Kamrem MK4.5 2.0 TDCI 2012
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Kamrem MK4.5 2.0 TDCI 2012
Liten öppen fråga till alla som har tillgång till ETIS av nyare årgång eller alla som bytt kamrem enl instruktioner i autodata eller andra verkstadhandböcker.
Tandhjulet på vevaxeln är inte fast i 1 läge utan går att flytta 1-2 kuggar fram och tillbaka på axeln , hittar ingen vettig info hur detta ska ställas när man bytar remmen.
Ja remsivan nyper fast hjulet och håller detta i läge och när jag bytte så ritade jag markeringar mellan block , vevaxel och tandhjulet och satte nya remmen som den gamla hade suttit men hur har ford tänkt att det hjulet ska ställas , vissa säger mitten men vad står i ETIS ?
Tandhjulet på vevaxeln är inte fast i 1 läge utan går att flytta 1-2 kuggar fram och tillbaka på axeln , hittar ingen vettig info hur detta ska ställas när man bytar remmen.
Ja remsivan nyper fast hjulet och håller detta i läge och när jag bytte så ritade jag markeringar mellan block , vevaxel och tandhjulet och satte nya remmen som den gamla hade suttit men hur har ford tänkt att det hjulet ska ställas , vissa säger mitten men vad står i ETIS ?
-
getsome
- Legend
- Namn: Raffe Andersson
- Kör: Mondeo 2.0 TDCi 2011 med Bluefin
Fords egna instruktion verkar tyvärr inte behandla just vevaxeln men däremot PSA har en bra instruktion för just kamremsbytet. Vissa delar sitter inte på våra bilar så det är bara att strunta i de stegen.
Här kommer den i wordformat iaf.
Här kommer den i wordformat iaf.
- Bilagor
-
timing belt dw10c.docx- (2.21 MiB) Nerladdad 280 gånger
- davve d
- Legend
- Namn: David W
- Kör: Focus RS Edition -18
Kuga Active PHEV -25 - Ort: Norrtälje
- Medlemsnummer: 17
Vi har ju FAQ-avdelningen där guider, mektips, tips&tricks osv kan läggas in redan. Guld värt när man behövergetsome skrev:Hade kanske varit en bra ide att likt vårt "syster" volvoforum skapa en forumsdel där man kan lägga guider / mektips / trix / TSBer
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=39379
FORD CLUB SWEDEN - MHRF-Fordonsinspektör
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
En unik entusiastförsäkring för medlemmar i FCS, kolla pris och villkor på : https://mhrf.se/mhrf-forsakring/
Ford Focus RS Edition 2018
-
Ford-Ove
- Nybörjare
- Namn: Ove N
- Kör: Mondeo Mk5
Re: Kamrem MK4.5 2.0 TDCI 2012
Hittade en bra film på Youtube:
Jag letar efter en uppgift på hur stort moment vevaxelbulten ska dras med. Har letat länge på nätet utan resultat.
Någon som vet?
Jag letar efter en uppgift på hur stort moment vevaxelbulten ska dras med. Har letat länge på nätet utan resultat.
Någon som vet?
- VolFo
- Veteran
- Namn: Dennis
- Kör: Raptor gen 2 2019, Focus RS 2018, Volvo S60R, Volvo S70R, Volvo 855 T-5R, Volvo 855R, Volvo V70R
70Nm och sedan 60 grader, ny skruv skall användas.
Thinking is the hardest work there is, which is probably the reason so few engage in it.
-
Ford-Ove
- Nybörjare
- Namn: Ove N
- Kör: Mondeo Mk5
Tack!
Jag förstår att även Loctite behövs. :-)
Jag förstår att även Loctite behövs. :-)