Tomas Gustavsson, Cosworth guru, eller??
-Ja det e Tomas!

Hur många gånger har man hört den frasen? Alldeles för många faktiskt!
Killen som har hör sig själv säga det mest eller snarare har telefonen ringandes hela tiden är Tomas Gustavsson från Cosworthtäta staden Gävle. De flesta som har en Sierra eller Escort Cossie har nog någon gång hört talas om honom. En del kallar Tomas för ”Cossie guru”, en del kallar honom för en av de största kunskapskällor vad gäller Cosworth i Sverige och en del kallar honom ”mannen med alla svaren”.
Stämmer det?
Jag kan nog stämma in i alla de påståenden. Det han inte vet tar han reda på. Frågar man honom; var sitter den här bulten? Svarar han: den sitter där bredvid den, du använder tians nyckel och drar med 80 Nm och sedan 90 grader. Men först måste du flytta på den och den annars så kommer du inte åt.
Det är nog många som känner igen detta samtalet. Är det något man behöver till bilen så har han det mesta, tom hemma på hyllan(!) och han utvecklar en hel del själv för att kapa priserna och för att kunna sälja de topprodukterna som kunderna vill ha.
”Toppfinish”, ”seriöst” och ”100 % komplett” är ett par ord som folk använder ofta när man pratar om TG Racings egna delar. Men hur började det hela egentligen? Varför vart han kallad för ”Bernst-Gunnar” en tid?

Vi tänker oss tillbaka till 1991. En ung kille som vill ha en prestandabil, en Cossie, står och kollar på en 3 dörrars flygel hos Lindqvist i Köping. 330 kitt kan levereras med bilen. Varför en flygel när det fanns nya, vildare, snabbare 4x4? Nja, pengar va en tillgång som killen i fråga kom fram till bara räckte till en RWD.
Med 330 kitt i priset blev Tomas 175 000 kr fattigare… billigt? NÄ! Skulle inte tro det! Tänk er vad så mycket pengar va i värde då, för 13 år sedan. Aj!

Så, tror ni att Tomas nöjde sig med ett 330 kitt? Nja, ni vet ju hur jag är, harklar sig Tomas med ett stort leende…
-Det vart en T04 efter inte så lång tid. Ett kopplingsras blev sedan ett faktum och det var inte ett vanligt lamellras direkt.
Tänk dig att det enda på lamellen som är någorlunda intakt är centrumet. Där fjädrarna sitter om du har ett fjädrat centrum. Resten, metallbitar och lamellpulver/bitar slungades runt i sprängkåpan. Det kan jag kalla ett ras! säger Tomas.
Vi instämmer. Men vad hände med bilen? Jo den vart lite okörbar i kurvorna, den liksom jassade/tuggade i kurvorna. Greppet infann sig inte riktigt med den höga effekten. Det fanns bara svindyra saker för att förbättra väghållningen på den tiden till Ford.
Bussningarna kostade en förmögenhet minns Tomas. När det stod 1992 på almanackan så gick bilen av i en snäv kurva vid lite för mycket överstyrning (om vi ska vara milda i våra uttryck). Dags för en ny bil med andra ord!

Nu kommer vi till det där om varför han blev kallad ”Bernst Gunnar”. Vad vill man köra om man precis under lite mer än ett år har blivit biten av Cossiefeber? Jo en Escort Cosworth såklart!
De fanns att tillgå splitt nya då det va november! Trevligt! Motorn orörd? Ni borde kunna räkna ut vid det här laget att så funkar det inte i Tomas värld. Ett Forsbers 330 kitt fick våldgästa motorn. 1,75 bar med rak laddkurva över varvregistret är inte dåligt pinkat med en org. turbo!
Sedan har vi det där med fälgarna: året är 1992, 18” finns typ inte på bilarna då. Sådana skulle det bli! Ett par 18” gånger 8,5” Azev mod A för hela 5500 kr st. sattes på bilen. Det pratades om bilen vill jag lova!

Under denna epok så uppstod ett problem. Var får man tag på bitarna som gör bilen snabbare och snyggare? Pundet va rätt så högt då men vid –96 så började Tomas ta in mer och mer från bland annat England. Utbudet som fanns i Sverige va fattigt och dyrt. Han började även ta in saker till sina vänner som körde Cosworth. De var nöjda och sedan vart djungeltelegrafen igång.
Kompisars-kompisars-flickvänners-kompisar ringde och undrade om Tomas kunde hjälpa dem. Självklart kunde han det!

Vad hände med bilen förresten Tomas?
– Jo, 1996 vart det portad topp, kamaxel, en 360 lagrad T34 och Charge cooler kitt. Men det lirade inte riktigt 100 procent och jag tröttnade faktiskt. År 1999 beställde Tomas en RS500 spec. motor till sig själv. Med allt som hör där till. Allt runt motorn och faktiskt bromsat och klart med styrbox som medföljde. Men den motorn hamnade tyvärr aldrig i bilen. Det kom en annan bil i vägen som byggdes om rätt ordentligt...
Ni känner kanske till bilen, numera känd som Gumball Cossien, alias 08:ans Escort Cossie.

Så hur har det hela löpt sedan dess? Jo bilen står med oförskämt få mil på mätaren och en ägare under ett skynke i TG Racing lokal. Mycket delar finns till bilen. Mycket fina delar. Vi får hoppas att den kommer ut snart. Kanske inom ett år eller två? TG Racing då? Jo Tomas hobbyverksamhet eller egentligen kan vi kalla det för hans andra jobb, finns som bekant kvar.
Mycket motorer och delar har lämnat det garaget de senaste åren. Ni ser en del av godsakerna vi hittade där på bilderna som finns här nedan. Det är mycket ”vill ha” faktor kan jag tala om!
Hyllorna och skåpen är fullsmockade med allt från justerbara länkarmar till RS turbo till 80mm tjocka Forge intercoolers till Escort Cossie. Vill bara säga: tack för att du orkar ha igång mobilen. Det verkar som Ford entusiaster behöver Tomas. Telefonen ringer ofta, bara ca 30 ggr de få timmarna vi va på besök i Gävle.


Bilder:
Så här ser det ut när du står i lokalen och tittar ut. På andra dörren står det självklart ”Cosworth”.I dessa skåpen döljer det sig en massa porr... Bil-porr alltså!
Väldigt många saker tas från Ford eller Cosworth då det inte finns bättre saker för pengarna.Va det någon som behövde Samco silikonslangar? Här finns det vill jag lova.
I stort sett alla vätskor som behövs i våra bilar. Oljorna kommer överlag från Mobile 1 men det finns även annat.En av hyllorna i lokalen. Div. block, toppar och annat.
Bearbetade insugsrör……som är matchportade mot denna toppen. Snyggt!
Ett lackat o honat 200 block.Här har ni insidan av plenumet. Notera portningen och de dubbla bultmönstrena för org. gasspjäll och 3” gasspjäll. Allt är självklart Tigsvetsat.
Det nya TG Racing insuget. Samma finish som TG Racing grenröret sedan denna generation som är nummer fyra i ordningen. Det är utprövat på flera motorer sedn generation 1 i bla. Matts Appelgrens bänk. Det är enbart ca 6 % skillnad mellan den sämsta och bästa porten vad gäller flöde. Det är ett fruktansvärt bra resultat! MIS insugen är det enda oss veterligen som är bättre på denna punkten och den har ca 4% skillnad mellan den sämsta och bästa. Kan tilläggas att detta TG insuget är sålt bland annat till Italien, Belgien, Tyskland och England förutom Sverige då såklart. Sitter bland annat på två rallycrossbilar! Det om något är ett erkännande! Plenumet levereras utan gasspjäll för 5000 kr idag. Då medföljer allt som behövs för att sätta dit plenumet på en orginalbil. Original gasspjäll kan användas bolt-on med väldigt små bearbetningar på originalspjället. Bland annat bör man porta upp baksidan av org. spjället så det matchar plenumets 3” ingång. Här på bilden ser ni det 3” spjäll som går att köpa till plenumet. Antingen direkt eller som en senare uppgradering då man behöver 3” pga. högre effekt uttag. Allt medföljer för att få dit 3” spjället. Komplett med andra ord!
Ytterligare en TG lösning så som vi känner dem. Varför ha en massa fula anslutningar på plenumet som syns? Övre hålet är till lufttempgivaren alltså MAT sensorn. Det andra är utgången till styrluftsrailen. Denna är utprövad så ja det funkar. Medföljer självklart i plenum standardkittet.Till skillnad mot tidigare generationer av TG plenumet så är nu den välvda plåten valsad i ett stycke. Sedan är allt högglans polerat till samma finish som TG grenröret. Snyggt!
Tre stakar till Cosworth motorer. Från vänster; Verdi, Arrow och Carillo. Dagspriset är idag 9k kr, 12,5k kr och 11,9k kr. För dagspris ring Tomas.Här ser ni skillnaderna mellan stakarna lite mer ingående.
Jag tycker personligen att Verdistaken med sin historik, utformning och att den är så pass utprövad smäller högst trotts det billigare priset. Om man tittar på stakarna nära ser man att den är mycket mer genomtänkt.Ett gäng kolvar till Cosworth motorer.
Original Mahle bearbetad för att få ventiluttag.Mahle, lägre komp med ventiluttag.
Denna får ni gissa!JE TG Racing spec. kolv standard höjd.
Denna får ni också gissa!CP TG Racing spec. org. höjd.
CP TG Racing spec. för längre stakar.CP TG Racing spec org. höjd kolv med 7,2-1 komp. Här ser ni ventiluttagen. Där materialet mellan kolv sidan och ventiluttagen är för smalt fräser de bort så att det inte glöder bort under förbränning. En bättre utformad kolvbotten är också ett plus.
Uppifrån kolvtoppen; (1) mellan toppen och kompringen så är det fräst en massa grunda spår för att bland annat. förhindra och ”döda” förspikningar. (2) I anslutning till kompringen är det små hål uttagna för att få gaserna ner bakom kompringen. Detta för att få kompringen ska täta ytterligare. Det är ett gammalt knep som kan utformas på många olika sätt. (3) Mellan första och andra ringen är ett ”V” fräst i kolv sidan för att ta hand om de gaser som alltid slinker förbi kompringen. De gaserna är redan förbrända och är slaggprodukter (avgaser) som inte ska tillbaka till förbränningsrummet för de tillför inget. De samlas i detta ”V” och dras ner med kolven till vevhuset för att sedan komma ut i vevhusventilationen. Dubbel smörjning till kolvbulten.
CP är ett roligt namn på en kolv om man är svensk ;) observera hålen som går till undre oljeskrapringen! Notera tjockleken på godset vid kolvbulten! Så är det på hela kolven. Där det kan behövas och där det finns utrymme så är godset så tjock som det går utan att påverka något annat. Nedre delen på kolven är räfflad för att bära med sig oljefilm.
D.K.E vevaxel med en org. vevaxel ovan. De tillverkar åt bland annat Prodrive Subaru och Brabus. Pris på förfrågan. I dagsläget finns det hela två! leveransklara hos TG Racing. Ca 24k kr idag.Densos nya racingstift med iridium. Inte så mycket dyrare än Densos andra stift. 700kr för 4 st till Cossie för FMCS medlemmar.
Aeromotive bränslefilter. En av de porriga sakerna som fanns i skåpen på tidigare bild. Isärtagen. Alla delar utom filterdel i duralaluminium och jätte anslutningar. An 10 borde däcka va?
En till del från Aeromotive. Fördelning för de som vill ha bland annat flera matningar till fuelrailen. Ingången är An 10 och två An 8 ut.Camber-caster kitt till Cosworth 4x4. Camber eller Caster kittet går att köpa separat om du vill och kan beställa med uniballs och stumma monteringar eller med bussningar. Kittet på bild går på i dagsläget ca 5000 kr dvs. mycket för pengarna. Krängningshämmaren fram tas bort med Casterkittet. Jag har precis kört en Sierra med Casterkittet och kan kommentera med; annorlunda väghållning än det ska vara på en Cossie, mycket mer grepp, bättre turn-in och allmänt mer betryggande vid kurvtagning. Att krängningshämmaren är borta ställer högre krav på inställningen på fjäderbenen och på fjädringen överhuvudtaget. Jag personligen rekommenderar minst Coilovers med hårdhetsjustering och någon som kan justera bra.
Justering på Casterstaget sker utan att ta loss delen från bilen. Bara att lossa på låsmuttrarna och förlänga/korta staget.Samma gäller justeringen på länkarmen som justerar Camber.
Detta kittet är med uniballs, hållare för Casterstaget i karossen och stum montering mellan länkarmen och Casterstaget. Rena racing delar med andra ord. Uniballsen måste smörjas efter varje gång du har utsatt bilen för väta.Visste ni om att det finns Forge intercoolers i olika tjocklekar till alla Cossie med rad 4:a? Från väster; Escort 3” anslutningar med 80mm tjocklek, Escort 3” anslutningar med 70mm tjocklek, Sierra 2,5” anslutning med standard 60mm tjocklek.
För dagspriser ring TG Racing.TG racing Pullssplitt grenrör. Toppfinish kan man minst säga!
Levereras med valfri fläns och med eller utan valfri WG fläns/hållare13,5k kr komplett med alla bultar och muttrar.
 Ni vet att Tomas aldrig gör något halvdant. Observera splittningen mellan 1-4 och 2-3 hela vägen fram till WG. En mellanplatta är svetsad i det röret för att pulserna inte ska ”vandra över” vilket de gör. Glöm inte anledningen till att man bygger pullssplitt.
Mellanplattan ”portar” man sedan mot WG med ca 1 mm som mellanrum mot kolven. Seriöst? U bet!
 
 
Aktuellt
2019
Bankörning - 26:e maj Mantorp
Konbana - 6:e juni Lunda
Årsmöte - 13:e juli Gelleråsen
Bankörning - 14:e juli Gelleråsen
Superstage - 2:a augusti Emmaboda
Konbana - 18:e augusti Lunda
Studiebesök - 12:e september, Ford Sverige
Bankörning - 22:a september Kinnekulle
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se