Andreas Eriksson, Team RS

-Inte så märkvärdigt, vi ska leda EM. Det är inte tur som tagit oss till delad ledning utan otur. De sista tävlingarna vi har vunnit har vi kämpat oss till, de tävlingarna som vi skulle ha vunnit hade vi otur i. Så ja, det känns bra men det kunde varit bättre! Tyvärr är det en jäkel till på samma plats, fråga mig efter Polen istället hur det känns att vara EM ledare! Orden kommer från Andreas Eriksson från Ford Team RS i Nynäshamn. En rallycross förare av hög rang som nu under sitt tredje år av en treårssatsning ligger på delad första plats i rallycross EM. Vi sitter och dricker java i Andreas högkvarter, den korta intervjun som jag ville dela med mig av till er blev inte så kort, föga förvånande då vi alla vid bordet är rätt stora snackpåsar. Att Andreas har vinnarskalle kommer vi märka mer av under intervjun, visst har han slagit sin skalle blodig mer än ett par gånger men detta året brast väggen som skallen gick emot och det öppnade ett par riktigt fina dörrar. Det har hänt en hel del sedan vi på FMCS fick komma på studiebesök till Ford Team RS Sverige våren 2006.

Vi pratar om de senaste EM racen och för ett par veckor sedan så kördes det EM i Österrike, det gick väldigt bra för Andreas efter att ha övervunnit många hinder som var i vägen. Andreas kommentar om vad han tänkte strax innan start i Österrike;
–Nu är det fanimej våran tur! Isachsen stod för dramatiken då han i finalen gång på gång tog ytterspår istället för att hålla in bilen i idealspår framför den orangea Fiestan. Till slut såg Andreas sin chans och tog den snabb som en kobra.
-Jag ryckte i handbromsen, lade upp bilen och höll idealspår då Isachsen gick långt ut. Utan att köra på Isachsen så följde sedan Andreas sitt spår i högerkurvan och avslutade som sig bör på vänstra sidan av banans bredd. Det fanns ingen plats kvar för Isachsen och denne hamnade rejält utanför banan då Fiestan låg i ledning. Isachsens protest avslogs med rätta och Andreas stod där efter dagens slut som en trött men lycklig vinnare!

Sedan kördes det i Höljes, eller kördes? Det blev snarare en påtvingad simlektion på banan. De ställde upp för att köra, och himlen öppnade sig bokstavligen talat. Normalt sätt så ska förarna få backa tillbaka och byta däck men denna gången fick de inte det. Förarna tyckte att det var fel men hade inget val och körde ändå. Andreas och Larsson tog i rätt mycket men det gick bara inte att köra, det var som om någon hade hällt ut ett par hundra liter med den finaste helsynteten på banan. I första kurvan så gick det inte att få ner farten alls, de försökte att bromsa men det var som att sparka på en död bromspedal, det hände ingenting. Det fanns inget grepp alls, 20 cm vatten brukar göra det bambihalt när man kör på slicks.
-Vi kommer där med miljonbilar och får ens inte bestämma själva vilka däck vi ska ha på bilarna. De bilarna som körde det heatet hamnade ohjälpligen sist. Vi hamnade runt 22-24:e plats. Nästa vända så fick Andreas punka på ett av däcken men fortsatte ändå. Fick 12:e tid och tog sig till C finalen. I den tog Andreas hela fältet på första varvet.
-Ja det var ganska fränt. Däcken bara ryker, ytter, inner, ytter, inner, opp. Sedan tittade jag längre framför bilen, det är ju ingen kvar där! skrattar Andreas. Då ledde han men som sig bör var Murphy framme igen, för tredje gången denna helg. En svets gick sönder i bakvagnen, den svetsen är idag gjort på ett annat sätt och håller bättre. Andreas fick såklart bryta och åka hem. Men skam den som ger sig! Andreas ger inte upp och det skulle än en gång visa sig att kämpar man på så kommer framgång.

Norge då? Jo, där gick det väldigt bra. Det enda som inte verkade klicka där var TVsändningen. Folk ringde Andreas och frågade om han bröt i Norge. Först i A finalen så fick man se Andreas köra i TV rutan, och ja, han vann! Första omgången innan A finalen så hade Andreas världens fight med både Micke Jernberg och Morten Bermingrud. Jernberg vann, men fick senare reda på att han hade tjuvstartat. Då fick alltså Micke 3 sekunders tillägg. Andra omgången så försvann Andreas som en avlöning och höll en stor lucka ner till de andra hela loppet.
-I finalen skulle jag köra en riktig rykarstart och fick motorstopp! Gud vad jag fick bråttom då. Larsson tog alternativet direkt. Det blev lite trångt när Thomas Rådström hade kört sönder ett hjul, jag och Tommy Rustad fightades bakom honom och kom ikapp. Rådström valde för sent att köra om på vänster sida. Han låg först bakom Rådström och visade, trodde han, att han var där och då hade jag redan fått upp farten. Jag passerar Rådström på höger sida och då ser han mig, jag är första bilen han ser. Så då svänger han vänster för att ge mig plats, rätt in i Rustad då alltså. Det tyckte jag var bra! Jag ledde sedan på 5:e varvet och på 6:e varvet så får jag rödflagg. Norrmännen påstod att det redan var rödflagg innan 5:e varvet påbörjades då Rustad ledde och sade att han var vinnare men jag kunde med video från bilen bevisa att det inte var så. Så med all rätta stod Andreas där till slut som en vinnare. Anledningen till rödflaggen var en rejäl krasch som Hansen råkade ut för. En hög voltning som trasade sönder hela bilen. Men det gick bra med Hansen. Totalresultatet för i år efter Norge så har Andreas bara en plump i registret och det är Höljes. Alla andra racen har han slutat som sämst trea.

På frågan om vad för uppgraderingar som gjorts på bilen så ler Andreas.
-Det är relativt mycket som vi har gjort om. Drivknutarna har vi bytt till rallyraid öken knutar. Dessa går bara inte sönder helt enkelt. Sedan har vi fräst nya spindlar i 7075 aluminium, de förra höll inte allt för bra så nu är det problemet löst. Fjäderbenen har vi helt gjort om, bak så ökade vi slaglängden bland annat. Det är Öhlinsdämpare med 60mm kolvdiameter i samma designanda som Subarus WRC ben. Styrningen har byggts om för bättre geometri. Turbon har vi gjort om lite så vi fick lite mer vridmoment. Första motorn vi använde i år körde vi alla tester med och alla race fram till Knutstorp, så den håller bra nu. Förra året hade vi problem med tändningen som inte reglerade tillräckligt när motorn gick varm. Då gick ringarna mellan topplocket och blocket. Det har vi löst nu. Loggningssystemet för motorn är utbyggt, nu kan vi gå tillbaka och se absolut allt som händer med motor och verkligen få redan på varför vi tappat lite tid där osv. Vi har testat med gearcutt men det lades på hyllan efter att jag sköt två lådor. Det fungerar alldeles förträffligt utan det ändå. Jag kör på känsla. Vi har lyckats mycket bra med chassisättningen, när andra fortfarande bara styr så har jag redan full acceleration och den greppar så otroligt bra nu, på grus är det väldigt svårt att hänga med mig. Hållbarheten på själva bilens kaross har vi gjort något åt. Nu är allt i tjock kevlar och det viker sig inte i första taget. Den är stenhård nu, nu behöver jag inte backa av längre, nu är det bara att hålla i och veta att det antagligen håller. Vingen är ny, i grunden en Ford Focus WRC vinge men för att få den att platsa på Fiestan och dessutom inom reglementet så byggdes den om rätt kraftigt. Står det en Ford Focus bredvid med en WRC vinge på så ser man skillnaden, säger Andreas med entusiasm.

Hela teamet och alla andra inblandade har kämpat på riktigt bra nu, allt flyter på som det ska, rutiner fungerar, delarna fungerar. De har riktigt bra ordning på absolut allt. Jag fick lite snabbt se deras service släp som även fungerar som bil transportör och jag har nog aldrig sett ett mer proffsig ordning på delarna. Varenda del som sitter på bilen finns i trailern i minst ett exemplar, uppsatt på tavlor för att snabbt komma åt dem.
-Jag kan inte vara annat än väldigt nöjd med teamet och alla jag jobbar med, säger Andreas och det har han nog väldigt rätt i. Man ser verkligen hur absolut allt fungerar på fältet och i verkstaden. Alla kugghjul rullar på bra och i hög fart.

Jag frågar vilka som är de värsta konkurrenterna i år.
-Jernberg och Larsson tveklöst, säger Andreas utan att blinka. Men visst finns det fler som kan vinna eller påverka. Det finns ca 15 bilar och 10 förare som skulle kunna vinna i år. Jag vill avgöra detta nu i de tre närmaste racen.
Hur ser du på de kommande racen och hur kommer det att gå för er i år?
-I början av året så hade jag sagt att jag hade varit nöjd med 3:e plats totalt. Numera är jag bara nöjd om vi vinner EM i år.

Text & foto. Christian Lange

Bilder:



  

 

 
 
Aktuellt
2019
Bankörning - 26:e maj Mantorp
Konbana - 6:e juni Lunda
Årsmöte - 13:e juli Gelleråsen
Bankörning - 14:e juli Gelleråsen
Superstage - 2:a augusti Emmaboda
Konbana - 18:e augusti Lunda
Studiebesök - 12:e september, Ford Sverige
Bankörning - 22:a september Kinnekulle
 
Medlemsbilar
Capri 2.9 Turbo -74 (Mikael S)
Focus RS -10 (gunmoberg)
Focus RS Edition -18 (davve d)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rixon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Stigsohn)
Escort Cosworth -94 (Martin)
Sierra Cosworth -88 (Järnkaminen)
Mondeo HGV V6 Ghia -91 (MalZon)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (MalZon)
Escort Cosworth -95 (Sydis)
Sierra Cosworth 4x4 -91 (Rali)
Sierra Cosworth -92 (Putte)
Mondeo 2,0 TDCi -11 (Järnkaminen)
Sierra Cosworth 2wd -88 (Lars_Turbo)
Kuga 2,0 TDCi -12 (Madelene)
Capri Cosworth 24v -70 (Benan)
Sierra Cosworth 4x4 -92 (Rali)
Mondeo HGV -01 (Motorcraft)
Sierra Cosworth -92 (Sydis)
Focus RS -03 (Focus RS)
Focus ST250 -12 (Leifet)
Sierra Cosworth -92 (LOJDEN)
Escort Cosworth -93 (Loffe)
Cortina 2000 GT -72 (old school)
Sierra Cosworth -92 (C)
Mondeo Ghia -02 (Ford_Escort)
Granada 24V Cosworth -82 (Kallur)
Sierra Cosworth -91 (Natural)
Focus RS -03 (claw)
Escort Cosworth -92 (AffeAlien)
Sierra Cosworth RWD -89 (hallor)
Sierra RS Cosworth -87 (CosworthSierra)
Ka -97 (RickardEM)
Focus RS -10 (davve d)
Fiesta ST150 -06 (Järnkaminen)
 
Lägg till din bil här genom att skicka bild, forumsnamn, bilmodell och länk till eventuell sida som beskriver din bil lite mer ingående till: info@fordclubsweden.se