Christians bil inför 2004

Här meckas det utomhus!

Inredningen är ur till stor del, hela bilen ska rensas

Stolen är isatt igen för att kunna bromsa och ratta vid förflyttning av bilen

Toppen och turbon klarade sig som det ser ut

Tung ac med tung hållare ska ur bilen

Insuget som ska bytas inför nästa år

Den skadade kolven

Det ser inte vackert ute men det kunde varit värre

Motorutrymmet är påvä g att tömmas

Avgasventilerna ser ut att ha klarat sig, ska bara slipas in

Det är kallt ute, det börjar bli höst och vinter. Vi är ute någonstans norr om Stockholm där det står en blå bil som ska få bekänna färg i dubbel bemärkelse nästa år. Som ni säkert har läst i bilsport förra året så meckar Christian som äger denna Ford Sierra Cossie utomhus rätt ofta. Och ja, det är så! Tro det eller ej. Han berättar när han står lutad mot bilen att ibland kan han använda en verkstadslokal i Vallentuna. En kompis jobbar där men då ska det vara jobbiga saker som ska fixas, säger Christian. Nå, varför står bilen halvt isärplockad här ute på vischan då? Jo i augusti ca en vecka efter ett stort evenemang på Stockholms gator så byttes mappning i bilen. Jag hade soppa för ca 2 bars laddtryck med den lilla T3 turbo som jag använder, säger Christian. Provkörning och G-Tech mätning stod på agendan den kvällen. Skulle möta upp ett par vänner i Solna efter att ha vägt bilen på vägen dit. Man måste ju ha riktiga siffror på bilen när man ska mäta. På väg till vågen skruvades laddtrycket in, först 1,0 bar, sedan 1,3, sedan 1,7 och sedan för att lägga sig på en snäll nivå så bestämdes 1,4 bar. Ca 320 Hk säger Christian.

På väg in mot stan så skulle det kännas på sakerna. Fullt på 2:an, 3:an avslutades vid 8000 varv, i med 4:an och fullt spjäll. Rusar nålen i 4" mätaren började närma sig 7000 varv, gick vidare upp emot 8000 varv. Precis under 8000 varv som var målet innan 5:an skulle skickas i så tog det stopp. Christian släppte av och motorn lät som något som plockats ur en gamman inombordare som går på havet. Hel%*te va det enda som Christian tänkte. Något har gått. Vad kunde det vara? Antigen tändning på en burk eller soppa som lagt av. Några kompisar kom för att hjälpa till med verktyg och idéer. Ett nytt stift inhandlades och sattes i på ettans cylinder för det va där det inte hände något. Den burken var död. Stiftet som togs ur va total demolerat. Ingen av elektroderna var kvar. Efter det nya stiftet åkte i motorn så funkade det inge bättre. Bara att traila hem bilen med andra ord. Och nu står vi här. Inredningen är nästan totalt ute ur bilen och förarstolen är ditsatt igen. Toppen och det mesta runt motorn är ur pockat ur bilen.

Så hur ser det nu ut under locket? Jo, som jag misstänkte så är kolven i ettans lopp skadad, svarar Christian. Det som antagligen hände va att spridaren hängde sig eller fick smutts i sig. För här var det ingen soppa när det hände. Om ni tittar på bilderna så ser man nu spikningarna först naggat ovansidan på kolven och sedan letat sig ner på avgas sidan av kolven. Nu vet jag i varje fall vad det är som är fel, säger Christian. Nu är det bara att planera för nästa år. Toppen ser ut att ha klarat sig och turbon är hel. Så det var inte så dyrt som jag trodde att det skulle bli. En riktig botten för 500 Hk kostar tot. renoverad ca 20-30,000 kr så nu e det bara att börja jobba och leva billigt igen. Jobbar numera 6 dagar i veckan. Toppen filar vi till lite bara och fixar den nästa vinter. Den får vara standard ett tag till. Vi går in till Christians hus för att ta en kopp kaffe. Vi sätter oss i soffan i vardagsrummet och Cart är på tv. Perfekt bakgrund till att prata bilar. Nå, hur ser resten av planen ut? Christan häller upp kaffe i våra koppar och berättar samtidigt: Jo det finns ett par saker jag måste göra, ett par jag vill göra och ett par man kan göra. Ett par måsten är att motorn måste lira, ett par nya fjäderben, större främre bromsar och hårdare bussningar måste på bilen. De senare är pga. att jag har utvecklat mig till en bättre förare än vad bilen är. Ebc bromsar räcker inte längre, väghållningen begränsar hastigheten i kurvorna och motorn är rätt så självskriven. Sedan har vi de saker man vill göra. En ny lack och lätta bilen lite. Det fösta kostar pengar och det senare kostar inte så mycket. Har redan börjat. En massa asfalts och ljud dämpnings matta är redan ur bilen. Ac:n ska bort. Det är ett par onödiga kilon. Har redan bantat mig själv mer än 10 kg så nu får det räcka, skrattar Christian. Någon "kasta in en handgranat och stänga dörren" lättning kommer inte på frågan. Det är i mina ögon en leksak, en GT vagn. Jag vill kunna sitta och njuta av en skön musik anläggning, jag vill inte ha hörselskydd när jag kör bilen, och jag vill kunna busa när som helst. Musik anläggningen kommer att vara modul uppbyggd så man kan riva ur det mesta på mindre än 5 minuter. Sedan vill jag kunna ställa ut bilen utan att behöva springa in i ett hörn och gömma mig. Det är där de saker som man kan göra kommer in. Saker ska lackas, poleras och slipas. Det tar bara en massa tid. Och det har jag inte. Men det går nog ändå. Tillbaka till motorn. Botten kommer att helrenoveras, kolvar och stakar kommer att bearbetas, alla lager och tätningar kommer att bytas så är det gjort. Alla bultar kommer att bytas till ARP där det behövs. Som sagt tidigare är toppen lätt att ta av nästa vinter. Vidare ska bilen lackas. Vad det blir för färg är bestämt men vi får se hur resultatet blir. Färgen kommer att hållas inom 4 dörrars, 4x4, turbomatade familjen i varje fall. Men inte samma märke. Ni kanske ser ett mönster som följts tidigare? Vidare ska kanske vissa kaross delar bytas men det är inte klart. Vi får se vad framtiden bjuder på. Målet är i varje fall att kunna köra någonting nästa år. Men då kommer det att läggas mycket svett och tårar i bilen om det ska bli möjligt. Med dessa ord lämnar vi Christian. Man kan räkna med att han inte ger upp, han brinner för mycket för att köra rolig bil för att det skulle ske.
 
 
Aktuellt
2019
Bankörning - 26:e maj Mantorp
Konbana - 6:e juni Lunda
Årsmöte - 13:e juli Gelleråsen
Bankörning - 14:e juli Gelleråsen
Konbana - 18:e augusti Lunda
Bankörning - 22:a september Kinnekulle
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se