420 nm och jag har sett trimsatser som ger over 500 nm
här blir det problem då växellådan är konstruerad för att max kunna hantera 433 nm.
mer info om lådan
http://etereman.com/blog/ford-transmiss ... hould-know